Bästa val bänkfräs runt ~120kg

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
mr_ping
Inlägg: 410
Blev medlem: 1 augusti 2013, 16:50:29
Ort: Göteborg

Bästa val bänkfräs runt ~120kg

Inlägg av mr_ping »

Jag söker en bänkfräs på c:a 110-150kg som ska få plats i ett arbetsrum i mitt hus. Jag kan alltså inte få in en fullsize 70-talare, men en modernare mindre fräs går bra.
Julafräsen valde jag bort pga den var för liten och inte var helt rak mot bordet.

Funderar på BF20/DSMD25 eller vad dom nu heter som verktygsboden/verktygsstället osv. säljer för 12.900kr ungefär.

Kan man använda denna för CNC konvertering om man vill jobba med mindre ståljobb och alu ?
Kan tänka mig att det går långsamt, men resultatet måste bli bra. Jag vill kunna planfräsa med snyggt resultat på saker som är i storleksordningen som en mobiltelefon eller lite större.

Maxbudget 15.000kr + CNC prylarna

Synpunkter ?
Anders K
Inlägg: 209
Blev medlem: 13 mars 2013, 16:38:57

Re: Bästa val bänkfräs runt ~120kg

Inlägg av Anders K »

Jag sitter ungefär i samma sits som dig. Har ett yttepyttelitet garage där jag egentligen bara har plats med en enda maskin. En (på sikt) CNC-konverterad fräs kan man mäta, fräsa, fräsa runda saker (typ svarva alltså :D), pelarborra med osv.


Jag har kollat på BF20L, DSMD25V och SIEG SX3. SX3an är dyrast, men har tex också remdrift från början vilket borde göra den tystare än de båda andra.
Personligen lutar jag åt DSMD25V som utgångsobjekt. I mina ögon behöver den konverteras med en remdrift för att få ner ljudnivån innan man kan börja använda den bekvämt. I övrigt kräver den en del handpåläggning för att få upp precisionen i, men personligen tror jag alla maskiner i den här prisklassen behöver lite handpåläggning om man ska ha hundradels-(eller i bästa fall tusendels-)precision i dem.

Det som jag tycker talar för DSMD25V är framför allt att den har MK3, medans BF20L bara har MK2. Watten på motorerna vet jag inte om de skiljer i praktiken, eller om de är glädjewatt. Men DSMDn har 1000W jämfört med typ 750W för BF:en.

Har du 5000:- till att lägga, hade jag personligen satsat på SX3:an. Har visserligen inga personliga erfarenheter, men den verkar vettigast när man tittar på bilder och läser recensioner.

Jag står och ska köpa DSMDn ganska snart som sagt. Håller på att färdigställa golvet i garaget och sen tänkte jag öppna plånkan.
Kommer också följa den här tråden med stort intresse för att se vad rekommendationerna blir.

EDIT: SX3:an landar nog på 17-18kkr från UK med optionet stort bord som gör den jämförbar med de två andra. Så den blir lite utanför din budget.
mr_ping
Inlägg: 410
Blev medlem: 1 augusti 2013, 16:50:29
Ort: Göteborg

Re: Bästa val bänkfräs runt ~120kg

Inlägg av mr_ping »

Men dsmd25 och bf20 är väl samma maskin ? Har noterat att vissa är MT3 och vissa MT2 dock..

Ska kolla på verktygsbodens imorgon
Anders K
Inlägg: 209
Blev medlem: 13 mars 2013, 16:38:57

Re: Bästa val bänkfräs runt ~120kg

Inlägg av Anders K »

Optimum BF20 har i alla fall MK2. Trodde det var den du refererade till, men det kanske finns andra modeller som samlas under samma benämning?
petercab
Inlägg: 675
Blev medlem: 4 juli 2012, 16:00:54
Ort: Göteborg

Re: Bästa val bänkfräs runt ~120kg

Inlägg av petercab »

Kommer jag ihåg fel tro?
Men kunde man inte köpa Opti-maskinerna med kulskruvar redan från start?
Borde spara några kronor i totalkalkylen, och även tid.
mr_ping
Inlägg: 410
Blev medlem: 1 augusti 2013, 16:50:29
Ort: Göteborg

Re: Bästa val bänkfräs runt ~120kg

Inlägg av mr_ping »

Bf20 är väl originalet varpå dsmd25 är likadan fast utan tysk logga ? Eller nåt.

Jo man kan köpa med kulskruvar men det kostade 7900kr extra.
mr_ping
Inlägg: 410
Blev medlem: 1 augusti 2013, 16:50:29
Ort: Göteborg

Re: Bästa val bänkfräs runt ~120kg

Inlägg av mr_ping »

Verktygsstallet.se säljer en med MK3 och 1000w motor, den ser likadan ut som BF20.
Sedan verkar det finnas kulskruvar på jbcnc som är ganska billiga, kanske är nåt ?
Anders K
Inlägg: 209
Blev medlem: 13 mars 2013, 16:38:57

Re: Bästa val bänkfräs runt ~120kg

Inlägg av Anders K »

Det var den jag tänkte på.

Det är i alla fall varianten jag tänkte köpa. I december...
Lite för mycket annat just nu på agendan. :lol:
mr_ping
Inlägg: 410
Blev medlem: 1 augusti 2013, 16:50:29
Ort: Göteborg

Re: Bästa val bänkfräs runt ~120kg

Inlägg av mr_ping »

Skulle vilja prova en sådan... nån som bor nära Göteborg ?
BF20 eller kopia.
mr_ping
Inlägg: 410
Blev medlem: 1 augusti 2013, 16:50:29
Ort: Göteborg

Re: Bästa val bänkfräs runt ~120kg

Inlägg av mr_ping »

Funderar på att köpa en lite tyngre ändå... Någon som provat denna ?

http://www.warco.co.uk/milling-machines ... chine.html

Verkar vara en modell större än BF20
jaras
Inlägg: 153
Blev medlem: 20 juli 2008, 07:33:13
Ort: Enskede/Stockholm

Re: Bästa val bänkfräs runt ~120kg

Inlägg av jaras »

Jag tycker inte den ser större ut, mer som samma lika!?
mr_ping
Inlägg: 410
Blev medlem: 1 augusti 2013, 16:50:29
Ort: Göteborg

Re: Bästa val bänkfräs runt ~120kg

Inlägg av mr_ping »

Den väger 100kg till :)
Dom verkar ha en modell som är samma som BF20 som väger ~120kg också.
jaras
Inlägg: 153
Blev medlem: 20 juli 2008, 07:33:13
Ort: Enskede/Stockholm

Re: Bästa val bänkfräs runt ~120kg

Inlägg av jaras »

Då måste den vara storleken över, så mycket väger inte min :-) Svårt att se på bilden men spakarna till höger är ju onekligen lite längre så kanske alla mått är lite extra.. Och pelaren ser ju fetare ut. Kommer bli grymt. Jag är inte kung på fräsdata men vartalet på spindeln är en aning begränsande när man kommer till småfräsarna och man hamnar lätt där om gör smågrejjor i aluminium..
mr_ping
Inlägg: 410
Blev medlem: 1 augusti 2013, 16:50:29
Ort: Göteborg

Re: Bästa val bänkfräs runt ~120kg

Inlägg av mr_ping »

Mmm... ska se vad den kostar att få hem först. Annars blir det väl en DSMD25 / BF20 eller SX3
Anders K
Inlägg: 209
Blev medlem: 13 mars 2013, 16:38:57

Re: Bästa val bänkfräs runt ~120kg

Inlägg av Anders K »

Som en referens fick jag fraktpris på 250pund för SX3+stort fräsbord

Bänkfräsar ska nog vara lite som damskor - små och nätta, men kunna ta hur stora (material)klumpar som helst...
Skriv svar