Svarv, Misal 819

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
malman
Inlägg: 540
Blev medlem: 13 februari 2006, 01:17:03
Ort: Arboga

Re: Svarv, Misal 819

Inlägg av malman »

Nästa fråga...
På 'Förklädet' (vad är korrekt svensk benämning?) finns smörjpump som tar olja från dess växellåda...
När oljenivån var låg drog man ut pumphantaget som sedan fjädrade tillbaka själv direkt. Nu när jag fyllt upp med olja tar det typ >60s för hantaget att gå tillbaka... är detta normal tid eller skall man misstänka att det är stopp i oljeledningarna?
Dränkte det mesta rejält i olja i samband med städning innan jag insåg detta så det är lite svårt att avgöra om den trycker ut någon olja.. och var isf....
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Svarv, Misal 819

Inlägg av säter »

malman skrev:Låter troligt när man surfat lite mer på det....
Finns det övergångar från mk6 till tex C5 hylsor... eller vad kan man annars köra för något roligt mha denna kona? Mindre chuckar?
Det vanigaste är att man sätter i en fast dubb, för svarvning mellan dubbar.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Svarv, Misal 819

Inlägg av säter »

malman skrev:Nu när jag fyllt upp med olja tar det typ >60s för hantaget att gå tillbaka... är detta normal tid eller skall man misstänka att det är stopp i oljeledningarna?
Om du vevar över tvärsliden max åt ena hållet, då brukar smörjkanalerna blottläggas.
Pumpa i detta läge och se om olja kommer fram.
malman
Inlägg: 540
Blev medlem: 13 februari 2006, 01:17:03
Ort: Arboga

Re: Svarv, Misal 819

Inlägg av malman »

Bra tips... ('tänktentepådet', som Dalle sa)

Jo, det sipprade ut lite sakta mitt på tvärslidbädden... å det går rör till längssliderna... men de får jag nog torka rent o testa normalt.... om jag nu inte får för mig att riva ner saker för ännu noggrannare städning och lackering.... ganska frestande då den nog inte rengjorts på åtskilliga år.. om ens nåonsin, sitter gaaanska mycket intorkad gucka kors o tvärs som kräver lika delar rengöringsmedel och 'Elbow grease' 8)

Svarven känns ganska äcklig fn.... (om man går säga så om sin senaste klenod..)
:vissla:
malman
Inlägg: 540
Blev medlem: 13 februari 2006, 01:17:03
Ort: Arboga

Re: Svarv, Misal 819

Inlägg av malman »

Trixade vidare med städningen...
Plockade isär reglagen för spindeln då de kändes lite 'funky', bände isär lite fjädrar som gav lite mer stuns i låsfunktion av spakarna, men insåg nu också att jag behöver åtgärda 'hylsan' som löper på manöverstången då den blivit på tok för glapp.... dvs fyrkantstången har alltså slitit upp motsvarande hål i hylsan så det glappar rejält numera....
Får ta och riva ner stängerna för att få loss hylsan. Men hur fixar man detta på bästa sätt tro? Fila till ett kvadratiskt hål och 'fodra' det med mässingsplattor... borra upp hålet till större diameter och tillverka en ring med.kvadratiskt hål i som man sen låser fast med stopskruvar... hmm....

Andra förslag? (Räknar inte med att hitta reservdelar till denna maskin, eller har någon tips på leverantör?)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
malman
Inlägg: 540
Blev medlem: 13 februari 2006, 01:17:03
Ort: Arboga

Re: Svarv, Misal 819

Inlägg av malman »

Försökte lyfta upp 4-backs-skivan häromdagen och konstaterade att det är tungt..... ;)

Fnular nu på att bygga liten kran, fastsatt på svarven.
Någonting i stil med denna bild.
Svarvkran_2017-Jan-07.png
Stople ca 2100mm hög
Traversbalk, ca 1400mm lång I-balk.
Åkvagn med litet kättingblock om 1Ton. (Billigt Ebay fynd)

Maxlast, torde ej behövas mer än 100kg, men för sakens skull kanske man kan tänka sig 250kg. (längst ut)

Då jag är nybörjare på området har jag ingen känsla för vilka dimensioner som krävs om man vill höfta lite.

I bilden har jag ritat diam 100mm, 3,6mm tjocklek för stolpen, och en IPE-100 mm balk...
En stopring på stolpen håller kvar balken, men tillåter den att kunna vrida på sig.

Har glömt bort allt man lärde sig på teknologin en gång i tiden...

Vad tror ni om dimensioner mm, och vilka matrial mm skall man titta efter. (Handelsnamn på matrialet osv)

Vad skulle ni välja för dimensioner mm?

Edit: lite grov dimensionering i ny bild:
Svarkran Drawing.png
(Inte riktigt överens med Fusion360 när man gör drawings av sin konstruktion... måttsättningsbiten funkar sådär ännu så länge...)

Edit2: Ser nu att nåt är skummt med dimensionerna... 1071 måttet skall nog vara typ 1200mm eller så...
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
NeoTech
Inlägg: 1072
Blev medlem: 15 maj 2008, 11:14:44
Ort: Örebro/Frövi

Re: Svarv, Misal 819

Inlägg av NeoTech »

Om du överväger en kran som inte ska hålla fantastiskt mkt vikt.. så skulle jag rekommendera o titta på o typ modifiera en verkstadskran som man använder för motor byten t.ex. Går o t.ex svetsa på ett fäste så man kan ha ett kortare stabiliserings ben till den ist för de två långa som brukar följa med o sen använda en kortare kran arm bara så den inte tippar över.
Och då längst in på kranarmen kan man oftast lyfta närmare 1 ton relativt enkelt trots allt.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Svarv, Misal 819

Inlägg av tecno »

Det var det jag ville göra men det går inte hos mig pga brist på golvutrymme, så det blev travers i taket istället.
malman
Inlägg: 540
Blev medlem: 13 februari 2006, 01:17:03
Ort: Arboga

Re: Svarv, Misal 819

Inlägg av malman »

Jo det är som tecno säger... rejält ont om plats så tror det effektivaste här är en fast kran i svarven... lite osäker på framtida placering så travers i taket känndes ej helt bra...
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Svarv, Misal 819

Inlägg av tecno »

Personligen skulle jag inte montera nåt fast på svarven, hellre då en pelare mellan golv och tak.
malman
Inlägg: 540
Blev medlem: 13 februari 2006, 01:17:03
Ort: Arboga

Re: Svarv, Misal 819

Inlägg av malman »

Tänker du på tipp risk, åverkan på svarv, eller påverkad precission pga att det bänder i svarven?
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Svarv, Misal 819

Inlägg av tecno »

Det sista typ
malman
Inlägg: 540
Blev medlem: 13 februari 2006, 01:17:03
Ort: Arboga

Re: Svarv, Misal 819

Inlägg av malman »

Å äntligen efter mycket om och men.....
Första tillvekade delen i svarven... Lycka!

Excentrisk lagerbussning samt kombinerad fjäderkopp till Julafräsen...
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Svarv, Misal 819

Inlägg av Glenn »

för att kunna justera bort glappet antar jag ? ..en sån skulle man ju behöva.
malman
Inlägg: 540
Blev medlem: 13 februari 2006, 01:17:03
Ort: Arboga

Re: Svarv, Misal 819

Inlägg av malman »

Jag skall se vad jag kan åstakomma i helgen... 8)
Skriv svar