Komma igång med CNC. Vilka program?

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
xciso
Inlägg: 80
Blev medlem: 22 mars 2011, 20:25:11

Komma igång med CNC. Vilka program?

Inlägg av xciso »

Tjena.
Suktade för något år sedan om att bygga mig en egen CNC fräs (router), men då man har jobb, hus och allt det andra i livet, samt att jag aldrig använt CNC tidigare så rann detta ut i sanden.
Var nu i veckan ner i landet och köpte en CNC fräs (hemmabyggd) som verkar riktigt seriöst byggd :)

Nu till frågan.
Har aldrig i mitt liv använt någon CNC maskin, och vet heller inte hur jag kommer igång relativt enkelt.
Som tur är finns idag internet med google och youtube :D

Det jag testat så här långt är.
Ritat upp i Sketchup. Skickat vidare till cambam, och sedan till Mach3.
Har lyckats göra en enkel rund ring, men det är ungefär allt.

Vad rekommenderar ni för program? Hittade nyss en plugin till Sketchup (sketchucam), där som jag förstår det kan användas istället för ett cam program som tex cambam.
Men jag kan inte se att jag kan öppna .cnc filer från sketchucam i mach3. Vilket ska gå enligt deras sida.

Skulle gärna vilja ha tips på bra program, men ändå hur jag enkelt kommer vidare med mina projekt.
Kanske bra att börja med bra program redan från början så man kan dem väl efterhand när man kräver mer.

Har även kollat på Cut2D, LazyCam, men vet inte vad jag ska ha..

Stort tack på förhand.
Användarvisningsbild
Mr3D
Inlägg: 612
Blev medlem: 27 november 2012, 20:31:02
Ort: Trollhättan

Re: Komma igång med CNC. Vilka program?

Inlägg av Mr3D »

Jag skulle vilja påstå att cam-programmet inte är såååå viktigt så länge du bara ska göra lite lätta grejjer. Kör med det programmet som går snabbast/lättast för dig(kan ju vara smart med sketcucam, för det blir integrerat i cadden då), men jag har aldrig använt de programmen du nämner, var bara en tanke. Jag använder Solidworks och mastercam i jobbet, men de kostar ju en hel del.

Ang. formatet så är det bara att döpa om den till .txt, för filen är ju bara massa rader med G/ISO-kod.

Har du några bilder på fräsen? Alltid kul med bilder! :D
xciso
Inlägg: 80
Blev medlem: 22 mars 2011, 20:25:11

Re: Komma igång med CNC. Vilka program?

Inlägg av xciso »

Tjena.
Tack för snabbt svar. Lovar att fixa bild imorgon.
Ja, jag tycker det verkar vara en djungel med vilka program man ska använda..
Zkronk
Inlägg: 1423
Blev medlem: 23 augusti 2005, 16:44:36
Ort: Uppsala

Re: Komma igång med CNC. Vilka program?

Inlägg av Zkronk »

Jag kör med Partmaster CAD/CAM, då det var det jag skaffade och lärde mig i början. Lite smågrejer som irriterar där men överlag trivs jag bra med det och har inga planer på att byta.

Ska man inte göra super-avancerade detaljer så kommer man rätt långt utan 3D-CAM.

För att styra fräsen använder jag Mach3.
Användarvisningsbild
frownlayer
Inlägg: 1823
Blev medlem: 17 maj 2012, 19:40:32
Ort: Reftele

Re: Komma igång med CNC. Vilka program?

Inlägg av frownlayer »

Jag kör med mastercam, riktigt trevligt program. fast får jag välja så ska det inte vara något i X-serien, de är för mycket windows över dem. klarar det mesta. och är simpelt att lära sig.
Användarvisningsbild
lgrfbs
Inlägg: 6996
Blev medlem: 28 januari 2005, 15:48:53
Ort: X-län
Kontakt:

Re: Komma igång med CNC. Vilka program?

Inlägg av lgrfbs »

För riktigt enkla saker går det snabbast att handknacka det i notepad.exe
Med verkstadshandboken bredvid om man är osäker:
http://www.adlibris.com/se/bok/verkstad ... 9147085330
Användarvisningsbild
papabear
Inlägg: 821
Blev medlem: 14 mars 2004, 03:27:12
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Re: Komma igång med CNC. Vilka program?

Inlägg av papabear »

Jag kör Sketchup med sketchucam och tycker det funkar helt ok. Dock känner jag ju att jag är väldigt grön på cnc- och fräsområdet, så det må ju va hänt att jag gör saker avigt.

Jag kör mest sketchucam för att jag bara arbetat i sketchup tidigare, så det var smidigt med integrationen. Sen känns det väl lite att det är ett hobbyprogram än ett profsverktyg, men jag gör å andra sidan bara hobbygrejer :).
xciso
Inlägg: 80
Blev medlem: 22 mars 2011, 20:25:11

Re: Komma igång med CNC. Vilka program?

Inlägg av xciso »

Godmorgon!
Va kul med så många svar direkt när man vaknar.

Vad du skrev "frownlayer" om X-serien förstår jag inte riktigt vad du menar.

Till lgrfbs: Du vill nog inte ha dem sakerna jag gjort då ;)

Till papabear: Kör du sketchup med sketcucam direkt in i mach3? Hur öppnar du i så fall i mach3?
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27037
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Komma igång med CNC. Vilka program?

Inlägg av tecno »

Zkronk skrev:Jag kör med Partmaster CAD/CAM, då det var det jag skaffade och lärde mig i början. Lite smågrejer som irriterar där men överlag trivs jag bra med det och har inga planer på att byta.

Ska man inte göra super-avancerade detaljer så kommer man rätt långt utan 3D-CAM.

För att styra fräsen använder jag Mach3.


Man kommer väldigt långt med Partmaster, nu ingår även 3D import om man mot förmodan skulle behöva ta in nåt ritat i 3D.
För pengarna får man mycket CAD/CAM som hobby användare.
Användarvisningsbild
papabear
Inlägg: 821
Blev medlem: 14 mars 2004, 03:27:12
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Re: Komma igång med CNC. Vilka program?

Inlägg av papabear »

xciso skrev:Godmorgon!
...

Till papabear: Kör du sketchup med sketcucam direkt in i mach3? Hur öppnar du i så fall i mach3?
Sorry, glömde nämna det - jag kör inte mach3 utan Linux CNC. Dock direkt från sketchucam, och jag tror att det borde vara samma lika för mach3. Den fil som genereras av sketchucam är ju bara en textfil med vanliga g-koder.
xciso
Inlägg: 80
Blev medlem: 22 mars 2011, 20:25:11

Re: Komma igång med CNC. Vilka program?

Inlägg av xciso »

Tjena.
Nu har jag formaterat om en dator för att ha endast för fräsen. Och allt är uppe och snurrar.
Men det är en sak som jag absolut inte kan förstå.

På min maskin är Z+ neråt och Z- uppåt. Är detta riktigt? Jag har försökt rita upp lite saker, och där spindeln ska lyfta åker den istället ner.

BTW. Här kommer bild på den:
Bild
Användarvisningsbild
frownlayer
Inlägg: 1823
Blev medlem: 17 maj 2012, 19:40:32
Ort: Reftele

Re: Komma igång med CNC. Vilka program?

Inlägg av frownlayer »

ang. mastercam. efter v9 så skippade de dos och gick över till nt-teknik. och då började de med x1. jag tror de är uppe i x6 nu. jag har testat det, och det är bara massa knappar hit och dit, jättesvårt att få något övergripande. just nu köra vi v8.1 på jobbet, och det fungerar super på alla sätt och vis.
Användarvisningsbild
papabear
Inlägg: 821
Blev medlem: 14 mars 2004, 03:27:12
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Re: Komma igång med CNC. Vilka program?

Inlägg av papabear »

Nae, +Z är uppåt.

edit:
Men det är väl bara att invertera i mach3, precis som i linuxcnc?
xciso
Inlägg: 80
Blev medlem: 22 mars 2011, 20:25:11

Re: Komma igång med CNC. Vilka program?

Inlägg av xciso »

Hittade för att ändra positiv mot negativ :)
xciso
Inlägg: 80
Blev medlem: 22 mars 2011, 20:25:11

Re: Komma igång med CNC. Vilka program?

Inlägg av xciso »

Tjena igen.
Nu kanske tråden drar iväg åt annat håll, men jag måste bygga mig ett "fräsbord" så jag kan fästa mitt stycke.

Jag har 2 alternativ som jag kommer på.

Alternativ 1:
Lägga en 22mm mdf över hela bordet och borra hål tex var 50mm över hela och sedan sätta islagsmutter på undersidan på alla hål.
På så sätt kan jag sedan gänga ner en hållare/verktyg för att hålla stycket på plats.

Alternativ 2:
Lägga en 22mm mdf över hela bordet och sedan fräsa ett t-spår eller dylikt var 50mm tex för att sedan kunna skjuta in verktyg och på något sätt sedan kunna fästa stycket.

Vad jag har sett så verkar dem flesta seriösa maskinerna ha t-spår utfrästa, men jag vet inte då vad jag ska ha för verktyg att skjuta in i skenorna.

Vad tror ni?
Om någon har en bra guide eller ideé så är jag öppen för förslag :)

Här är 2 bilder på dem olika jag menar:

Bild 1.
Bild

Bild 2.
Bild
Skriv svar