Nödstopp PLC Heidenhain 155

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
MatsN
Inlägg: 1104
Blev medlem: 2 maj 2010, 23:57:36
Ort: Luleå

Nödstopp PLC Heidenhain 155

Inlägg av MatsN »

http://content.heidenhain.de/doku/oma_c ... 151155.pdf

Sid 10 så står det vad som menas men vad menas :humm: Är ju ett blinkade larm så det går ju inte att göra ett skvatt innan det är borta. Nån som har koll?
Micke_71
Inlägg: 947
Blev medlem: 18 september 2004, 22:47:23

Re: Nödstopp PLC Heidenhain 155

Inlägg av Micke_71 »

Det kan betyda precis vad som helst. Med standard PLC program så innebär det att man har felaktigt svar från utgång A6 (Ausgang nr6) till ingång E20 (eingang 20) . Kolla i elschemat vart utgång A6 går o vart ingång E20 är kopplat. Mät på dom!!!

Det betyder också att ingen annan PLC markör för nödstopp är satt.

Men om du har ett anpassat PLC program så tror jag det kan vara vad som helst.

DU kommer inte in så du kan slå kodnummer. MOD knappen (inte mod för grafiska simuleringen utan den andra) pila upp/ner till du kan slå kodnummer. ähhh läs sidan 69 hur du kommer in. kolla knapparnas funktion på 71 o gå sedan till sidan 79 för att se hur du läser av in o utgångar från PLC'n. Har varit med om att optokopplare gett sig i I/O kortet. Det ser man om PLC säger en sak o voltmetern tvärtemot......

http://content.heidenhain.de/doku/oma_c ... 365526.pdf
MatsN
Inlägg: 1104
Blev medlem: 2 maj 2010, 23:57:36
Ort: Luleå

Re: Nödstopp PLC Heidenhain 155

Inlägg av MatsN »

Det här är ju en ny styrning så efter lite funderande igår så kom jag fram till att det blir nog till att gå in i plc:n och göra ändringar skulle jag tro. Utgång A6 blir väl på J1-7 om jag fattat det hela rätt och där har det inte funnits nån tåt över huvud taget sen tidigare.
Användarvisningsbild
ylle
Inlägg: 669
Blev medlem: 5 oktober 2006, 20:18:27
Ort: örebro

Re: Nödstopp PLC Heidenhain 155

Inlägg av ylle »

Vet inte om den här funktionen finns på 155 (finns på 426)

Gå in där micke sa, sen pgm management, där finns en softkey där status för alla I/O visas.
Micke_71
Inlägg: 947
Blev medlem: 18 september 2004, 22:47:23

Re: Nödstopp PLC Heidenhain 155

Inlägg av Micke_71 »

Det är en lite annan procedur för att kunna se I/O/M/T tabellerna och annat kodnummer i en TNC 155. Men funktionen finns. Har inte gjort det på 155'an men det kanske finns en trace funktion i PLC'n också.

Han skriver att det är en ny styrning så då är ju frågan om man har bytt ut en gammal styrning i en maskin. Då bör man ha kört ut PLC'n från den gamla, laddar i den i den nya. Ändrar parameter för att läsa PLC från RAM. Annars får man bränna nytt ROM eller kanske flytta IC'n. Vet inte om det är möjligt att flytta ROM hur som helst.
MatsN
Inlägg: 1104
Blev medlem: 2 maj 2010, 23:57:36
Ort: Luleå

Re: Nödstopp PLC Heidenhain 155

Inlägg av MatsN »

Jo jag har bytt ut en 150 till en 155. PLC:n sitter ju på Eprom på båda, är inte det en lös pjott man kan fysiskt flytta :vissla:
Micke_71
Inlägg: 947
Blev medlem: 18 september 2004, 22:47:23

Re: Nödstopp PLC Heidenhain 155

Inlägg av Micke_71 »

Nu kan jag inte 150'an men du bör kunna köra ut PLC'n på fil och sedan köra in den i 155'an o ändra parametern för att köra PLC från RAM. När vi lagt till ex dimsmörjning på våra 155'or via M.kod så har vi istället kört från ram-minnet.

MP77 = 0 läser PLC från RAM

Men om det är rätt lösning vet jag inte.

Där har du standard programmet i PLC beskrivet. http://content.heidenhain.de/doku/oma_c ... 365526.pdf
MatsN
Inlägg: 1104
Blev medlem: 2 maj 2010, 23:57:36
Ort: Luleå

Re: Nödstopp PLC Heidenhain 155

Inlägg av MatsN »

Börjar jobba på Måndag ska kolla med chefen då. Som du säger måste nog plcprogrammet flyttas över men frågan är ju hur. Nåja annars har man en frisk styrning och en skärm som man ser vad det står. Den gamla var mest bara inbränningar. Den här styrningen har stått på en skola sen -88 så den har nog inte alltför många timmar på sig :wink:
MatsN
Inlägg: 1104
Blev medlem: 2 maj 2010, 23:57:36
Ort: Luleå

Re: Nödstopp PLC Heidenhain 155

Inlägg av MatsN »

Sid 14 visar ju vart det sitter men frågan är om det går att rycka ut det och flytta över det? Får nog riva den gamla och se om det sitter på sockel :humm:
Morgons
Inlägg: 257
Blev medlem: 4 september 2008, 20:57:37
Ort: Charlotte NC USA

Re: Nödstopp PLC Heidenhain 155

Inlägg av Morgons »

Har du pallet växlare eller dylig kring utrustning? kan vara buss fel isåfall. Då faller flaggan som går via bussen från den utrustningen
MatsN
Inlägg: 1104
Blev medlem: 2 maj 2010, 23:57:36
Ort: Luleå

Re: Nödstopp PLC Heidenhain 155

Inlägg av MatsN »

Nä ingen växlare av nåt slag alls.
MatsN
Inlägg: 1104
Blev medlem: 2 maj 2010, 23:57:36
Ort: Luleå

Re: Nödstopp PLC Heidenhain 155

Inlägg av MatsN »

Kollade plc:n i gamla styrningen och det bestod bara av en massa nollor. Hur få tag i rätt plc-program :humm: Klurar på hur det kan ha försvunnit då det låg på eprom.
persa
Inlägg: 1495
Blev medlem: 2 juli 2009, 14:39:34
Ort: Mitt i Småland

Re: Nödstopp PLC Heidenhain 155

Inlägg av persa »

Såg du maskinen igång hos den du köpte den av ?. Om inte, så är det nog han du ska ställa frågan till

Nytt rätt PLC-program är nog det enda att få tag hos någon med identisk maskin. T.ex. http://www.cnczone.com
MatsN
Inlägg: 1104
Blev medlem: 2 maj 2010, 23:57:36
Ort: Luleå

Re: Nödstopp PLC Heidenhain 155

Inlägg av MatsN »

Nä köpte den lobotomerad. Den hade stått en bra stund. Men plc:n borde inte vara rensad från eprom:en. Ska luska lite på jobbet imorrn.
persa
Inlägg: 1495
Blev medlem: 2 juli 2009, 14:39:34
Ort: Mitt i Småland

Re: Nödstopp PLC Heidenhain 155

Inlägg av persa »

Medveten radering av förre ägaren ?. Kanske detta styrsystem inte alls är originalstyrningen till denna maskin. Han kanske raderat ett felaktigt PLC-program och inte klarat ut / velat betala för att få brännt rätt PLC-program på E-prom utan bara kört från RAM som nu försvunnit vid urkoppling
Skriv svar