Kapa metall med en kap/gersåg.

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
orvar-e
EF Sponsor
Inlägg: 5957
Blev medlem: 9 mars 2007, 09:01:32
Ort: Borlänge

Re: Kapa metall med en kap/gersåg.

Inlägg av orvar-e »

Ser stabilare ut än min rage2 som är ett under av rapplighet.
SeniorLemuren
Inlägg: 7810
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Kapa metall med en kap/gersåg.

Inlägg av SeniorLemuren »

stenD skrev:Jag satt i samma båt för ett antal år sedan.
Började med att köpa en kap på jula med en skiva på 355mm. Oanvändbar för 30mm fyrkantjärn, vibrerade som sjutton så
att snittet blev hejkomohjälp, sprutade gnistor 5m bakåt. Skulle nog passat för järnvägsräls. Såldes bums.
Nästa försök blev en kapsågs skiva för vinkelslip, funkade iofsig men hållbarheten på tänderna var en "nolla".
Tredje försöket blev en liten kallbandsåg typ som denna fast lite enklare http://www.verktygsstallet.se/sortiment ... -mbs-150b/för 1890kr. Den funkar fint för mig. Bladen håller länge om man inte matar som en stolle.

Det är kul att svetsa!
Det du köpte på Jula var då säkert inte en såg som den på bilden utan en slipkap. Klingsågarna gnistrar inte överhuvudtaget och sågar med mycket bra precision. Den såg jag hade användes i professionell produktion och kapade utan problem fyrkantsprofiler plattjärn vinkeljärn rundstång ämnesrör (t<5 mm) osv. under flera år utan att ens behöva slipa klingan.

Jag har den fortfarande kvar och det sista jobbet jag gjorde i den var att kapa upp 100 st 2 tums vattenledningsrör i halvmeterslängder till ett litet extraknäck. Skulle jag gjort detta i en bandsåg hade det tagit mig dubbla tiden. Detta vet jag på grund av att jag tidigare använde bandsåg, den är bra när det gäller större dimensioner men kräver kylvätska om sågbladet skall få någon livslängd att tala om eftersom det inte är hårdmetall som i cirkelskapsågen.
Användarvisningsbild
orvar-e
EF Sponsor
Inlägg: 5957
Blev medlem: 9 mars 2007, 09:01:32
Ort: Borlänge

Re: Kapa metall med en kap/gersåg.

Inlägg av orvar-e »

Så sant det lemuren säger, arbetsstycket blir inte ens varmt.
Användarvisningsbild
stenD
Inlägg: 1350
Blev medlem: 23 september 2010, 21:53:35
Ort: Ljusfallshammar

Re: Kapa metall med en kap/gersåg.

Inlägg av stenD »

jodå, klingkapmaskiner har jag använt men var aldrig aktuellt för mig som hobbynisse då den inte skulle användas varje månad ensengång. Har sett en väldans stor sådan när jag varit och köpt järnrör. En klinga på mer än en meters diameter. En enkel spark på pedalen och klingan svängde in över en bunt med typ 8 st 25x25mm's rör utan att jag kunde höra eller se att kapen ensengång upplevde något motstånd :D Om jag skulle kört med min bandsåg skulle det väl ta 30 minuter istf 1 sekund
Vilhelmsson
Inlägg: 381
Blev medlem: 21 mars 2012, 12:05:59
Ort: Malmö

Re: Kapa metall med en kap/gersåg.

Inlägg av Vilhelmsson »

Byggde en entresol på 6X12 m med en höjd av ca 2.5m, om jag inte missminner mig så använde jag en metallsåg från Jula, använde H-profil 200x200, användes som ett trycksakslager och beräknades till 56 ton, fick trixa litta(kapa från flera håll) det man ska ha i minnet med hårdmetallbearbetning är att all värme går i spånavgången.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16773
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Kapa metall med en kap/gersåg.

Inlägg av grym »

jag har både rage och vanlig träsåg
träsågen går bra att kapa aluminium med, har gjort det många gånger
rage'n är bättre på järn

men ingen är vettig för varmkapning med kapskiva, man behöver komma upp i varvtal

däremot så tog jag tillvara på en kasserad gersåg för trä, och ska ordna ett fäste för en vinkelsip på den, om några hundra år när man får tummen ur
då bör det funka bra
Användarvisningsbild
NeoTech
Inlägg: 1072
Blev medlem: 15 maj 2008, 11:14:44
Ort: Örebro/Frövi

Re: Kapa metall med en kap/gersåg.

Inlägg av NeoTech »

Har en Rage2 o kör billet aluminium i den men man får tänka på att de sätter igen tänderna o man får oftast bryta dän svetsat alu från tänderna ett par ggr om man ska igenom ngt tjockare.
Stål har aldrig vart ngt problem, men den e inte avsedd för stolid material utan profiler o rör. Till solitt stål e kalsågen enda vettiga.

Testat o köra alu i träkap sågen - med inte så bra resultat, bytte man till en karbid tandad grov tandad träklinga dock så gick de mkt bättre.
Användarvisningsbild
Laserboy
Inlägg: 113
Blev medlem: 16 juli 2004, 15:07:02
Ort: Lindome

Re: Kapa metall med en kap/gersåg.

Inlägg av Laserboy »

grym skrev:jag har både rage och vanlig träsåg
träsågen går bra att kapa aluminium med, har gjort det många gånger
rage'n är bättre på järn
Vad har du för klinga på träsågen för att kapa aluminium? Och vad kyler du med?
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16773
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Kapa metall med en kap/gersåg.

Inlägg av grym »

original och ingen kylning
Användarvisningsbild
Laserboy
Inlägg: 113
Blev medlem: 16 juli 2004, 15:07:02
Ort: Lindome

Re: Kapa metall med en kap/gersåg.

Inlägg av Laserboy »

OK. Jag får ut i garaget och testa vid tillfälle. Jag har några ALU profiler att kapa och jag vill ha raka, snygga snitt.
Användarvisningsbild
hecke
Inlägg: 284
Blev medlem: 3 januari 2008, 08:20:18
Ort: Östergötland

Re: Kapa metall med en kap/gersåg.

Inlägg av hecke »

Jag har också erfarenhet att kapa aluminium profiiler med vanlig hårdmetall klinga för trä. Det går bra, men ta det lugnt med matningen och se upp för alu spånen, det gör ont att få dem på sig. Håll dig rejält åt sidan.

För att kapa stål så har jag använt vinkelkap monterad i stativ. Det går alldels utmärkt och snitten blir fina. Jag har en för 125 mm vinkelkap, men jag har sett att de även finns för 230 mm, men inte så vanliga. Se länkad bild som exempel.
http://www.harald-nyborg.se/vinkelslips ... 5-125.html
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11338
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Kapa metall med en kap/gersåg.

Inlägg av Klas-Kenny »

Samma här, har kapat aluminiumprofiler (fyrkantsrör, vinkel och rör) med vanlig (ett antal år gammal och väldigt lågbudget) kap&ger med sliten Biltema-klinga på, inga problem alls, betydligt bättre snitt än jag lyckats med på något mer manuellt sätt.

Samma sak så har jag kapat aluminiumplåt med helt vanlig cirkelsåg med samma förutsättningar (ett antal år, lågbudget, sliten klinga), inga problem där heller mer än på väldigt tunn plåt. 2-4mm har fungerat klockrent. :)

Har förvisso inte gjort några mängder så jag vet ju inte riktigt vad som händer med klingan i längden, men för några enstaka snitt verkar det fungera finfint.

Edit: Vad gäller skydd och kläder så har jag alltid haft heltäckande kläder (byxor, långärmad tröja eller jacka, handskar), skyddsglasögon och ansiktsskydd samt öronproppar, mindre än så skulle jag nog inte vilja göra det med utan att vidta väldigt stor försiktighet vad gäller spån.
MagnusK
Inlägg: 84
Blev medlem: 21 januari 2015, 22:07:38

Re: Kapa metall med en kap/gersåg.

Inlägg av MagnusK »

Hecke:
Den var ju smart och låg i prisklass som passar för mig.
Frågan är om Haralds är något att ha.. behöver inte använda så ofta men
den får ju fungera när man använder den.
Kanske skulle testa å bygga en själv... hm..
Användarvisningsbild
stenD
Inlägg: 1350
Blev medlem: 23 september 2010, 21:53:35
Ort: Ljusfallshammar

Re: Kapa metall med en kap/gersåg.

Inlägg av stenD »

Jag har varit där med vinkelsliphållare också :D . Ren skit, plåt som konservburk, sen ska man nypa fast slipen med skruvar, hur bra funkar det på en maskin som vibrerar. Köp lakritspipor på jula istället :)
MagnusK
Inlägg: 84
Blev medlem: 21 januari 2015, 22:07:38

Re: Kapa metall med en kap/gersåg.

Inlägg av MagnusK »

jo, att Haralds verktyg inte är mycket att hänga i granen det har jag erfarit.
Så därför funderar jag starkt på att kanske göra en själv.. har material till det iaf. :)
Får se när/om det blir.
Skriv svar