Borra i titan med CNC fräs

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
mr_ping
Inlägg: 410
Blev medlem: 1 augusti 2013, 16:50:29
Ort: Göteborg

Borra i titan med CNC fräs

Inlägg av mr_ping »

Jag har köpt lite titan, grade 5 som jag försöker borra i. Jag har provat att fräsa med HM fräsar och det går jättebra om jag tar 0.5mm åt gången vid t.ex. en pocket (4mm fräs).
När jag däremot ska borra i det går det åt skogen. Jag förborrade med 6mm och försökte sedan borra djupt med 9mm borr. Jag ska borra 55mm och borret har 60mm skärlängd.

Jag kommer typ 10mm och sedan brinner borret upp och allt blir jättevarmt. Jag matar bara med 25mm/min. Borren jag försöker med är HSS TiN belagda av bra kvalité (Dormer, Gühring). Tips på hur jag ska lyckas ?

HM borrar ?
Vad bör jag kyla med ?


Maskinen är en BF30 CNC konverterad.
Användarvisningsbild
Hesabon
Inlägg: 244
Blev medlem: 6 oktober 2010, 21:30:26
Ort: Finland

Re: Borra i titan med CNC fräs

Inlägg av Hesabon »

Ingenjörens Svarta Bok rekommenderar "en mycket lättlöslig, syntetisk olja".

Tabellerna för borrning (varvtal, matning, borrspetsgeometri) ger tyvärr inga exempel för titanium.
Användarvisningsbild
CPMS
Inlägg: 1517
Blev medlem: 6 december 2010, 20:34:36
Ort: Långsele, Västernorrland

Re: Borra i titan med CNC fräs

Inlägg av CPMS »

Snabbare matning, titan arbetshärdas likadant som vissa rostfria material så du måste under det härdade skiktet hela tiden.

Du ska nog även undvika peck drilling utan kör istället hela vägen i ett svep.

OBS Aldrig själv kört i Titan utan detta är vad jag läst.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32542
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Borra i titan med CNC fräs

Inlägg av säter »

Vilken skärhastighet kör du med?
Användarvisningsbild
Walle
Moderator
Inlägg: 7660
Blev medlem: 14 december 2004, 10:32:18
Ort: Stockholm

Re: Borra i titan med CNC fräs

Inlägg av Walle »

mr_ping skrev:Jag matar bara med 25mm/min.
Och där ligger som sagt felet. Du slipar, snarare än skär, dig ner i materialet.
thewho
Inlägg: 1098
Blev medlem: 28 november 2008, 08:46:10
Ort: Finland, Åland

Re: Borra i titan med CNC fräs

Inlägg av thewho »

25mm/min betyder ju inte att det är för lågt om varvtalet är säg 200-300rpm
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor
Inlägg: 3754
Blev medlem: 9 september 2003, 14:10:46
Ort: Jämtland

Re: Borra i titan med CNC fräs

Inlägg av LaRdA »

Eftersom vi inte vet varvtalet så kan man inte dra slutsatsen att matningen är för låg.
Men om du inte använder kylning nu så är det en av de första sakerna jag skulle försöka med.

Edit: thewho hann före. :)
Användarvisningsbild
Walle
Moderator
Inlägg: 7660
Blev medlem: 14 december 2004, 10:32:18
Ort: Stockholm

Re: Borra i titan med CNC fräs

Inlägg av Walle »

Mja, men kör man med 300 rpm så är nog det på tok för lågt också. Det är lite krånligt att hitta bra information om skärdata för titan och titanlegeringar. Men det mesta jag hittar rekommenderar 30-60 m/min skärhastighet och så hög matningshastighet som är möjligt (värmen följer med spånorna), 300 rpm med en 6mm-borr ger ca 5.6 m/min.

Vidare är det ju viktigt med rikligt med kylning, och att aldrig stoppa matningen när verktyget har ingrepp. Peck drilling är således en dålig idé för titan, speciellt om det är en borrcykel med dwell i botten på hålet.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32542
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Borra i titan med CNC fräs

Inlägg av säter »

Det lönlöst att spekulera så länge inte TS återkommer med mera info.

Är materialet likartat med syrafast, som någon sa, då är nog 8m/min + vatten ett bra riktvärde.
Användarvisningsbild
frownlayer
Inlägg: 1823
Blev medlem: 17 maj 2012, 19:40:32
Ort: Reftele

Re: Borra i titan med CNC fräs

Inlägg av frownlayer »

du ska köra med ca 300 i varv, och ca 27 i matning. så långt så rätt.
MEN...
det är värden för solida material.

du kommer bara bränna ytterspetsarna på ditt borr. antingen skulle du låtit bli att förborra, eller så skulle du ha 2/3 av värderna så hade du kommit igenom bättre.

nu har du nog bränt materialet och bildat en överhärdad skorpa. så nu är det bara hårdmetall som biter bra.
då löser man det billigast genom att kila ner till järnhandeln och köper sig ett 9mm stenborr och en diamantfil. filar upp en vanlig borrspets på borret och sedan kör resten.
Användarvisningsbild
ElectricMan
Inlägg: 4874
Blev medlem: 21 februari 2007, 20:22:48
Skype: ElectricManSwe
Ort: Luleå
Kontakt:

Re: Borra i titan med CNC fräs

Inlägg av ElectricMan »

Förstår jag det rätt; Du borrade först med en 6mm borr, sen ska du borra med en 9mm borr?

Vid förborrning brukar man väl köra med en borr med lite större diameter än den stora borrens tväregg.
Nu kommer ju endast 1,5mm på vardera sida av 9mm borren skära, vilket kanske inte är helt optimalt.

Jag tror du kommer få jävligt svårt att borra upp det där hålet med en vanlig borr.
MatsN
Inlägg: 1104
Blev medlem: 2 maj 2010, 23:57:36
Ort: Luleå

Re: Borra i titan med CNC fräs

Inlägg av MatsN »

Räcker med att borra ur så centrum på stora borren försvinner. Det är det som går tungt. Borrar man först med 6 mm å sen 9 mm så är risken stor att man flisar ur den större borren.
mr_ping
Inlägg: 410
Blev medlem: 1 augusti 2013, 16:50:29
Ort: Göteborg

Re: Borra i titan med CNC fräs

Inlägg av mr_ping »

Hej,

Jag körde med 700 RPM när jag matade 25mm/min. Sedan provade jag att dra upp varvtalet, men bibehöll hastigheten.
Min motor är på 1.1kW och är utväxlad så jag får 3600 RPM som max. Om den inte orkar köra på 700 RPM så kommer styrenheten öka varvtalet tills den orkar.


Vad föreslår ni för hastighet och matning ? Jag kan lägga mig på högre varv också.
I rostfritt var det inga problem att köra 700 RPM med 25mm/min, men titan verkar väldigt annorlunda.

Och ni hade helt rätt, jag hade en skorpa jag fick skära ut med en pinnfräs i carbidstål. Hålet blev skitdåligt och jag måste börja om från början i en ny bit.
GunnarW
Inlägg: 117
Blev medlem: 14 februari 2014, 18:45:17
Ort: Växjö

Re: Borra i titan med CNC fräs

Inlägg av GunnarW »

Gå in här http://selector.dormertools.com/web/swe ... s/material
Välj materialgrupp Titan, gå över i mittgruppen och välj materialet, det vanligaste grade 5 är tydligen Ti6Al4V. Markera denna och fortsätt med rutan längst ner till höger. Fortsätt och fyll i och klicka fortsätt. Slutligen valde jag dels ett belagt snabbstålsborr och dels ett obelagt HMborr. Skärdata snabbstål 389rpm och matning 34,6mm/min, och för HM 884rpm och 88,4mm/min.
På detta sätt kan du få reda på skärdata för det mesta du kan tänkas behöva... varför gissa när det finns vederhäftig hjälp att få gratis :tumupp:
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32542
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Borra i titan med CNC fräs

Inlägg av säter »

De där värdena från Dormer kan väl betraktas som maxvärden?
Det är i alla fall min erfarenhet från dylika tabeller.

Kör hellre med för låg skärhastighet än för hög.
Det är då lättare att komma upp i önskad tandmatning.
Skriv svar