Min 6040 CNC-fräs

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
eeedis
Inlägg: 1398
Blev medlem: 12 januari 2011, 22:30:25
Ort: Hyltebruk

Re: Min 6040 CNC-fräs

Inlägg av eeedis »

Jag hade ju samma problem på min 6040, fungerade perfekt när jag provkörde den temporärt, men så gjorde jag ju en snyggare, permanent lösning och då steppade stegmotorerna runt som f-n när jag slog igång VFD:n. Testade att jorda lite allt möjligt, men det slutade med att det var spänningsmatningen till styrkortet (extern 5V-adapter) som fångade upp en massa störningar från VFD:n. Matade först från annat håll och då gick det kanon, men det visade sig att kablarna låg för nära. Har dock tänkt att byta till bättre kablar, men nu när det fungerar vill jag ju inte klabba för mycket.

Hur spänningsmatas ditt styrkort? Vet att det finns de med antingen intern eller extern 5V-matning. Jag har inte en likadan modell som du, jag har en extern VFD, men det är inte så att du har ett DC-intag på baksidan av din styrburk som inte används?
Användarvisningsbild
hawkan
Inlägg: 2586
Blev medlem: 14 augusti 2011, 10:27:40

Re: Min 6040 CNC-fräs

Inlägg av hawkan »

Jag tycker det låter troligt. Det är inte rimligt att det ska bli så mycket störningar i lindningarna i motorerna att de ska leva runt. Störningen borde påverka signalen in till, eller själva drivmodulen till stegmotorerna.
Borre
Inlägg: 4565
Blev medlem: 14 juni 2007, 15:43:50
Ort: Hälsingland

Re: Min 6040 CNC-fräs

Inlägg av Borre »

Nej det är sannolikt att störningar är på styrsidan av stegmotorstyrningen eller matningen till den. Det ska mycket till innan man stör ut stegmotorn direkt. Där skärmar för att stegmotorn inte ska störa annat.

Skärma insignalerna till styrningen och byt/filtrera matningen.
Filtrera matningen till VFDn kan säkert vara bra också.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33667
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Min 6040 CNC-fräs

Inlägg av Glenn »

Styrkortet verkar drivas på 24V, det måste det göra då det inte finns någon annan matning, ska ut och kolla hur det är gjort mer exakt.

Har ju iofs en bild på det i denna tråden: http://elektronikforumet.com/forum/view ... =5&t=85332

Och där ser man ju att det stor "DC24V" på matningen nere till höger. gissar att kortet har nån stepdownhistoria för att få logikspänning, ser ut som det i högra övre hörnet.
Borre skrev: Skärma insignalerna till styrningen och byt/filtrera matningen.
Filtrera matningen till VFDn kan säkert vara bra också.
Insignalerna till styrningen ? alltså parallellportskabeln ?

filtrera matningen, 230V-sidan då eller ?

Hade ju tänkt bygga in hela joxet i en metallburk också, men hittade ingen i vettigt format.
hawkan skrev:Läge att ta fram oscilloskopet om du har ett.
Jodå, har fem stycken :) ..men det är ju i vanlig ordning svårt att veta hur stora transienter som är normalt och vad som orsakar problem.
Användarvisningsbild
hawkan
Inlägg: 2586
Blev medlem: 14 augusti 2011, 10:27:40

Re: Min 6040 CNC-fräs

Inlägg av hawkan »

Hur det än är så får man nog se vfdn som den skyldige. Utan den så funkar det.

Mest för att få in lite fler bilder i tråden :) kan jag visa på störningar på 230V. Detta orsakades inte av en vfd utan av en svets när den står i pinnsvetsläget. Det räckte för att slå ut min homeplug-anslutning som satt på en annan fas men det vart även störningar på nollan (blå kurva (såklart)). Det är en invertersvets.

Såhär såg det ut med svetsen påslagen.
Bild

Och så här utan svets.
Bild

Man kan gå metodiskt tillväga för att söka efter orsaken. Eller chansa. Jag chansar på att vfdn ger störningar på 230. Dessa störningar går igenom 24V nätagget enligt devisen skit in skit ut. Osäkert hur setgmotordrivarna reagerar på detta men kommer det ut störningar på spänningen till lindningarna så är det väl där.

Eller så struntar du i det för jag kan inte se annat än att det får in ett nätfilter, emi-filter, eller byta vfdn.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33667
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Min 6040 CNC-fräs

Inlägg av Glenn »

Nu har jag testat att ansluta VFD'n via ett EMI-filter, ingen skillnad, flyttade filtret till PSU'n till styrkortet, samma problem där.

Jag vete fan hur jag ska göra ? nån som har nån ide ?
Användarvisningsbild
hawkan
Inlägg: 2586
Blev medlem: 14 augusti 2011, 10:27:40

Re: Min 6040 CNC-fräs

Inlägg av hawkan »

Jag kan berätta att jag igår satte ett emi-filter på svetsen. Ingen skillnad.
Fan vet. Försöka se var störningen kommer in, i ledarna till motor, för eller efter drivarna fast dina var integrerade, strömförsörjning?
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Inlägg: 5739
Blev medlem: 23 februari 2007, 21:44:50
Skype: hcbecker
Ort: Lystrup / Uppsala
Kontakt:

Re: Min 6040 CNC-fräs

Inlägg av hcb »

Har du någon annan VFD du kan testa med? Är den nuvarande allt för tight integrerad i systemet för att göra ett byte lätt?
Användarvisningsbild
ViktorSigg
Inlägg: 376
Blev medlem: 11 januari 2015, 17:33:50
Ort: Eskilstuna-Ludvika

Re: Min 6040 CNC-fräs

Inlägg av ViktorSigg »

Kolla att signaljorden och jorden sitter ihop. Kontrollera även att de sitter kopplade i en punkt så att du inte får jordströmmar.

Jag hade extrema problem när datorn som var kopplad till mesa kort inte fick jordpunkten från samma elskåp som övriga fräsen. Signalerna från skalorna spökade som fan och linuxcnc tappade bort sig med flera cm ibland. Gick inte att skärma bort hur jag än försökte men löste sig genom att koppla datorn i ett uttag i maskinens elskåp, som då var jordat tillsammans med allt annat som rörde maskinen, plus alla kabelskärmar. Värt ett prov kanske?
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33667
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Min 6040 CNC-fräs

Inlägg av Glenn »

hcb skrev:Har du någon annan VFD du kan testa med? Är den nuvarande allt för tight integrerad i systemet för att göra ett byte lätt?
Mja, har en likadan till fast 1500W, men jag misstänker den är utbytt en gång för just dessa problem, kan vara värt ett försök dock.

Just nu har jag ju skiljt på allt så att VFD'n står separat flera meter från styrkortet till stegmotorerna.
ViktorSigg skrev:Kolla att signaljorden och jorden sitter ihop. Kontrollera även att de sitter kopplade i en punkt så att du inte får jordströmmar.
Signaljord och skyddsjord ? vill man verkligen det ?
Jag hade extrema problem när datorn som var kopplad till mesa kort inte fick jordpunkten från samma elskåp som övriga fräsen. Signalerna från skalorna spökade som fan och linuxcnc tappade bort sig med flera cm ibland. Gick inte att skärma bort hur jag än försökte men löste sig genom att koppla datorn i ett uttag i maskinens elskåp, som då var jordat tillsammans med allt annat som rörde maskinen, plus alla kabelskärmar. Värt ett prov kanske?
Kan iofs dra lite jordsladdar kors och tvärs, men just nu är både VFD'n och nätagget till styrkortet, SAMT datorn anslutet till samma stömskena, allt jordat.

spindelmotorn är dock inte jordad, annat än genom fräsen då.
Användarvisningsbild
ViktorSigg
Inlägg: 376
Blev medlem: 11 januari 2015, 17:33:50
Ort: Eskilstuna-Ludvika

Re: Min 6040 CNC-fräs

Inlägg av ViktorSigg »

Man kan säga att det är praxis att jorda minus från nätaggregat till en jordpunkt, prova det först skulle jag rekommendera!!

Jag kan köra en 4kW motor via vfd, där kablarna löper parallellt med oskärmade styrkablar ca 3 meter utan problem alls. Nu är kablarna utbytta av säkerhetsskäl, men jag kan säga att det var första gången någonsin jag hade störningsproblem när datorn inte var kopplad i samma uttag som fräsen i övrigt, kablarna var aldrig ett problem.


Mitt tips:

Prova att koppla alla kabelskärmar till elsåpets jordskena enbart. Undvik att koppla skärmen i bägge ändar.

Koppla signaljord från styrkortet till samma jordskena.

Se till att datorns chassiejord också sitter på samma skena.

Se till att skenan är direkt ansluten till jordpunkt i matande elcentral.

Då har du en typ Y koppling där alla jordpunkter möts i fräsens central, ingen annanstans.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33667
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Min 6040 CNC-fräs

Inlägg av Glenn »

Ja, det verkar ju faktiskt vara det som var problemet.

Jag testade att bara dra en kabel mellan -24V på nätagget som gick till fräsens metallchassi, och sen en tråd därifrån som gick till PE-skruven på VFD'n, sen testkörde jag och stegmotorerna ryckte ingenting medans spindeln spann upp.

Tyvärr hade jag inte tid att göra mer, men det verkar ju helt klart som jordning är lösningen.

Måste fixa kylning också..
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33667
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Min 6040 CNC-fräs

Inlägg av Glenn »

Nu är jag på g igen, nu ska skiten igång!

Håller på att bygga om kontrollboxen, dels med korrekt jordning i sej, men jag byter ut klenspänningskablarna som det gick 230V i mot riktiga 230V-kablar, dessutom
byter jag ut 24V-switchen mot en S-märkt 230V-dito, och nu får den gamla extraknäcka som kylmedelpumpbrytare.

Huvudbrytaren ja, den kommer ju att sitta på PRIMÄRSIDAN av nätdelen.. suck, inte sekundären som den satt förut, dessutom var fläkten kopplad innan switchen, så man var tvungen att rycka sladden varje gång, ohållbart.

Kylpumpen ja.. den är ju tydligen på 24V, men saknar anslutning och skulle ha separat strömkälla, men det finns ju 24V i kontrollboxen ? ..monterar nu en switch och skulle ha en kontakt, ville ha en likadan aviation-kontakt som allt annat så beställde en sådan, tyvärr verkar posten ha tappat bort den, så jag har beställt en till nu (suck)

Så nu har jag fräst hål för en extra switch i fronten, två lysdioder (vill ha en lysande indikering på att den är påslagen, och helst en som indikerar att nödstopp är aktiverat) PÅ baksidan har jag borrat hål för en extra avikationkontakt, samt en polskruv för jordning. (på förekommen anledning..)

Givetvis drar jag ju även ordentlig jord mellan allt i boxen.

Planen var egentligen att ersätta den något rackliga nödstoppbrytaren mot en från telemecanique jag fick med när jag köpte diverse prylar av seniorlemuren, dock verkar det bli svårt att få plats med den, går det inte så går det inte.. funderar även på en till kontakt på baksidan för externt nödstopp, får se.

Allt detta BORDE vara rätt enkelt att fixa, dock är det OTROLIGT trångt i den något korkat konstruerade boxen, men eftersom jag inte hittat nån bättre låda försöker jag fixa.
Användarvisningsbild
Jonaz
Inlägg: 2326
Blev medlem: 4 november 2003, 22:06:33
Ort: Huddinge

Re: Min 6040 CNC-fräs

Inlägg av Jonaz »

Vilken aviation-kontakt är det, har en del hemma.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33667
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Min 6040 CNC-fräs

Inlägg av Glenn »

Tja, jag ska ju byta i båda ändar så att säga, så jag kan välja ganska fritt, men den jag beställde var en 12mm 3pin (hade ju funkat med två också men dom var slutsålda då) Helst inte 4pin för då kan man ju koppla fel eftersom stegmotorerna använder sådana.


Jag borde även ta tag i att byta den underdimensionerade kabelkedjan, har köpt ny men inte bytt, frågan är om man vågar lägga kylslang till spindeln i den ? nu är det ju hård slang, men man kan ju byta till mjuk också.


..Sen kommer ju det stora problemet med att maskinen har höjd Z, till att börja med bara för att få igång allt pallar jag nog upp saker mellan bord och arbetsstycke, men det är ingen snygg lösning, har en del ideer om hur jag ska göra, men allra snyggast vore ju om nån kan skära ut nya "pelare" till portalen, var nån här som erbjöd sig innan, finns risk att det blir så när allt annat är löst.


Har även suttit och bråkat lite i 3d-cad, någon tipsade om designspark mechanical i 3d-cadtråden och det är det hitills som känts mest intuitivt, även om jag inte riktigt är kompis med det än :)
Skriv svar