Byggtråd CNC-fräs i epoxygranit

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
perra_e
Inlägg: 983
Blev medlem: 13 februari 2009, 16:26:53
Ort: Jönköping

Byggtråd CNC-fräs i epoxygranit

Inlägg av perra_e »

Idag kom spindeln hem som jag beställde från http://www.skyfirecnc-usa.com/ och det blir starten på bygget av en fräs i epoxygranit.

Det var mycket funderingar fram och tillbaka hur och senare om jag skulle bygga om min Opti BF20. Det slutade med att jag bestämde mig för ett helt nybygge.

Spindeln var välpackad och inga skador på kartongen. Skönt att den biten funkade.
Väl uppackad så såg allt bra ut visuellt och spindeln snurrar mjukt och fint.
Det enda jag kan testa just nu är om den har något kast. Jag har mätt på utsidan av den roterande delen och där slog det på 1/1000mm. Konan på insidan verkar slå på ca 6/1000mm. Har bara vippindikator för 1/100mm så det är svårt att säga exact.
BT30spindel.JPG
En liten film på mätningen av rundheten på utsidan.
https://youtu.be/JyXyK7oCg_o
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Rohan
Inlägg: 1059
Blev medlem: 7 april 2004, 08:24:39
Ort: Eksjö, Småland
Kontakt:

Re: Byggtråd CNC-fräs i epoxygranit

Inlägg av Rohan »

Intressant med ett bygge i epoxigranit!
Vad har du för budget eller i vart fall en uppskattad kostnad?
perra_e
Inlägg: 983
Blev medlem: 13 februari 2009, 16:26:53
Ort: Jönköping

Re: Byggtråd CNC-fräs i epoxygranit

Inlägg av perra_e »

Har inte lagt någon budget. En budget är nog bästa sättet att inte få något byggt :shock: :D

Det jag vet nu är följande cirkabelopp:
Spindel + Servo som motor till den: 15'
Servon till axlar: 12'
Kulskruvar + linjärskenor: 15'
Styrsystem + elskåp: 10' ?
Epoxy + granitkross: 10' ?
Stål till bord och infästningar m.m.: 10' ?
Övrigt: 10' ???
Sådant man inte tänker på 20' ???
Skulle väl bli mellan 70' - 100' ser det ut som då.
perra_e
Inlägg: 983
Blev medlem: 13 februari 2009, 16:26:53
Ort: Jönköping

Re: Byggtråd CNC-fräs i epoxygranit

Inlägg av perra_e »

Kan lägga in en liten bild också på senaste skissen.
EpoxyMill_2.png
Måtten och vikter börjar också ta form. Med en densitet på 2,2 på epoxygraniten och det jag har ritat ser det ut så här.
Bottenplatta 400 x 800 x 150 mm, 82Kg
Pelare 250 x 200 x 700mm, 57Kg
Underbord 700 x 250 x 55, 25Kg

Vikterna är enbart på epoxygraniten.

Arbetsyta:
X 450-500mm
Y 250-300mm
Z 300-400mm
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Rohan
Inlägg: 1059
Blev medlem: 7 april 2004, 08:24:39
Ort: Eksjö, Småland
Kontakt:

Re: Byggtråd CNC-fräs i epoxygranit

Inlägg av Rohan »

perra_e skrev:Har inte lagt någon budget. En budget är nog bästa sättet att inte få något byggt :shock: :D
Håller med! Jag funderade mest på om det kunde bli något att apa efter. Ligger en bit bortom min horisont om man säger så. Får ta och bygga färdigt min påbörjade maskin först…
perra_e
Inlägg: 983
Blev medlem: 13 februari 2009, 16:26:53
Ort: Jönköping

Re: Byggtråd CNC-fräs i epoxygranit

Inlägg av perra_e »

Har funderat mycket på hur man går tillväga för att få bästa precision men till minimal arbetsinsats.
Detta känns relativt enkelt arbetsmässigt.

1. Man gör en förbearbetad "frontplatta" av stål där man skall skruva allt som kräver hög precision, typ skenor.
2. På baksidan av frontplattan fäster man "ankare" för EG.
2. Bygger en gjutform runt frontplatan.
4. Gjuter en kub ovanpå frontplattan.

På detta sätter får man förhoppningsvis en enhet som man inte behöver bearbeta så mycket när det är gjutet.
Finns det någon risk att det slår sig under gjutningen?

Tanken är i så fall att gjuta en fot, en pelare och en sadel för x-axeln på detta sätt. Gjutningen kan göras i källaren där det finns värme.
Man slipper besvärliga transporter och man slipper maskinbearbeta efter gjutning.
Eventuell efterbearbetning borde man klara genom skavning.

Frågan är bara om man vinner så mycket på detta kontra att bygga helt i stål och fylla med sand?
--Per
Användarvisningsbild
Uttis
Inlägg: 2071
Blev medlem: 16 december 2006, 00:54:34
Ort: häredetfaningenstjärna (fagersta)

Re: Byggtråd CNC-fräs i epoxygranit

Inlägg av Uttis »

Det slår sig rätt friskt när man sänker in stål i epoxy granit.
perra_e
Inlägg: 983
Blev medlem: 13 februari 2009, 16:26:53
Ort: Jönköping

Re: Byggtråd CNC-fräs i epoxygranit

Inlägg av perra_e »

Oj, trodde nog att en 10-20mm stålplatta skulle stå pall för EG, men då är det lika bra att satsa på att bearbeta efter gjutning. Det bör även bli mer ekonomiskt då det lär gå åt mindre stål. Får se om CNC Viking klarar att få in 100Kg+ i fräsen.

En annan sak. Tror ni att man behöver avspänningsglödga stålet om man gjuter in säg 40 x 40 mm fyrkantsstång att skruva skenor i?

Funkar det inte att bearbeta i maskin efter gjutning så finns det ett alternativ till. En metod som verkar fungera bra är den som är i denna tråden http://www.cnczone.com/forums/vertical- ... posts.html. Han har gjutit in stora bultar där skruvarna för skenorna skall sitta och sedan skavt epoxyn plan för att till sist borra och gänga i de stora ingjutna bultarna.

Får nog göra ett par testgjutningar och sedan börja med sadeln för X-Axeln. Den är minst och det går inte åt så mycket material om man misslyckas totalt.
Användarvisningsbild
Uttis
Inlägg: 2071
Blev medlem: 16 december 2006, 00:54:34
Ort: häredetfaningenstjärna (fagersta)

Re: Byggtråd CNC-fräs i epoxygranit

Inlägg av Uttis »

100kg på bordet är inget för en riktig fräs.

Det är flera som provat att gjuta in färdigbearbetade skenfästen och det har slagit sig men det rör sig om smala bitar skenans bredd + några mm. Jag har iofs en 20mm x 250mm bred plåt jag gjutit in som frästes först och den var rätt hyffsad efter gjutning behövdes inte så många skav för att få den plan.
perra_e
Inlägg: 983
Blev medlem: 13 februari 2009, 16:26:53
Ort: Jönköping

Re: Byggtråd CNC-fräs i epoxygranit

Inlägg av perra_e »

Fräsen pallar helt säkert, det är mer att få in klumpen i maskinen.

Om en 20 x 250mm plåt "bara" behöver lite skavning finns det ju ändå hopp om man bygger ett skapligt stabilt skelett. Det är ju mycket lättare att bearbeta de lösa delarna och man skulle t.ex säkert kunna borra och gänga alla hål i en maskin så att de kommer rakt och på rätt avstånd. Där finns ju trotts allt lite spelrum, men det kanske försvårar eventuell skavning?
perra_e
Inlägg: 983
Blev medlem: 13 februari 2009, 16:26:53
Ort: Jönköping

Re: Byggtråd CNC-fräs i epoxygranit

Inlägg av perra_e »

För att få plats med servot för x-axeln så behöver jag förlänga stödbordet till ca 850 mm från 700 som jag ritat först.
Foten är nu 800mm och pelaren 700.

Det klarnar trots allt sakta men säkert. Skall surfa runt på lite tyska sidor och se hur dom har löst saker och ting. Dom lär göra en hel del i EG.

Har inte hänt så mycket ritningsmässigt förutom att jag placerat in servon på x + y-axel och att måtten börjar sätta sig.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
perra_e
Inlägg: 983
Blev medlem: 13 februari 2009, 16:26:53
Ort: Jönköping

Re: Byggtråd CNC-fräs i epoxygranit

Inlägg av perra_e »

Har kikat lite på tyska forum angående EG maskiner. Dom bygger mycket snygga saker där!!!
Här är ett väldigt fint bygge med som är bra dokumenterat.
http://www.cncecke.de/forum/showthread. ... e-Eigenbau

Har också sett att väldigt många bygger portalfräsar. Största fördelen med det är att man får ut så pass mycket mer fräsyta på Y-axeln om man jämför med den typ jag skissat på. Jag kommer kunna få ut mellan 250 och 300mm, medans en portalfäs med samma footprint får ut 400mm på Y-axeln. Nackdelen är väl att det är svårt att få ut lika mycket på Z med god stabilitet. En 4:e axel skäl ju lite av fräsutrymmet också.

Jag får nog ta mig en riktig funderare på om det är denna vägen man skall gå. Känns mycket intressant.
Denna maskinen har i princip samma footprint som den jag ritat på inklusive verktygsväxlare.
http://www.mineralgusstechnik.de/Downlo ... Bilder.pdf
https://www.youtube.com/watch?v=RhWf6vl0C7A
https://www.youtube.com/watch?v=W8QRZvVonXk
DAP
Inlägg: 749
Blev medlem: 26 april 2009, 18:12:29
Ort: Kristianstad

Re: Byggtråd CNC-fräs i epoxygranit

Inlägg av DAP »

Grymt coola maskiner det där.
Känns som man får jätte bra stabilitet när man bygger så som en portal.
Men igentligen varför skulle man inte bara kunnat bockat typ hardox plåt och svetsat ihop hela konstruktionen och sen antingen bara haft det så eller fyllt det med någon form av expanderande betong och sen fräsa ytorna plana i efterhand i en stor fräs?
Känns som det måste bli billigare och enklare än att greja med epoxi granit eller?
Vad kostar det här EG och var köper man det?
Användarvisningsbild
Uttis
Inlägg: 2071
Blev medlem: 16 december 2006, 00:54:34
Ort: häredetfaningenstjärna (fagersta)

Re: Byggtråd CNC-fräs i epoxygranit

Inlägg av Uttis »

Sätt gejdrarna för Z axeln på benen till portalen så har du stadig Z rörelse, det kostar en extra skruv och motor.


Epoxy kostar ca 120kr/kg, blandar man i 10% och räknar med 2.2kg/L så fyller man 10L för 264kr om man bara räknar epoxy sen tillkommer sten, stål, och formar + en väldig massa jobb.


Fördelen är väll att man kan själv göra rätt rejäla bitar hemma i garaget.


Vill man köra en a-axel så går det ju att hänga på en plåt som är längre än bordet som man monterar den på då tappar man inge fräsyta.
perra_e
Inlägg: 983
Blev medlem: 13 februari 2009, 16:26:53
Ort: Jönköping

Re: Byggtråd CNC-fräs i epoxygranit

Inlägg av perra_e »

Om man sätter Z på stolparna så flyttar man lite av problemet till bommen som z sitter på då den är ganska lång tycker jag.
Det går nog att bygga z rätt stabil ändå. Har skissat lite på en Z för skojs skull med de komponenter jag har och har tänkt skaffa. Principen är lånad från den tyska maskinen jag länkade till.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar