Min 6040 CNC-fräs

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
perra_e
Inlägg: 983
Blev medlem: 13 februari 2009, 16:26:53
Ort: Jönköping

Re: Min 6040 CNC-fräs

Inlägg av perra_e »

Ja, Standard är att x-axeln går från vänster vill höger och y-axeln frammifrån och bakåt och z-axeln uppifrån och ner.
Du kan ju ha det så här om du vill (förutom b och c då).
Bild
primerone
Inlägg: 154
Blev medlem: 8 juli 2014, 18:56:29
Ort: Växjö

Re: Min 6040 CNC-fräs

Inlägg av primerone »

Allting är ju relativt, eller.
Jag har min bordsfräs konfigurerad på liknande sätt som Glenn. X axelns + går från höger till vänster och Y axelns + går från längst ifrån mig och mot mig (när jag står framför fräsen). Jag har alltså 0 punkten längst ifrån mig och till höger.
Den var byggd så när jag köpte mekaniken och jag har inget behov att ändra. Fördelen är att när man kör iväg spindeln till 0 punkten så har man hela bordet fritt, vilket gör det enkelt att lägga dit och spänna fast biten som ska fräsas.
Det tog bara ett par körningar att vänja sig vid att allt ligger 180 grader vänt på bordet. Numera tänker jag inte ens på det när jag kör maskinen.
perra_e
Inlägg: 983
Blev medlem: 13 februari 2009, 16:26:53
Ort: Jönköping

Re: Min 6040 CNC-fräs

Inlägg av perra_e »

Visst kan man vänja sig, men råkar man på en annan maskin så är det högst troligt att den är konfigurerad enlöigt "standard".
Jag hade absolut konfigurerat. Lönar sig i längden tycker jag.
--Per
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33667
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Min 6040 CNC-fräs

Inlägg av Glenn »

Idag la jag lite mer tid på maskinen.

Jag har fortfarande inte fått till limits, men jag antar att jag inte kan göra detta i själva GUI't utan måste göra det i configwixarden eller manuellt i textfiler ?

Men en annan sak, min spindel stör ut stegmotorstyrningen, bigtime, medans den varvar upp rycker stegmotorerna okontrollerat, och när dne är uppe i varv så hoppar dom litegrann, INTE bra.

Min teori är att det är för att allt sitter i samma taffliga låda, alltså både kontrollern och VFD'n, men det kan ju också vara nån form av jordproblem eller avsaknad av skärm, den enda skärmade kabeln är den till spindeln, men det hjälper ju uppenbarligen inte.

Nån som har nån annan ide ?
ActionHank
Inlägg: 90
Blev medlem: 14 mars 2012, 16:56:24
Ort: Södertälje

Re: Min 6040 CNC-fräs

Inlägg av ActionHank »

Hur har du kopplat skärmen på kabeln till jord? Jag hade ett liknande problem men med limit switchar som reagerade på spindeln/vfd. Det som löste mitt bekymmer va att byta alla kablar till skärmade.

Det kan hjälpa att dubbelkolla att skärmen bara är ansluten till jord i en änden.

AH
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33667
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Min 6040 CNC-fräs

Inlägg av Glenn »

Det är inte jag som kopplat så jag vet inte, men anledningen att bara jporda skärmen i ena änden är väl för att slippa jordslingor ?

..Kanske borde byta kablarna till stegmotorerna till skärmade dock, frågan är vad man ska ha för kabel som klarar strömmen och är skärmad samtidigt som mjuk ?

Dock tror jag mer på att dom stör varann i lådan, lådan är verkligen uselt byggd, ska ta lite bilder sen.
ActionHank
Inlägg: 90
Blev medlem: 14 mars 2012, 16:56:24
Ort: Södertälje

Re: Min 6040 CNC-fräs

Inlägg av ActionHank »

Varför man bara ska jorda ena änden kan jag inte svara på, kommer helt enkelt inte ihåg. Jag kör med följande kabeltyp till mina stegmotorer (nema23) 0.75 eller 1.00 mm2 minns inte vilket. Helt ok pris och lagom mjuka. Kolla bara vilken area du behöver på kabeln. Finns även med 3 ledare som man kan i mellan VFD och spindeln.

Finns säkert bättre och billigare kabla någon kan tipsa om


https://m.conrad.se/Styrledning-Faber-K ... 94_2510540
Användarvisningsbild
Jonaz
Inlägg: 2326
Blev medlem: 4 november 2003, 22:06:33
Ort: Huddinge

Re: Min 6040 CNC-fräs

Inlägg av Jonaz »

Jag har skärmad Ölflex kabel till övers.
Kommer inte ihåg vilka dimensioner jag har kvar, kan kolla det i morgon om det är intressant?
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33667
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Min 6040 CNC-fräs

Inlägg av Glenn »

Igår baxade jag runt fräsen (vilket as det är, knappt så man klarar det själv) så den nu har portalen till vänster i "nolläge", dock märkte jag att i axis är ju X "fram och tillbaka" och Y "höger och vänster", what ? tror det var tvärt om (som känns mer rätt) i wizarden, skumt, jag har ju kopplat X/Y-stegisarna rätt till kontrollern, och configgat pinnarna enligt manualen till kontrollern. ..Det går ju att ändra om man vill dock.

Tyvärr blev jag avbruten precis där av ett barn med mardrömmar, så jag fick avbryta allt väldigt abrupt, fortsätter ikväll.

actionhank: det var ju inte så farligt dyrt iaf, fast conrad besätller man sällan ifrån.

jonaz: Kolla gärna det. Jag tog ju tillvara på en massa spillbitar ölflexkabel på jobbet efter att nån gjort nån installation, men det var ju tvåledare dessvärre så den är svår att använda till detta.
Användarvisningsbild
Jonaz
Inlägg: 2326
Blev medlem: 4 november 2003, 22:06:33
Ort: Huddinge

Re: Min 6040 CNC-fräs

Inlägg av Jonaz »

Classic 115cy 4G 1,5 mycket.
Classic 810 4G 0.75 7 meter
Liycy 12 polig 0.75 typ 20-30 meter
Liycy 2 polig 1.0 9meter
Classic 110 4G 1,5 4 meter

Alla givetvis skärmade.
Halva nypriset känns väl rimligt?
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33667
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Min 6040 CNC-fräs

Inlägg av Glenn »

jonaz: Jo, jag ska klura lite på hur jag vill göra och vad som behövs, återkommer.

Idag la jag några timmar på fräsen, med hjälp från diverse snälla människor i min andra tråd om linuxcnc så har jag äntligen fått den biten att lira,
jag kan nu skicka G-kod och fräsen rör sig korrekt.

DOCK så funkar ju detta enbart om spindeln står still.. är den igång stör den vansinnigt mycket, både X och Y rycker fram och tillbaka helt vilt.

Både VFD, nätdel och styrkort är ju monterade i samma låda, väldigt taffligt gjort konstaterade jag innan, bland annat är huvudströmbrytaren kopplad på DC-sidan.

Så idag började jag trassla isär allt, det var inte roligt, inkommande nätkabel förgrenade sig i två, via en lödskarv, och sedan tunn kabel som absolut inte är avsedd för
nätspänning, även jorden förgrenade sej till fyra - med lika tunn kabel, givetvis inte gröngul heller utan lite blandat svart och vit.

Dessa kablar gick då dels till L1/L2 på VFD'n, samt till ett 230V->24V 10A nätagg, från detta nätagget som har två utgångar så anslöts fläkten på den ena, och den andra
gick till huvudströmbrytaren och sedan grenade den vidare till kontrollerkortet för X/Y/Z och till kontrollerkortet för A. Dessutom fanns ett otroligt plastigt nödstopp
med två poler, den ena gick till kontrollerkortet och den andra till VFD'n.

Jag pillade isär hela skatboet och avlägsnade VFD'n och kontakterna. sedan kopplade jag ihop den med en riktig nätkabel direkt in på L1/L2, samt kopplade in spindeln till den, allt
fungerade fint, man kunde starta och stoppa spindeln, plus att den nödstoppade om man kortslöt de nu löst hängande nödstoppskablarna.

Sedan monterade jag ihop resten, fast jag klippte bort allt meckel och monterade nätsladden direkt till anslutningarna på nätagget, hade velat ha en switch men hittade ingen lämplig, och den på DC-sidan vågade jag inte använda då det inte stod spänningstålighet på den.

Ihop med allt, och så ställde jag VFD'n på ena sidan fräsen, och resten på andra sidan.. testkörde först axlarna utan spindeln igång, funkade kanon. ..sen startade jag VFD'n och alla stegmotorer fick spelet igen..

Så det var inte så enkelt.

Undrar om detta verkligen löser sig med att bara jorda stegmotorkablarna ? ..det verkar ju vara generalknas nånstans, frågan är var störningarna plockas upp egentligen ?

och ska evrkligen en VFD med spindelmotor störa så här mycket ?
Jugge
Inlägg: 707
Blev medlem: 26 januari 2016, 08:42:42
Ort: Helsingborg

Re: Min 6040 CNC-fräs

Inlägg av Jugge »

Jag har skärmade kablar mellan drivkort och stegmotorer och mellan vfd och spindelmotor. Har även använt skärmad kabel till koppling mellan bob:en och drivkorten. Ingen skärm är jordad.
Det har aldrig varit några störningar. Kanske inte mycket till hjälp men så fungerar det för mig. VFD är en Huanyuang. Spindelmotor är en vattenkyld kinaspindel på 2,2kW.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Min 6040 CNC-fräs

Inlägg av tecno »

:humm:
Ingen skärm är jordad.
Varför?
Jugge
Inlägg: 707
Blev medlem: 26 januari 2016, 08:42:42
Ort: Helsingborg

Re: Min 6040 CNC-fräs

Inlägg av Jugge »

Det blev helt enkelt så. Jag kopplade allt utom skärmen och eftersom det fungerar ändrar jag inget. Kan ju vara så att det hade fungerat utan skärmade kablar hos mig.
Användarvisningsbild
hawkan
Inlägg: 2585
Blev medlem: 14 augusti 2011, 10:27:40

Re: Min 6040 CNC-fräs

Inlägg av hawkan »

Läge att ta fram oscilloskopet om du har ett.
Skriv svar