styrning?

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
anton
Inlägg: 394
Blev medlem: 9 november 2003, 13:12:31

styrning?

Inlägg av anton »

Jag har en metanol rc bil.. + en terrängsläpvagn som ja byggde nyss...men nu äre så att ja skulle vilja ha en kran på släpvagnen också, byggd av 5servon liknande den gula som finns i en tråd här...och ja skulle vilja ha den radiostyrd så att ja kan ha en liten låda med 5stycken strömbrytare på som sköter varsitt servo... Men jag kan inte så himla mycket om elektronik så ja vet inte riktigt hur man ska få till det hela... Nån som har förslag på hur man ska kunna bygga sin egen 5kanals radiostyrning?Ja hade tänkt att brytarna ska kunna att vippa åt båda hållen men återfjädrande..så när man vippar den framåt så snurrar tex servot åt vänster. hoppas ni förstod va ja mena.


--------
MVH Anton
Användarvisningsbild
rickeboy
Inlägg: 678
Blev medlem: 13 augusti 2003, 09:12:17
Ort: Göteborg / Karlskrona
Kontakt:

Inlägg av rickeboy »

En vanlig radiostyrning som man använder till t ex radio bilar etc (som den du har) har ju 2 kanaler... dvs 1 kanal för styrning och en för motor (gas)... det svåra är att lyckas att få in 5kanaler på detta... i princip omöjligt... jag själv har funderat på detta då jag innan har funderat på att bygga en undervattensfarkost som då skulle stryas med en 2 kanals radio... jag kom fram till att det i princip är omöjligt... det du skulle kunna göra är att ha ngn slags microprocessor på sändar sidan kopplad till ngn spak/joystick och sen en microprocessor på mottagarsidan också... du skulle dock behöva köpa ngn slags sändare/mottagare som klarar avståndet du hade tänkt dig ha... samt då t ex seriell kommunication...

Det är inget man gör på en eftermiddag... eller... tja... om man har allt hemma... samt då ingen som stör en... och att man skippar maten så är det nog lugnt men som vanligt blir det ju aldrig den första version optimal :)

Jag diskuterar gärna vidare på hur du kan göra...

//Rille
anton
Inlägg: 394
Blev medlem: 9 november 2003, 13:12:31

Inlägg av anton »

hmm..Ja tänkte bara ha på typ någon meters avstånd..inge stort alls..skulle det inte funka med Ir på nått sätt då?ja tänkte ju ha en separat "dosa" till kranen!som sagt..ren nybörjare på elektronik så..
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26387
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

om man har en extra kanal på radion man använder kan man använda den till en enken typ av digital komunikaton. lång puls 1 kort 0 eller likanade. Men det är nog lättare att letareda på en fördig radio modul.
anton
Inlägg: 394
Blev medlem: 9 november 2003, 13:12:31

Inlägg av anton »

Menar du färdig mottagare och sändare till rc näru säger radio modul?
sak man köpa en 5kanals dosa och mottagare så kostar de några laxar.. och de vill ja helst inte slänga ut..så de e därför ja tänkte att man kanske kunde bygga nått eget...
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26387
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

Nä, jag menade något likande dessa. För seriell datakomunikation.
http://195.67.69.169/kocny/infovisa.asp?88901
http://195.67.69.169/kocny/infovisa.asp?88900

Men om det bara behöver funka på korta avstånd och fri sikt, är ju IR ett lättare alternativ.

EDIT: stavning
Senast redigerad av danei 7 december 2003, 13:59:33, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
rickeboy
Inlägg: 678
Blev medlem: 13 augusti 2003, 09:12:17
Ort: Göteborg / Karlskrona
Kontakt:

Inlägg av rickeboy »

Det är mkt riktigt som danei säger... det som jag kan tycka är lite synd och nästan ett minus med IR är att man behöver ha Line of Sight så att säga... med radiomodulerna från Kjell o Co kan du krypa runt i skiten och gå runt kranen och titta på olika vinklar och samtidigt styra :)

Det behöver inte bli så krångligt...

//Rille
Användarvisningsbild
strombom
Inlägg: 3305
Blev medlem: 27 maj 2003, 10:50:20
Ort: Västra Götaland
Kontakt:

Inlägg av strombom »

En liten idé:

Nu vet jag ju iofs inte vilka förkunskaper du har, det här kräver att man kan programmering och lite trigonometri.

Du använder en 3-kanals radio samt radiomottagare.

Koppla radiomottagarens tre servoutgångar till en enchipsdator.

Låt de tre kanalerna motsvara X, Y och Z axlarna med din robots bas som origo.

Räkna om dessa dessa tre X, Y och Z värdena till de vinklar var och en av motorerna måste anta.

Styr sedan servona direkt från enchipsdatorn.

Vill man ha en gripklo också kan det ju vara lämpligt att använda en 4-kanals radio.

/Johan
anton
Inlägg: 394
Blev medlem: 9 november 2003, 13:12:31

Inlägg av anton »

strombom: förstår inte riktigt vad du menar! :\

rickeboy: ren gissning nu men funkar de inte att koppla ihop tex 4 Ir dioder(mottagar dioder) och sätta dom som i en ring..så att man får kontakt från alla håll?

danei: Kan man använda dom där som 4-5 kanals sändare, mottagare?
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26387
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

Det är moduler för en digital kanal. Men den kan man använda till hur många "analoga" kanaler men vill. Det är bara en fråga om vilken uppdaterings frekvens man behöver. Det är bara att koda in informationen för de analoga kanalerna i dataflödet. Det gör man lämpligen med en microkontroller.
Användarvisningsbild
rickeboy
Inlägg: 678
Blev medlem: 13 augusti 2003, 09:12:17
Ort: Göteborg / Karlskrona
Kontakt:

Inlägg av rickeboy »

anton>> Visst är det så men det förutsätter att du har en sådan konstruktion som tillåter detta... radiomodul ideen har betydligt mkt mer frihet... samt räcker betydligt mkt längre... samt betydligt mkt lättare...

//Rille
anton
Inlägg: 394
Blev medlem: 9 november 2003, 13:12:31

Inlägg av anton »

Okej..

Men vad behöver man då för att använda modul varianten..och hur kopplar man det hela?
På mottagaren finns dessa "pinnar"

1 : gnd
2 : digital output
3 : linear output
4 : Vcc
5 : Vcc
6 : gnd
7 : gnd
8 : antenn (30-35cm)

och på sändaren finns dessa "pinnar"

1: GND
2: Data In
3: Vcc
4: ANT

och på ett servo så finns det ju 3kablar

1: gul
2: röd
3: svart

vart ska dessa kopplas till mottagaren?

Någon som kan rita ett kopplings schema till detta med 5servon ?


------------
Newbie on el
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26387
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

Om du ska bygga utan mikrokontroller kan du bara styra ett servo. MEn någon typ av 555 baserad servo testare på sändar sidan och koppla motagaren direkt till servot. Ska du ha flera kanaler krävs det någon typ av dator som kodar signalerna innan de sänds, och en annan som avkodar vid motagaren. lämpligtvis någon typ av enchipps-dator, såkallad mikrokontroller. Ex. en PIC.

Jag hoppas att du förstår principen.
anton
Inlägg: 394
Blev medlem: 9 november 2003, 13:12:31

Inlägg av anton »

Nja..ja fattar väl lite!
Är det lätt att bygga en såndär för en nybörjare? en med flera kanaler? inte bara med en
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26387
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

Det är nog inte ett bygge att rekomendera att börga med. Det tar ett tag attt sätta sig in i hur man programerar en PIC. Börga med att blinka en diod, och jobba fram ot målet. Det finns gott om exempel på nätet, och mycket folk att fråga om man kör fast. Men räkna med att det blir ganska mycket jobb.
Skriv svar