Ultraliten snabb linjeföljande robot

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
$tiff
Inlägg: 4941
Blev medlem: 31 maj 2003, 19:47:52
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

>> NSR_Martin

Matte C-kursen på gymnasiet handlar mycket om derivata. Om du får för dig att läsa den så förstår du nog efteråt :wink:
matseng
Inlägg: 2360
Blev medlem: 16 september 2003, 17:18:13
Ort: Dubai, United Arab Emirates
Kontakt:

Inlägg av matseng »

Något som han är cool på oxo är ju hur kan kopplar ihop chippen rent fysiskt. (Dessutom tar han väldigt bra närbilder på sina saker. Belysningen är ju i det närmaste perfekt.)

Jag brukar använda virtråd och löda med när det är mycket som ska in på ett kort, men virtråden måste klippas till i lagoma längder och avisoleras innan den kan lödas. Och det är ganska så bökigt, och inte blir det helt snyggt heller.

Han använder någon ännu tunnare tråd som är belagd med polyuretanlack som tydligen inte nöts bort vid normal användning, men man kan löda rakt igenom den. Mycket praktiskt.

http://elm-chan.org/docs/wire/wiring_e.html

Det blir oerhört sexigt - nästan lika snyggt som ett etsat kort.
Bild
Användarvisningsbild
NSR_Martin
Inlägg: 358
Blev medlem: 30 november 2003, 13:37:31
Ort: Jönköping
Kontakt:

Inlägg av NSR_Martin »

gvs skrev:Säg att du har en kurva i två dimensioner, ex: x^2 den ser ju ut som ett "U" om du ritar den. Om man deriverar den så får man lutningen på kurvan x^2, allstå om man beräknar derivatan i punkten x=2 så får man 4 ty d(x^2)=2x. med x=2 ger det 2*2=4 alltså: i punkten x=2 ökar kurvan med 4 enheter i y-riktning för varje enhet i x-riktning.
Hmm, okej, förstår lite... Tack för hjälpen!

Får nog vänta till jag gått matte C som nån sa, inan jag kan förstå mig på den till 100%... Men jag förstår lite... :)
Användarvisningsbild
Illuwatar
Inlägg: 2256
Blev medlem: 10 november 2003, 14:44:27
Skype: illuwatar70
Ort: Haninge
Kontakt:

Inlägg av Illuwatar »

Det var över huvud taget mycket snygga byggen. Smart användning med tråden och ytmonterade kretsar. Tråden är mycket troligt sådan som man lindar spolar med, därav dess isolationsförmåga samt att den kan lödas utan att avisoleras.
matseng
Inlägg: 2360
Blev medlem: 16 september 2003, 17:18:13
Ort: Dubai, United Arab Emirates
Kontakt:

Inlägg av matseng »

Japp. Elfa har sådan tråd verkar det som. 360 meter av 0.2mm varianten kostar 32 kr så det är något som jag definitivt tänker köpa nästa gång jag beställer något.

Förmodligen ska man nog passapå att köpa en lite grövre variant samtidigt (fast <0.9 mm så att det fortfarande är lödbar direkt utan avskrapning) för att använda för att distribuera ut matningsspänningen och jorden.
Användarvisningsbild
lord_dubbdäck
Inlägg: 207
Blev medlem: 11 juni 2003, 20:00:18
Ort: Älvkarleby
Kontakt:

Inlägg av lord_dubbdäck »

Killen är ju elit! 8)
Användarvisningsbild
rickeboy
Inlägg: 678
Blev medlem: 13 augusti 2003, 09:12:17
Ort: Göteborg / Karlskrona
Kontakt:

Inlägg av rickeboy »

lord_dubbdäck>> Svar ja!

matseng>> Funderade lite på hans bilder... står det att han har tagit foto? Annars kanske han bara har scannat in att...

//Rille
matseng
Inlägg: 2360
Blev medlem: 16 september 2003, 17:18:13
Ort: Dubai, United Arab Emirates
Kontakt:

Inlägg av matseng »

Ja, det är sant. Man kan få riktigt fina "bilder" av föremål, så länge som dom inte har allt för stort djup, i en vanlig flatbäddsscanner.
Användarvisningsbild
rickeboy
Inlägg: 678
Blev medlem: 13 augusti 2003, 09:12:17
Ort: Göteborg / Karlskrona
Kontakt:

Inlägg av rickeboy »

Jo jag vet... vi har en som är grymt bra på 3D föremål som inte är alltför stora... bra på papper etc med förstås :)

//Rille
Kent
Inlägg: 156
Blev medlem: 19 januari 2004, 10:48:05
Ort: Södra Dalarna
Kontakt:

Inlägg av Kent »

Vilket art nr har denna tråd. Hittar ej på något.
matseng skrev:Japp. Elfa har sådan tråd verkar det som. 360 meter av 0.2mm varianten kostar 32 kr så det är något som jag definitivt tänker köpa nästa gång jag beställer något.

Förmodligen ska man nog passapå att köpa en lite grövre variant samtidigt (fast <0.9 mm så att det fortfarande är lödbar direkt utan avskrapning) för att använda för att distribuera ut matningsspänningen och jorden.
Användarvisningsbild
RDX*
EF Sponsor
Inlägg: 1646
Blev medlem: 28 maj 2003, 22:52:04
Ort: Skåne - Lund

Inlägg av RDX* »

0,20mm Lackisolerad koppartråd: 55-172-30
Kent
Inlägg: 156
Blev medlem: 19 januari 2004, 10:48:05
Ort: Södra Dalarna
Kontakt:

Inlägg av Kent »

Tackar :) .


Någon för övrigt som försökt att bygga denna lilla robot? Väldigt liten och fräck.
Användarvisningsbild
strombom
Inlägg: 3305
Blev medlem: 27 maj 2003, 10:50:20
Ort: Västra Götaland
Kontakt:

Inlägg av strombom »

RDX* skrev:0,20mm Lackisolerad koppartråd: 55-172-30
Jag har testat lite med den 0.2mm tråden. Det är lite jobbigt för man måste nämligen skrapa av lacken innan man löder, jag använde en tång och skalpell. Dock är lacken tålig vilket är väldigt bra.

Så här blev det (har ingen scanner så jag tog bilderna med digitalkameran):

Bild
De första lödningarna jag gjorde var de längst till vänster, de var kanske inte så fina men de blev bättre och bättre. På undre bilden ser man de senare lödningarna som blev helt ok. :) Jag köpte även flussmedel på doseringspenna som underlättade väldigt mycket!

Bild

Det är verkligen inte lätt att ta kort på lödningar... men här är en till: http://193.11.236.26:1234/projekt/gfx/tmp/usbhd.jpg

/Johan
matseng
Inlägg: 2360
Blev medlem: 16 september 2003, 17:18:13
Ort: Dubai, United Arab Emirates
Kontakt:

Inlägg av matseng »

Han (japanen alltså) använde 350 graders lödtemperatur...

Hur vart det för dig när du använde flussmedel, behövde du avisolera först då? Eller vad det bara när du körde utan extra fluss?
Senast redigerad av matseng 28 januari 2004, 18:11:24, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
RDX*
EF Sponsor
Inlägg: 1646
Blev medlem: 28 maj 2003, 22:52:04
Ort: Skåne - Lund

Inlägg av RDX* »

Konstigt enligt elfa så skulle det gå att löda <0.9 mm utan att skrapa bort lacket.


Jag hade iallafall tänkt att använda det för att brygga ytmonterat.

Hur många amper tror ni tråden klarar per mm2?
Skriv svar