Min 6040 CNC-fräs

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Min 6040 CNC-fräs

Inlägg av Glenn »

vete sjutton, har inte bytt GUI iaf, hittade ingenstans att göra det, för jag minns i någon annan tråd att någon fått rådet att byta till nåt enklare.

edit: har kollat länken nu, det är Axis jag kör.
Borre
Inlägg: 4564
Blev medlem: 14 juni 2007, 15:43:50
Ort: Hälsingland

Re: Min 6040 CNC-fräs

Inlägg av Borre »

2.1. A Typical Session

Start LinuxCNC.

Reset E-STOP (F1) and turn the Machine Power (F2) on.

Home all axes.

Load the g-code file.

Use the preview plot to verify that the program is correct.

Load the material.

Set the proper offset for each axis by jogging and using the Touch Off button as needed.

Run the program.
Från manualen, läs framförallt punkt två. Knapparna uppe till vänster, eller F1 och F2 som det står. Sen är det bara jogga med tangentbordet, piltangenterna och page down/upp.

Sätter limits?
Softlimits görs i inställningarna för varje axel, annars använder man brytare. Men det är inget som behövs till en början, lär dig hur det fungerar lite allmänt först.

Men som sagt, dokumentationen är utmärkt så läs länken ovan och här är en för stepconf:
http://linuxcnc.org/docs/2.7/html/config/stepconf.html
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Min 6040 CNC-fräs

Inlägg av Glenn »

Jag vill ju iaf sätta softlimits så den inte råkar dra stopp mot ett ändläge, men planen är väl att få dit ändlägesswitchar i hårdvara lite senare när allt funkar.

Ska läsa mer i manualen där och testa mer när jag kommer hem (och barnen är nattade)
Borre
Inlägg: 4564
Blev medlem: 14 juni 2007, 15:43:50
Ort: Hälsingland

Re: Min 6040 CNC-fräs

Inlägg av Borre »

Jo det kan du väl göra, men antagligen är den alldeles för klen för att något ska gå sönder av det, det enda som händer är att stegmotorn "stallar".

Men visst, det är enkelt gjort i stepconf.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Min 6040 CNC-fräs

Inlägg av Glenn »

Pillade lite igår, och det gick väl sådär, justerade in lite värden men fattar ändå inte riktigt hur jag gör allting, manualen är ju sådär. Jag lyckades iaf ratta runt fräsen när programmet är startat, jag hade tryckt bort nödstoppet men imnyte "slagit på strömmen" i linuxcnc.

Funderar på att byta till gmocapy, måste man handeditera inifilen för det ?

Bootade även till windows och försökte få Mach3 att funka, i teorin borde det vara toklätt, jag har ju en manual som säger exakt hur jag ska ställa in, men nu funkade exakt ingenting ? blev inte klok på det där, dessutom upptäckte jag att den configfilen jag trodde kördes, inte är den som körs.
Användarvisningsbild
Hesabon
Inlägg: 244
Blev medlem: 6 oktober 2010, 21:30:26
Ort: Finland

Re: Min 6040 CNC-fräs

Inlägg av Hesabon »

Jag kör LinuxCNC med AXIS. Funderade också ett tag på gmoccapy, men det visade sig inte ha något mervärde..
Gmoccapy är anpassat för att fungera med touch-screen också, men det har jag inte, så det var faktiskt inget mera. Jag tyckte mig se att AXIS belastade datorn mindre och det var viktigare, för min dator är en gammal snorpump.
Sedan är det ju en smakfråga om man vill ha touch screen eller inte. Jag tycker inte om att inte känna av var en tangent finns utan att titta på den. Därför föredrar jag en separat pendant (spelkonsol) med vilken jag kan styra joggningen. Jag har inte ännu applicerat den, men det är på G så fort jag fått Mesa-kortet färdigt. Har varit litet svårt med tiden de senaste månaderna...

Jag ser alltså inte någon markant skillnad mellan dessa två GUI:s, förutom då touch-grejen, men det är en smaksak.
För båda gäller det, att det lönar sig att läsa på sig manualen för att amn skall lära sig behärska programmet. :roll:
Borre
Inlägg: 4564
Blev medlem: 14 juni 2007, 15:43:50
Ort: Hälsingland

Re: Min 6040 CNC-fräs

Inlägg av Borre »

Instämmer med GUI:et, inget större mervärde framförallt inte utan touch.

Men vad är det du inte vet vad man gör då?
Spontant skulle jag säga att man inte gör så mycket, "homear" axlarna och kör igång fräsprogramet, men det är väl lätt att man blir hemmablind såklart..

Förklara vad du inte förstår och vill göra så är det lättare att hjälpa.
Användarvisningsbild
hawkan
Inlägg: 2585
Blev medlem: 14 augusti 2011, 10:27:40

Re: Min 6040 CNC-fräs

Inlägg av hawkan »

Jag föredrar gmoccapy, så då finns det åtminstone en som gör det.
Enda man behöver ändra i .ini-filen är raden
DISPLAY=axis
till
DISPLAY=gmoccapy

Det bär emot att säga det såhär öppet, men det går lika enkelt att ändra tillbaks till axis :)

Jag har en touchscreen till den svarven och det fungerar ganska bra med gmoccapy.
Det mesta är rätt att pricka med toppen av fingret och det dyker upp virtuellt tangentbord
när man behöver det. Det som inte fungerar så bra med touchscreen är de små kontrollerna
till rullister på fönster, den ganska lilla input-raden på MDI, editera filer. Det är helt enkelt
rätt smått och svårt att pricka rätt. Kanske går att förstora.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Min 6040 CNC-fräs

Inlägg av Glenn »

Om jag laddar in gkod, vilka steg innan jag kan köra den ? Jag måste skapa en verktygsdefinition också antar jag ?

Sen vill jag justera in home och limits, det hittade jag dock i manualen, fast inte i manualen lokalt på datorn, och av nån irriterande anledning så vägrar fräsdatorn att koppla upp sig mot min wifi i garaget ("no suitable encryption" eller nåt) så jag får fixa det.

Sen är det ett annat problem, som jag iofs förstår varför det blir så, men inte hur jag ska räkna ut det. Om kjag i GUI't säger åt dne att röra X i säg 20mm, och jag sedan mäter med skjutmått hur långt den rörde sig så är det kanske 7mm (ur minnet, ska kolla mer exakt). Det kan väl vara flera saker, typ felinställt picthvärde eller hur många grader per steg stegmotorn gör, dessa värden försökte jag ju kopiera från manualen till fräsen - avsedda för mach3, men uppenbarligen gick det sådär..

Får jag till nätuppkoppling på datorn så blir det enklare att skriva exakt vad som händer direkt på datorn.


F.ör övrigt skulle jag gärna ha en touchscreen så man slapp ett tangentbord som tar plats på bänken, men det är en senare fråga.
perra_e
Inlägg: 983
Blev medlem: 13 februari 2009, 16:26:53
Ort: Jönköping

Re: Min 6040 CNC-fräs

Inlägg av perra_e »

hawkan skrev:Det som inte fungerar så bra med touchscreen är de små kontrollerna
till rullister på fönster
I nästa version av Gmoccapy så är det mycket bättre. Går att köra om man laddar ner utvecklingsversionen (Main branch) av linuxcnc.
Jag lyckades ju efter MYCKET om och men få till min pekskärm och det är helt underbart bra. Värt varenda minut i strul innan det funkade!

Så här ser skärmen ut med de nya kontrollerna
Bild
jihe
Inlägg: 2405
Blev medlem: 24 april 2009, 20:16:03

Re: Min 6040 CNC-fräs

Inlägg av jihe »

Har du testat att göra setupen från scratch med "Stepconfig" istället för att försöka replikera Mach 3-inställningarna manuellt? Jag tycker den brukar funka ganska bra. Och har du ingen mpg, inga ändlägesgivare, spindelenkodrar eller annat avvikande så har du säkert en fungerande konfiguration på någon minut. A-axeln kanske du får peta in manuellt efteråt, men den är ju lite överkurs i början ändå.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Min 6040 CNC-fräs

Inlägg av Glenn »

Jag måste ju veta vad jag ska skriva då, därför läser jag i manualen som är skriven för min fräs och beskriver hur man får igång den i mach3..

Jag har faktiskt två stycken MPG, dom medföljde men känns som en senare fråga att få igång..

Har en: http://www.ebay.com/itm/CNC-part-Mach3- ... 2377307194

och en: http://www.ebay.com/itm/2016-Wireless-M ... 2328412814

Jag tror nästan mer på den trådade varianten, hatar att behöva byta batterier.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Min 6040 CNC-fräs

Inlägg av Glenn »

Upptäckte en annan sak när jag bytte till gmoccapy, det blir "bakvänt" i visualiseringen ?

Jag har ju ställt min fräs som på bilden jag postade i första inlägget, men det känns lite som att det är tänkt att ha sidan med kabelkanalen framåt istället ? eller ?

Blev inte mycket gjort med själva fräsdelen, jag försökte lösa nätverksproblemet istället, det visade sig att wifikortet jag monterade bara hade stöd för WEP :roll: , och jag har
ju förstås konfigurerat mina basstationer till att inte släppa in nåt sämre än WPA.. Anledningen att jag använde just det kortet var att det var det ENDA lågprofil PCI-kortet jag hade,
och linksys som gjort det hade ingen nyare firmware.. efter lite googlande så hittade jag nån som gjort mjukvara för att fulflasha det med nyare PRISM2-mjukvara, laddade hem alla grejerna men det gick inte, flasherprogrammet lyckades inte få kontakt med kortet.. suck.

Det jag däremot gjorde var att finslipa inställningarna på stegmotorerna enligt linuxcnc-manualen, nu kan man jog'a MYCKET snabbare :)

Det som hindrar mej just nu är typ:

- Måste ställa in bordets storlek (ev lyckades jag med det)
- Måste ställa in limits
- Måste lösa problemet med att allt blir bakvänt (kanske beroende på att jag har fräsen åt fel håll)
- Måste lösa problemet med att spindeln inte når ner, troligen fullösning tills vidare.
- Måste fixa ström till kylningen (akvariepumpen)

..Sen är det ju annat fix..

- Montera kabelkedjorna (kommit hem nu)
- fixa kylningen permanent (har fått hem kylare, pump, tank)
- fixa bättre låda för kontrollern, denna är tydligen konstruerad och monterad av nån kinesisk barnarbetarere.. (har en industrilåda, men den är lite väl stor)
perra_e
Inlägg: 983
Blev medlem: 13 februari 2009, 16:26:53
Ort: Jönköping

Re: Min 6040 CNC-fräs

Inlägg av perra_e »

Om jag förstår din fråga rätt så normalt sett ställer man nog upp en portalfräs så att x-axeln är den som spindeln går på och y-axeln den andra ledden. I ditt fall så blir alltså x kortare än y. Vill du göra tvärt om är det ju bara att kast om de två axlarna i configen i Linuxcnc.

--Per
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Min 6040 CNC-fräs

Inlägg av Glenn »

Njae, jag har ju långsidan emot mej, men nu har jag det så att "viloläget" är till höger så att säga. Det innebär ju att när man gör "+" på den axeln rör den sej åt vänster, det är nog fel.
Skriv svar