brygga CNC - innovativ CNC-design med höj och sänkbar bom

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
gustavn
Inlägg: 297
Blev medlem: 30 november 2004, 12:27:05
Ort: Linköping
Kontakt:

brygga CNC - innovativ CNC-design med höj och sänkbar bom

Inlägg av gustavn »

Har inte sett att detta har omnämnts här tidigare så som inspiration vill jag tipsa er om en (i mitt tycke) häftig och nyskapande CNC-fräs som heter brygga CNC. Den är utvecklad av en användare på Joe's CNC forum och är väl till viss del inspirerad av Joe's så kallade "Evolution"-design.

Tanken med brygga CNC var som jag uppfattat det att prova lite nya grepp och koncept inom design av CNC-fräs.

Så här ser den ut.
Bild

Det smarta med konstruktionen är att Z-rörelsen åstadkomms genom att hela bommen åker upp och ned istället för att man har en Z-släde på bommen.

Detta medför några intressanta fördelar som jag ser det:
* Bommen är bara precis så högt upp som den måste vara över fräsbordet vid varje tillfälle = kortare hävarm i z-led
* Spindeln kan monteras extremt nära bommen vilket ger kortare hävarm i y-led -> mindre deformationer -> styvare konstruktion.
* Z-släden blir ofta en vek länk i denna typ av bygge eftersom man vill göra den så kompakt som möjligt. Här sköts ju hela mekanismen av Z-rörelsen på utsidan av fräsen vilket gör att man har betydligt större utrymme att göra en biffig Z-linjärstyrning.

Även några nackdelar:
* Kräver dubbla stora linjärenheter för att sköta Z-rörelsen.
* Mer komplex konstruktion
* Risk att man inför nya glapp i lagringen av Z-rörelsen.

Introduktionsfilm
https://youtu.be/4M2d2pa_TGw

Test i 3mm aluminium
https://youtu.be/EsDqZJPtYWA

Test i 19mm plywood
https://youtu.be/lgK6YjP5MrM

Summa summarum tycker jag detta är en mycket spännande och nytänkande konstruktion! Någon som ser några andra fördelar/nackdelar med konstruktionen?
Senast redigerad av gustavn 21 april 2016, 20:45:52, redigerad totalt 1 gång.
zealotry
Inlägg: 918
Blev medlem: 9 oktober 2004, 22:28:40
Ort: Västerås

Re: brygga CNC - innovativ CNC-design

Inlägg av zealotry »

Kul med nya varianter, men kommer väl nån länk snart till nån gammal kommersiell fräs med samma lösning =)

Är Z driven på båda sidor av bommen? Annars har man väl risk för byrålådseffekt.
Användarvisningsbild
gustavn
Inlägg: 297
Blev medlem: 30 november 2004, 12:27:05
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: brygga CNC - innovativ CNC-design

Inlägg av gustavn »

Haha, ja antagligen är detta inget nytt. Det brukar ju vara så att det mesta har någon tänkt på innan.

Japp sitter en motor och skruv på varje sida som lyfter bommen.

Kom på en till fördel. Man kan ju lyfta bommen väldigt högt och därmed fräsa stora saker. Något man inte kan göra på en motsvarande konventionell fräs eftersom man inte vill ha onödigt hög bom.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32547
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: brygga CNC - innovativ CNC-design

Inlägg av säter »

Själv gillar jag kontruktioner med höjbar bom helskarpt.
Det har varit en del snack om det tidigare, men aldrig blivit något konkret resultat.
Användarvisningsbild
gOry
Inlägg: 4819
Blev medlem: 6 juni 2003, 22:41:25
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: brygga CNC - innovativ CNC-design

Inlägg av gOry »

Säkert en bra konstruktion om man enbart kör skivmaterial. Jag tänker mig ett fall där uppspänningen av ämnet tar i bommen före fräshuvudet.
Användarvisningsbild
3uba296
Inlägg: 226
Blev medlem: 23 maj 2012, 20:10:32
Ort: Göteborg

Re: brygga CNC - innovativ CNC-design med höj och sänkbar bo

Inlägg av 3uba296 »

Användarvisningsbild
gustavn
Inlägg: 297
Blev medlem: 30 november 2004, 12:27:05
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: brygga CNC - innovativ CNC-design med höj och sänkbar bo

Inlägg av gustavn »

Den var häftig! :) riktigt rejäl såg den ut att vara. :tumupp:
GunnarW
Inlägg: 117
Blev medlem: 14 februari 2014, 18:45:17
Ort: Växjö

Re: brygga CNC - innovativ CNC-design med höj och sänkbar bo

Inlägg av GunnarW »

Jag är tydligen avslöjad... Det är jag som är pappa till den maskinen. Det enda jag inte är nöjd med är fartreglaget till spindelmotorn. Motorn är kapabel till över 2 kW men fartreglaget, liksom motorn, som ju är avsett för modellhelikopter håller inte varvtalet konstant vid belastning. Detta kan avhjälpas med givare i motorn och ett bättre fartreglage. Detta motorarragemang är dock att betrakta som ett experiment :tumupp: . Men de motorer jag använt till axlarna är oxå av typen outrunners av det svenska fabrikatet (ja, inte själva motorn förstås) Simplexmotion som JBCNC säljer (och där jag köpt dem) Dessa motorer fungerar alldeles utmärkt, närmast som riktiga servomotorer, utmärkta gångegenskaper och praktiskt taget ljudlösa till skillnad från stegmotorer. De har ju all elektronik inbyggda, inklusive återkoppling så de missar inga steg, så de blir mycket kompakta och man behöver inga drivsteg i elskåpet, men de blir förstås dyrare än stegmotorlösningen.
Denna maskin körs numera med Mach4 (Mach3 från början) utan nämnvärda problem. På min bärbara dator med Win7 64 och via Smothstepper ESS.

Om någon undrar något så är det bara att fråga.
Gimbal
Inlägg: 7919
Blev medlem: 20 april 2005, 15:43:53

Re: brygga CNC - innovativ CNC-design med höj och sänkbar bo

Inlägg av Gimbal »

Snyggt bygge! :tumupp:
Användarvisningsbild
gustavn
Inlägg: 297
Blev medlem: 30 november 2004, 12:27:05
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: brygga CNC - innovativ CNC-design med höj och sänkbar bo

Inlägg av gustavn »

GunnarW skrev:Det enda jag inte är nöjd med är fartreglaget till spindelmotorn.
Känner du till SuperPID? Det är en populär varvtalsstyrning för fräsmotorer. Dock är den anpassad för vanliga AC-motorer så fungerar kanske antagligen inte rakt av att styra den typ av outrunner-motor som du har. Men kolla upp den om du inte känner till den sedan tidigare, kan vara ett alternativ :)
Skriv svar