Hur kraftig måste en glaskupa för vakuum vara ?

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33743
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Hur kraftig måste en glaskupa för vakuum vara ?

Inlägg av Glenn »

Jag har ju en vakuumpump och jag tänkte mecka ihop lite rör till den och en platta där man kan placera typ en ostkupa och sen utsätta saker för vakuum.

Jag har faktiskt köpt en liten "ostkupa" på rea men kom ganska snabbt på att jag inte har en aning om hur mycket vakuum en sådan pallar innan den imploderar ? eller är det helt enkelt så att det inte är något problem ?

Jag har även tänkt på att använda glasburkar, eventuellt som man försöker kapa genom ritsning och värmning.. fast den brottytan kanske tätar för dåligt ?


Tanken var ju ett vertikalt rör med KF-koppling och en påsvetsad/löden stålplatta högst upp där man limmar dit en gummiduk och ett galler ner till "hålet", sen kan man ställa kupan på där.

Oroar jag mej i onödan ?
svanted
Inlägg: 5082
Blev medlem: 30 augusti 2010, 21:20:38
Ort: Umeå

Re: Hur kraftig måste en glaskupa för vakuum vara ?

Inlägg av svanted »

det blir c.a. 1kg/cm^2 tryck utifrån,
en glaskupa/burk klarar det om den är runt/sfärisk,
glasburkar är det ibland vacuum i om man typ fyller på het sylt och skruvar på locket.
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Inlägg: 5753
Blev medlem: 23 februari 2007, 21:44:50
Skype: hcbecker
Ort: Lystrup / Uppsala
Kontakt:

Re: Hur kraftig måste en glaskupa för vakuum vara ?

Inlägg av hcb »

Är den bara tillräckligt (för vissa värden på "tillräckligt" :) ) rund så tål den en hel del. Rundkolvar och t.ex. kylare till rotationsindunstare https://www.buchi.com/de-de/content/lab ... vaporation är inte gjorda av speciellt tjockt gods. Jag skulle gissa på 1--2 mm, men jag har ett notoriskt dåligt ögonmått. Plana ytor är förstås en helt annan femma, där borde det handla om kanske 5 mm eller mer.

Att tänka på är att skillnaden mellan högvakuum och lågvakuum är noll och intet när det kommer till tryckbelastningen p.g.a. atmosfärstrycket.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33743
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Hur kraftig måste en glaskupa för vakuum vara ?

Inlägg av Glenn »

Fast varken en ostkupa eller en (eventuellt avkapad) burk är ju speciellt sfärisk.

Typ:

Bild

Min är dock mindre i diameter men högre skulle jag tro.

Eller finns det nån som har en bättre ide på man kan använda ?
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Inlägg: 5753
Blev medlem: 23 februari 2007, 21:44:50
Skype: hcbecker
Ort: Lystrup / Uppsala
Kontakt:

Re: Hur kraftig måste en glaskupa för vakuum vara ?

Inlägg av hcb »

Höjden borde inte vara något problem, det är den platta överdelen som ser litet vansklig ut. Sedan är det ju frågan om vilken typ av glas ostkupan är gjord av och vilka defekter som finns i den. Å andra sidan är ju det värsta som kan hända att den imploderar :) Skydda med plastkåpa eller liknande så borde du vara rimligt säker. Möjligen skulle till och med flera lager Gladpack ge ett tillfredsställande skydd mod splitter.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33743
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Hur kraftig måste en glaskupa för vakuum vara ?

Inlägg av Glenn »

Ja, det är ju splitter över hela rummet jag vill undvika :)

För ett test kan man väl skydda på det sättet, men om den håller för testet, kan jag lita på att den håller i fortsättningen ?
Gimbal
Inlägg: 7916
Blev medlem: 20 april 2005, 15:43:53

Re: Hur kraftig måste en glaskupa för vakuum vara ?

Inlägg av Gimbal »

Kanske om du lägger ett plastskydd över och knackar lite här och var på kupan med t.ex handtaget på en mejsel. Håller den för det så är det nog lugnt även utan skydd och mer försiktig användning.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23606
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Hur kraftig måste en glaskupa för vakuum vara ?

Inlägg av Henry »

Man vet helt enkelt aldrig med sådana här saker som inte är specifikt gjorda för vakuum, för vissa funkar de flera år för andra så imploderar de direkt och som sagt en platt topp är inte rek att använda för det blir enorma krafter på en sådan.

Glas i rummet är nog det minsta man behöver bry sig om, glasbitarna flyger dock iväg med rätt bra hastighet och har man inget skydd för ögonen så är det bara att gissa hur det går.

Inom vakuumindustrin använder man ett finare ståltrådsrör som man trär över kammaren ifall något skulle hända så hålles det inne.
Bug_x
Inlägg: 407
Blev medlem: 10 januari 2009, 19:18:56
Ort: Stockholm

Re: Hur kraftig måste en glaskupa för vakuum vara ?

Inlägg av Bug_x »

Ikea har en kupa som ser bra ut i formen.

Om den funkar vet jag inte.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33743
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Hur kraftig måste en glaskupa för vakuum vara ?

Inlägg av Glenn »

En annan lösning är ju en såndär "bakskål" av glas, dom har ju betydligt tjockare glas och en hyfsat halvsfärisk form.. Om man hittar en som är helt glasklar kanske ?

Typ denna: https://www.ikea.com/se/sv/p/blanda-ser ... -90057252/

Bild

..Fast helst en lite större, 30cm kanske ?
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23606
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Hur kraftig måste en glaskupa för vakuum vara ?

Inlägg av Henry »

Den har bra tjocklek, men ingen garanti för något ändå förstås.

Den jag använder här:

https://elektronikforumet.com/forum/vie ... &p=1483500

Hade jag planer på att använda för just lite vakuumgrejs, men när jag såg hur förhållandevis tunnväggig den var hoppade jag över det.

De verkar dock ha en som ev är lite tjockare, ialf bra tjockare topp gods vet ej, och tom billigare med.
xxargs
Inlägg: 10183
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: Hur kraftig måste en glaskupa för vakuum vara ?

Inlägg av xxargs »

syltburkar för äppelmos och annat har nästan alltid full vakum (vattnets ångtryck ungefär) och tål handelns misshandel i transporter innan affären och sedan kundens väg hem. dom kan man använda utan någon större risk. kok-konserv glasburkar samma sak.

skålar, ostkupor mm. i glas är mer osäkert och ytorna plötsligt mycket större och kan ha mer inbyggda spänningar från tillverkningen, så där skall man i alla fall tejpa ytorna med packtejp eller liknande på all glas på utsidan innan prov så att splittret inte far iväg allt för hårt om det skulle implodera.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32717
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Hur kraftig måste en glaskupa för vakuum vara ?

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Kan du inte "halvlaminera den", dvs kleta på något kletigt som håller ihop glaset om det skulle implodera.
Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 18355
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Re: Hur kraftig måste en glaskupa för vakuum vara ?

Inlägg av 4kTRB »

Sänk ned den i djup sjö kanske. Det går ju räkna på trycket.
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Inlägg: 5753
Blev medlem: 23 februari 2007, 21:44:50
Skype: hcbecker
Ort: Lystrup / Uppsala
Kontakt:

Re: Hur kraftig måste en glaskupa för vakuum vara ?

Inlägg av hcb »

Ljudbrigaden>Kan du inte "halvlaminera den"

Det är så man (iaf tidigare) gör/gjorde med labbglas som kylare etc som inte behöver kunna diskas på utsidan. Min tidigare tanke om Gladpack är inte bara på skämt.
Skriv svar