Svenska ElektronikForumet
https://elektronikforumet.com/forum/

Ubbes fräsbygge.
https://elektronikforumet.com/forum/viewtopic.php?f=5&t=81611

Författare:  Sodergarden [ 12.54 2016-03-05 ]
Inläggsrubrik:  Ubbes fräsbygge.

Hej på er!

Mitt namn är Urban (45år) och jag bor i Motala. Mina intressen är mest bilar och motorcyklar men även gamla stereoprylar och husrenovering.
Jag jobbar som fixturbyggare på Väderstadverken, ett företag som tillverkar lantbruksmaskiner.

Jag har haft lite koll på det här forumet ett tag men jag registrerade mig inte förrän idag och det ska bli trevligt att få ta del av den samlade kunskap som verkar finnas här, jag hoppas att kanske kunna bidra med nåt själv nån gång framöver. :)

Den mekaniska delen av MITT fräsbygge börjar bli klar och det jag har kvar är några fästen för kulskruvar och motorer innan det börjar
bli dags för elektroniken och då känner jag att jag kanske kommer att behöva lite hjälp. Jag är inte helt tappad bakom en vagn när det gäller el men såna här saker har jag aldrig pysslat med tidigare.

Mitt fräsbygge ser ut såhär.

Bilaga:
Fräsen.jpg

Synpunkter mottages gärna.

Den är helt byggd i stål eftersom det är stål jag jobbar med, jag hoppas att den inte blir för tung/trög pga det.....

Häromdagen ramlade en tung kartong med grejer från Kina ned i brevlådan, Jag hoppas att det inte är skräp jag köpt..?
http://www.ebay.com/itm/281749855967?_t ... EBIDX%3AIT

Nu har jag knappt öppnat lådan från Kina än men jag har iaf insett att det inte verkar finnas nån kopplingsbeskrivning där i och det lär jag ju behöva en förstås. Nån som har nåt tips på var jag kan hitta nåt att gå efter?

Jag har tänkt att fräsen ska användas till att fräsa trä och aluminium med. I början kommer jag nog skruva fast en enkel överhandsfräs från Biltema på den men sen kommer det att bli nåt mer ordentligt.

Författare:  Uttis [ 13.42 2016-03-05 ]
Inläggsrubrik:  Re: Ubbes fräsbygge.

Skräp är det inte dom drivarna funkar fin fint. Kolla vad breakoutkortet heter och leta efter det så hittar du nog hur man kopplar ihop allt.

Författare:  Sodergarden [ 13.48 2016-03-05 ]

Bra tips, tack! Det ska jag kolla upp senare ikväll.. :)

Författare:  Nifelhem [ 20.37 2016-03-05 ]

Roligt och intressant. Håll kameran varm bara. Gillar bilder.

Författare:  Sodergarden [ 21.30 2016-03-05 ]

Ok, det ska jag försöka göra då..
Tyvärr så är väl den biten av projektet som gör sig bäst på bild nästan färdigt men jag ska väl inte låta det hindra mig.. :)

Jag hittade kopplingschema på nätet förut också så nu har jag inte mkt mer än "ont om tid" att skylla på :)

Författare:  H.O [ 08.52 2016-03-06 ]

Jag har också en sån drivare i ett bygge och den har fungerat utan problem.
Det som möjligen är mindre bra med det här "paketet" är att motorn inte är så bra matchad till drivsteget men det beror, som alltid, på vad man är ute efter.

Motorn har galet högt hållmoment (1600oz-in) samtidigt som den "bara" drar 3.5A. Prislappen för detta är en induktans på 22mH.
Ju fortare du kör motorn desto lägre blir vridmomentet. Ju högre induktans motorn har desto fortare sjunker momentet.

För att motverka detta använder man hög matningspänning. Men för att till fullo dra nytta av DESSA motorer behövs det typ dubbelt så mycket som drivaren klarar eller 3ggr så mycket som nätdelarna levererar, minst.

Eftersom drivsteget "bara" klarar 80V men 7.8A så hade det varit "bättre" med en motor med halva induktansen men dubbla strömmen. Det hade gett samma hållmoment men "flyttat upp" punkten där vridmomentet inte längre räcker för att driva lasten till dubbla varvtalet - i princip.

Faktum är att vid 1000rpm så kanske en "hälften så stor" (alltså 800oz-in, 3.5A) motor hade gett dig MER moment under dessa givna förhållanden än vad de här gör.

Betyder detta att de du köpt är värdelösa? Inte alls, hastigheten kanske räcker mer än väl till din applikation men om du tycker att du inte riktigt kan köra så fort som du skulle önska innan motorn synkar ur och tappar steg så tänk på ovanstående.

Författare:  Sodergarden [ 12.20 2016-03-06 ]

Ok, ja då låter det ju onekligen som att de inte har fått till matchningen riktigt hundra...

Jag kommer nog vara nöjd bara det rör sig åt det håll jag vill i början men om jag skulle vilja ha högre hastighet framöver, kan jag köpa mig ur problemet då? Kan jag behålla motorerna och skaffa kralligare nätdelar och drivsteg?

Jag köpte ju medvetet ett paket med stora motorer för att jag kände att min fräs hade tunga rörliga delar och behövde rejäla doningar samtidigt som jag självklart tog för givet att ett färdigt paket skulle ha matchande delar.. :)

Men som sagt, det kommer nog duga alldeles utmärkt i början.

Författare:  H.O [ 12.26 2016-03-06 ]

Man kan "alltid" köpa sig ur ett problem men i det här fallet så är det nog enklare och billigare att behålla drivstegen och nätdelar och istället köpa nya motorer. Det är nämligen inte så himla vanligt med drivsteg som klarar hundratals volt. Men, som sagt, testa med det du har, det kanske är fullt tillräckligt.

Författare:  Sodergarden [ 12.39 2016-03-06 ]

Ja då blir det säkert så framöver, även om att "byta ut en stor motor mot en mindre" verkligen går emot allt jag står för! :)

Författare:  Sodergarden [ 20.13 2016-03-18 ]

Jag håller som bäst på att tillverka fästen för lagerbockar och kulmuttrar nu och har kommit fram till att den användbara arbetsytan kommer att bli ca 600x800mm, det blir fullt tillräckligt för mig...

En sak som jag funderat över är.. Hur viktigt är det med ändlägesbrytare och hur kopplar jag in dem om jag vill ha såna?

Författare:  Sodergarden [ 20.00 2016-07-20 ]

Sen mitt inlägg i mars har det inte hänt så jättemycket. Visst har jag grejat lite och nu rör sig två axlar iaf och den tredje är på G men inget är ju provfräst än.
Jag har skruvat ned fräsen och monterat upp den igen på ett nytt ställe, uthusvinden.

Bilaga:
IMG_2897.jpg

Det jag har funderat lite på och inte fattar är lite inställningar.

Mina motorer rör sig ju tydligen 1.8 grader/steg och skruvarna har en stigning på 5mm men hur gör jag för att lägga in det i Mach3?
Som det är nu stämmer ju inte räkneverket överens alls med verkligheten..

Författare:  Lasp [ 20.12 2016-07-20 ]

Kul att följa dina steg på vägen. I de flesta CNC program kan man justera / Ställa in rörelser som man vill åstadkomma.
Mitt råd till dig är att be att få besöka någon i din omgivning eller annat lämpligt ställe, som kan förklara hur man gör rent fysiskt!
Varför inte ta en trip upp mot N 59° 4.134', E 16° 49.743' ;-)

Författare:  H.O [ 20.30 2016-07-20 ]

> Mina motorer rör sig ju tydligen 1.8 grader/steg och skruvarna har en stigning på 5mm men hur gör jag för att lägga in det i Mach3?

Det förutsätter att dina drivsteg kör motorerna på helsteg. Om du kör på exempelvis 1/8-stegning så har 1600 steg/varv istället för 200.
Men om du har 200pulser/varv så gör varje puls 5/200=0.025mm vilket betyder att du har 1/0.025=40 steg/mm. Config->Motor Tuning, där finns en ruta benämd Steps per (känns som det saknas ett ord), där matar du in siffran. Gör det för respektive axel.

Författare:  Sodergarden [ 06.14 2016-07-21 ]

Äntligen fattade jag, tack!

Nu verkar rörelsen på fräsen motsvara räkneverket ganska hyfsat men jag har inte kontrollmätt.

Jag har nog för övrigt insett att linjärstyrningarna i längsled (Y-axeln) bör bytas mot nåt kraftigare, de här har blivit för klena. När jag började bygga var det inte alls meningen att det skulle bli såhär tungt men det ena gav det andra och...nu är det så :)

Men det skulle ju vara kul att testa fräsen innan jag bygger om den så jag fixar nog till Z-axeln också först.

Författare:  Sodergarden [ 17.01 2016-08-31 ]

Sådärja! Nu närmar det sig en provkörning igen, den här gången med Z-axel också! :)

Var kan man få tag på nåt enkelt program att testfräsa med? Helst nåt litet som gratisversionen av Mach3 klarar, jag tänkte vänta med att köpa licensen tills jag vet att fräsen blir färdig :roll:
Nån som har nåt att dela med sig av?? :)

Författare:  Sodergarden [ 18.59 2016-09-04 ]

Nu är fräsen testad och min första fräsning ser ut såhär :)

Bilaga:
Scorpion.jpg

Nu vill jag hitta lite mer kuliga och lite mer avancerade saker att fräsa!
För nåt år sedan såg jag ett klipp på Youtube där det tipsades om nån amerikansk hemsida där det fanns en himla massa fräsprogram att
ladda hem, många gratis och många kostade en mindre summa pengar men nu kan jag inte hitta dit igen! :(

Tips på såna sidor skulle vara kul! :)

Författare:  Sodergarden [ 20.24 2016-09-04 ]

En bild på fräsen som den ser ut nu.

Bilaga:
Fräsen2.jpg

Jag ska beställa en 8-10mm plåt i lagom storlek för att lägga på bordet nån dag i veckan tror jag. Den plåten ska borras och gängas med 50x50mm eller 100x100mm mellanrum för att kunna spänna fast saker i lite smidigt.

Författare:  Sodergarden [ 11.35 2018-01-08 ]

Här har det ju varit dött ett tag.

Fräsen står likadant som på senaste bilden jag postade och det beror på olika anledningar.

En anledning är att min fräsdator stendog och då ledsnade jag lite, jag tyckte det var ganska mkt jobb med att få allt att lira hyfsat och helt plötsligt var jag nästan tillbaka på ruta ett igen....... :cry:

En annan anledning var att jag påbörjade ett ganska stort altanbygge som snodde en massa tid och den altanen byggdes mot den gaveln av uthuset som fräsen står i, vilket i sin tur innebar att fönstret som fanns där byggdes igen och då fanns det inget ljus alls i den delen av uthusvinden längre :roll:

Nu (två år senare) har jag dock skaffat mig en ny dator och fixat belysning i taket så nu vill jag ha igång fräsen igen!

Jag har stött på ett litet problem dock.

Jag inbillar mig att jag fått till parallellportsadress och grejer rätt och "tror" även att jag fått till resten som det ska vara men ändå funkar det inte....

Nån typ av kontakt har jag med fräsen, det hugger till exempel till i motorerna när jag startar datorn och när jag "joggar" Y fram och tillbaka så rycker det till lite i stegmotorn åt ena hållet men inte åt andra och bara Y, inte X och Z.

Tips någon?

Författare:  H.O [ 12.02 2018-01-08 ]

Fel pinout känns ju som det mest rimliga. Alltså vilka pinnar i LPT-porten som går till vilken drivare respektive funktion (steg/riktning).

Författare:  X-IL [ 12.03 2018-01-08 ]

Låter lite som att du bytt plats på step och dir på åtminstone den som rör sig lite. Du kan inte rädda inställningsfilen från den andra datorn?

Författare:  Sodergarden [ 12.19 2018-01-08 ]

Jag har faktiskt skakat liv i den gamla hårddisken. Jag har inte flyttat över inställningsfilen eftersom jag inte fattade vilken det var men har försökt kopiera inställningarna rakt av bara. Jag har helt enkelt använt mobilen för att fota alla gamla inställningar och sen kutat ut i uthuset och lagt in dem i fräsdatorn :lol:

Författare:  Perkla [ 19.35 2018-01-08 ]

Ser ut att vara ett enkelt men funktionellt CNC bygge tycker jag, alltid roligt att se andra som bygger CNC... trist att den blivit stående dock..

Inlägget är kanske lite OT men det ser ut att kunna bli riktigt kallt där den står.... mössa och vantar på ?

Författare:  Sodergarden [ 20.32 2018-01-08 ]

Ja det är ett helt ouppvärmt utrymme den står i så nog är det mössa och vantar som gäller alltid! :D
Tanken är att utrymmet ska isoleras och värmas upp i framtiden.

Författare:  Perkla [ 20.37 2018-01-08 ]

Anade nästan att det är mössa och vantar som gäller, huvudsaken är ju att det funkar, det går ju alltid att förbättra med tiden om inte annat.. :D

Författare:  Sodergarden [ 16.28 2018-01-09 ]

Idag fick jag faktiskt fräsen att funka igen......och då blev jag påmind om vad det för för grejer jag hade tänkt förbättra/bygga om :lol:

Jag hittade filen med inställningar på den gamla hårddisken och gjorde ett kastbyte i den nya fräsdatorn och då funkade allt kanon igen, så nåt var det som jag inte hade fått rätt :roll:

Författare:  X-IL [ 07.30 2018-01-10 ]

Härligt att min taktik faktiskt gav resultat! Ja man vill alltid förbättra när man använder, sen glöms det bort till nästa gång :)

Författare:  Perkla [ 12.24 2018-01-10 ]

Sodergarden skrev:
Idag fick jag faktiskt fräsen att funka igen......

Vad roligt att du kört igång den igen, den har ju stått ett bra tag.. :D

Författare:  Sodergarden [ 23.31 2018-01-11 ]

Ja och nu när den funkar igen har jag bestämt mig för att skruva isär den och byta de långa linjärstyrningarna då den enkla rundstångsvarianten från Kina som
jag har nu inte riktigt verkar tåla vikten, dessutom har jag nog inte fått dem 100% parallella och det är ju ingen fördel direkt.
Jag har hittat en fet skena och en drös "vagnar" på jobbet som ska dit istället, ena sidan blir fast och den andra lite justerbar.

Författare:  Sodergarden [ 08.39 2019-05-06 ]

Arbetet på min fräs går sakta framåt! :)

1. Jag har byggt om Z-axeln ordentligt då jag inte tyckte att jag hade tillräcklig arbetshöjd, ny längre kulskruv till Z är på väg också. Nu har jag
nog ungefär dubblat arbetshöjden som nog ligger på ungefär 250mm numer.

2. FETA linjärstyrningar i X istället för de klena rundstångsvarianterna med m5-skruv som jag började med.

3. Jag köpte mig en 2.2kw spindelmotor och en sån där Hyunyang frekvensare på Ebay för ett par veckor sedan och nu har jag tillverkat fästet
för att få dit spindelmotorn på fräsen.

Jag lovar att peta in ett par bilder inom kort! :)

En fråga: Vad bör jag köpa för kabel att använda mellan motor och frekvensare?

Författare:  H.O [ 08.54 2019-05-06 ]

Skärmad 4-ledare 1mm² eller 1.5mm², någon flexibel variant, finns speciell släpkedjekabel som är att föredra. JB CNC har IGUS 4G1.5 men den verkar vara slut för tillfället.

Författare:  Glenn [ 09.08 2019-05-06 ]

Vad exakt är det som gör att den är bättre för kedja ?

Jag kör nån skärmad ölflexkabel i min kabelkedja.

Författare:  H.O [ 10.54 2019-05-06 ]

Släpkedjekabel är extra flexibel och konstruerad (hårt tvinnad) speciellt för den typen av rörelse som uppkommer vid förläggning i kedja. Det finns lite att läsa här t.ex

Författare:  Sodergarden [ 12.34 2019-05-06 ]

Den här kanske skulle funka då?

https://www.conrad.se/p/lapp-1026777-sl ... ybr-609630

Jag kommer dock inte köra med kabelkedja, jag kommer hänga upp dem i en krok i taket över fräsen istället.

Författare:  H.O [ 15.56 2019-05-06 ]

Det är en fin kabel och kommer säkert att fungera jättebra men läs informationen på länken i tidigare inlägg. Släpkedjekabel är avsedd att vara förlagd i kedja - det var dumt av mig att förutsätta att du så skulle göra - och är inte det bästa alternativet för "frihängande". Men som sagt, det kommer säkert fungera jättebra.

En skärmad spiralkabel kanske är ett alternativ?

Författare:  Sodergarden [ 16.48 2019-05-08 ]

Jag sa ju häromdagen att jag skulle lägga upp ett par bilder på hur det ser ut nu.

Bilaga:
IMG_5260.jpg

Bilaga:
IMG_5261.jpg

Sen sist har det alltså inte hänt jättemycket.
Jag har bytt linjärstyrningarna i X, höjt Y lite och fått dit en rejäl spindelmotor typ.

Y ska höjas ännu mer, jag håller som bäst på att tillverka ett par 100mm högre och 2mm kraftigare sidoplåtar och
idag beställde jag faktiskt själva "bordsskivan" från en laserskärare i närheten, den blir 650x1150x10mm och kommer ha
en M10 hålbild på 100x100mm över hela ytan.

Jag har köpt en 50mm längre kulskruv till Z.

Bordskivan ska elförzinkas och resten av fräsen ska demonteras och målas med hammarlack (blå eller grön) och
kabelkaoset ska ordnas med nya skärmade kablar.

Japp, så ser det ut just nu! :)

Författare:  Sodergarden [ 16.52 2019-05-08 ]

Varför hamnade bilderna sådär nu då? Så ligger de inte i datorn.... :evil:

Edit: Fixat!

Författare:  G4jm0r [ 19.15 2019-05-08 ]

Snygg fräs!
Bilderna innehåller extradata om bland annat rotation, datorns bildvisare hanterar det men inte forumet. Om du öppnar bilden i paint och sparar om den, kommer det fungera på forumet också :)

Författare:  Sodergarden [ 17.28 2019-05-13 ]

Ikväll jobbar jag lite med mitt fräsbord då jag varit och hämtat bordsskivan hos laserskäraren :)
Jag ska grada och gänga 84st M10-hål och försänka 12st 8mm.

Bilaga:
IMG_5282.jpg

Författare:  ToPNoTCH [ 17.33 2019-05-13 ]

Vad fick du pröjsa för skivan ?

Författare:  Sodergarden [ 17.35 2019-05-13 ]

1600kr svart.

Vet inte om det var dyrt eller billigt men det lät rimligt med alla hål..

Författare:  Sodergarden [ 11.32 2019-05-14 ]

Sådärja, nu är den 50kg tunga plåten uppbaxad på uthusvinden och ligger på plats.

Jag vet inte hur det är med er men trots att jag jobbar på verkstad hela dagarna och tagit måtten på plåten flera gånger
så är jag ändå lättad och kanske lite förvånad att den verkligen passade. Mätt fel har man ju gjort förr menar jag :lol:

Den sitter inte fast än dock, jag ska borra och gänga 12st M8 i ramen senare i veckan.

Bilaga:
IMG_5284.jpg

Författare:  tecno [ 11.53 2019-05-14 ]

Citera:
Mätt fel har man ju gjort förr menar jag :lol:

Kan väl inte vara möjligt, säger som så att blanda inte mig i det där :rofl

Författare:  Sodergarden [ 18.55 2019-06-10 ]

Jag retar mig på att det blivit precis som jag blivit förvarnad om, att motorerna inte verkar orka att snurra på i någon högre hastighet innan de bara stannar och brummar.

På första sidan i den här projekttråden förklarade någon med signaturen H.O för mig att jag troligtvis skulle få det problemet och nu har det börja irritera mig.

Frågan är om dessa motorer skulle passa mina drivsteg bättre?

https://www.ebay.com/itm/EU-Free-DE-shi ... SwZ1BXd1PH

Det här har jag idag.

https://www.ebay.com/itm/Free-Ship-1Axi ... 1749855967

Författare:  H.O [ 20.06 2019-06-10 ]

Trist att verkligheten kommit ikapp även dig :-)

Länken till ditt "befintliga" kit (1232oz-in, 5.6A, 5.5mH) stämmer inte alls (längre) överens med de värden (1600oz-in, 3.5A, 22mH) som vi diskuterade i början på tråden. Vilka är det du har egentligen?

OM det är 1600oz-in 3.5A, 22mH då kommer du märka en avsevärd skillnad om du byter till vilken som av de du länkar till NU men JAG hade valt de som är specade 1090oz-in, 5.6A, 4.1mH. De ligger fortfarande inom ramen för vad dina drivsteg kan leverera. Nätaggregatets 60VDC (om DET stämmer) är lite på den höga sidan så du får hålla lite koll på motorernas temperatur, 100°C är lugnt.

Ett möjligt problem om du byter motorer är då istället att ditt nätagg inte kan leverera tillräckligt med ström men TESTA först.

Författare:  Sodergarden [ 21.11 2019-06-10 ]

Hej igen! :)

Det är de på 1600 oz jag har nu.
Precis, nu ser jag också att länken inte stämmer längre..

Jag ska nog beställa tre 1090oz då och testa.

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme