Min 6040 CNC-fräs

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Min 6040 CNC-fräs

Inlägg av Glenn »

Igår labbade jag mer, ändrade "home location" till 2.0 och då försvann varningen när man gör "autohome" på alla axlar.

Man ser även att efter den nollat Z så går den ner 2mm.

Lyckades även "torrfräsa" flera filer, det verkar fungera.

Då tänkte jag fräsa nåt skarpt och tankspridd som kjag var slog jag på kylpumpen..

..Det var bara det att när jag bytte kedjorna så bytte jag även kylslangar, och hade jag kopplat in dom till pumpen ? Neeej, där satt dom gamla som slutade var, på arbetsbänken.. suck.. men det hann inte komma mycket innan jag lyckades avbryta.

Ska mecka ihop de nya kylslangarna på nåt bra sätt så jag kan starta spindeln.

..Upptäckte en annan sak också, när man startar kylvätskepumpen stör den ut stegmotorerna.. bara precis vid start iofs men ändå..
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Min 6040 CNC-fräs

Inlägg av Glenn »

Nu har jag..

- Fått dit alla homeswitcharna permanent (borrat/gängat/skruvat)
- Gjort om Z-switchen då jag pga tankevurpa satt den så det blev krock när spindeln satt i fel läge
- finjusterat alla värden i configilen
- Kopplat in kylvattnet, lite provisoriskt dock, måste hitta en bättre hink och kopplingar, och fylla på vatten nu när slangarna är 5ggr längre.
- Homat/gjort touch off/ torrkört demoprogrammet utan problem

SÅ nu är det nästan bara att höja upp bordet kvar innan jag kan testfräsa (igen) ..Och kanske fixa nån slags spånhuv/sug.

En konstig sak är dock att jag fortfarande får varningar, typ

"Exceeded positive soft limit on joint 2"

what ? ..och bara ibland..

När man nollar så vägrar den dessutom ibland med hänvisning till att en brytare redan var aktiverad ? ..men det kanske kan fixas genom att säga åt den att den ska flyttas sej några millimeter efter att ha hittat noll, så gör den på Z-axeln redan, tror jag handkodade det i configen där. ..iaf nrä det blir så får jag stoppa, skruva manuellt på axeln och sen starta igen, då funkar det.

..Nästa steg blir att förstå sej på hur CAM funkar i Fusion360.. jag fattade ingenting, men det finns ju tutorials..

Men i stora drag som jag förstått det..

- Definera arbetsstycke i F360
- Definera verktyg
- Låta F360 skapa toolpaths
- exportera
- montera rätt typ av verktyg i fräsen (som är nollad)
- gör touchoff med detta verktyg på rätt ställe
- fräs
- Byt verktyg
- fräs


..Eller ?
Användarvisningsbild
lgrfbs
Inlägg: 6971
Blev medlem: 28 januari 2005, 15:48:53
Ort: X-län
Kontakt:

Re: Min 6040 CNC-fräs

Inlägg av lgrfbs »

"- fräs
- Byt verktyg
- fräs"

typ,
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Min 6040 CNC-fräs

Inlägg av Glenn »

Ja den var ju informativ, tyvärr om mach3 och inte linuxcnc, men man förstår ju tillvägagångssättet iaf.

Dock så är det ju en annan sak man antagligen gör oftare(?), man grovfräser med ett verktyg och sen finskär med ett annat ?
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Min 6040 CNC-fräs

Inlägg av Glenn »

Glenn skrev: När man nollar så vägrar den dessutom ibland med hänvisning till att en brytare redan var aktiverad ? ..men det kanske kan fixas genom att säga åt den att den ska flyttas sej några millimeter efter att ha hittat noll, så gör den på Z-axeln redan, tror jag handkodade det i configen där. ..iaf nrä det blir så får jag stoppa, skruva manuellt på axeln och sen starta igen, då funkar det.
Nu har jag meckat lite mer och justerat in switcharna så dom är längre ifrån det fysiska stoppet, dessutom har jag ställt in "back off" till 2.0 på både X och Y, det verkar ha hjälpt
lite i alal fall, problemet uppkommer ibland ändå men mycket mer sällan.
En konstig sak är dock att jag fortfarande får varningar, typ

"Exceeded positive soft limit on joint 2"
Detta får jag bara inte bort dock, har justerat värdena hit och dit men nej.. det är dock bara en varning så man kan köra ändå.

Sen plockade jag bort hela bordet, då jag tänkte försöka höja upp det ca 80-90mm, hittade dock inget jag kunde använda till det, hade egentligen velat ha typ aluminium"balkar" man kunde lägga där men dom enda av lämplig modell jag ahde var 35mm.. inte ens två på varann hade ju räckt.

Kanske blir trä tills vidare, men det känns lite dumt att sätta dit nåt så mjukt och levande när resten av fräsen är så stabil.

nån som har nån ide ?
Användarvisningsbild
lgrfbs
Inlägg: 6971
Blev medlem: 28 januari 2005, 15:48:53
Ort: X-län
Kontakt:

Re: Min 6040 CNC-fräs

Inlägg av lgrfbs »

Jag försökte att kolla om det var Linuxcnc eller Mach3 tråden gällde, beklagar att jag missade vilket program du körde.

Anta:
* Montera T1 ända i botten på chucken.
* Mät utsticket på verktyget.
* Mata in värdet i LinuxCNC.

* Montera T2 ända i botten på chucken.
* Mät utsticket på verktyget.
* Mata in värdet i LinuxCNC.
Kör.
Borde inte detta fungera?

Angående "Exceeded positive soft limit on joint 2" kan det inte vara så att du har en position som ligger utanför maskinens rörelsutrymme?
Användarvisningsbild
lgrfbs
Inlägg: 6971
Blev medlem: 28 januari 2005, 15:48:53
Ort: X-län
Kontakt:

Re: Min 6040 CNC-fräs

Inlägg av lgrfbs »

Glenn skrev: Kanske blir trä tills vidare, men det känns lite dumt att sätta dit nåt så mjukt och levande när resten av fräsen är så stabil.

nån som har nån ide ?
Kanske en skärbräda i plast från mataffären.
Trä kan faktiskt funka som temporär rigg vid torr körning och du blir klar samma dag.
Användarvisningsbild
Krille Krokodil
Inlägg: 4062
Blev medlem: 9 december 2005, 22:33:11
Ort: Helsingborg

Re: Min 6040 CNC-fräs

Inlägg av Krille Krokodil »

Enklast är väl bara att kapa ner den till standardhöjden, du kommer väl sällan att ha nytta av
den extra höjden?

Tar du hjälp av någon med en precis maskin så skulle du kunna göra precisa hål för 6 mm styrstift i benen så
att det enkelt går att bygga om den till högre arbetshöjd när man behöver det.
Användarvisningsbild
Krille Krokodil
Inlägg: 4062
Blev medlem: 9 december 2005, 22:33:11
Ort: Helsingborg

Re: Min 6040 CNC-fräs

Inlägg av Krille Krokodil »

Glenn skrev:Dock så är det ju en annan sak man antagligen gör oftare(?), man grovfräser med ett verktyg och sen finskär med ett annat ?
När man grovfräser får man stora spånor som man vill ha bort, med 2 skär finns där mer fritt utrymme
för att blåsa upp spånan ur ett spår, har man 4 skär följer spånorna gärna med ett varv till eggarna på
skären får utföra dubbelt arbete med ökat slitage som följd. Kör man ytterkonturer där fräsen mest är
fri så spelar det mindre roll, där är det enklare att blåsa bort spånorna.

Grovfräsning i elakare material såsom stål kör man helst med vändskär, det är runt 10 gånger billigare att
avverka med vändskär jämfört med pinnfräsar. Där finns fräsar och borrar med kronor också så att man
bara byter spetsen.

Vi finfräsning vill man ha många skär för att minska vågigheten på ytan.

Där finns en frästeknik där man grovfräser med väldigt små ingrepp i Z och hög hastighet i XY, det kan nog passa
den här typen av spindel där man inte har så högt vridmoment. Jag har kör den en del eftersom att vi har direktdrivna
25 krpm spindlar med klent vridmoment.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Min 6040 CNC-fräs

Inlägg av Glenn »

Krille Krokodil skrev:Enklast är väl bara att kapa ner den till standardhöjden, du kommer väl sällan att ha nytta av
den extra höjden?
Jag har övervägt det, men jag har trots allt en fjärde A-axel också, och det var ju därför förra ägaren beställde den med förhöjd Z.

Inte helt lätt att kapa dock, nog för att det är aluminium men det är tjockt och ska bli rakt.
Tar du hjälp av någon med en precis maskin så skulle du kunna göra precisa hål för 6 mm styrstift i benen så
att det enkelt går att bygga om den till högre arbetshöjd när man behöver det.
Isåfall skulle jag nog hellre låta nån med en stor maskin skära till nya "pelare" som är kortare, men det är ändå en hel del jobb
att byta dessa, det vore enklare att höja upp bordet bara.

Just nu funderar jag på att bygga av fyrkantsstålrör på 40x40mm, två på varann på varje långsida, möjligen med punktsvetsade förstärkningar och sen skruva fast bordet ovanpå dessa. Möjligen lägger man nån lämplig skiva mellan denna och bordet, som man då kan planfräsa.

Stålrör för att dom dels är billiga och lättilgängliga, dels kan jag svetsa i dom.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Min 6040 CNC-fräs

Inlägg av Glenn »

lgrfbs skrev: Angående "Exceeded positive soft limit on joint 2" kan det inte vara så att du har en position som ligger utanför maskinens rörelsutrymme?
Jo, men jag tycker ju inte att jag har det. Och om det är så brukar ju maskinen bara tvärvägra, inte varna.

En sak som skulle kunna inverka är ju att jag måste handmata in värdet på Z i configfilen för att allt ska bli korrekt, det går inte att göra i GUI't då man inte kan mata in negativa värden då. (se diskussionen tidigar i tråden)
Användarvisningsbild
Krille Krokodil
Inlägg: 4062
Blev medlem: 9 december 2005, 22:33:11
Ort: Helsingborg

Re: Min 6040 CNC-fräs

Inlägg av Krille Krokodil »

Så som jag tänkte så skulle man göra 4 styrpinnshål hål exakt + gängade hål i först i benet och sedan bara såga ut mellanbiten. Så gör man plattor med motsvarande 4 styrpinnshål + extra par om man vill kunna höja upp maskinen vissa höjder. Då skulle man snabbt och enkelt kunna bygga om den för olika höjder.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Min 6040 CNC-fräs

Inlägg av Glenn »

Jo det skulle nog fungera men jag har inte utrustning för att göra det tillräckligt exakt.

Någon (Perra_E tror jag) erbjöd sej ju att hjälpa mej att skära ut nya sidostycken, men bara materialet lär ju kosta några spänn. Avvaktar med det tills att allt fungerar att fräsa iaf.

Så nu tänkte jag höja bordet lite temporärt, sen testfräser jag typ linuxcnc-loggan. Fungerar det försöker jag mej på att CAD'a nåt och sen göra alla stegen för att fräsa det jag cadade, i typ spånskiva eller nåt annat trä då. När det fungerar försöker jag ge mej på aluminium.

Sen är det ju en anna sak också, någon slags hantering av spån, bara min testfräsning förut gjorde ju att det kom enoma mängder spån överallt.

Man skulle kanske ha nåt slags skåp runt fräsen, men det måste nog till nåt slags dustshoe och en dammsugare.

Planen är att till att börja med använda en gammal asksugtillsats som spånavskiljare, och sen min gamla electrolux-dammusugare på den, men man vill ju inte suga manuellt.
Användarvisningsbild
lgrfbs
Inlägg: 6971
Blev medlem: 28 januari 2005, 15:48:53
Ort: X-län
Kontakt:

Re: Min 6040 CNC-fräs

Inlägg av lgrfbs »

Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Min 6040 CNC-fräs

Inlägg av Glenn »

Igår försökte jag få igång min xhc HB04 mpg/pendant, har försökt förut men gett upp, nu la jag lite mer tid på det och efter ett tag var den faktiskt igång.

Hitills kan man bara göra home, jogga alla tre axlarna (i tre hastigheter) samt nödstoppa från den, men nu är det ju bara en fråga om att mappa knappar till events om man vill göra annat.

Ja, DRO-funktionen fungerar också föstås på alla tre axlar :) (valde medvetet att ignorea A-axeln då den inte ens är ansluten elelr monterad)

Det enda som hindrar mej från att fräsa nu är ju bordshöjden, får se om jag gör fullösningen med trä eller beställer alufyrkantsrör eller nåt.
Skriv svar