styrning?

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
anton
Inlägg: 394
Blev medlem: 9 november 2003, 13:12:31

Inlägg av anton »

Okej! ska ta å testa de där me blinkande LED!!
anton
Inlägg: 394
Blev medlem: 9 november 2003, 13:12:31

Inlägg av anton »

jag tänkte försöka mig på denna flasher http://wild-bohemian.com/electronics/flasher.html

men kvittar det hur många volt kondensatorn är på? , för ja hittar bara

10 μ 16V

funkar den att använda?
Användarvisningsbild
NSR_Martin
Inlägg: 358
Blev medlem: 30 november 2003, 13:37:31
Ort: Jönköping
Kontakt:

Inlägg av NSR_Martin »

Det funkar, värdet på kongdensatorn är bara ett max-värde, dvs, man ska inte kör kondingen med mer volt (då finns det risk att den går sönder...)



(jippie, nu har jag hjälp nån för första gången, det måste betyda att man lär sig mkt på forumet! tack till alla för det!)
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26383
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

Vad jag menade var att blinka med en LED är en bra start när det gäller PIC programering. Typ den här. http://hobby_elec.piclist.com/e_pic6_1.htm Det är en bra dokumenterad konstruktion. Titta på den så förstår du lite mer var en PIC är.

Din sida är bra om man vill sätta sig in i grunderna i elektronik i allmänhet. Men digitalteknik är roligare....
Användarvisningsbild
NSR_Martin
Inlägg: 358
Blev medlem: 30 november 2003, 13:37:31
Ort: Jönköping
Kontakt:

Inlägg av NSR_Martin »

Kom på en sak...

Kjell & Company säljer en sån byggsats, det var förövrigt min första byggsatts! den går ju o ändra om o hålla på med också... Kostar bara runt 50kr... Så får man kopplingschema o så med, plus alla komponenter, smidigare än att köpa allt löst...

Direktlänk till Kjell & Companys byggsatts

EDIT: Danei sa nått, då kanske den inte är så bra, men vill du ha en analog så har du den där iaf... lan ju va bra o träna på o löda med, om du nu inte redan kan det... vet inte hur stora kunskaper du har...
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26383
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

Jo visst blinkaren funkar säkert bra. Jag sa bara att det inte var en sådan blinkare jag syftade på tidigre i tråden.
Men som lödövning och för att fundare lite på vad ström och spänning är, är den bra. Även för att få lite förståelse för hur grundläggande komponenterna fungerar är den bra.
Du kan läsa mer om den här. http://www.geekjoan.com/forum/viewtopic.php?t=662
Användarvisningsbild
NSR_Martin
Inlägg: 358
Blev medlem: 30 november 2003, 13:37:31
Ort: Jönköping
Kontakt:

Inlägg av NSR_Martin »

Jo visst, jag såg inte ditt inlägg över mitt andra, jag svarade bara på hans fråga,och kkom sedan på att det fans en sån på Kjell & Company, han aldrig se ditt inlägg därimellan...

Håller med, har lärt mig en del på den, har ändrat om o bytt ut komponenter osv o räknar ut hur längee det kommer blinka o se så det sätmmer osv... Man kan göra rätt mkt...

Läs min tråd som daniel länkade till om du vill förstå dig på den...jag tror jag gjort det, hehe...
anton
Inlägg: 394
Blev medlem: 9 november 2003, 13:12:31

Inlägg av anton »

jaha..tror ja ska ta o testa den med PIC:en..de stog ju förklaringar för komponenterna där också..tackar så mycket!
anton
Inlägg: 394
Blev medlem: 9 november 2003, 13:12:31

Inlägg av anton »

jag hittar inte PIC kretsen på elfa! Kan nån snälla leta upp den åt mig?:

PIC16F84A 10 MHz
Användarvisningsbild
erixon
Inlägg: 380
Blev medlem: 27 augusti 2003, 10:21:58

Inlägg av erixon »

Japanerna har verklingen tålamod hade jag gjort det hade sett ut som ett ormbo
http://hobby_elec.piclist.com/e_pic6_29.htm#2
Användarvisningsbild
rickeboy
Inlägg: 678
Blev medlem: 13 augusti 2003, 09:12:17
Ort: Göteborg / Karlskrona
Kontakt:

Inlägg av rickeboy »

erixon>> WOW! :bravo:
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26383
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

anton skrev:jag hittar inte PIC kretsen på elfa! Kan nån snälla leta upp den åt mig?:

PIC16F84A 10 MHz
skriv bara PIC i sökrutan. gå in på PIC16F8X-serien
ta en 20MHz dom funkar fint även på 10MHz. Tänk på att ta en DIL-kapsel. Mycket lättare att hantera.
anton
Inlägg: 394
Blev medlem: 9 november 2003, 13:12:31

Inlägg av anton »

Okej..tackar
anton
Inlägg: 394
Blev medlem: 9 november 2003, 13:12:31

Inlägg av anton »

andra saken ja ej hittar, en på engelska "Wiring terminal" ? var finns dom
Användarvisningsbild
rickeboy
Inlägg: 678
Blev medlem: 13 augusti 2003, 09:12:17
Ort: Göteborg / Karlskrona
Kontakt:

Inlägg av rickeboy »

anton>> Ett tips: Om du ändå beställer och har dig från ELFA se till att få med grejor så att du kan bygga en programmerare också... jag har nämligen fått för mig att du är lite grön på området PIC och microprocessor/enchipsdatorer... kanske läsa in dig mer på området så att du inte beställer och konstaterar att du kanske skulle haft en sådan också eller liknande...

//Rille
Skriv svar