Slutat fundera.....Bygger!! Diabas chassi.

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Mr.J
Inlägg: 41
Blev medlem: 21 januari 2015, 14:21:22
Ort: Halmstad
Kontakt:

Slutat fundera.....Bygger!! Diabas chassi.

Inlägg av Mr.J »

Hallao alla!

För väl börja med en liten enkel presentation av mig då detta är min första tråd på detta forum. Verktygsmakare i grunden på liten firma med tråd/sänk-gnistning som specialitét, även cnc-fräst och cnc-svarvat en hel del. Jobbar nu som servicetekniker inom verktygsmaskiner och ser dagligen styrsystem som Fanuc och Heidenhain tex. Jag är ganska bevandrad i dessa men när det kommer till enklare för typ diy så är jag nollad, hur mycket "sämre" är de? Blir jag besviken om jag baserar mitt bygge på ett Mach4?

Jag har möjlighet att lasermäta/korrigera skruvar/vinklar etc men finns det något styrsystem för diy som har den featuren? Finns det något som kan hantera glasskalor tillsammans med encoders på servon?

Många frågor har jag men får väl börja här ;-)

/J
Senast redigerad av Mr.J 9 januari 2021, 19:41:45, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
swapper
Inlägg: 1075
Blev medlem: 14 augusti 2012, 23:18:15
Ort: Helsingborg

Re: Funderingar kring ev fräsbygge

Inlägg av swapper »

Hej och välkommen hit!

Det finns mach och det finns linuxcnc, i mitt tycke är linuxcnc närmre "riktiga" styrsystem.
Kräver anpassning och en hel del pulande med att få de riktigt avancerade sakerna att fungera men man kan verkligen göra allt där.
Har stöd för skruvkompensering, kan läsa glasskalor och encoders.
Hur vida man kör med båda vet jag inte, har för mig att jag läst det någon stans att man nyttjar båda men att man då kan få problem med "Hunting" viktigt att man inte har något backlash alls när man kör med skalor.
Linuxcnc har out of the box (med rätt hw t.ex. mesa net) stöd för att sluta servoloop i "mjukvara" så det är linuxcnc som har full kontroll.
Rekommenderar starkt guit "gmoccapy"

Ta gärna en kik i min tråd där jag konverterat en manuell fräs till CNC med linuxcnc:
http://elektronikforumet.com/forum/view ... &start=105

Ps
Lägg gärna in var du är stationerad i landet i din profil.
Mr.J
Inlägg: 41
Blev medlem: 21 januari 2015, 14:21:22
Ort: Halmstad
Kontakt:

Re: Funderingar kring ev fräsbygge

Inlägg av Mr.J »

Tack!

Uppdaterat min profil, tänkte inte på det.

Ska läsa på ang Linuxcnc, kände inte till det. Jag är som sagt nybörjare på diy maskiner men inte på "riktiga" maskiner om man så säger.

/J

Edit: min plan är att köra minst 5 axlar.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Funderingar kring ev fräsbygge

Inlägg av säter »

Jag inbillar mig att en av de större skillnaderna är, att man måste fixa någon form av hemmagjord manöverpanel.
Mach och Linux-CNC kör man ju, i sin enklaste form, från tangentbord eller pekskärm.
Jag skulle aldrig vilja ha en maskin utan en riktig panel.
Mr.J
Inlägg: 41
Blev medlem: 21 januari 2015, 14:21:22
Ort: Halmstad
Kontakt:

Re: Funderingar kring ev fräsbygge

Inlägg av Mr.J »

Tanken är touchskärm med tangentbord och mus. Helst vill jag köra ren ISO-kod då jag har möjlighet till camberedning och solidmodulering.

/J
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Funderingar kring ev fräsbygge

Inlägg av säter »

Tanken är touchskärm med tangentbord och mus.
Men nog vill man väl ha åtminstone FeedOverride på en riktig ratt?
Jag tycker det skulle vara otäckt att köra utan.
Mr.J
Inlägg: 41
Blev medlem: 21 januari 2015, 14:21:22
Ort: Halmstad
Kontakt:

Re: Funderingar kring ev fräsbygge

Inlägg av Mr.J »

Någon form av handkontroll är självklart på listan. Detta är i sin linda så vi får se hur det planar ut.

/J
DAP
Inlägg: 749
Blev medlem: 26 april 2009, 18:12:29
Ort: Kristianstad

Re: Funderingar kring ev fräsbygge

Inlägg av DAP »

Sen skall man inte heller glömma bort att ett riktigt system från Siemens tillexempel inte är så dyrt nytt.
I mitt fall kommer jag köra med ett Sinumerik 808d på min maskin och styra 4 axlar.
I mitt tyckte ligger det i helt rätt prisläge och då får man ett riktigt system med panel och skärm och knappar som är uttestat från början och har alla funktioner man söker på en fräs eller svarv.

Skall du bygga hela maskinen från grunden eller skall du utgå från någon form av grundstomme?

Lycka till
Roger_Soderblom
Inlägg: 164
Blev medlem: 23 juni 2008, 10:24:30
Ort: Bro

Re: Funderingar kring ev fräsbygge

Inlägg av Roger_Soderblom »

Vad kostar det att köpa ett nytt Siemens Sinumerik 808d?
Mr.J
Inlägg: 41
Blev medlem: 21 januari 2015, 14:21:22
Ort: Halmstad
Kontakt:

Re: Funderingar kring ev fräsbygge

Inlägg av Mr.J »

DAP skrev:Sen skall man inte heller glömma bort att ett riktigt system från Siemens tillexempel inte är så dyrt nytt.
I mitt fall kommer jag köra med ett Sinumerik 808d på min maskin och styra 4 axlar.
I mitt tyckte ligger det i helt rätt prisläge och då får man ett riktigt system med panel och skärm och knappar som är uttestat från början och har alla funktioner man söker på en fräs eller svarv.

Skall du bygga hela maskinen från grunden eller skall du utgå från någon form av grundstomme?

Lycka till
Siemens kanske inte är mitt favoritstyrsystem fast det kanske beror på att jag kan det dåligt....annars håller jag med i resonemanget kring "riktiga" styrsystem.

Vad det gäller själva maskinen så är det en liten specialare, tror ni kommer tycka den är frän ;-)

/J
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Funderingar kring ev fräsbygge

Inlägg av säter »

Vad det gäller själva maskinen så är det en liten specialare, tror ni kommer tycka den är frän ;-)
Fram med någon skiss då. :)
Senast redigerad av säter 23 februari 2016, 12:24:40, redigerad totalt 1 gång.
Mr.J
Inlägg: 41
Blev medlem: 21 januari 2015, 14:21:22
Ort: Halmstad
Kontakt:

Re: Funderingar kring ev fräsbygge

Inlägg av Mr.J »

Det är iaf en portalmaskin, 3 axlar, bild kommer bara jag "säkrat" det ;-)

/J
Mr.J
Inlägg: 41
Blev medlem: 21 januari 2015, 14:21:22
Ort: Halmstad
Kontakt:

Re: Funderingar kring ev fräsbygge

Inlägg av Mr.J »

Roger_Soderblom skrev:Vad kostar det att köpa ett nytt Siemens Sinumerik 808d?
Är oxå nyfiken.........

/J
Mr.J
Inlägg: 41
Blev medlem: 21 januari 2015, 14:21:22
Ort: Halmstad
Kontakt:

Re: Funderingar kring ev fräsbygge

Inlägg av Mr.J »

Nu händer det grejor, kommer bild på stativet inom kort. Efter det blir det planering, ni förstår när ni ser det......

/J
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Funderingar kring ev fräsbygge

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Japp, det är med spänning som bilder väntas!
Skriv svar