Köpråd Modig MD5000

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Cyrussvall
Inlägg: 57
Blev medlem: 11 november 2009, 06:53:11
Ort: Sundsvall

Re: Köpråd Modig MD5000

Inlägg av Cyrussvall »

Obs, jag använder 1 st kflop kort, 1 st kanalog kort och 2 st konnect kort.

Kanalog och konnect är bara addon kort till Kflop som är själva hjärnan.

/Lars
H.O
Inlägg: 5708
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Re: Köpråd Modig MD5000

Inlägg av H.O »

Om du ska köra Mach3 eller Mach4 så kan du även titta på DSPMC/IP från Vital Systems och/eller CSMIO/IO från CS Lab. Båda är mer "paketerade" än t.ex KFlop.

Sen kan du såklart titta på LinuxCNC tillsammans med kort från MESA.

> Konnect som bara är I/O känns ganska dyrt om man jämför med kflop som sköter "allt" för bara $50 mer.
Du måste tänka på att KFlop är inte direkt är anpassat för att anslutas till "den riktiga världen" det behövs saker emellan (inte minst skruvplintar) och det är där Konnect kommer in.
persa
Inlägg: 1495
Blev medlem: 2 juli 2009, 14:39:34
Ort: Mitt i Småland

Re: Köpråd Modig MD5000

Inlägg av persa »

Av fotot på maskinen att döma har du BE111 (9") bildskärm. TNC155 använder BE411 (12") bildskärm. Så du får problem med utrymmet för den större bildskärmen. Antingen får du snickra ihop ett större plåtskåp eller så kan du ju fråga TNC-Akuten om du kan behålla din bildskärm tillsammans med ett TNC155Q

Hur som helst så tror jag du får betydligt mindre jobb med detta alternativ än andra du tittat på. Framförallt PLC-programmeringen kan ju bli svår och tidskrävande med andra system

Att Cyrussvall valde som han gjorde förstår jag fullt ut. Men han hade helt andra förutsättningar. Det finns inte något närbesläktat utbyte på Fanucsidan som det gör i ditt fall. Byte till ett nyare Fanuc från hans maskins nivå innebär automatiskt att samtliga motorer och servon också måste bytas. Då är man lätt uppe på 6-siffriga belopp :shock:

Fundera du ordentligt på fräsarns erbjudande
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32545
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Köpråd Modig MD5000

Inlägg av säter »

Cyrussvall skrev:Jag håller precis på att byta ut ett Fanuc 6m-b system till Kflop/Kanalog+2 Konnect.
Hur löser ni problemet med maskinpanel när ni konverterar till PC-system?
Cyrussvall
Inlägg: 57
Blev medlem: 11 november 2009, 06:53:11
Ort: Sundsvall

Re: Köpråd Modig MD5000

Inlägg av Cyrussvall »

Maskinpanelen som jag håller på att sätta ihop kommwr innehålla:

17" pekskärm med glasyta
Nödstopp
Vanliga knappar för:
Ready
Emergency release - limit switches
Coolant
Jog on
A-axis enable

Lite indikeringslampor

Väljare för xyza axel
gamla jog wheel

On off med nyckel

Nästan allt kopplas på opto in på konnect korten. Förutom Nödstoppen som är kopplad via kontaktorerna till axlarna, ändlägena samt styrkortet.

Håller fortfarande på att fundera på vad som kan behövas mera.

Kommer nog att köra KmotionCNC istället för Mach3. Då det programmet enl många verkar vara mer optimerat. Nackdel är att det inte finns något bra gränssnitt för pekskärm.

Känns rejälare att ha ordentliga knappar för många funktioner. Har ingen brist på ingångar så det kanske blir fler knappar vad det lider.

Några förslag på måste knappar?

/Lars
H.O
Inlägg: 5708
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Re: Köpråd Modig MD5000

Inlägg av H.O »

Cycle start och Feedhold ?
Ratt för feedrate override?
Cyrussvall
Inlägg: 57
Blev medlem: 11 november 2009, 06:53:11
Ort: Sundsvall

Re: Köpråd Modig MD5000

Inlägg av Cyrussvall »

Cycle start och feedhold finns som hyffsat stora knappar på touchskärmen.
Dock inte samma känsla som en fysisk knapp.

Feedrate override skulle vara fint som fysiskt vred. Har det gamla kvar, väldigt krångligt att koppla in det dock.
persa
Inlägg: 1495
Blev medlem: 2 juli 2009, 14:39:34
Ort: Mitt i Småland

Re: Köpråd Modig MD5000

Inlägg av persa »

Override funktioner blir du nog tokig på rätt snart om du inte har dom som vred ändå ner till 0%. Konstigt nog finns det en del industrimaskiner med knappar, men operatörerna är inte nöjda
H.O
Inlägg: 5708
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Re: Köpråd Modig MD5000

Inlägg av H.O »

Risk för trådkapning här....ber om ursäkt....
Personligen gillar jag inte idén att ha Cycle start som knapp på en touch-skärm - alldeles för lätt att aktivera av misstag.
Av den anledningen har jag plockat bort den (och andra som orsakar att maskinen faktiskt rör sig) från gränssnittet i min egen panel.

Bakgrund:
Vi har orbitalsvetsmaskiner med pekskärm på jobbet. En dag stod vi och diskuterade framför en av dom varpå en liten salivdroppe rymmer från min mun och landar på skärmen. Den träffar knappen för manuell gas-spolnig som självfallet aktiveras - inte hela världen men det fick mig att tänka. Jag är rätt säker på att man, på de maskinerna, måste dubbelklicka på Start-knappen för att den ska faktiskt ska starta, det känns lite säkrare.

Varför är det krångligt att koppla in vredet för feedrate override?
thewho
Inlägg: 1098
Blev medlem: 28 november 2008, 08:46:10
Ort: Finland, Åland

Re: Köpråd Modig MD5000

Inlägg av thewho »

Ingen kapning, bygger jag om så är det av speciellt intresse :)
Jag håller med dig om att "knappar" som kan få maskinen att röra sig inte borde vara på skärmen. Jag inbillar mig att en touchskärm lättare får fel och aktiverar något än en fysisk knapp.
Cyrussvall
Inlägg: 57
Blev medlem: 11 november 2009, 06:53:11
Ort: Sundsvall

Re: Köpråd Modig MD5000

Inlägg av Cyrussvall »

Det sista man vill ha är oönskade knapptryckningar. Vet dock inte om det går att ta bort knappen i KmotionCNC. Är tyvärr inte så lätt att ändra på utseendet, ev kanske det går att inaktivera knapparna.
Pek skärmen är av samma typ som på nya mobiltelefoner. Går inte att trycka med vad som helst. Ska testa hur känslig den är dock.

H.O. har inte kollat så noga på hur vredet är uppbyggt och vilket kablage som behövs. Ska kika noggrannare på den när jag kommer till jobbet imorgon.

Någon här som kör KmotionCNC?

/Lars
thewho
Inlägg: 1098
Blev medlem: 28 november 2008, 08:46:10
Ort: Finland, Åland

Re: Köpråd Modig MD5000

Inlägg av thewho »

Vad är det för touchpanel du har hittat? Eller har skärmen det inbyggt redan?
Det är väl öppen källkod till kmotion programmet? Men att pilla i det är nog betydligt svårare än att ändra lite screens i mach3..
Användarvisningsbild
swapper
Inlägg: 1075
Blev medlem: 14 augusti 2012, 23:18:15
Ort: Helsingborg

Re: Köpråd Modig MD5000

Inlägg av swapper »

Tänkte att jag slänger in detta då det snackas touch.
Köpte mig själv en Dell E2014T som jag kör i under LinuxCNC och det fungerar bra.
Enligt mig hyfsat pris för en touch.

https://www.dustinhome.se/product/5010763991/e2014t
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27037
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Köpråd Modig MD5000

Inlägg av tecno »

Ett tips gällande Touch, bör helst vara av resistiv typ.
De kapacitiva kan ställa till det med typ kylvätska på fingrar osv, har båda typerna så jag har sett orsak och verkan.
Cyrussvall
Inlägg: 57
Blev medlem: 11 november 2009, 06:53:11
Ort: Sundsvall

Re: Köpråd Modig MD5000

Inlägg av Cyrussvall »

Har försökt kolla upp lite info ang touch skärmen men doxk inte hittat så mycket.

Beställt den genom ett företag som vi samarbetar med.

Är en Estecom openframe GEOA170AU-OD02-PT rev.2 ifall någon är bra på att söka på nätet.

Har en glas skärm som sticker ut runt om så man installerar med en tätningslist under så det blir smuts och "vattentätt"

/Lars
Skriv svar