Sida 3 av 3

Re: CAV-pump till BMC-diesel

Postat: 26 januari 2017, 21:11:39
av Khalle
Vilken nål menar du?

MVH

Re: CAV-pump till BMC-diesel

Postat: 26 januari 2017, 23:48:31
av mrfrenzy

Re: CAV-pump till BMC-diesel

Postat: 10 augusti 2019, 22:05:09
av MiaM
xxargs skrev:snabbladdare kan ha spänning kring 15 Volt och kanske lite högre i periodtopparna (om det är av enkel trafo och likriktartyp och misshandlar batteriet ganska rejält om man laddar med det för länge, typ mer än 15 minuter eller så).

Glödstift är säkert dimensionerad för typ 10 Volt med tanke på att batteriet inte är helt fulladdat, kanske kallt och spänningsfall i batterier, kablar och reläer med den strömmen de drar.

Så det är inte omöjligt att det har att göra med snabbladdaren att de brann av då 25 - 50% högre spänning och därmed motsvarande ökad 25-50% effektutveckling än den är dimensionerade, kan vara det som gör att den går över gränsen temperaturmässigt och glödkroppen smälter...
Tillägg på detta: Slutsatsen är alltså ungefär att man bör nog dela upp det på två batterier om man mekar nåt fordon och behöver mala massor på startmotorn. Ett batteri som ger spänning till allt utom startmotorn, och ett enbart till startmotorn. Det sistnämnda kan väl med fördel vara ett man inte är så rädd om ifall snabbladdaren misshandlar batteriet.