Buggfix Plus
Aktuellt datum och tid: 14.12 2020-01-18

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Svara på tråd  [ 32 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: 10.21 2017-01-22 

Blev medlem: 11.20 2009-05-26
Inlägg: 6155
Ort: Kristinehamn
Är det många här på EF som fräser/borrar mönstret på laminaten i stället för att etsa. Hur blir resultatet jämfört med etsning.

Vart går gränsen för hur smala banor man kan fräsa resp. etsa? Övriga fördelar/nackdelar?

Edit: Jag avser framställning av enstaka kort, inte någon serietillverkning.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 12.05 2017-01-22 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 09.27 2011-08-14
Inlägg: 1523
Jag gör båda delarna. Helst med fräsen dock, för i samma uppsättning kan jag göra hål och fräsa ut periferin. Även mha flatcam enkelt att rikta in sidorna på dubbelsidiga kort. Dubbelsidigt är det bara fräsning som gäller för mej.

Etsning ger lite bättre upplösning, det är bredden på bortetsad/bortfräst koppar jag menar då. Etsar kanske 0.1-0.2 mm spår, men fräser 0.3mm och större tror jag det är. Ytmonterade 0603 komponenter är inga problem med fräsning, mindre har jag inte provat. Försöker undvika för liten delning, det är för smått för mej rent allmänt.

En stor skillnad är hanteringen. Kemikalier och tider ska hållas. Alternativt en fräs med verktyg och beredning för det och själva fräsningen.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 21.31 2017-01-22 

Blev medlem: 11.20 2009-05-26
Inlägg: 6155
Ort: Kristinehamn
Fler som sitter inne med erfarenheter? Om man nu skulle bygga ihop en liten fräs som enbart skall klara av att borra och fräsa kretskort så frågar jag mig hur stora kort bör den klara om den skall täcka de mest förekommande fall när det gäller ren hobbyverksamhet. Jag vill ha en så billig och kompakt maskin som möjligt utan att begränsa den för mycket.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 21.51 2017-01-22 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 01.52 2005-04-20
Inlägg: 18657
Ort: Lund
Vanlig standardstorlek på förekommande glasfiber, experimentkort och dylikt är ju 100 x 160 mm vilket väl då får anses vara vanligt inom hobby och något som jag designat något sådant efter.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 21.55 2017-01-22 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 18.09 2011-07-01
Inlägg: 9534
Ort: Helsingborg
Om du bygger en enkel cnc med typ Dvd slädar så kan du ju mata fräsningsdjup och därmed belastning.
När det gäller borrning så är det ju bara att positionera och låsa X,Y innan Z gör jobbet!
Ett slikt test skulle ju inte kosta mycket mer än tid. Och det har ju vi Seniorer! Eller hur.
Ibland tycker jag att det är synd att Sverige är ett långt land. "cnc" är en pytteliten CNC just för att bevisa att det går, eller Proof of Concept!


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 22.04 2017-01-22 

Blev medlem: 00.48 2009-01-18
Inlägg: 7785
Ort: Alvesta, Småland
Jag kör kort med min 6040. Har man bara vettiga v-stål och ser till att kortet ligger plant så går det köra riktigt tigta banor. Inga problem att dra ledare mellan pinnarna på en vanlig hålmonterad uC.

Och det får väl anses vara helt ok ändå. Skönt att den borrar allt sedan med :)

Jag kör Eagle och sedan till kod. Optimerar dock koden med ett annat program som jag glömt namnet på. Har funkat bra och har gjort en hel del kort.


Bilaga:
kort.jpg


Inte det mest täta kortet detta men man får en blick på hur det kan se ut.


Logga in för att visa de filer som bifogats till detta inlägg.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 22.07 2017-01-22 

Blev medlem: 11.20 2009-05-26
Inlägg: 6155
Ort: Kristinehamn
@ Lasp. Jag har gjort småtester med DVD-slädar men de håller inte måttet till det jag vill. De är alldeles för instabila. Dessutom vill jag nog ha något större fräsarea, men det är en av sakerna jag söker svar på här bland de som är lite insatta i tillverkning av kort.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 22.26 2017-01-22 

Blev medlem: 11.20 2009-05-26
Inlägg: 6155
Ort: Kristinehamn
danielr112 skrev:
Jag kör kort med min 6040. Har man bara vettiga v-stål och ser till att kortet ligger plant så går det köra riktigt tigta banor. Inga problem att dra ledare mellan pinnarna på en vanlig hålmonterad uC.

Och det får väl anses vara helt ok ändå. Skönt att den borrar allt sedan med :)

Jag kör Eagle och sedan till kod. Optimerar dock koden med ett annat program som jag glömt namnet på. Har funkat bra och har gjort en hel del kort.


Bilaga:
kort.jpg


Inte det mest täta kortet detta men man får en blick på hur det kan se ut.

Det ser ju bra ut. Vore kul att se något exempel på lite tätare kort också, om någon sitter inne med det.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 23.47 2017-01-22 

Blev medlem: 14.43 2007-06-14
Inlägg: 4211
Ort: Hälsingland
Här är ett kort jag gjorde relativt nyligen. Den tunna ledaren går mellan benen på en sot-23.
Får man kortet tillräckligt plant går det bra att fräsa tunt, ofta så pass tunt man normalt använder. Men minsta ojämnhet så blir det fel.


Logga in för att visa de filer som bifogats till detta inlägg.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 00.34 2017-01-23 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 15.24 2007-05-29
Inlägg: 1272
Ort: Övik
Man skulle väl teoretiskt kunna göra en probning i varje hörn på kortet och automatiskt kompensera för höjdfel?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 00.42 2017-01-23 

Blev medlem: 11.20 2009-05-26
Inlägg: 6155
Ort: Kristinehamn
Hur mycket kan man tillåta av höjdfel innan det blir problem? Förstår ju naturligtvis att det beror på vilken vinkel och diameter i änden fräsen har, men den kanske är given just för den typen av frässtål man använder till kretskort.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 00.47 2017-01-23 

Blev medlem: 11.20 2009-05-26
Inlägg: 6155
Ort: Kristinehamn
En annan fundering jag har är om det inte skulle gå utmärkt att byta ut fräs/borr mot någon typ av tuschpenna när man fräst klart och skriva pinummer komponentbeteckningar m.m. på kortet. Någon som testat detta?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 01.02 2017-01-23 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 22.56 2008-11-27
Inlägg: 3380
Ort: Utanför Jönköping
Nästa steg är att komplettera med en tryckluftslödpastadispenser och sätta sprutan på cnc-huvudet :)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 01.42 2017-01-23 

Blev medlem: 11.20 2009-05-26
Inlägg: 6155
Ort: Kristinehamn
En intressant ide. :tumupp:


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 06.59 2017-01-23 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 17.33 2015-01-11
Inlägg: 376
Ort: Eskilstuna-Ludvika
Och steget efter det är att sätta en liten 1w laser så kan man löda det klart ochså. :D


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Svara på tråd  [ 32 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
   
Drivs av phpBB® Forum Software © phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010