Electrokit Buggfix Plus
Aktuellt datum och tid: 16.43 2019-08-21

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Svara på tråd  [ 33 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: 10.43 2016-04-02 

Blev medlem: 17.06 2012-04-29
Inlägg: 1828
Svart rök?
"The result is that the engine increases speed, often very quickly, and it can easily spin out of control."


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 12.12 2016-04-02 

Blev medlem: 17.00 2006-03-03
Inlägg: 1232
Ort: Södermanland
Om det är en sån pump som på bilden i första inlägget så är det en hydraulisk regulator, sitter under klumpen längst upp.
Den kan nog också kärva. Varr det mycket vatten i dieseln?

Hade samma fenomen på en Simms minimec nyligen, där hade regulatorstången kärvat.
På med lite rostlösning/smörja och sen sitta och föra stången fram och tillbaka tills den gick någorlunda lätt.
I med ny olja i pumpen och sen låta motorn gå länge tills regulatorstången går lätt. (Dvs tomgången är stabil)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 19.36 2016-04-02 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 21.16 2009-02-22
Inlägg: 16822
Ort: Säter
Citera:
Varr det mycket vatten i dieseln?
Jag har inte sett till något vatten överhuvudtaget.

Citera:
I med ny olja i pumpen
Ska det vara olja i dessa pumpar?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 21.40 2016-04-02 

Blev medlem: 17.00 2006-03-03
Inlägg: 1232
Ort: Södermanland
Nä, det är olja i minimec

Undra om det är RME inblandningen i dieseln som har fällt ut och orsakar problemen...


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 12.45 2016-04-03 

Blev medlem: 11.50 2007-04-09
Inlägg: 269
Ort: Stockholm
fyll halva cav filtrets vattenavskiljare med med tvåtaktsolja eller motorolja

banka några slag på pumpen med gummiklibba under gång

edit.
lustigt att pumpen också heter CAV.
jag menar den vattenavskiljaren som borde finnas under bränslefiltret. antingen glaskopp eller alu


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 14.47 2016-04-03 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 21.16 2009-02-22
Inlägg: 16822
Ort: Säter
Citera:
lustigt att pumpen också heter CAV.
Vad är det för konstigt med det?

Citera:
fyll halva cav filtrets vattenavskiljare med med tvåtaktsolja
Jag kör med DieselNectar istället.
Jag har bra erfarenheter av detta.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 15.24 2016-04-03 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 19.34 2007-09-09
Inlägg: 2478
Ort: Knallestaden invid Wiskan-elfven
Jag tar bort min fråga o skapar egen tråd.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 19.37 2016-04-06 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 21.16 2009-02-22
Inlägg: 16822
Ort: Säter
Joe skrev:
Om det är en sån pump som på bilden i första inlägget så är det en hydraulisk regulator, sitter under klumpen längst upp.
Menar du klumpen där gasreglaget sitter, eller den i änden där inkommande diesel matas in?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 22.28 2016-04-09 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 21.16 2009-02-22
Inlägg: 16822
Ort: Säter
Det vi trodde var en luftskruv på pumpen, visade sig vara tomgångsdämpningen.
Denna vart i och med luftningen feljusterad och orsakade att motorn rusade.
Efter injustering verkar allt fungera perfekt.

Vid startförsöken lyckades vi bränna av samtliga glödstift.
Vid körde med snabbladdare, men nog borde väl stiften tåla det?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 22.38 2016-04-09 

Blev medlem: 13.28 2006-09-23
Inlägg: 9275
Ort: Södertälje
snabbladdare kan ha spänning kring 15 Volt och kanske lite högre i periodtopparna (om det är av enkel trafo och likriktartyp och misshandlar batteriet ganska rejält om man laddar med det för länge, typ mer än 15 minuter eller så).

Glödstift är säkert dimensionerad för typ 10 Volt med tanke på att batteriet inte är helt fulladdat, kanske kallt och spänningsfall i batterier, kablar och reläer med den strömmen de drar.

Så det är inte omöjligt att det har att göra med snabbladdaren att de brann av då 25 - 50% högre spänning och därmed motsvarande ökad 25-50% effektutveckling än den är dimensionerade, kan vara det som gör att den går över gränsen temperaturmässigt och glödkroppen smälter...


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 01.37 2016-04-10 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 21.16 2009-02-22
Inlägg: 16822
Ort: Säter
Jag tror snabbladdaren ger betydligt mer än 15V.
Det konstiga är att jag har aldrig lyckats med detta tidigare.

Det hör till saken att värmekroppen på glödstiftet är vädigt tunn på just dessa.
Kanske det gör de mera känsliga?
Bilaga:
00150017801255.jpg


Logga in för att visa de filer som bifogats till detta inlägg.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 14.36 2017-01-26 

Blev medlem: 14.17 2017-01-26
Inlägg: 3
Denna tråd är kanske död men jag testar.

Har en cav-Pump DPC typ XUD 101

Tillhör en Peugeot 1.9D får inte bilen å starta. Köpte pumpen begagnad, kommer soppa från rören när jag kör med skruvdragaren, men det är för att jag har ett annat varvtal så klart. Men det droppar bara.
När jag har skruvat i pumpen i bilen och kör på starten så kommer det inge bränsle.
Min fråga.

Vad är problemet?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 18.05 2017-01-26 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 21.16 2009-02-22
Inlägg: 16822
Ort: Säter
Första är att kolla så att inte stoppen är i.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 18.38 2017-01-26 
Co Admin
Användarvisningsbild

Blev medlem: 16.04 2006-04-16
Inlägg: 10060
Nålen brukar bli igensatt på dom.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 21.11 2017-01-26 

Blev medlem: 14.17 2017-01-26
Inlägg: 3
Tack för snabbt svar.
Stoppen funkar som den gör, det klickar. har även skruvat loss stoppen för att ta bort den lilla sprintern som sitter i stoppen.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Svara på tråd  [ 33 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
   
Drivs av phpBB® Forum Software © phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010