Min Julafräs, funderingar och modifieringar

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Min Julafräs, funderingar och modifieringar

Inlägg av Glenn »

Jag köpte ju tillslut en julafräs begagnad av StenD här på EF.

Rent allmänt kan jag ju säga att koordinatbordet var väldigt glappfritt om man jämför med de jag kände och klämde på
när jag var på jula medans dom sålde dessa maskiner. Jag vet inte om det är så att förra ägaren har spänt upp det eller
till och med slipat in det, men jag kan inte ens känna glapp.

Ett problem med fräsen är att man inte kan byta utväxling, detta beror på att spaken som slackar remmarna inte funkar, hur ska det
fungera egentligen ? man kan rucka på spaken några millimeter men det tar liksom mekaniskt stopp, ska det bara vara att rycka ? skruven brevid
med "fingerflärpen", är den lås för just den ? ..det spelar ingen roll om den är in eller utskruvad.

Nån som har rivit grejerna och vet vad som kan vara fel ? ..jag har ju sprängskissen men den är lite svårtydd.

(Kan poängtera att jag visste om detta innan köp, så ingen skugga på StenD för det.)

I övrigt är planen inte CNC, utan att behålla den som manuell, det jag tänkte göra är typ:

Köpa:

- Maskinskruvstycke
- MT2 till ER20-mojutt (beställt)
- vettig kiljagare

göra:

- laga utväxlingsproblemet
- byta alla lager (tydligen vanligt problem)
- betongfylla pelaren

eventuellt:

- fixa krysslaser
- bättre belysning


..Det som redan är fixat är att inte montera det värdelösa plastskyddet för chucken, och att montera bort det dumma locket över knapparna.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45168
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Min Julafräs, funderingar och modifieringar

Inlägg av TomasL »

Ett problem med fräsen är att man inte kan byta utväxling, detta beror på att spaken som slackar remmarna inte funkar, hur ska det
fungera egentligen ? man kan rucka på spaken några millimeter men det tar liksom mekaniskt stopp, ska det bara vara att rycka ? skruven brevid
med "fingerflärpen", är den lås för just den ? ..det spelar ingen roll om den är in eller utskruvad.
Du lossar motorn, sedan kan du remma om den.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Min Julafräs, funderingar och modifieringar

Inlägg av Glenn »

fast då kan jag ju bara flytta den ena remmen, inte den mellan spindel och mellanaxel.

Vad jag förstår av manualen så kan man helt enkelt flytta mellanaxeln för att slacka båda remmarna.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45168
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Min Julafräs, funderingar och modifieringar

Inlägg av TomasL »

Lossa motorn och mellanaxeln, så gör jag.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Min Julafräs, funderingar och modifieringar

Inlägg av Glenn »

Betyder det att din spak för mellanaxeln också sitter fast ?

Märkligt att det står så lite om detta i manualen.

Får väl skruva sönder och titta hur det verkar vara konstruerat.
primerone
Inlägg: 154
Blev medlem: 8 juli 2014, 18:56:29
Ort: Växjö

Re: Min Julafräs, funderingar och modifieringar

Inlägg av primerone »

Sitter mellanaxeln verkligen fast? Det är inte så att det är som på min pelarborr, att mellanaxeln spänns upp åt vardera hållet av spindelaxeln resp. motorn.
Kanske lite svårtolkat utan bilder, men när jag ändrar utväxling lossar jag enbart motorn och kränger av remmen mellan motor och mellanaxel. Därefter kan jag för handkraft trycka tillbaka mellanaxeln så att remmen mellan den och borrspindeln kan läggas om.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45168
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Min Julafräs, funderingar och modifieringar

Inlägg av TomasL »

Ja det är nog som primerone skriver, dock finns det ju en spak som sagt för mellanaxeln, men jag gissar att den egentligen är tämligen onödig.
Glenn, jag rev också håret innan jag kom på att man troligen behöver lossa motorn också.
Användarvisningsbild
stenD
Inlägg: 1347
Blev medlem: 23 september 2010, 21:53:35
Ort: Ljusfallshammar

Re: Min Julafräs, funderingar och modifieringar

Inlägg av stenD »

Glenn skrev:Jag köpte ju tillslut en julafräs begagnad av StenD här på EF.

Rent allmänt kan jag ju säga att koordinatbordet var väldigt glappfritt om man jämför med de jag kände och klämde på
när jag var på jula medans dom sålde dessa maskiner. Jag vet inte om det är så att förra ägaren har spänt upp det eller
till och med slipat in det, men jag kan inte ens känna glapp.
Jag har inte "piffat upp" maskinen på något sätt.

Då jag första gången kollade på maskinen vet jag att remspaken fungerade, men köpte ingen maskin då.
Långt senare så sålde dom maskinen med rabatt men då gick jag bara in och bar ut ett paket
som sedan fick stå ouppackat tills jag behövde den. Först då upptäckte jag detta med remspännaren och då var det lite sent att gå tillbaka och gnälla.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Min Julafräs, funderingar och modifieringar

Inlägg av Glenn »

StenD: Hmm, då undrar jag om demoexen jag känt på varit väldigt dåliga, eller om detta exemplaret är ovanligt bra.

Tittar man på konstruktionen så borde det ju fungera att lägga om båda remmarna utan att lossa motorn, bara man kan manövrera spaken ? .. jag bara måste skruva isär och titta hur det sitter ihop.. måste bara köpa lager först så jag kan fixa det samtidigt.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45168
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Min Julafräs, funderingar och modifieringar

Inlägg av TomasL »

Eftersom remmarna motverkar varandra, så tror jag ärligt talat inte det går att göra det utan att släppa motorn.
Hade motorn och spindeln varit placerade i vinkel gentemot varandra så hade det gått, men nu sitter de i samma linje, så det hjälper inte att släppa mellanhjulet då remspänningen alltid blir densamma.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Min Julafräs, funderingar och modifieringar

Inlägg av Glenn »

Hmm, jag googlade på problemet med remspänningen, och hamnade förstås på.. elektronikforumet :) ..närmare bestämt denna tråd:

http://elektronikforumet.com/forum/view ... 2#p1236102

..Där lilluffe säger hur det funkar, hmm, måste kolla när jag kommer hem, har jag verkligen en skruv på vänstersidan ? måste kolla.

Den tråden innehåller även en del annat matnyttigt.
malman
Inlägg: 540
Blev medlem: 13 februari 2006, 01:17:03
Ort: Arboga

Re: Min Julafräs, funderingar och modifieringar

Inlägg av malman »

Hmm.. är det den röda jula/swedol-fräsen vi pratar om ?
I jula fallet märkt zx7016. I så fall, finns det flera utföranden på den?
På mitt exemplar finns inga låsskruvar för mellanaxeln utan den är helt löst flöjlande mellan spindel och motoraxel på ett 'offset'-beslag. På mitt exemplar var gjutningen i huvudet ganska kass så infästningen för detta beslag var rejält glapp, varpå mellanhjulet inte hamnade i samma plan eller vinkel som de andra remhjulen... fick stoppa dit lite mellanlägg för att få det att passa bättre. ( vet inte om teflon-tejp var rätt, men det funkar. :) )

Så för att byta utväxling släpper man på de två låsskruvarna (svarta med orange handtag i bilder nedan), en på var sida gjutjärnsklumpen... sedan pressar man motorn så långt frammåt som möjligt... varpå man kan pilla av remmarna, en i taget... efter att ha lossat på motorremmen kan man vrida mellanbeslåhet å få loss spindelremmen.
För att spänna remmarna lägger man tryck på den metallfärgade spaken och samtidigt drar åt låsskruvarna.

(Edit: Vände på bild 3, och lite rättstavning...)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av malman 15 december 2016, 12:13:43, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45168
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Min Julafräs, funderingar och modifieringar

Inlägg av TomasL »

så här står det i manualen:
Varvtal
• Öppna den övre maskinkåpan och lossa låshandtaget för inställning
av remspänning.
• Välj önskat varvtal och positionera drivremmarna därefter.
• Spänn drivremmarna genom att trycka motorn bakåt. Dra fast låshandtaget
när remmarna är lagom spända (figur 1 3a och 1 3b).
Jag tolkar det som så att man måste lossa drivmotorn för att remma om den.
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8261
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: Min Julafräs, funderingar och modifieringar

Inlägg av X-IL »

På de Julafräsar jag sett (och min egen) så sitter ju motorn på en platta som skjuts framåt/bakåt med spaken med "metallhandtag" i mittenbilden ovan. denna kan man inte röra innan man lossat de ledade låsspakarna med orange gummivaddering som sitter på var sida. När man sen spänt motorn så långt bakåt man kan så låser man skruvarna(som går in mot de två stängerna från motorplattan).
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Min Julafräs, funderingar och modifieringar

Inlägg av Glenn »

jag har ju inte lossat det svart/orange låshandtaget på vänster sida iaf, minns inte ens att jag har ett (fast det har jag kanske, fick ju upp maskinen på bänken bara för nån dag sen)

Jag måste kolla när jag kommer hem, det kanske är det som är hela problemet :)


Det är ju ett hyfsat högt malande ljud när motorn går, är det lagren som låter eller är det nåt annat ? motorn ? resonans ?


Min är inte fastskruvad i bänken heller, pga avsaknad av tillräckligt långa skruvar.
Skriv svar