Bygga CNC Fräs i Alu Profiler, Ca pris ?

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
Perkla
Inlägg: 4729
Blev medlem: 22 januari 2009, 14:30:25

Bygga CNC Fräs i Alu Profiler, Ca pris ?

Inlägg av Perkla »

Jag fick frågan av min polare här om dagen om jag visste hur mycket det skulle kosta på ett ungefär att bygga en CNC i alu profiler så det blir mer eller mindre bara att bulta ihop grejerna o vips så är ramen klar.. jag sa att jag inte visste men att jag kan höra mig för här.

Han hade tänkt sig en maskin med arbetsmåtten 1000x800mm eller varför inte 1200x1200mm eller nånstans därikring, en portalfräs, troligen 4 axlar då jag på ren chansning sa åt han att det lär vara bäst i det läget att ha en kulskruv på var sida istället för en på mitten.

Nu till frågorna förutom pris
Vad för dimension på alu profilen är lämpligast för ett sånt här bygge ?

Vilken typ av motorer skulle man kunna använda, storleksmässigt alltså ?

Ungefärligt pris på Kulskruv till alla 4 axlarna samt glidskenorna som man vill bulta fast på Y för stabilisitet.. ?

Jag är bara ute efter ungefärligt pris så jag kan säga till han vad det handlar om för pengar om man får tag på nått billigt så han kan bygga ihop den själv med min hjälp.

Skulle vara tacksam för hjälp och info om detta..
Användarvisningsbild
konig7070
Inlägg: 888
Blev medlem: 2 augusti 2008, 11:51:14
Ort: Uddevalla

Re: Bygga CNC Fräs i Alu Profiler, Ca pris ?

Inlägg av konig7070 »

CNCRouterparts har en del kit att välja på i olika storlekar och i olika prisklasser. http://www.cncrouterparts.com/index.php
Dock så använder dessa kuggstång för X och Y, istället för kulskruv.

Finns ett par byggloggar här, http://www.cnczone.com/forums/cnc-router-parts/
Användarvisningsbild
Perkla
Inlägg: 4729
Blev medlem: 22 januari 2009, 14:30:25

Re: Bygga CNC Fräs i Alu Profiler, Ca pris ?

Inlägg av Perkla »

Tack för tipset, dock vill jag ju tro att det absolut går att bygga en CNC ram av aluprofiler betydligt billigare än 17000:- Ja det blir ju säkerligen en 25000:- den där ramen med frakt tull och moms.

Jag vet inte riktigt men borde det inte gå att bygga en färdig rätt stor CNC för runt en 10-12 tusen, känns så i alla fall, beror dock på priset på Aluprofilen, är väl det som är helt avgörande.
Användarvisningsbild
Perkla
Inlägg: 4729
Blev medlem: 22 januari 2009, 14:30:25

Re: Bygga CNC Fräs i Alu Profiler, Ca pris ?

Inlägg av Perkla »

Jag tänker mig en enkel konstruktion typ som den här.. ser absolut inte ut att vara speciellt mycket aluprofil där inte.. borde kunna gå att ta fram nått liknande för en billig peng, ja bara ramen tänker jag, utan motorer o sånt.

Bild
Användarvisningsbild
Cano
Inlägg: 1536
Blev medlem: 30 november 2006, 23:18:16
Ort: Katrineholm
Kontakt:

Re: Bygga CNC Fräs i Alu Profiler, Ca pris ?

Inlägg av Cano »

Frågan är ställd lite som.. "Hur långt är ett snöre?"
Kan kosta allt från ingenting till flera hundra tusen beroende på vilka krav man har.
Den maskinen du länkar till skulle jag mer kalla en gravyrmaskin som går att fräsa lite med.

Vilka material är tänkt att bearbetas? Vilken massa, vilken volym?
Skärhastigheter, verktyg, matningar, verktygsväxlare, styrsystem, mm?
Det mesta hänger ihop så vill du ha ett bra svar så ta reda på alla krav innan du ställer frågan.
Användarvisningsbild
Perkla
Inlägg: 4729
Blev medlem: 22 januari 2009, 14:30:25

Re: Bygga CNC Fräs i Alu Profiler, Ca pris ?

Inlägg av Perkla »

Ja eftersom jag sagt fler gånger att det handlar om så billiga pengar som möjligt så är det ju inte detsamma som hur långt är ett snöre eftersom så billigt som möjligt är så billigt som möjligt. Men ja jag vet inte riktigt vad han mest tänkt använda den till, troligen trä, massiv furu och sånt, ja trä helt enkelt. Utifrån det antar jag att vem som helst som är kunnig vet ungefär vad det handlar om för matning och RPM på spindeln.

Maskinen jag länkade till var en idé på ett ungefär hur man kan tänka sig att den skulle kunna se ut, enkel konstruktion i Alu profiler. Och eftersom den kommer att byggas i Aluprofiler som som rubriken lyder så lär det inte vara aktuellt att köra nått hårdare än aluminium, finns olika där åxå så matning och RPM borde nog en kunnig veta på ett ungefär. Men blir nog mest trä skulle jag tro.

Så för att upprepa mig, så billigt som möjligt ska det vara, så motsvarande 10 meter snöre om man nu vill säga som så, = 10k för ramen kanske han är villig att lägga ut.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Inlägg: 10718
Blev medlem: 30 april 2005, 22:48:05
Ort: Ekerö, Stockholm
Kontakt:

Re: Bygga CNC Fräs i Alu Profiler, Ca pris ?

Inlägg av Meduza »

Det är fortfarande exakt "hur långt är ett snöre", eller ja kanske snarare "vad kallar jag en fräs"...

Den bilden du länkade kan du ju köpa som ett kit från Inventables för totalt sett typ 10k + frakt och moms, men det är ju en sjukt klen maskin när du skalar upp den såpass stort, aluminium kan du glömma direkt och det blir bara väldigt snäll bearbetning i trä.

Hade du bara ställt frågan om hur mycket man ska räkna på att en maskin i storleken 1200x1200mm i aluprofiler kostar så hade jag svarat att 30-50k är rimligt, det går naturligtvis att bygga billigare men man får en maskin med mycket begränsad prestanda.

Jag håller själv på att bygga en 800x1000mm maskin i aluprofiler och aluplåt, och har hitintills lagt 20-25k (och den är inte igång ännu, och då är mycket grejor är köpta billigt begagnat)
Användarvisningsbild
Perkla
Inlägg: 4729
Blev medlem: 22 januari 2009, 14:30:25

Re: Bygga CNC Fräs i Alu Profiler, Ca pris ?

Inlägg av Perkla »

Ja ok.. eftersom det verkar vara extremt noga hur man formulerar sig och att man gärna analyserar saker lite väl djupt ibland då jag skrivit klart och tydligt så billigt som möjligt, vilket åxå menas med så billigt som möjligt. Hade jag viljat undra en dyr fräs kanske jag rimligen skulle fråga efter ett pris så dyrt som möjligt ?!

Som jag skrivit i en annan tråd så vet jag mycket väl vad Shapeoko 2 är för typ av fräs och dess begränsningar, som jag åxå skrev i den tråden att just den maskinen kanske endast duger till lättare fräsning för att komma igång med CNC, det var själva kontruktionen jag var ute efter, i min polares fall då betydligt kraftigare förstås, kraftigare profiler och så vidare.

30-50 tusen i all ära, men njaa, det måste ju finnas billigare än så, jag menar dom pengarna kan man med tur hitta en begagnad som är bra mycket större än din tolv hundra gånger tolv hundra Meduza.

Ja antar att allt handlar om hur billigt man kan få tag på alu profiler, läste nått projekt om nån som byggt här på forumet för runt 10-12 tusen, detta är flera år sen och jag hittar inte tråden längre, antar att allt är relativt, och så länge det handlar om så billigt som möjligt så lär det knappast inte handlar att snöret kan vara hur långt som helst.

Ja men ok, jag vet ju vad jag ska säga till han då om priset vad det kostar att bygga en 1200x1200mm portal fräs i alu profiler, 30-50 tusen för ramen och ytterligare 8-10 tusen för el grejerna. 40-60 tusen totalt, för det priset borde ingen vara så korkad att bygga en egen fräs när absolut finns fina fräsa att köpa för dom pengarna, och i kina lär jag få minst två stora fina fräsar för dom pengarna.

Känns lite som när jag skulle bygga min första A-traktor, 13år gammal, folk terrade ner på mig och sa att det kostar minst 15 tusen och föreslog att det var bättre att köpa en färdig. 5500:- senare och ca 3 veckor stod den där på gården, reggad och klar, min första egen byggda A-traktor, jag smällde alla på näsan i och med detta och 10 till byggen blev det efter den. Då var dom inte så stor på sig sen kan jag lova.. men det här med epa.. det är nått helt annat.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Bygga CNC Fräs i Alu Profiler, Ca pris ?

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Det finns ju en tråd om aluprofiler här.

Sök på makerslide
http://www.makermasters.com/wp-content/ ... er_023.jpg
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Inlägg: 10718
Blev medlem: 30 april 2005, 22:48:05
Ort: Ekerö, Stockholm
Kontakt:

Re: Bygga CNC Fräs i Alu Profiler, Ca pris ?

Inlägg av Meduza »

Nja, 30-50k så höftade jag visserligen på ett totalpris, inte för ramen, men sen är också frågan om du inkluderar tex linjärgejrar och skruvar i ram?

Naturligtvis kan du bygga en aluprofilram för 0:- om du får dom gratis, men då har personen du fick dom av gjort en rejäl förlust då hen hade fått över 10kr per kilo på skroten för profilerna, och det känns inte som ett räkneexempel för denna tråd då det inte är något vi kan gissa att din kompis kan göra?

Shapeokon är en relativt klen konstruktion i sin normala storlek, men när du förlänger y-axeln till tredubbla längden, ja då blir det en sjukt klen maskin eftersom avböjningen kommer bli enormt mycket större per kraftenhet när du skalar upp längden utan att skala upp grovleken på profilerna, och någon större motsvarighet till Makerslide finns vad jag vet inte heller, varpå du måste titta på ett annat linjärsystem och alla kostnader går upp rejält.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Inlägg: 10718
Blev medlem: 30 april 2005, 22:48:05
Ort: Ekerö, Stockholm
Kontakt:

Re: Bygga CNC Fräs i Alu Profiler, Ca pris ?

Inlägg av Meduza »

Men om vi gör ett enkelt räkneexempel, och bygger den med 45x45-profiler, säg att vi behöver 6st som ligger under bordet (c-c 200mm) och bredden behöver vara 1,5 meter, att vi lägger två 45x90-profiler på längden och två som balk på y-axeln, alla då 1,5m långa, och sedan några mindre för Z-axeln så är det rätt exakt 5000kr i aluprofiler från alucon.se

Sen behöver du kulskruvar, 20-25mm är nog minsta möjliga för en så lång maskin om du vill kunna få någon hastighet på den (annars kommer dom piska) och tittar jag på linearmotionbearings2008 på eBay så går dom på ca 1600kr/st inkl frakt, du behöver 3st och sen behöver du en kortare för Z, så säg typ 5000kr totalt på skruvarna.
Linjärgejdrar skulle jag säga att ett minimum är understödda kulskenor i 20mm dimension på dessa längder, 4st 1400mm långa och 8st block för X/Y går på 2300kr, sedan tillkommer Z med kanske 700kr till för ett par klenare, så då är vi uppe på en total av 8000kr för skruvar och skenor, på detta kommer moms att tillkomma (stort paket) och det blir totalt 10kkr.

Då är vi uppe på 15kkr för en minimal ram i aluprofiler med enklast möjliga linjärgejdrar och billigast möjliga kina-kulskruvar med en mutter per skruv, lägg till skruvar, muttrar till aluprofilerna, släpkedjor, kablar, elektronik, motorer och frässpindel och du kommer nosa på mina 30kkr jag nämde ovan.

Det går naturligtvis att bygga lite billigare om du går på trapetsskruv i stället, säg att du kan spara 2000kr där, men då får du också köra med typ självsmörjande plastmuttrar som slits ut efter ett tag och har mycket lägre effektivitet och tolerera mer backlash. Remdrift som på shapeokon går ju också, men på dessa längder så börjar du få massa intressanta problem med remdrift...

Vill du verkligen bygga billigt då kan du glömma att det blir enkelt bolt-toghether av färdiga komponenter och det blir bra mycket mer hemmeckade lösningar, men ta och läs tex denna tråd så kan du få lite ideer för hur man bygger en maskin i denna storleken billigare: http://www.cnczone.com/forums/joes-cnc- ... ybrid.html

Sen det här om att hitta bra mycket större fräsar... ja det finns _många_ fina maskiner att få tag på om du har lokal nog för dom, det är i just de här storlekarna som är intressanta för hobbyister där dom kostar en hel del, när dom blir större blir det ofta skroten för ingen kan/vill ta hand om maskiner som tar 20-30m2 och väger tiotals ton om dom inte är i fint skick.
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8265
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: Bygga CNC Fräs i Alu Profiler, Ca pris ?

Inlägg av X-IL »

Jag byggde min av profiler från skroten och begagnade delar. Arbetsvolym ca 470x470x120, med kinaspindel och kulskruvar överallt (bagagnade, inbyggda i linjärer). Min slutsumma hamnade nog runt 10.
Användarvisningsbild
Perkla
Inlägg: 4729
Blev medlem: 22 januari 2009, 14:30:25

Re: Bygga CNC Fräs i Alu Profiler, Ca pris ?

Inlägg av Perkla »

Meduza skrev:varpå du måste titta på ett annat linjärsystem och alla kostnader går upp rejält.
Jo det var därför jag sa att konstruktionen kan vara liknande som Shapeokon fast förstås kraftigare profiler.
Användarvisningsbild
Perkla
Inlägg: 4729
Blev medlem: 22 januari 2009, 14:30:25

Re: Bygga CNC Fräs i Alu Profiler, Ca pris ?

Inlägg av Perkla »

Meduza skrev:ja det finns _många_ fina maskiner att få tag på om du har lokal nog för dom, det är i just de här storlekarna som är intressanta för hobbyister där dom kostar en hel del, när dom blir större blir det ofta skroten för ingen kan/vill ta hand om maskiner som tar 20-30m2 och väger tiotals ton om dom inte är i fint skick.
För min del kan jag nog plocka in ett antal 30kvm maskiner då jag har 280kvm lekstuga totalt, detta rummet på bild med två stora portar för lastbil samt ett till lika stort rum innanför. Så jag har nog så jag kan låna ut en skvätt till nån polare åxå :D

Bild
Användarvisningsbild
Perkla
Inlägg: 4729
Blev medlem: 22 januari 2009, 14:30:25

Re: Bygga CNC Fräs i Alu Profiler, Ca pris ?

Inlägg av Perkla »

X-IL skrev:Jag byggde min av profiler från skroten och begagnade delar. Arbetsvolym ca 470x470x120, med kinaspindel och kulskruvar överallt (bagagnade, inbyggda i linjärer). Min slutsumma hamnade nog runt 10.
Ja se där, det var billigt, kommer man över billiga saker så blir det ju billigare än man tänkt, så är det ju...
Skriv svar