Trick för att öppna generatornav?

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26408
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Trick för att öppna generatornav?

Inlägg av danei »

Jag har ett cykelnav med generator HB-NX21, problemet är att lagret behöver underhåll, för att komma in i det behöver man gänga av gaveln på navet. (Om det ens går då) Finns det något trix för att lyckas med det. Aluminium har ju en tendens att ärga ihop, till råga på allt så bärgade jag cykeln från Motalaström, men bortsett från att framnavet går tungt funkar den, även lyset.

Jag är övertygad om att jag kommer att slinta om jag tar stora skiftnyckeln. ett alternativ är att botta två hål och bygga ett specialverktyg. Finns det fler tips?
Användarvisningsbild
el34
Inlägg: 1335
Blev medlem: 6 juni 2011, 22:14:39
Ort: Stockholm

Re: Trick för att öppna generatornav?

Inlägg av el34 »

Jo,köp dig ett nytt. Känns som att navet har sett sina bästa dagar. Har det legat i vatten så lär det inte finnas mycket att rädda där tyvärr.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26408
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Trick för att öppna generatornav?

Inlägg av danei »

Det funkar som sagt, lagret på andra sidan såg bra ut. Växlarna funkar bra utan minsta åtgärd. Jag kommer att ge mig på ett försök, går det så går det. Men det lär nog inte bli ett nytt generatornav, även om de finns till vettigt pris på Biltema så kostar det mer än det smakar.
Användarvisningsbild
Krille Krokodil
Inlägg: 4062
Blev medlem: 9 december 2005, 22:33:11
Ort: Helsingborg

Re: Trick för att öppna generatornav?

Inlägg av Krille Krokodil »

Borra två hål så att du får 100% grepp och sedan knacka med hammare på ditt specialverktyg
så gissar jag att det släpper ganska direkt och du sedan bara kan skruva ut resten av gängan
med fingrarna.
jaras
Inlägg: 153
Blev medlem: 20 juli 2008, 07:33:13
Ort: Enskede/Stockholm

Re: Trick för att öppna generatornav?

Inlägg av jaras »

Brukar inte vara några som helst problem att skruva isär dom gånger jag provat.. Kan vara lite trixigt att hålla sladdarna hela då dom går i en skåra i mitten. Hällde ut en deciliter vatten ur sambons nav för ett tag sen, nu funkar det finfint igen.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26408
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Trick för att öppna generatornav?

Inlägg av danei »

Hur gör du då? Är det samma nav eller någon annan typ?
Jag tycker att konstruktionen verkar vara som gjord för att fastna.
Användarvisningsbild
el34
Inlägg: 1335
Blev medlem: 6 juni 2011, 22:14:39
Ort: Stockholm

Re: Trick för att öppna generatornav?

Inlägg av el34 »

Liten trådkap bara. Har själv en sådan där navgenerator (Schimano)dock inte av samma modell. När hjulet sitter i gaffeln snurrar det fint. Tar man lossa hjulet och vrider axeln för hand så känns det som den går ganska tungt och hackar i rotationsriktningen. Ska det vara så? Har inte fördjupat mig mer. Kan tillägga att generatorn är obelastad.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5462
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: Trick för att öppna generatornav?

Inlägg av anders_bzn »

Det är inte lagret som hackar? Om man spänner dessa lager för hårt får man den effekten.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5462
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: Trick för att öppna generatornav?

Inlägg av anders_bzn »

danei skrev:Jag har ett cykelnav med generator HB-NX21, problemet är att lagret behöver underhåll, för att komma in i det behöver man gänga av gaveln på navet. (Om det ens går då) Finns det något trix för att lyckas med det. Aluminium har ju en tendens att ärga ihop, till råga på allt så bärgade jag cykeln från Motalaström, men bortsett från att framnavet går tungt funkar den, även lyset.

Jag är övertygad om att jag kommer att slinta om jag tar stora skiftnyckeln. ett alternativ är att botta två hål och bygga ett specialverktyg. Finns det fler tips?
Är det nummer 10 i skissen som sitter fast? Eller är det muttern utan på?
Senast redigerad av anders_bzn 22 september 2014, 09:28:54, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
el34
Inlägg: 1335
Blev medlem: 6 juni 2011, 22:14:39
Ort: Stockholm

Re: Trick för att öppna generatornav?

Inlägg av el34 »

Trodde det med att det var lagret som hackade så jag lättade på "trycket" men det gjorde ingen skillnad. Tänkte mest att den ska ju vara friktionsfri mer eller mindre. Får väl ge mig på att öppna upp mitt nav jag med och se efter när tiden ges.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5462
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: Trick för att öppna generatornav?

Inlägg av anders_bzn »

Jag ska minsann gå ut och kolla, har en cykel med sådant nav som garanterat är friskt.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5462
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: Trick för att öppna generatornav?

Inlägg av anders_bzn »

Jo det hackar fram. Och det går mycket trögare än vad jag hade förväntat mig!

Intressant...
Användarvisningsbild
el34
Inlägg: 1335
Blev medlem: 6 juni 2011, 22:14:39
Ort: Stockholm

Re: Trick för att öppna generatornav?

Inlägg av el34 »

Där ser man :humm: . Då ska det ju vara så. Den hackar likt den gamla dynamon man la mot däcket förr. Man upplever ju inte det i hjulet då man snurra det men det är ju klart hjulet fungerar ju som en svängmassa. Tack för att du kollade upp det. Då behöver jag inte öppna mitt nav och se efter :wink:
Användarvisningsbild
YD1150
Inlägg: 1944
Blev medlem: 29 oktober 2010, 22:41:10

Re: Trick för att öppna generatornav?

Inlägg av YD1150 »

Det är magnetfältet från permanentmagneterna i generatorn som ger upphov till "kuggandet".
Undantaget är "pannkaksgeneratorerna" för vindkraft som inte har järnkärna till lindningarna.
Användarvisningsbild
el34
Inlägg: 1335
Blev medlem: 6 juni 2011, 22:14:39
Ort: Stockholm

Re: Trick för att öppna generatornav?

Inlägg av el34 »

Visst är det så. Men trodde inte hackandet skulle vara så stort/trögt då det sägs att det inte ska vara någon friktion i princip. Det var mest ett konstaterande.
Skriv svar