CAM-program för 4 axlar

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
elabbe
Inlägg: 787
Blev medlem: 5 augusti 2014, 19:32:24
Ort: Sthlm

Re: CAM-program för 4 axlar

Inlägg av elabbe »

Jag tycker DeskProto är rätt kraftfullt för sin enkelhet. Fritt i 30 dagar.




http://www.deskproto.com/download/trialversion.php
jaras
Inlägg: 153
Blev medlem: 20 juli 2008, 07:33:13
Ort: Enskede/Stockholm

Re: CAM-program för 4 axlar

Inlägg av jaras »

Jag håller med, ser väldigt lovande ut för 2500kr. Vore kul att höra en recension när någon provat.
Användarvisningsbild
NeoTech
Inlägg: 1072
Blev medlem: 15 maj 2008, 11:14:44
Ort: Örebro/Frövi

Re: CAM-program för 4 axlar

Inlägg av NeoTech »

Fusion360 är nog ditt bästa val här, det är modernt och utvecklat av Autodesk.
jaras
Inlägg: 153
Blev medlem: 20 juli 2008, 07:33:13
Ort: Enskede/Stockholm

Re: CAM-program för 4 axlar

Inlägg av jaras »

Låter ju även det mycket bra, ska testa det! Fusion360, Free for students, enthusiasts, hobbyists, and startups
elabbe
Inlägg: 787
Blev medlem: 5 augusti 2014, 19:32:24
Ort: Sthlm

Re: CAM-program för 4 axlar

Inlägg av elabbe »

NeoTech skrev:Fusion360 är nog ditt bästa val här, det är modernt och utvecklat av Autodesk.
Fungerar 4:e axel nu då?
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Inlägg: 10718
Blev medlem: 30 april 2005, 22:48:05
Ort: Ekerö, Stockholm
Kontakt:

Re: CAM-program för 4 axlar

Inlägg av Meduza »

Jag vet inte, men senast jag kollade (för ett par månader sedan) så var kontinuerlig fräsning med 4e axel inte stött, bara indexerad 4e-axel, men det fanns på deras "att göra" lista.
Användarvisningsbild
Andax
Inlägg: 4373
Blev medlem: 4 juli 2005, 23:27:38
Ort: Jönköping

Re: CAM-program för 4 axlar

Inlägg av Andax »

Läste på deras forum för ett tag sedan att deras november-release planeras ha stöd för upp till 5 axlar. Sedan kan man ju fråga sig vad de menade med det...
stefan63
Inlägg: 7
Blev medlem: 2 januari 2012, 23:57:28
Ort: Halmstad

Re: CAM-program för 4 axlar

Inlägg av stefan63 »

Håller på att titta på lite olika program, det finns ju massor. Tar tid förstår jag.
Eftersom jag ritar i Solidworks hade det varit trevligt att ha något av dessa som är integrerat i cad programmet. Ska man lära sig lite mer vill man ju ha något som inte har för mycket begränsningar och har postprocessor för Mach3.
Måste erkänna att Solidworks licensen inte är riktigt rumsren, men vad ska man göra, hobbyfolk är inte gjorda av pengar.
Det ser ut som att någon har student licens, vet dock inte vad dessa kostar ännu. Det är förmodligen så att dessa är utom räckhåll rent ekonomiskt, men jag ska i alla fall kolla lite.
dahlman
Inlägg: 100
Blev medlem: 10 januari 2012, 23:40:51

Re: CAM-program för 4 axlar

Inlägg av dahlman »

Hej!
Här är länk till en gratis wrapper:
http://www.chestnutpens.co.uk/misc/gcodewrapper.html

Super smidig att använda!
Användarvisningsbild
DW
Inlägg: 2497
Blev medlem: 9 september 2007, 20:34:04
Ort: Knallestaden invid Wiskan-elfven
Kontakt:

Re: CAM-program för 4 axlar

Inlägg av DW »

stefan63
Så fint bygge du har och välkommen till EF här är alltid högt till tak!
Om höjden ändras så tar bara moderatorn sonika bort tråden eller hela ämnet :)

Inget att fundera på så här i början men välkommen är du :tumupp:

CAD/CAM
Jag köpte på mej Bobcad/Cam en gång i tiden anpasat för min plånbok men sen har de snarat åt oss kunder.
Idag finns 5 eller ev 8 axlar men priset är också 5 eller åttafaldigt.
Jag har en enveten säljare som e-bombar mej varje vecka. Utpris för det senaste programmet är 96 000 kr
Men i USA är man rejäl med rabatterna. Så som gammal kund med bl.a v25 behöver jag bara betala 46 000 kr
En kul kille jag snackade med sa att de gör banan programmering :)
-ja, det är tydligen när kunden får försöka ta reda på alla buggarna istället för tillverkaren.

Tyvärr är detta mer regel än undantag hos BCC. Det gör en ny version som du får köpa..... :tumner: :tumner: :tumner:
stefan63
Inlägg: 7
Blev medlem: 2 januari 2012, 23:57:28
Ort: Halmstad

Re: CAM-program för 4 axlar

Inlägg av stefan63 »

Jag har kollat lite på några program som tillägg till Solidworks. Priset på dessa ligger ganska långt ifrån vad min plånbok tillåter, så jag måste erkänna att man får ge sig in i piratbranchen annars finns det ingen chans.
Just nu kör jag med SolidCam och försöker lära mig lite, och har väl lyckats göra någon körbar kod för vanlig 2,5D i alla fall.
Vill gärna ha något där man inte når en återvändsgränd utan kan göra det mesta. Har man blivit så gammal som så tar det tid att byta program och lära sig en massa nytt.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Inlägg: 10718
Blev medlem: 30 april 2005, 22:48:05
Ort: Ekerö, Stockholm
Kontakt:

Re: CAM-program för 4 axlar

Inlägg av Meduza »

stefan63: Varför då inte gå på Fusion 360 som är gratis, i stället för att piratkopiera programvaror i 100kkr-klassen?
bastrummis
Inlägg: 29
Blev medlem: 2 februari 2008, 10:40:26
Ort: Linköping

Re: CAM-program för 4 axlar

Inlägg av bastrummis »

Fusion360 är grymt.

Jag tror det närmaste man kan beskriva det är som ett försök att åstadkomma en 'disruptive change' på marknaden.

Funktionaliteten är helt fantastiskt.

Jag har bara börjat med det och kan bara jämföra med lite program i 2-3kkr klassen, men dom har verkligen packat in
en enorm mängd funktionalitet och intentionen verkar också vara att lägga i mer funktioner.

Dessutom är gratisvarianten en riktig fullversion.
Kan man bara svälja att data lagras i 'molnet' så finns det vad jag kan bedöma inte några mjukvarupaket som kan konkurrera.

Har precis börjat använda CAM-modulen och den är verkligen grym. :)
Jag kan tänka mig att professionella CAM-program med den här funktionaliteten kostar $$$$$
H.O
Inlägg: 5716
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Re: CAM-program för 4 axlar

Inlägg av H.O »

Kan man bara svälja att data lagras i 'molnet' så finns det vad jag kan bedöma inte några mjukvarupaket som kan konkurrera.
Det är just det.... Jag är personligen extremt kritisk till "molnprodukter", mjukvara på "prenumeration" osv men mer och mer verkar gå det hållet. Vad händer när de (Autodesk) plötsligt bestämmer sig för att det inte ÄR gratis för hobbyanvändare att köra programmet längre? Kan man då få sin data i ett format som andra program kan läsa eller blir det hela "ransomware"?

Exakt samma problematik som med Altium CircuitMaker. Det är extremt potenta mjukvaror men jag gillar helt enkelt inte att inte VETA att min data ÄR min data - sen kan jag väl leva med att den är LAGRAD i molnet.

Med det sagt så har jag inte provat Fusion360 - lite pga av rädslan för att jag kommer gilla det så mycket att jag börjar använda det, och det vill jag ju inte.... :roll:
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14864
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: CAM-program för 4 axlar

Inlägg av mrfrenzy »

Påminner vänligen om forumreglerna, förslag på piratvarianter lämpar sig inte här.

Rekommenderar de som skrivit att de använder dylika att redigera sina inlägg för sin egen skull, det vore ju förvånande om inte programtillverkarna dagligen googlar efter sina namn för att hitta intressanta poster.
Skriv svar