Befintlig motorstyrning eller H-brygga?

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
fosfor
Inlägg: 453
Blev medlem: 13 februari 2013, 05:43:15
Kontakt:

Befintlig motorstyrning eller H-brygga?

Inlägg av fosfor »

Hej!

Jag har hållt på att programmera en Arduino som nu kan ge signal ut om fram, tillbaka och lite annat skoj.
Den befintliga varianten jag har kör en H-brygga till en liten motor, och allt fungerar bra. Nu vill jag fläska till större motor och större motorstyrning.
Jag har fått tag i en Curtis motorstyrning, som egentligen ska styras via en stor motstånds potentiometer.
Den har massa säkerhetsfinesser, och även massa mindre bra finesser som att man kan ställa hur mjukt den startar, så att den inte startar eller stoppar jätte-tvärt, och är ju gjord för styrning av mindre elfordon (typ golfbilar och handikappsfordon),
och att den enkelt ska fungera utan större yttre ingrepp.

Nu står jag i ett vägval att antingen försöka få denna att fungera med Arduinon, vilket kommer kräva en del tweaking då Curtisen
inte är gjord för att kopplas in med signaler som en Arduino ger. Curtisen har dessutom en känslig "kontrollfunktion" som ska detektera fel
med insignalen, vilket kan komma ställa till problem just då när man kopplar in saker som inte är tänkta att kopplas in till den.
Jag tänker att Curtisen kanske har lättare för att balla hur funktionsmässigt om man "manipulerar" med dess enda insignal på ett
sätt som inte är tänkt osv.

Ett enklare alternativ vore ju att ta en fet H-brygga.
MEN eventuellt i framtiden skulle jag vilja kunna köra steglöst, och då kanske inte H-bryggan är optimal som jag förstår det?
Curtisen kostar några hundralappar, vilket jag antar att en H-brygga med kapacitet på 30 ampere (som behövs) gör på ett ungefär också.

Är det någon här med erfarenhet av vad som är bäst i ett sånt här läge? Och ang. säkerhetsfunktioner, vad att tänka på?
Vilka alternativ har jag?

:humm:
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27037
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Befintlig motorstyrning eller H-brygga?

Inlägg av tecno »

Varför inte helt enkelt lägga fram lite datablad och bilder på denna *curtis*, hur du kopplat ihop detta med din Arduino gärna schema och din INO fil så kanske forumet bättre kan hjälpa dig.

Detta borde väl ligga under den andra tråden med samma ämne?
Användarvisningsbild
fosfor
Inlägg: 453
Blev medlem: 13 februari 2013, 05:43:15
Kontakt:

Re: Befintlig motorstyrning eller H-brygga?

Inlägg av fosfor »

Här är en länk till Curtisen, bild och spec.

http://www.fsip.biz/Documents/1212_12P.pdf


Arduinon är det inget särskilt med. Lite knappar, lite kod. Köra fram och tillbaka signaler ut bl.a.
Det är ju 5V signaler ut, så något passande till det.

Motorn är en 24V - 30 Amperes motor.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27037
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Befintlig motorstyrning eller H-brygga?

Inlägg av tecno »

Vad har du för spänning mellan POT HIGH (pin2) och POT LOW (pin8) ?

Hur är enheten programmerad enligt sidan 18 i manualen?
bearing
Inlägg: 11250
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Re: Befintlig motorstyrning eller H-brygga?

Inlägg av bearing »

Är du säker på att den har en kontrollfunktion som förhindrar dig att styra med arduino? Var har du läst det, eller hur har du kommit fram till det?

Det borde ju ta 2 minuter att kontrollera ifall det går att styra med en spänning istället för en potentiometer. Men manualen innehåller ju alla instruktioner som behövs. Och det verkar ju inte vara några som helst problem att köra med "voltage throttle" istället för "resistive throttle". Den har ju fullt stöd för det. Jag ser ingenting i databladet som indikerar att det inte skulle gå att styra med en Arduino.

Vad är det du behöver hjälp med?
Var är det du fastnar?
Du har startat flera trådar i samma ämne nu, och ingenting indikerar att det du vill göra inte går.
Användarvisningsbild
fosfor
Inlägg: 453
Blev medlem: 13 februari 2013, 05:43:15
Kontakt:

Re: Befintlig motorstyrning eller H-brygga?

Inlägg av fosfor »

bearing m.fl:

Det går absolut att köra Arduinon med Curtisen, det är testat och fastställt.
Jag kanske var otydlig, jag undrar mer om det är värt det att använda sig av den eller om det finns en simplare/bättre/mer passande lösning
som kanske är både billigare och mer "primitiv" i sitt utförande. Vilka alternativ har jag så att säga?
Kanske finns motorstyrning som är mer/bättre lämpad till just Arduinon.

Curtis själva avrekommenderar att använda Curtisen i samband med styrning från t.ex. en Arduino, just för att man då overridar en rad säkerhetsfinesser som inte kommer reagera rätt eller inte alls om en Arduino börjar flippa ur. Då Curtisen inte är tänkt att köra på det viset.
Curtisen har en slags "fault checking" inbyggd, som inte går att stänga av, som stänger av maskinen när den känner att något inte stämmer.
Vilket händer mer när jag kör med Arduinon inkopplad.

T.ex. så Kör Curtisen vid 0V, vilket då skulle kräva att jag har en konstant 2.5V (stillastående) spänning på den. Så att fordonet står still.
Men samtidigt om jag kopplade in Arduinon så försvinner ju säkerhetsfunktoinerna, det kan ju råka komma 0V från Arduinon och då kör
maskinen iväg på full fart bakåt.

Alltså, med Curtisen måste jag göra en del anpassningar.
Medans om jag hade en annan motorstyrning så skulle jag kunna få att den passar bättre med Arduinon och dess signaler ut.
Precis som jag har nu med min lilla H-brygga.

Men återigen, finns det fler alternativ?
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27037
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Befintlig motorstyrning eller H-brygga?

Inlägg av tecno »

T.ex. så Kör Curtisen vid 0V, vilket då skulle kräva att jag har en konstant 2.5V (stillastående) spänning på den.
Detta tolkar jag som att du INTE har programmerat Curtisen på rätt sätt, kolla sida 18 i manualen. Jag kan ha läst fel.
bearing
Inlägg: 11250
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Re: Befintlig motorstyrning eller H-brygga?

Inlägg av bearing »

Du behöver inte ha en konstant spänning på 2.5V för att stå still. Du behöver bara sätta utgången till en ingång (högohmig), vilket ger samma effekt som att koppla bort sladden. Och normalt är pinnarna högohmiga när Arduinon är i RESET och i uppstart också. Men möjligtvis kommer Arduinon belasta ingången ifall den är spänningslös. Så du måste se till att Curtis blir inaktiv ifall Arduinon är det. Eller sätta en switch som kopplar bort Arduinon om den blir spänningslös.

Angående att "köra steglöst" med H-brygga är det såklart möjligt, så jag förstod inte riktigt frågan. Curtisen har ju en H-brygga inuti, och den kan köra motorn steglöst. Arduinon kan ge PWM-signaler för att styra en H-brygga steglöst.
Användarvisningsbild
fosfor
Inlägg: 453
Blev medlem: 13 februari 2013, 05:43:15
Kontakt:

Re: Befintlig motorstyrning eller H-brygga?

Inlägg av fosfor »

Hoy!

Jag är nu tillbaka efter en semester. Nya tag! :bravo:

Jag behöver få in 5V, 2.5V och 0.5V in i Curtisen. För fram, still och tillbaka.

Tidigare var jag inne på att ombilda vanliga signal från Arduino via transistorer till de rätta spänningarna.
Men nu är jag mer inne på att använda PWM för att i framtiden även kunna köra steglöst.

På detta vis borde det ju räcka med att använda bara en enda utgång från Arduinon, och via kod och PWM
skapa sig rätt spänning ut?

Har jag missat något eller är jag på rätt spår?
(Ursäkta trögfatteriet från min sida).
Skriv svar