Bygga vedmaskin.

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
v-g
EF Sponsor
Inlägg: 7875
Blev medlem: 25 november 2005, 23:47:53
Ort: Kramforce

Re: Bygga vedmaskin.

Inlägg av v-g »

BIlligt och bra är bensin sen som ovan sagt, thinner det löser kvarvarande rester.

Ska man vara noga så klibbduk det sista.
gege
Inlägg: 53
Blev medlem: 26 februari 2011, 00:26:20
Ort: Arboga

Re: Bygga vedmaskin.

Inlägg av gege »

Fint bygge! Tänkte smyga in min vedklyv som jag byggde för ca 5år sedan.
Kan utan problem säga att den slår alla "worlds fastest woodsplinter" på youtube.

2st massiva stålhjul i hög fart och ett transportband som matar i, allt går i en faslig fart två man klarar inte att mata på ved tillräckligt fort :-)

Dock är den känslig för stora vedbitar och man får hämta veden 10m bort... så det var mest ett roligt bygge.
IMAG0614.jpg
IMAG0615.jpg
IMAG0616.jpg
IMAG0617.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Bygga vedmaskin.

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Fräckt! Lagrad energi som används kort stund måste vara toppen.
De två klyvhjulen hur är de kopplade till svänghjulen?
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26335
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Bygga vedmaskin.

Inlägg av danei »

Var är filmen?
Användarvisningsbild
orvar-e
EF Sponsor
Inlägg: 5957
Blev medlem: 9 mars 2007, 09:01:32
Ort: Borlänge

Re: Bygga vedmaskin.

Inlägg av orvar-e »

Ja det var en udda fågel, verkar farlig men kul att klyva med. Vill inte veden väldigt gärna gå på sidan av eller?

Idag vart jag klar med den grova veden ca 30kbm, har nu kanske 3 kvm med fin ved kvar som jag ska ha att labba fram en bra såg lösning med.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
gege
Inlägg: 53
Blev medlem: 26 februari 2011, 00:26:20
Ort: Arboga

Re: Bygga vedmaskin.

Inlägg av gege »

Det är klyvhjulen som är svänghjulen.

Tyvärr har jag ingen film, det var 2år sedan den var igång, men ska nog dra igång den när veden ska in.

Inga problem att det går på sidan av, en liten plåt styr samt att veden i princip skjuts in i maskinen från bandet.
Användarvisningsbild
orvar-e
EF Sponsor
Inlägg: 5957
Blev medlem: 9 mars 2007, 09:01:32
Ort: Borlänge

Re: Bygga vedmaskin.

Inlägg av orvar-e »

Jahap! då har jag plöjt ner första timmarna i vedmaskinen i år. Har monterat en panel så att hydrualolja inte ska kunna spruta på den som kör vid ett slangbrott. Vidare så har jag skaffat en hydrualmotor på 5cc så jag hoppas att kunna ha till sågmotorn, ny och stor hydrualventil är införskaffad, med den så ska det gå att välja om hydrualoljan ska driva klyvcylindern eller sågmotorn.

Ska fixa en knappanel för start och stopp, sågning eller klyvning, samt styrning för automatisera sågning och klyvning. Ett stockbord ska också brännas ihop och nån finurlig lösning för att få upp de lite tyngre stockarna på vedbordet utan att bryta sig fullständigt. Och måla hela härligheten är också viktig, får se hur långt jag kommer i år.

Just nu skulle jag behöva en apparatlåda för styrningen.
Terho
Inlägg: 1367
Blev medlem: 3 april 2007, 12:53:11
Ort: Ludvika

Re: Bygga vedmaskin.

Inlägg av Terho »

Arbetskamraten har byggt en smidig klyv.

Gimbal
Inlägg: 7877
Blev medlem: 20 april 2005, 15:43:53

Re: Bygga vedmaskin.

Inlägg av Gimbal »

Mycket tjusigt bygge. :tumupp: Hydrauliskt inställbart svärd var nästan för lyxigt.
(Sen att den gör ett helt slag utan att man man behöver hålla in någon spak eller knapp är himla praktiskt, men skulle nog aldrig bli godkänt ur säkerhetssynpunkt på en kommersiell apparat. Gissar jag.)
Användarvisningsbild
orvar-e
EF Sponsor
Inlägg: 5957
Blev medlem: 9 mars 2007, 09:01:32
Ort: Borlänge

Re: Bygga vedmaskin.

Inlägg av orvar-e »

Den klyven var tjusig. Ser inte särskilt mobil ut dock.

Gimbal... tveksam har för mig att jag se flera CE märkta klyvar som har manuellventil utan fast mitt punkt. Så när man kör trycker man fram spaken, spaken ligger sedan i läge fram tills en klack slår till den då hamnar spaken så att cylindern backar. När cylinder backat max så balanseras spaken upp av en andra klack som gör att spaken hamnar i mittläge.
Dom säljer iaf såna ventiler på hammars.se men använder magnet för att hålla spaken för back.
Gimbal
Inlägg: 7877
Blev medlem: 20 april 2005, 15:43:53

Re: Bygga vedmaskin.

Inlägg av Gimbal »

Känns spontant svårt att få till en riskanalys som inte kräver någon form av hålldon allra minst. (Irreversibel skada/dödsfall brukar kräva någon form av skyddsåtgärder)
Men det finns kanske de som lyckats? :humm:
Användarvisningsbild
orvar-e
EF Sponsor
Inlägg: 5957
Blev medlem: 9 mars 2007, 09:01:32
Ort: Borlänge

Re: Bygga vedmaskin.

Inlägg av orvar-e »

Jobbat lite på sågen, snart om några timmars (läs 5 -10 timmar) jobb dags för test. Några bilder först.
Har byggt en växellåda för att växla upp hastigheten från hydrualmotorn till sågkedjan. Har räknat en del men det ligger ändå
på nivån 'hoppas det fungerar'. Ingående varvtal blir ca 4000 rpm, utgående blir ca 10000 rpm. Det ger en kedjehastighet på såg
kedjan - ca 20m/s. Ungefär som det brukar vara på en vanlig bensin driven motorsåg. Det är lite svårt och bökigt att testa när man
håller på med hydrualik, tacka vet jag el, bara att testa under utvecklingen.
Så här efter åt har jag funderat på om jag skulle kört med en tvåpolig trefas motor ca 3000rpm. Har sett klipp på tuben där någon använt en sån
och det har gått undan av bara den det också.
En bild säger mer än tusen ord brukar det heta, men är det nått som är oklart hur jag tänkte så svarar jag gärna på frågor. :)

DSC_0386.jpg
DSC_0390.jpg
DSC_0391.jpg
DSC_0392.jpg
DSC_0406.jpg
DSC_0407.jpg
DSC_0410.jpg
DSC_0412.jpg
DSC_0415.jpg
DSC_0416.jpg
DSC_0417.jpg
DSC_0418.jpg
DSC_0421.jpg
DSC_0423.jpg
DSC_0424.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
caltex
Inlägg: 25
Blev medlem: 12 september 2010, 22:19:24

Re: Bygga vedmaskin.

Inlägg av caltex »

Har du kollat om transmissionskedjan i växellådan fixar kedjehastigheten?
Användarvisningsbild
orvar-e
EF Sponsor
Inlägg: 5957
Blev medlem: 9 mars 2007, 09:01:32
Ort: Borlänge

Re: Bygga vedmaskin.

Inlägg av orvar-e »

Jodå enligt gubben som hjälpte mig på kedjeteknik så skulle det gå utan större problem. Men det var tvunget att finnas kontinuerlig smörjning, därför kommer växellådan vara tät och ha smörjolja.
Sågen går ju kanske 5- 15 sekunder åt gången så den går ju inte konstant i de höga varvtalen.
Kommer ha en växlar ventil som gör att antingen så går sågen eller också så går hydrauliken till klyven, det är också en säkerhet.
Fler bilder kommer i natt om jag får tid.
Användarvisningsbild
orvar-e
EF Sponsor
Inlägg: 5957
Blev medlem: 9 mars 2007, 09:01:32
Ort: Borlänge

Re: Bygga vedmaskin.

Inlägg av orvar-e »

Nu är sågen klar för första test körning i bänk, hoppas jag inte missat nått. :|
Skriv svar