Ultraliten snabb linjeföljande robot

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
strombom
Inlägg: 3305
Blev medlem: 27 maj 2003, 10:50:20
Ort: Västra Götaland
Kontakt:

Inlägg av strombom »

Tja... om jag räknar rätt blir det väl 0.6 ohm / meter koppartråd. Med en ampere kommer det bli 0.6 watt / meter som byggs upp i tråden, så det beror ju på hur bra man kan kyla den :)

Jag testade upp till 400 grader... det går att löda genom, men då får man värma en stund och det blev kladdigt och luktade illa. Jag tycker inte att lödtennet fastnade bra då, så jag satte mig och skrapade och förtennade ändarna. Det blev smidigt att löda då, det gällde att få dit lödningarna snabbt innan man blev skakig på handen, särskilt med tanke på att det var ungefär 0.2 mm mellan benen på ic-kretsen, ...

/Johan

Edit: Jag testade även om det gick att förtenna ändarna utan att skala först, men då fick jag värma länge och byta lödtenn varje gång eftersom det blev förorenat direkt. Det var ingen vits att inte skrapa av lacken med andra ord...
Senast redigerad av strombom 28 januari 2004, 18:21:01, redigerad totalt 1 gång.
matseng
Inlägg: 2360
Blev medlem: 16 september 2003, 17:18:13
Ort: Dubai, United Arab Emirates
Kontakt:

Inlägg av matseng »

Från elfas faktasidor:
För vanlig koppartråd gäller att korta och/eller fritt förlagda ledare kan belastas med 6−10 A/mm2
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26402
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

vilket skulle bli 0,19-0,31A Men man kan nog öka lite efter som ytan mot omgivningen är stor i förhållande till ledar ytan
Kent
Inlägg: 156
Blev medlem: 19 januari 2004, 10:48:05
Ort: Södra Dalarna
Kontakt:

Inlägg av Kent »

Det går altså inte så bra att bara löda utan att skrapa av lacken vad jag förstått. Synd annars hade det ju varit väldigt smidigt.
hebbe
Inlägg: 162
Blev medlem: 29 maj 2003, 00:45:20

Inlägg av hebbe »

Jobbade på lindarverkstad några år, där brukade vi säga lindingarna i elmotorer klarade uppemot 9A pr. kvadrat om jag inte minns fel. Transformatorer var max 3-4A pr kvadrat, därför att dom inte har en sån kylfläkt som elmotorer har.
Skriv svar