Min 6040 CNC-fräs

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
lgrfbs
Inlägg: 6971
Blev medlem: 28 januari 2005, 15:48:53
Ort: X-län
Kontakt:

Re: Min 6040 CNC-fräs

Inlägg av lgrfbs »

För ett tag sedan köpte jag pinch CNC 3040, om du vill och måtten stämmer skulle vi byta Z-axel delar?
Det skulle ge dig en slaglängd på 60mm, för jag skulle inte ha något emot större slaglängd på Z-axeln.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Min 6040 CNC-fräs

Inlägg av Glenn »

mankan skrev:Här är mina anteckningar hur jag ställde in min VFD för vattenkyld 1,5kWspindel:
PD013 to 8 ; set the setting to factory setting)
PD002 to 1 ; speed control with knob (J1 jumper to the right 2-3)
PD005 to 400 ; max frequency
PD003 to 400 ; main frequency
PD004 to 400 ; base frequency
PD070 to 1 ; speed input with knob 0-5V
PD072 to 400 ; Higher analog frequency (knob max)
PD073 to 50 ; Lower analog frequency (knob min)
PD142 to 5.0 ; rated motor current
PD143 to 2 ; motor pole number 2
PD144 to 3000 ; rated motor revolution at 50Hz-> 400Hz = 24000rpm
Fast det där är ju för manuell kontroll då ? eller ?

För om jag tolkar det hela rätt så måste man ställa om den till att ta kommandon från serieporten ?
Glenn skrev: Har bestämt mej för att försöka tillverka en "spindelnedflyttningsadapter", men då måste jag hitta lämpligt material, ska ha 12mm(?) aluplatta nånstans som borde funka ? ..fast ska det bli riktigt bra så ska man väl först fixa nåt temporärt och sen CAD'a och fräsa ut delarna i fräsen..
Det var ju kul att jag skrev det för jag hade för mej jag bestämde mej frö att höja bordet.

Just nu velar jag lite, det blev bökigare än jag trodde att höja bordet, så jag kanske ska backa tillbaka till att sänka spindeln.

Rent spontant känns det iofs som att för att det ska hålla så måste man bygga en profil som innesluter spindeln.

Får se, troligen gör jag väl en temporär höjning av bordet tills vidare.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Min 6040 CNC-fräs

Inlägg av Glenn »

lgrfbs skrev:För ett tag sedan köpte jag pinch CNC 3040, om du vill och måtten stämmer skulle vi byta Z-axel delar?
Det skulle ge dig en slaglängd på 60mm, för jag skulle inte ha något emot större slaglängd på Z-axeln.
Tvivlar på att det passar ens mellan olika 6040, det verkar inte så när man tittar på bilder.. känns som att dom har ett koncept som alla kopierar utan att ha ritningarna på det första.

Bara infästningen av portalen i vagnen verkar det ju finnas många av.

Sen så skulle jag ju gärna vilja ha möjligheten att hissa upp spindeln också om jag ska använda A-axeln.. om jag någonsin kommer så långt.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Min 6040 CNC-fräs

Inlägg av Glenn »

Just ja, en annan sak.. den nuvarande PU-slangen är ju ganska mörkt blå, så mans er inte vätskan i den, iaf inte om den rör sej eller inte.

Det känns lite sådär, speciellt eftersom pumpen startas manuellt, hur har ni andra gjort det ? har ni nån slags indikator på att kylvätskan rör sej ?
skulle allra helst ha nåt som tjuter om det slutar röra sej, och gärna en termometer som också indikerar om det mot förmodan blir för varmt.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Min 6040 CNC-fräs

Inlägg av Glenn »

Bläh..

Har fixat fram manualen på en snarlik VFD och enableat modbus via RS458 och sen kopplat in den med min adapter till en USB-port på datorn.

Men jag får inte riktigt till det, orkade inte felsöka mer men funkade gjorde det INTE..

..Dessutom konstaterade jag att VFD'n felaktigt var inställd för en 2,2kW spindel, jag har ju 1.5kW, hoppas jag inte eldat nåt.. nu är den nedställd till rätt ström iaf.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Min 6040 CNC-fräs

Inlägg av Glenn »

SATAN PERKELE..

Det började ju så bra, jag fick mina distanser, monterade dom och det blev skitbra (med en liten detalj iofs, kommer till det senare), jag monterade en
spånskiva med M8 och muttrar, jag nollade fräsen med homebrytarna, jag gjorde touchoff, startade kylvätskan, startade spindeln och skulle PRECIS klicka på go..

När spindeln börjar låta skumt och gån ner i varv, tittar på VFD'n och det står nån bokstavskod jag inte vet vad den betyder, jag trycker på off och stänger av hela
kontrollenr.. men vanu, det är kalddigt..

Då har returslangen hoppat loss och åkt iväg, gissa var den valde att lägga sej ? RAKT in i luftintaget på kontrollerlådan som även innehåller VFD'n.. lyfter av kåpan och
det forsar bokstavligen ut äcklig glykol.. hela VFD'n och kontrollerkortet är dränkta, även nätagget förstås.. hela arbetsbänken är en stor pöl av glykol,
alla kablar, verktygen, pappren med "fusklappar", tangentbordet, musen.. allt.. det har även runnit ner på golvet..

FAAAN.. helt otroligt osannolikt oturligt att den lyckades spruta JUST där..

Så sen ägnade jag några timmar åt att plocka isär kontrollern och VFD'n, toka bort det värsta, tvätta med isopropanol och sen blåsa rent med tryckluft,
när allt var klart och stod på tork så började jag sanera verktyg, bänk, golv, kablar och allt..

Fy fan vad tråkigt, jag som var SÅÅÅ nära..

Hoppas ingenting brann upp nu bara, har iofs en till VFD som saknar kontrollpanel, och en PSU kan man nog ragga tag på, värre med kontrollerkortet.


..Och ja, vad gick dåligt med distanserna ? ..jag hade uppenbart mätt fel på typ 15mm.. så nu blev det 10mm för högt typ, men det gör inte så mycket, men synd..
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Min 6040 CNC-fräs

Inlägg av Glenn »

Såhär blev den första temporära höjningen av bordet, gjort i trä.. fungerade USELT..
cnc_first_hs.jpg
Därför körde jag istället på M5-förlängningarna..
cnc_after_hs_lighten.jpg
Tyvärr blev bilden otroligt kass, så jag har ljusat på den lite.. blev ändå dåligt men..
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Min 6040 CNC-fräs

Inlägg av Glenn »

Bläh..

Jag kände att jag nog inte vågade använda VFD'n så jag bytte till den andra, startade med bara den och spindeln fungerade (självklart..)

Sen kopplade jag in kontrollerkortet, först utan dator/stegmotorer/homebrytare inkopplade, det blinkade på ett konstigt sätt (typ pulserade), men jag
vet inte hur det "ska" reagera löst inkopplat, så jag kopplade in stegmotorer och dator, det visade sej att X och Z fungerade fint, men Y var heldöd,
man ser att signalerna kommer in på kortet men sen steppar inte motorn, dne ahr dock hållmoment.

Död driverkrets ? ingen aning..

Det är inte direkt rocket sience i kortet, typ bara en ingång från parporten, optokopplare (edit, förbikopplade sådana..), lite passiva komponenter och sen in i en driverkrets som jag inte vet vilken det är då jag inte lossat kylflänsen. (men TB6560 är väl en bra gissning)

Såhär ser kortet ut, observera att detta är INNAN det blev sköljt av kylvätska..

Bild
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Min 6040 CNC-fräs

Inlägg av Glenn »

Med "man ser att signalerna kommer in" menar jag att när man pulsar via linuxcnc-GUI't eller pendanten så ser man att det blinkar på lysdioden brevid CON_Y längst ner på bilden, men tittar man så verkar ju det vara på "sekundärsidan" så att säga, svårt att veta hur det är draget dock.

Det blinkar likadant på X och Z för övrigt, men där rör sej ju motorerna med.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Min 6040 CNC-fräs

Inlägg av Glenn »

Jag kom ju f.ö på att för läänge sen så köpte jag tre separata TB6560-baserade stepeprkontrollers när jag försökte bygga nån egen CNC-histora, dessa fick jag aldrig att funka så bra men man BORDE väl nästan antingen kunna flytta över kretsen till min kontroller, eller helt enkelt köra Y-axeln på ett eget kort ? jag ser inte avrför det inte skulle fungera förutsatt att kortet är kraftigt nog.

..Om jag nu bara kunde HITTA korten i fråga så..

Sen blir det en del meck att "plocka ut" signalerna från kortet, men det är säkert lösbart med lite mätande och en lödpenna..
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Min 6040 CNC-fräs

Inlägg av Glenn »

Jag tog och hittade en tandborste, dränkte den med isopropanol och rengjorde kortet med denna (igår sköljde jag bara), startade om datorn, startade kontrollern.. och voila, alla axlarna fungerade.

..Ett tag, efter ett tag la X av igen, fortfarande hållmoment men nu blinkar inte ens LED'n i takt med signalerna, den lyser hela tiden, vilket dom andra iofs också gör tills man joggat axlarna.

Mycket märkligt, men jag hade ju faktiskt ett liknande problem innan allt det här, som försvann av sej själv..

..Inte hittade jag de lösa korten heller..
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Min 6040 CNC-fräs

Inlägg av Glenn »

Hmm.. gick ut i garaget och testade igen.. på med kontrollern, testade att jogga Y och Z, fungerade, testade X, funkade också!

höll på ett bra tag med att nolla och jogga runt (passade på att mäta in att måtten stämde osv också), sen plötsligt så la X-axeln av igen
och ville inte komma igång..

Jag undrar vad som har hänt egentligen och varför den verkar fungera när den får kallna ordentligt..
ToPNoTCH
Inlägg: 4847
Blev medlem: 21 december 2009, 17:59:48

Re: Min 6040 CNC-fräs

Inlägg av ToPNoTCH »

Dags att gå över kortet med kylspray så du hittar vart felet fysiskt är placerat.

Troligen en kall lödning
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Min 6040 CNC-fräs

Inlägg av Glenn »

Jo, jag funderade på det, men hittade inte kylsprayen, ska leta mer.

Men det är ju så skumt att det fungerar perfekt tills det lägger av helt, och efter det tvärvägrar det. Eller ja hållmoment finns det ju fortfarande.

Kanske skulle gå igenom och löda om lödningarna på kortet förebyggande, men det är en del sladdar att lossa..
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Min 6040 CNC-fräs

Inlägg av Glenn »

Kylsprayen hjälpte inte ett dugg..

Tog loss kortet och lödde om allt som hade med X att göra och lite till.. funkade fortfarande inte.

Då bootade jag vom datorn och plötsligt hopapde X igång, yay!

Lyckades till och med testfräsa linux-CNC-loggan i offerskivan.. (blev mindre bra dock för fräsen var en rundnosig 5mm och texten är ganska liten)

Blir dock inte klok på problemet..

Mne nu skulle jag vilja ha nåt roligare att fräsa.. ska se om jag kan hitta på nåt mer trdimensionellt.

Har inte mycket lämpliga fräsar dock, har nästan enbart lite större pinnfräsar som jag använder i julafräsen.
Skriv svar