CAM-program för 4 axlar

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
stefan63
Inlägg: 7
Blev medlem: 2 januari 2012, 23:57:28
Ort: Halmstad

CAM-program för 4 axlar

Inlägg av stefan63 »

Jag har varit medlem här ett tag och läst om alla fina byggen men inte själv haft några inlägg här. Därför blev jag själv sugen på detta och är nu nästan klar med en 3-axlig cnc-maskin. Inte så stor men platsen i garaget tillåter inte mer, men ser ut att fungera rätt så bra. Återstår lite små justeringar.
Den har 3 axlar men elektroniken har jag klar för 4 axlar så därför blir nästa steg att fundera lite hur jag skulle kunna göra en 4:e axel. Mekaniskt är det nog inte så stora problem men jag har en undran om någon har erfarenhet av CAM-program för 4 axlar?
Jag har hittills mest kört med VCarvePro men denna har inte stöd för den 4:e axeln. Kollade runt på nätet lite, det finns ju bra program (VisualMILL) men tyvärr utanför min budget för hobbybruk :( .
Är det någon som vet något som man borde titta närmare på?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27037
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: CAM-program för 4 axlar

Inlägg av tecno »

Då föreslår jag Dolphin Parmaster där hobby licensiering erbjuds. Länk i min fotnot.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: CAM-program för 4 axlar

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Välkommen med inlägg och foto och! Kraftfull maskin må jag säga!
Vad är måtten på X , y och Z i rörelse! Vad är det för motor på Z axeln, ser kraftig ut!
Berätta gärna mer om bygget, svårt, lätt. Rätt och fel!
ToPNoTCH
Inlägg: 4871
Blev medlem: 21 december 2009, 17:59:48

Re: CAM-program för 4 axlar

Inlägg av ToPNoTCH »

Jäklar vilket seriöst bygge...Den där vill jag veta mer om :tumupp:
Användarvisningsbild
Rohan
Inlägg: 1059
Blev medlem: 7 april 2004, 08:24:39
Ort: Eksjö, Småland
Kontakt:

Re: CAM-program för 4 axlar

Inlägg av Rohan »

Fusion360, då får du både CAD och CAM. Både gratis och riktigt bra!
stefan63
Inlägg: 7
Blev medlem: 2 januari 2012, 23:57:28
Ort: Halmstad

Re: CAM-program för 4 axlar

Inlägg av stefan63 »

Jag jobbar normalt med elautomation på en industri. Är nybörjare på mekanik, men ganska roligt när man vill koppla av med något annat som inte har med jobbet att göra. Fuskar lite med Solidworks, så det blev att jag började rita lite delar och sedan tillverka dessa i en Julafräs/svarv jag köpte för några år sedan. Lite svetsjobb blev det också för stativet.

Lite mer info om min lilla maskin (storleken har ingen betydelse, säger dom, det är tekniken :) ).
Arbetsområde
X=830mm
Y=400mm
Z=160mm
Detta är axlarnas rörelse, bordet är något större.
Motorn med tillhörande motorstyrning har jag köpt av JBCNC, 2,2kW, keramiska lager 6000-24000rpm.
Jag valde att använda kulskruvar på alla axlar, dubbla på X.
Styrningen görs med Mach3 och Gecho stegmotordrifter och lite hemmabyggd elektronik.
Tangentbord och skärm sitter på en utdragbar enhet som kan fällas ihop när den inte användes, tar mindre plats då.

Tack för tipsen på program, ska titta lite närmare på dessa.
Bifogar en bild till.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Uttis
Inlägg: 2071
Blev medlem: 16 december 2006, 00:54:34
Ort: häredetfaningenstjärna (fagersta)

Re: CAM-program för 4 axlar

Inlägg av Uttis »

Fusion360 är fint men fixar inte 4axlar.
Hobbyversionen av partmaster är så vitt jag minns 2.5D men pro versionen verkar det vara konstant endast denna veckan erbjudande så det var inte mycket dyrare.
Om du laddar hem demon och vill prova i lugn o ro så skippa fyll i telefonnumret om du inte vill att deras säljare ska ringa och tröka.


CncWrapper är rätt billigt men beror på vad du vill göra för bitar i fjärde axeln.
Användarvisningsbild
Rohan
Inlägg: 1059
Blev medlem: 7 april 2004, 08:24:39
Ort: Eksjö, Småland
Kontakt:

Re: CAM-program för 4 axlar

Inlägg av Rohan »

Uttis skrev:Fusion360 är fint men fixar inte 4axlar.
Är du helt säker? Senast jag hade igång det hade jag i alla fall alla 3D-beredningar och ska ju vara hela HSMWorks-mjukvaran för CAM.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27037
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: CAM-program för 4 axlar

Inlägg av tecno »

Uttis skrev: Hobbyversionen av partmaster är så vitt jag minns 2.5D men pro versionen verkar det vara konstant endast denna veckan erbjudande så det var inte mycket dyrare.
Om du laddar hem demon och vill prova i lugn o ro så skippa fyll i telefonnumret om du inte vill att deras säljare ska ringa och tröka.

Vad är det du yrar om erbjudanden, jag har ensamrätten på Partmaster i Sverige och jag sätter priserna.
Sen brukar jag inte 'terrorisera' presumtiva kunder.

Har en känsla av att du blandar ihop Parmaster med nåt annat vars säljare just terroriserar presumtiva kunder.

Partmaster är visst 2.5D men har 3D import modul för att kunna bearbeta 3D ritat.

En helt ny 3D programvara är på G, återkommer så snart jag vet mera efter Beta testerna.
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor
Inlägg: 3754
Blev medlem: 9 september 2003, 14:10:46
Ort: Jämtland

Re: CAM-program för 4 axlar

Inlägg av LaRdA »

Tecno: Tror det syftas på USA återförsäljaren:
http://elektronikforumet.com/forum/view ... a#p1095004
Användarvisningsbild
Uttis
Inlägg: 2071
Blev medlem: 16 december 2006, 00:54:34
Ort: häredetfaningenstjärna (fagersta)

Re: CAM-program för 4 axlar

Inlägg av Uttis »

Jag yrar om man vänder sig till dolphin i usa, att du säljer och vad har jag ingen aning om.

Om det är nån återförsäljare likt dig kan jag inte svara på det lät som det var dom själva iaf men det är väll så man gör.

Jag kan tyvärr inte se nån länk i dina inlägg så jag uppfattade det inte som du var försäljare, vad har du för pris på pro versionen tro?
stefan63
Inlägg: 7
Blev medlem: 2 januari 2012, 23:57:28
Ort: Halmstad

Re: CAM-program för 4 axlar

Inlägg av stefan63 »

Vad jag är ute efter är att kunna använda en 4:e axel för att rotera biten och kunna fräsa runt om.
Vad jag förstår klarar inte Fusion360 detta.
Lite osäker på om Dolphin Partmaster med hobby licens klarar detta. Kollade lite, finns flera versioner att välja på.

Såg en del Youtube klipp med CncWrapper som såg bra ut.
Finns CncWrapper som demo, så att man kan se lite hur denna fungerar? Kanske får vänta lite ser ut som om deras sida väntar på att en ny version ska komma.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27037
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: CAM-program för 4 axlar

Inlägg av tecno »

USA har ju inget med oss på denna sidan pölen att göra. Ja detta har hänt tidigare men bör ej hända igen då luften har rensats från Skottland gällande deras 'distrikt'. Skottarna är 'originalet' vad gäller Dolphin Partmaster, jag representerat Dolphin Partmaster sen flera år tillbaka på den svenska/nordiska marknaden. Tittar man på mina inlägg så finns sedan lång tid tillbaka en länk till min sida med e-postadress osv för att ställa frågor mm gällande Dolphin Partmaster.

Dolphin har inget med USA att göra förutom att de har en återförsäljare som på typiskt puschigt USA manér försöker trycka ut program till alla. Alla i detta fallet är till USA och inte till denna sidan pölen. Programmet utvecklas i Skottland och inte i USA som många tycks tro.
Användarvisningsbild
Uttis
Inlägg: 2071
Blev medlem: 16 december 2006, 00:54:34
Ort: häredetfaningenstjärna (fagersta)

Re: CAM-program för 4 axlar

Inlägg av Uttis »

stefan63 skrev: Finns CncWrapper som demo, så att man kan se lite hur denna fungerar? Kanske får vänta lite ser ut som om deras sida väntar på att en ny version ska komma.
Jag har v3.5 liggandes på burken jag kan skicka över till din mail om du vill.





Ja då var det usa återförsäljaren det gällde, första träffen när man söker på dolphin partmaster med vettigast address och nerladdning av demo. Tokigt att dom har sånna samarbetsparters, men nog om det.
stefan63
Inlägg: 7
Blev medlem: 2 januari 2012, 23:57:28
Ort: Halmstad

Re: CAM-program för 4 axlar

Inlägg av stefan63 »

Ja tack, det vore snällt.
Lite nyfiken på hur CncWrapper fungerar.
Skriv svar