Hjälp med 3-axlad CNC-fräs (Mach3)

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
DefconEagle
Inlägg: 6
Blev medlem: 17 december 2013, 19:59:42
Ort: Stockholm

Hjälp med 3-axlad CNC-fräs (Mach3)

Inlägg av DefconEagle »

Hej! Ny i forumet...

Jag har nyligen införskaffat mig en simpel CNC-fräs som jag önskat komma igång med. Fräsningen kommer att mestadels ske i aluminium men jag antar att principen för kalibration, nollställning och operation är snarlik bland de flesta maskinerna. Jag skulle vilja använda programmet Mach3 för att kunna utföra bearbetningar men här stannar allt eftersom jag inte är van med hantering av ett sådant program och frågar Er kunniga om hjälp. All hjälp uppskattas! Är även tacksam ifall någon vill demonstrera hur maskinen bör ställas in samt hur mjukvaran fungerar på plats mot betalning (eller om Ni känner till ett företag/person som kan erbjuda en sådan tjänst)

Försöker läsa på nätet hur kalibrering och dylikt går till med hjälp av Mach3 men blir inte mycket klokare på det :/

Maskinen är som sagt en 3-axlad CNC-fräs av basic layout.

Thx guys! :D
danielr112
Inlägg: 8051
Blev medlem: 18 januari 2009, 00:48:24
Ort: Alvesta, Småland

Re: Hjälp med 3-axlad CNC-fräs (Mach3)

Inlägg av danielr112 »

Det säger tyvär inte mycke av vad du behöver för hjälp?
Vad exakt är det du behöver hjälp med?
Vad exakt har du gjort och kollat på så här långt?
Vad exakt för maskin med vad för saker sitter det på den?

Genom google och dylikt bör du hitta den mesta informationen men kan du specificera lite bättre vad exakt du vill göra och vad du har samt vad du faktistk behöver hjälp med så underlättar det ;)
DefconEagle
Inlägg: 6
Blev medlem: 17 december 2013, 19:59:42
Ort: Stockholm

Re: Hjälp med 3-axlad CNC-fräs (Mach3)

Inlägg av DefconEagle »

Sorry, märkte nu i efterhand att jag formulerade frågorna otydligt.

Undrar lite allmänt om "homing" (hur man skickar spindeln till startläget), hur man förbereder spindeln för manuellt byte, lite allmänt om kalibrering via Mach3 samt hur man får maskinen att förstå storleken av arbetsstycket och vart den skall börja.

Får värva detta med tutorials på nätet/youtube. Ge gärna förslag på bra sidor som Ni kan rekommendera för nybörjare :)

Märker att det är ganska svårt att vara konkret i detta läge, från min sida :doh:
Smidigast är om man har någon som man kan tala direkt till och ställa spontana frågor men som sagt uppskattar all hjälp ^^
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8271
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: Hjälp med 3-axlad CNC-fräs (Mach3)

Inlägg av X-IL »

Kan svara lite kort, hoppas att jag får till det rätt.

Homing är helt enkelt att fräsen i bestämda riktningar letar efter home-brytaren, väl där stannar den, backar av och nollar den axelns DRO (digital read out, positionen).

Hur du förbereder spindeln beror alldeles på vad du har för maskin, i MIN fräs är det så att jag har spindel på/av och varvtal styrt från Mach3 och när ett verktygsbyte kommer i koden (som CamBam genererar), så stannar spindeln helt sonika på den plats den är, sen köra jag själv upp den en bit, och eventuellt åt sidan, byter verktyget och säger till Mach3 att köra igen. Man kan lägga in diverse makron och annat som ändrar detta beteende, tror till och med att man kan få Mach3 att totalt ignorera verktygsbyten, eller gå till en speciell position.

Kalibrering? Menar du hur du ställer antalet steg per mm, eller spindelhastighet eller nåt annat? Steg per mm ändrar du under motor tuning, det finns nånstans i Mach3 (eller fanns förut iaf) en form av hjälp till detta som körde en nominell sträcka, sen fick man mäta den faktiska sträckan och ange detta så fick man antalet steg per enhet på det viset. Spindeln har jag själv ingen återkoppling på varvtalet ännu så där vet jag inte hur man kalibrerar, men vet att det går.

Nu blir jag nyfiken, har du en liten hobbymaskin i MDF, eller en 10-tonsklump? Portal eller pelarfräs osv?
jaras
Inlägg: 153
Blev medlem: 20 juli 2008, 07:33:13
Ort: Enskede/Stockholm

Re: Hjälp med 3-axlad CNC-fräs (Mach3)

Inlägg av jaras »

Var bor du? Du är välkommen på studiebesök hos mig i Enskede och se min hobbymaskin och hur jag använder den mot mach3.
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8271
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: Hjälp med 3-axlad CNC-fräs (Mach3)

Inlägg av X-IL »

OM det var mig du menade så bor jag i Hallstahammar, och jag gillar såna utflykter, men mitt liv tillåter inte så många såna just nu.
jaras
Inlägg: 153
Blev medlem: 20 juli 2008, 07:33:13
Ort: Enskede/Stockholm

Re: Hjälp med 3-axlad CNC-fräs (Mach3)

Inlägg av jaras »

Det vore naturligtvis trevligt men jag syftade till trådskaparen. Det ser ut som han bor i Stockholm och vill att någon demonstrerar mach3 så varför inte ett studiebesök hos mig tänkte jag :wink:
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8271
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: Hjälp med 3-axlad CNC-fräs (Mach3)

Inlägg av X-IL »

jaras, sorry! Jag läste inte helt klart. Fick för mig att det var TS som skrev.
Skriv svar