Min 6040 CNC-fräs

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
eeedis
Inlägg: 1398
Blev medlem: 12 januari 2011, 22:30:25
Ort: Hyltebruk

Re: Min 6040 CNC-fräs

Inlägg av eeedis »

Härligt! Kämpa på med fixandet! :D

Det är alltid lönt att göra det rejält från början, för när maskineriet väl är igång så är det lätt att man hoppar på nästa projekt istället :oops:
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Min 6040 CNC-fräs

Inlägg av Glenn »

Ja, men efter att ha lagt en massa tid på att skohorna in allt i minilådan så ångrar jag att jag inte tog smällen att köpa en vettigare låda innan jag la ner allt jobb, det hade blivit bättre.

Jag fixade iofs en ny industrilåda (för datormoderkort egentligen) som jag tänkte använda, men den kändes lite väl stor.. frågan är om den inte hade blivit bra ändå.

Sen påminner du mej om att jag ju tänkte fixa ändlägesbrytare också.

När jag roddade i kontrollerlådan passade jag även på att löda in kontakter på kontrollerkortet för de tre oanslutna INT-kontakterna, som jag antar är ändlägesbrytare.

..Det skulle ju isåfall betyda att jag behöver en till aviationkontakt, förslagsvis fempolig..
Användarvisningsbild
eeedis
Inlägg: 1398
Blev medlem: 12 januari 2011, 22:30:25
Ort: Hyltebruk

Re: Min 6040 CNC-fräs

Inlägg av eeedis »

Egentligen skulle jag vilja ha det som på 3D-skrivaren, så den går och nollar sig i ett hörn. Åtminstone i X och Y-led för Z-led nollar jag via proben. Plus att man dessutom vill ha ändlägesbrytare.

Det man får tänka på är ju att man ska kunna köra den från ändläget om den någon gång hamnar där, så man måste kunna stänga av "låsningen" av fräsen som sker när den går i ändläge.

Jag har inte kikat på om något av detta är möjligt att få till med min hårdvara eller med Mach3, men får snart ta tag i det. Misstänker dock att jag inte har tillräckligt med I/O för att få till det.
danielr112
Inlägg: 8043
Blev medlem: 18 januari 2009, 00:48:24
Ort: Alvesta, Småland

Re: Min 6040 CNC-fräs

Inlägg av danielr112 »

Mach3 har fullt stöd för det. Är bara köra home så nollar den sig. Jag kör det p åmin 6040 med brytare i varje läge och det funkar bra. Sedan har man soft-limits för resten och slipper hålla på.
Användarvisningsbild
eeedis
Inlägg: 1398
Blev medlem: 12 januari 2011, 22:30:25
Ort: Hyltebruk

Re: Min 6040 CNC-fräs

Inlägg av eeedis »

Aaaah, det är ju smart! :tumupp:

Förresten, hur nollar du Z-axeln, med eller utan verktyg?
danielr112
Inlägg: 8043
Blev medlem: 18 januari 2009, 00:48:24
Ort: Alvesta, Småland

Re: Min 6040 CNC-fräs

Inlägg av danielr112 »

Jag nollar själv Z helt manuellt med verktyg i dagsläget. Skulle gärna vilja ha nåt annat men det funka bra och även om det tar lite tid så kör jag så lite med maskinen.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Min 6040 CNC-fräs

Inlägg av Glenn »

Nu har jag fått ihop kontrollboxen, JÄVLAR vad med sladddragning och pilljobb..

Det enda problemet var att kylvätskepumpen inte gick, trodde jag hade polaritetsfel, men det hjälpte inte att polvända.. då tömde jag kylvätskan ur hinken för att ta en titt på pumpen, varvid jag klart och tydligt såg texten "230V 50Hz" suck.. bytte kontakt från aviationkontakten till en 230V-stickpropp, jaa, nu pumpade den..


Nu är det bara problemen med att homa Z och få till ett arbetsområde på den kvar.. (se http://elektronikforumet.com/forum/view ... 4#p1320714 )

..Och fixa spindelkabeln, och byta kabelkedjor, och få dit ändlägesbrytare, och fixa kylningen till slutet system och.. ja..


Nåväl, nöjd över ombyggnaden av kontrollerlådan iaf, och nu slipper jag ju alla störningar som plågade mej innan.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Min 6040 CNC-fräs

Inlägg av Glenn »

Idag ha rjag planerat lite garagetid, återstår att se om det blir så.

Planen är att först försöka fräsa lite till, sätta dit en mer lämpad fräs (2mm rundnos ?) och sen se om man kan genomföra en hel fräsning, gärna
med ett annat program än det medföljande LinuxCNC-logo-joxet.

Sen tänkte jag ge mej på kabelkedjorna, självklart ska stepperkablaget in där, och även strömmen till spindeln, som i dagsläget har så tjock (skärmad ölflex)
kabel att den inte får plats, med nya kraftigare kedjor löser sej ju det problemet.

Frågan är om man ska byta till böjligare slang för kylningen och dra det i samma kedja ? eller kan det bli dumt tro ? ..inte riktigt säker på hur den är ansluten till spindeln heller.

..Kylning ja, jag har köpt en liten kylare och en kylvattenpump avsedd för vätskekylda datorer, det borde ju räcka, måste hitta på nåt snyggt sätt att montera dessa bara,
helst få till en lite större kyltank också.

Efter det är det nästan limitswitchar, hade varit kul att se hur andra löst det, frågan är hur snyggt man ska försöka få det.. sen får jag labba lite med hur dom ansluts till kontrollerkortet,
har beställt en 5p aviationkontakt för ändamålet iaf. (X,Y,Z,gnd,+5V)


Upphöjningen ja, just nu är det ju en trave ikea laminerade hyllplan som ligger och pallar upp, fastspända med två spännjärn vars spårmuttrar INTE passar fräsen, fick ta vanliga M8 istället, men har beställt andra muttrar som ska passa. Funderar på att bygga en konstuktion med aluprofiler mellan ramen och bordet, vet inte om det blir tillräckligt stabilt ?

En annan sak som borde göras är att få till så 300mm i LinuxCNC är 300m förflyttning på fräsen, stämmer inte riktigt nu, inte på nån axel, och A-axeln verkar helt uppåt väggarna, men den använder jag ju inte just nu.


Borde också börja fundera på nån kåpa, det dammade en del när jag testkörde i trä.. Allra helst skulle jag bygga den av alu L-profiler och sen nån tunn genomskinlig plast, typ lexan mellan, men då måste man ju köpa hem sånt också.


..Just ja, ett relaterat projekt är ju att få ut nät i garaget.. tyvärr inte helt enkelt, men jag borde väl..

Av nån anledning funkar inte min USB-wifiadapter som funkar i mina andra linuxmaskiner på denna heller, vet inte om det är så att linuxcnc inte skickar med nåt som andra distar gör som behövs för att det ska fungera.
danielr112
Inlägg: 8043
Blev medlem: 18 januari 2009, 00:48:24
Ort: Alvesta, Småland

Re: Min 6040 CNC-fräs

Inlägg av danielr112 »

Jag kör med enkla microbrytare som jag sonika satt i ändlägena. Kan ta ett kort.

Jag har ingen kylning till spindeln som sådan utan har en 5-liters dunk med vätska i. Den bli knappt ljummen efter 2-3h körning (Har inte kört mer under en hel dag)
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Min 6040 CNC-fräs

Inlägg av Glenn »

Du får gärna fota hur du monterade, använder du brytare med "hjul" på vipparmen eller utan ?

Jo, min kylning är ju också en hink med dränkpump nu, gissar att det är kanske 3l i hinken, men jag skulle vilja komma bort från att ha en hink ståendes, så jag tänkte slutet system med mindre vätskemängd men aktiv kylning.
Användarvisningsbild
Hesabon
Inlägg: 244
Blev medlem: 6 oktober 2010, 21:30:26
Ort: Finland

Re: Min 6040 CNC-fräs

Inlägg av Hesabon »

Jag har en genomskinlig plastbox, typ "SmartStore" 10 ltr med ca 5 ltr kylvätska. Den mängden räcker bra, blir högst ljummet.
Utan att ha tänkt på saken på förhand, så nu rekommenderar jag just en genomskinlig behållare.
För att förhindra eller åtminstone minska korrosion så har jag blandat i en skvätt kylvätska (glykol). Tyvärr orsakar glykolen att det efter hand uppstår "slem" i blandingen, och det vill man ju inte ha in i spindeln. Slemmet syns bra i den genomskinliga boxen och man kommer också bra åt att sila bort det anefter.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Min 6040 CNC-fräs

Inlägg av Glenn »

Såhär ser min kylning ut: (dock står fräsen omvänt nu och kotrollådan är ombyggd, men själva kylningen är densamma)

Bild

Den har ju flera fel, först och främst är det hårda slangar som går kors och tvärs, sen är hinken väldigt dålig då den kan välta och då rinner allt ur.
Dessutom så kan jag ju inte dra kylvätskan genom kabelkedjan, delvis beroende på kedjans klena dimension, delvis beroende på att kylslangarna är hårda.

Sen känns det tattigt med en dränkpump med sladden rakt upp och sen en stickpropp som av och på..

Vätskan är för övrigt kylvätska avsedd för vattenkylda datorer så den ska motverka algbildning och liknande.

alra helst skulle jag montera en kylare och pump uppe på spindelvagnen, men det blir kanske lite väl tungt och klumpigt.
Användarvisningsbild
hawkan
Inlägg: 2585
Blev medlem: 14 augusti 2011, 10:27:40

Re: Min 6040 CNC-fräs

Inlägg av hawkan »

Spånor, spindel och brytare, allt i en bild.
Bild

Apropå nät till garaget, jag skaffade en homeplug som ger mej bra wifi i garaget.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Min 6040 CNC-fräs

Inlägg av Glenn »

Vad sjutton då, nu har jag testat med ett helt gäng nipplar, hittar inga som passar i spindelns kylvätskein/utgångar, dom är ungefär 8mm, och mer fingängat än vanligt.

Googlar man hittar man en massa förslag, sällan likadana som nåt annat, så jag MISSTÄNKER att olika leverantörer av dessa har olika gäng ? Vissa säger att det är koniska gängor dessutom, men det ser det inte ut som det är.

Hittade inte min gängtolk heller så man hade kunnat få mer att gå på.


Det värsta är att jag har för mej att jag sett en tråd här som diskuterar just detta, men nu hittar jag den inte.


Håller ju på att byta kabelkedjor, men det kan jag ju inte göra utan att fixa kylvätskeslangarna först..

De befintliga är av typen "halvhårda rör", och anpassade nipplar efter detta, 6mm innerdiameter, 8mm ytterdiamater.

Nu tror jag inte dessa är optimala att lägga i kabelkedjor, men om nån har en ide om vad sådana rör/slangar heter så kan det ju vara en ide också, dom nuvarande är på tok för korta.
Användarvisningsbild
Cano
Inlägg: 1536
Blev medlem: 30 november 2006, 23:18:16
Ort: Katrineholm
Kontakt:

Re: Min 6040 CNC-fräs

Inlägg av Cano »

Jag drog av en nippel till min spindel: Länk
Min maskin
Fick beställa via ebay, gängan är som sagt M8x1.
ebay söklänk
Skriv svar