Min 6040 CNC-fräs

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
Perkla
Inlägg: 4729
Blev medlem: 22 januari 2009, 14:30:25

Re: Min 6040 CNC-fräs

Inlägg av Perkla »

Ja det är nog så jag tänkte ang min också... jag kan fräsa jag också saker som är användbara och maskinen verkar hålla.. så i mina ögon är den nog klar i det avseendet.. och det var det jag menade när jag sa att den var klar...
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Min 6040 CNC-fräs

Inlägg av Glenn »

Idag fixade jag lite med maskinen, och funderade även på var jag ska montera ändlägesbrytarna, för X och Y är det ju ganska enkelt, och även Z's övre stopp, men hur sjutton mecklar man dit det undre ? vill ogärna ha nåt som sticker ner under vagnen, plus att det blir bök att dra kablar dit..

Nån som har bättre förslag ? ..provmonterade ena Y-brytaren och Z's toppbrytare med smältlim..
20181026_211920.jpg
Den undre kan ju inte monteras på samma ställe då vagnen kan åka ända in i portalväggen.

..På arbetsytan syns f.ö det nya kabelkedjefästet, måste bara borra och gänga så jag kan skruva dit det.


Insåg också att jag ligger kraftigt efter vad det gäller version av linuxcnc, frågan är om jag ska nyinstallera på annan disk då den versionen jag har faktiskt funkar, eller om jag bara ska uppdatera den.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Min 6040 CNC-fräs

Inlägg av tecno »

Z brytaren som Home och sedan se till att ha softlimits så är du ju klar.
Mateo_swe
Inlägg: 136
Blev medlem: 24 mars 2010, 14:06:28
Ort: Huddinge

Re: Min 6040 CNC-fräs

Inlägg av Mateo_swe »

Du kan väl sätta den som jag ritade nedan?
Blir säkert lite jobbigt att dra kablage fram till den på ett snyggt sätt men det fungerar i alla fall.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Borre
Inlägg: 4564
Blev medlem: 14 juni 2007, 15:43:50
Ort: Hälsingland

Re: Min 6040 CNC-fräs

Inlägg av Borre »

Instämmer med tecno, använd den som sitter där som home och skippa brytare för limit och gör det mjukvaruvägen istället.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Min 6040 CNC-fräs

Inlägg av Glenn »

Ja, det är ju två problem med att fästa den som mateo ritat, dels måste jag ha en mindre switch (vilket inte är nåt problem egentligen, jag har säkert nån liggandes om jag letar), men framförallt hur jag ska dra kabeln.

Visst kan man ju skippa den undre helt, men jag hade gärna velat ha den där.

F.ö finns det ju bara tre INT-ingångar, brukar man koppla båda switcharna paralellt då ? (eller seriellt om dom är brytande) ..det borde ju inte behövas en kanal in åt varje håll kan man tycka, styrningen vet ju vilket håll det går så att säga.


Tänkte fixa in kontakter och allt och först ha switcharna fastlimmade, och om allt funkar borrar och gängar jag.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Min 6040 CNC-fräs

Inlägg av Glenn »

Efter lite google-fu verkar det som att andra sätter homeswitcharna X/Y/Z på int-ingångarna, och sen limit år andra hållet parallellt med nödstoppet ? ..vad säger ni andra som har parportskopplade styrboxar ? det kanske funkar ? man vill ju att den ska stoppa där ändå.

Sen måste jag klura ut nåt sätt att läsa parporten från linux så jag vet vilken switch som går på vilken pinne, mitt kontrollerkort saknar ju dokumentation..

Hade hoppats att man kunde läsa typ /proc/lpt/1 eller nåt men det verkar inte finnas.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Min 6040 CNC-fräs

Inlägg av tecno »

Bara home switchar på axlarna och sedan softlimits, krångla inte till det.
Borre
Inlägg: 4564
Blev medlem: 14 juni 2007, 15:43:50
Ort: Hälsingland

Re: Min 6040 CNC-fräs

Inlägg av Borre »

Nej jag förstår inte heller varför du vill ha limitbrytare.
Jag kan kanske förstår att man tror det behövs eller är användbart, men det är det normalt inte. På en maskin där man kan köra sönder saker om man kör in i ändläget kan det behövas, på små klena maskiner händer inte mer än att motorerna stallar.

Har du en homebrytare och softlimits samt en max travel på tex 100mm, sätter du då limit på säg 95mm samt home på noll, då kommer fräsen ändå stanna innan ändläget trots avsaknad av limitbrytare. Skulle motorerna tappa steg åt "fel" håll skulle du möjligen kunna köra in i ändläget eftersom linuxcnc tror fräsen är inom arbetsområdet när stegtappandet gjort att den inte är det, men som sagt inget går sönder för det, och du har ändå större problem med att fräsen tappar steg.

I linuxcnc kan du se hur signalerna ser ut på parallellporten på flera sätt, med halmeter tex.
Användarvisningsbild
Hesabon
Inlägg: 244
Blev medlem: 6 oktober 2010, 21:30:26
Ort: Finland

Re: Min 6040 CNC-fräs

Inlägg av Hesabon »

Kompar Tecno och Borre: Home och inget annat.

Exempel (en 6040:a):

Bilderna (särskilt Y) är inte speciellt tydliga, har lite svårt att komma åt...

X-home:
IMG_20180905_152329.jpg
Y-home:
IMG_20180905_152441.jpg
Z-home:
IMG_20180905_152541.jpg
Bara man satt travel rätt för respektive axel stannar den altid precis innnan ändläget. Fungerar hur bra som helst.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Min 6040 CNC-fräs

Inlägg av Glenn »

Okej okej, jag börjar med bara home då..

Idag byggde jag in kontakt för INT0/1/2 på kontrollern, och gjorde en temporär sladdsnutt så jag kunde manuellt sluta dessa.

Sen lyssnade jag på pinnarna med HAL-joxet, tack för tipset, det underlättade väldigt.

Konstaterade att INT0 = pin 10, vilket jag lade på X, INT1 = pin11 = Y, och sen INT2 = pin12 = Z, kanon.

Jag hann iofs inte dra kablage från kontakten till switcharna men alltid nåt. (måste hitta en vettig kabel bara)

testade att göra home på axlarna och sen sluta INT-ingångarna och den stannade men gav nåt udda meddelande, ska kolla vidare sen när jag kopplat in de faktiska brytarna och justerat.


Däremot uppstod ett annat märkligt fel jag inte fått innan, plötsligt slutade X-axeln att fungera, den hade hållmoment men reagerade inte när man joggade, det bara uppstod pang på, alla övriga axlar funkade.. första gången så stängde jag ner linuxcnc och startade stepconfig, då kunde jag jogga även X, startade linuxcnc igen, och det funkade.. ett tag, sen sket det sej igen, då hjälpte det inte att köra stepconfig heller, samma sak, hållmoment men inte step ? startade om kontrollern, hjälpte inte.

Bootade om maskinen (och kontrollern), då funkade det i 10 sekunder eller nåt och la sen av..

Vad fanken händer ?

..då lessnade jag och gav upp för kvällen.
m_thread
Inlägg: 236
Blev medlem: 11 oktober 2011, 15:42:56
Ort: Huddinge

Re: Min 6040 CNC-fräs

Inlägg av m_thread »

Om du inte kollat kablaget till stegmotorerna så gör det. Jag fick byta ut rubbet då kablarna var spruckna och stenhårda. Bytte till skärmade Lapp-Ölflexkablar på hela maskinen. Har inte haft problem sedan dess :)
Borre
Inlägg: 4564
Blev medlem: 14 juni 2007, 15:43:50
Ort: Hälsingland

Re: Min 6040 CNC-fräs

Inlägg av Borre »

Mät var du har signal, börja från ingången på breakoutboard om du har ett, sen ingången på drivaren osv.
Tvivlar på att problemet ligger i linuxcnc, möjligen problem med hårdvaran i datorn. Men som sagt, det är lätt att mäta om och var signal finns.
Mateo_swe
Inlägg: 136
Blev medlem: 24 mars 2010, 14:06:28
Ort: Huddinge

Re: Min 6040 CNC-fräs

Inlägg av Mateo_swe »

Kablarna är väldigt ofta orsaken till många problem, jag skulle prova koppla en lös x-axel kabel i stället för befintlig för att se om problemet försvinner.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Min 6040 CNC-fräs

Inlägg av Glenn »

Fast den har ju hållmoment ? ..då borde ju inte det vara problemet ?

..Ångrar att jag inte köpte lite extra aviationkontakter innan ockeravgiften infördes dock, så had eman kunnat göra lite testkablage.

Jag misstänker kontrollerkortet, jag gillar det inte alls.

Ska f.ö ha en såndär "parportstestare" nånstans, men hittar den inte. Alltså med två LED's på varje signal som indikerar hög/låg, och sen en genomföringskontakt, ahde varit perfekt för detta.
Skriv svar