Svenska ElektronikForumet
https://elektronikforumet.com/forum/

Bygga vedmaskin.
https://elektronikforumet.com/forum/viewtopic.php?f=5&t=66329

Författare:  orvar-e [ 20.24 2013-06-03 ]
Inläggsrubrik:  Bygga vedmaskin.

Är i fullgång med att bygga en vedmaskin, som jag pratat om nu nått år. Men nu är det på allvar får ju hem över 60 kubikmeterved som jag inte tänkt ta i alltför många gånger. :)

Iaf jag letar inspiration och lösningar på tuben. Jag har tittat på Pilkemaster Evo 36, jag tänker inte bygga precis sån där, för det kan jag omöjligt göra. Utan jag tittar bara på lösningar.

Jag funderar just på hur träbiten kan ligga kvar när man kör tillbaka anlaget/matningsbordet, varför följer inte trät med bakåt också då et följer med fram så snällt? Sitter det typ hulling/knivar på nått vis som gör att inte kan tryckas bak så lätt. Jag har tittat på flera filmer och jag kan inte se att nått håller tillbaka trät när man backar anslaget och matningsbordet.

Tänkte att det här kunde bli min vedmaskins tråd då det nog kommer bli en intressant resa av funderingar innan den står på vedbacken och gör nytta.

Författare:  svanted [ 20.42 2013-06-03 ]
Inläggsrubrik:  Re: Bygga vedmaskin.

plåtarna som stocken ligger på har slitsar som pekar i matningsriktningen....

Författare:  Lasp [ 21.15 2013-06-03 ]

Är det fusk att samla ihop gänget och hyra in en maskin över en helg?

Författare:  orvar-e [ 21.53 2013-06-03 ]

Inte fusk men undra om dom inte har annat att göra nästa år då det är dags att göra det igen.

Glömde att ta med in länk i mitt inlägg.
https://www.youtube.com/watch?v=-ND9ayl6UMI

svanted .... som den här teckna ---> ////////
Misstänkte det verkar väldigt effektivt, då man inte behöver bryta sig med att dra fram stocken samtidigt som det är lätt att konstruera, transportband är ju krångligare, lika så matarhjul.

Författare:  danei [ 22.12 2013-06-03 ]

Den här varianten var ny för mig.

Författare:  jpalsson [ 16.40 2013-06-04 ]

Egentligen är väl en vedprocessor ganska enkel, en såg, lite hydralik och kanske ett transportband
Problemet som jag ser det är väl att bygga något som både är stabilt, rimligt säkert och som inte
kostar mer än att köpa en färdig maskin.
Allt beror väl på vad du har liggande i skrotlådan redan så att säga..

Fast, vedmaskiner behöver ju inte se ut som i klippet,

Det här hembygget tycker jag ser tufft ut,
http://www.youtube.com/watch?v=pxi-Xmi1JMY

En annan (gammal) maskin, tillverkad i Arbrå,
https://www.youtube.com/watch?v=bAhioUE ... creen&NR=1

Annars, om man vill att det ska går fort,
https://www.youtube.com/watch?v=2bVAAx3mMKY

Det är ju i princip samma idé som de vedklyvar som fanns innan skruvklyvarna, dvs. ett svänghjul med yxor.
Helt livsfarligt, men jag har sett såna här (http://www.huma.se/Historik_1359.html) köras i verkligheten
med två man, det går jättefort men är samtidigt helfarligt.

Författare:  orvar-e [ 20.35 2013-06-04 ]

Vad jag har liggande i skrotlådan? Jag har samlat på delar i flera år och nu har jag allt av vikt (tror jag). Resten kan jag köpa på studs, men jag funderar lite på sågmotorn, jag har en hydrualmotor som ser ut som en hydraulpump. Men gubben som sålde den på tradera för tre år sedan sa att det var en motor. Så om den inte fungerar någe bra så kan jag åka på att köpa en hydraulmotor. Funderar då på en F11, kan få en sån för 5 papp plus moms. Och då är den ny, bara att bulta fast drev för sågkedjan och åka. F11:an har rullagrad axel och tål massor av radielkraft, det har inte den motor jag har hemma, den är glidlagrad och tål därför inga stora krafter på axeln.

Det finns en gubbe ner i Lidköping som säljer vedmaskiner för 14kkr, men det är elsåg på den. Dvs han har tagit en valfri 230 V elmotorsåg och bultat fast den till ett långt handtag som man drar i. Jag tror inte på elsåg, tror den är för klen för att få lite flöde i vedtillverkningen
Visst man får en vedmaskin för 14kkr men vad är det för utmaning att köpa om man tror sig kunna bygga som man vill ha själv till lägre pris än en jämnförbar.

De där klyv utrustningarna du länkade till särskilt den sist är ju livsfarlig. Lätt att bli lemlästad.

Idag så har jag fixat med kniven, samt lite med tryckplattan.
Har fått tag på ett dunderhårt matrial, det gick inte att borra i, matrialet används tydligen som skyddsplåt i slitterskyddade fordon. Syns att det inte var lätt att fräsa det till kniv. :mrgreen:
Kniven blir bara 10mm tjock så den kommer nog mer skära igenom trädet, kniven som sitter på klyven jag bygger om är 20mm. Så det borde behövas mindre kraft att klyva vedbitarna, vilket är bra för då är det mindre risk att nått fastnar.

Författare:  orvar-e [ 07.02 2013-06-05 ]

Nu har jag beställt en F11 hydrualmotor, har läst mycket gott om dem.
Den på bild komatsuforest.se.
Bild

Veden har kommit hel, lite stress moment.

Författare:  danei [ 08.05 2013-06-05 ]

Börjar du bygga nu så finns det inte en chans att veden är okej till den kommande vintern. Man brukar säga att veden ska vara kluven innan påsk för att vara torr till nästa vinter. Så du får snarare sikta på vintern 14-15 för den veden som kommit nu.

Författare:  persika [ 08.37 2013-06-05 ]

Här är några filmer till...

Utan hydralik:
https://www.youtube.com/watch?v=eSKeHWtFWzQ

Roterande:
https://www.youtube.com/watch?v=a0VKvYB4xss

Vedklipp utan tvekan:
https://www.youtube.com/watch?v=BlyA3PG0SUU

Författare:  Lasp [ 09.24 2013-06-05 ]

Mycket intressant att kolla igen de olika metoderna.
Jag fastnade för två!
Den pulsernade med svänghjulet som tar kuggstången, även om jag är fundersam på slitaget på kugg och stång!
Den andra med det skärande hjulet och tvärställda klyvet var smart. Ett balans hjul till den och man är nära en riktigt bra maskin!

Författare:  orvar-e [ 10.57 2013-06-05 ]

danei skrev:
Börjar du bygga nu så finns det inte en chans att veden är okej till den kommande vintern. Man brukar säga att veden ska vara kluven innan påsk för att vara torr till nästa vinter. Så du får snarare sikta på vintern 14-15 för den veden som kommit nu.

Den mesta veden har torkat på rot, det är rester från en avverkning jag har fått hem, dvs den delen som inte går att sälja till sågerverken eller massafabrikerna.
Men annars har du rätt det vet jag.

Under hur kugghjulet ser ut efter 20 års användande på DR RapidFire Log Splitters
https://www.youtube.com/watch?feature=endscreen&v=MpmuZwdlPrc&NR=1

Klart svetstråden ska ta slut när man kommit igång.

Författare:  danei [ 11.17 2013-06-05 ]

Ved torkar extremt dåligt om den inte är klyvd. Man kan i de flesta fall se det som att den inte torkar alls. Jag har haft okluven ved inne i över ett år, när jag sedan eldat den så kokar det om veden.

Författare:  Lasp [ 11.34 2013-06-05 ]

Jag har svetstråd! Men den bygger jag ju bilbanor med! 0,8 och 0,6 mm Men vilken maskin bygger du?
Den med puls dvs kuggstång skall ju inte vara svår.
Klart klokt att lagra kraften i de stora svänghjulen. Ett nytt sätt att se på de gamla!

Författare:  AndLi [ 19.50 2013-06-05 ]

När jag bodde med ved körde jag första året med elmotorsåg och vedklyv och stapla på pallar.
Nästa år började jag fundera på en vedmaskin (finns en tråd här nånstans) men så surfade jag på nätet och hyrde en pilkemaster från blocket, för typ 2000 kr/dag. Det skulle jag inte ha gjort... Kommer ju aldrig återgå till motorsåg och manuell klyv, eller bygga något eget.
Och att köpa något eget för 60-70kkr när man kan hyra en ny maskin varje år?

Iof blev det bara ett år, sen såldes gården...

Tror jag körde igenom ca 20-30 kubik på en dag (LÅNG dag) med assistans av sambon.

Men bygg du en egen :D

Författare:  orvar-e [ 21.59 2013-06-05 ]

Lite bilder då, blir nästan förvånad att ingen krävt mig på bilder. :?:

Bilaga:
DSCN5782.JPG
Plåt 1000x2000x5mm var den innan jag började karva i den.
Har en 3 mm plåt stående också vid frysen.

Bilaga:
DSCN5788.JPG
Utgår ifrån en hammarsvedklyv. Och här har vi en strippad.

Bilaga:
DSCN5790.JPG
Idag har jag svetsat anslaget, under den oregelbunda plåtlådan gömmer sig cylinder. Använder 5mm plåt i den, så att den inte blir krokig när stockarna ramlar och far på den.

Bilaga:
DSCN5792.JPG
Imorgon ska jag försöka bygga in anslaget. (vad kalla det)

Idag har jag slagit på stort, hydrualmotor: check!, kedjedrev: check!, svärd 16":check! sågkejda:check

Författare:  orvar-e [ 21.33 2013-06-06 ]

Ännu en dag vid svetsen, inte går det fort heller. Svetsen krånglar med mig, ibland spottar den fan som en kobra, det är en Esab 160 A migsvets.
Känner på mig att gasen kommer att ta slut i helgen bara för att det inte går att byta tuber då.

Funderar på hur jag ska få till kedjesmörningen.

Författare:  myke86 [ 08.25 2013-06-07 ]

Har du långt slangpaket på esab:en?
Vad använder du för tråd?
Vi har två esab svetsar 170A på jobbet modell nyare, och dom går inget bra med långt paket
minsta sväng på paketet så blir det smatter och tråden fasnar i munstycket.
Pröva byt till 1.0 tråd om du inte redan kör på det, så kan dom gå bättre

Författare:  frownlayer [ 19.51 2013-06-07 ]

ett bra tips är att varje gång man byter tråd, så ska man ALLTID ta loss paketet och blåsa ur trådgenomföringen. gärna häva på nån droppe tunn fin olja. men inte för mycket ojla då blir det bara skit.

efter att vi började göra detta på mitt gamla jobb så löste sig många problem med ojämn trådmatning.

Författare:  danielr112 [ 20.11 2013-06-07 ]

Har man minsta lilla skit kan man också knyta en tygbit innan slangpaketet. dvs precis efter matningen så kommer den rensa upp lite av skiten!

Författare:  orvar-e [ 20.38 2013-06-07 ]

Slangen är ca 2.5 meter, hur vida det är långt eller inte är jag inte rätt person att svara på. För det mesta blir svetsen okej, men så kukar det ur, men det kan bero på att slangen inte är rak då eller att fläkten virvlarna från fläkten blåser bort skyddsgasen. Ibland så går det skit bra att svetsa på ena sidan arbetstycket, sedan kommer jag över på andra sidan då blir det plötsligt skitsvets. Se bild.
Bilaga:
DSCN5794.JPG
Se hur den har spottat och fräst, svetsloppor överallt, skit fult och svetsen till höger är kass.

Vilken olja? vanlig smörjolja.

Författare:  danielr112 [ 21.03 2013-06-07 ]

När du svetsar ochj det blir så. Om du kollar/känner på rullen samtidigt. rycker den liksom då? Isåfal är matningen instabil av nåt skäl.

Författare:  orvar-e [ 21.07 2013-06-07 ]

Ska kolla i morn, samt försöka få dit en tygbit.

Författare:  orvar-e [ 22.05 2013-06-07 ]

Bilder från dagen arbete, fick en hel del gjort idag. Kanske kan börja med vaggan i morgon, och sedan måste jag ta i tur med hur hydraulpumpen i motor ska placeras och vart ventilpaket, hydraultank och den mycket viktiga kopplingslåda ska vara.
Kedjesmörjningen har jag löst på ett tankemesigt plan. Det verkar vara vanligt att placera tanken med kedjeoljan högt och använda självdropp, och magnetventil för att stänga av den.
Hydraulmotorn har kommit till mitt uthämntningsställe, sågsvärd, kedja och drivhjul är på väg.
Hydraulventiler är köpta på tradera för längesedan, blir intressant att som om nån av dem fungerar. Hydraulblock från weimer.se
Just det jag har inte tagit nån bild på den tänkta kniven, man kan se glimtar av kniven på tre av bilderna.

Författare:  betelgueze [ 08.01 2013-06-08 ]

Apropå svetsningen som inte blir bra.
Så är det i alla fall så med pinnsvetsning, att om man ska göra en lång sträng i ett innerhörn.
Så får man börja svetsa som vanligt med att man har pinnen lutad framåt.
Sedan vartefter man närmar sig mitten, så får man luta över pinnen så att den lutar bakåt istället.

Detta på grund av att det bildas elektromagnetiska strömmar som stör svetsningen.
Jag vet inte om det samma gäller för Migsvets. Men det är ju en elsvets det också!

Prova på nån bit och se om det blir bättre. Lycka till :)

Författare:  eeedis [ 10.14 2013-06-08 ]

Intressant bygge!! :tumupp:

Om det inte fungerar med smörjningen så kanske du kan snoka på att montera en oljepump på axeln till drivningen av kedjan. Sitter en sådan här på mitt Logosol:
http://www.logosol.se/store/sweden/inde ... slang.html

Författare:  Hemmek [ 19.06 2013-06-08 ]

Hmm har alltid fått lära mig att man aldrig någonsin skall smörja i trådledaren.
Som jag ser det finns två skäl till att inte göra det.
1. Du vill inte ha något annat än ditt tillsatsmaterial på svetsstället.
2. Olja in det gör ju att skiten fastnar bättre i slangpaketet än innan.
Utan olja kan man ju blåsa ur skiten.
(görs grundligt vid varje trådbyte samt filtklämma på tråden som också byts med jämna intervall)

Nu har jag inte kört din svets men dom vanligaste felen jag har uppmärksammat under min tid som svetsare är.
Matningsrelaterat.
1. Trådmatningen har felaktig förspänning, (klassiker när man tar en ny svets)
Testa genom att mata ut en bit tråd böj den till ett V och mata sedan i din egen näve (så att tråden bildar en snygg liten spiral :lol: )
Böjen är där enkom för att inte mata genom din egen näve.
Du skall känna att den trycker på ganska bra men du skall kunna stoppa tråden genom att föra handen tillräckligt nära gashylsan och då skall det SLIRA i matarverket.
Annars släpp på förspänningen tills du hittar rätt.

2. Bromsen till trådhjulet felaktigt spänd.
Rullen skall gå lätt runt men inte så lätt att den spinner vidare med full rulle och full matning. (kontrolleras med jämna mellanrum i samband med trådbyte)

3. Trådledaren full med skit (förr eller senare kommer du till en gräns då det inte längre räcker med att blåsa)
Enkelt att testa dock, koppla av trådmatningens hjul och dra tråd igenom hela slangpaketet det skall gå rimligt lätt.

4. Defekt munstycke (det skall vara någorlunda glappfritt men inte trångt) händer att man får en liten jävla loppa där som gör att tråden går lite tungt. (alternativt fått sig en smäll så det är lite trångt)

5. Fel storlek på matarhjulsspåret.

Effektrelaterat.
1, felaktig jordkabel med tillhörande klämma.
2,Felaktig fastsättning av jordkabel med tillhörande klämma.
3.Uppslitet munstycke.
4.Skit i munstycket.

Prova att flytta jordkabeln när det börjat jävlas så märker du kvickt om det är magnetisk blåsverkan.

Om inte något av ovanstående hjälper funderar man seriöst så man inte själv gör något fel sen får servicekillarna kolla på det :wink:

Med vänlig hälsning Hemmek

Författare:  orvar-e [ 20.55 2013-06-08 ]

Tack för alla tips, idag bråkade svetsen inte med mig så det vart inte att jag gjorde nån åtgärd.
Testa trycket på trådmatning kan vara bra ideé.

Idag har jag börjat lite med vaggan där man ska lägga upp veden, jag vill ha det som på Pilkemaster, så att stocken dras fram när man klyver, jag har ändå inte kapacitet att både klyva och såga i ett. Med transportband så kan man klyva och såga samtidigt men med 4kw elmotor så kan man inte göra några större underverk. Få se om hydraulanläggning orkar med att driva volvo F11 motorn, den har diplacement på 10cc och hydraulpumpen ska lämna 24l/min enligt hammars.se.
Det ger ca 2100 rpm på motoraxeln enligt beräkning på specmahydraulic.se om det räcker för att såga av ett normalträd på rimlig tid blir ännu mer intressant att se. Kanske blir tvungen att uppgradera för att få mer flås i grejerna.

Författare:  orvar-e [ 14.16 2013-06-09 ]

Gasen slut så nu är det stop i produktionen, och det är kanske inte så populärt hemma om jag gömmer mig i garaget "hela" helgen.

Författare:  orvar-e [ 20.00 2013-06-10 ]

Ännu en uppdatering, jag har slitit i garaget i många timmar idag. Klockrent väder, det blåser så man får automatisk ventilation. Och om det inte räcker så har jag en fet fläkt att fläska på med, jag tror det är en sån fläkt som man har att blåsa upp hoppborger med, 2.2kw är den på och producerar in jäkla jetström. :D
Jag får mindre damm i halsen med den igång, så då klarar jag att hålla på att jobba längre utan problem.

Bilder......

Bilaga:
DSCN5815.JPG

Bilaga:
DSCN5818.JPG

Bilaga:
DSCN5822.JPG
Bilaga:
DSCN5823.JPG
Bilaga:
DSCN5825.JPG

Har lagt upp en bit bara för att testa hur det blir att stämma. Och det känns som om hela maskinen blir för kort. Bordet är ca 1 meter i nuvarande form.
Sedan tänker jag mig att det går att dra ut yttligare ca 50-75 cm som sitter ihop med vedmaskinen, och sedan ha att löst bord bakom som är kanske 1.5 meter långt.
Och göra det till ett rullbord. Då blir totallängden ca 3 meter, vilket bord räcka till.

Jag får fundera lite mer på stockbordet...... :jimmyhacker:

Imorgon ska jag försöka mig på att sänka ner vedmaskinen så att den hamnar på en lagom arbetshöjd, samt få dit ett par rejäla däck så att det går att kroka fast den efter en bil eller atv för transport.

Och så funderar jag på hur göra med styrningen av vedmaskinen, om jag ska använda elstyrda ventiler, eller om jag ska ta manuella ventiler samt sätta nån sorts servo på dem och ändå kunna njuta av automationens sötma.
Fördelen med att använda manuella ventiler är att det känns mer robust. Mindre el som kan krångla ifall den blir lämnad ute i regn av nån som jag lånat ut maskinen till.

Författare:  orvar-e [ 21.46 2013-06-23 ]

Här var det inte mycket respons, har alla gått på semester?

Jag har inte vilat från projektet. Nu idag så har jag monterat fast motorsågen på en vagga. För att tippa vaggan och där med såga så har jag ett ställdorn som höjer sig så sågen går ner mot trädet eller sänker sig så att sågen går ifrån.
Funderar nu på hur man ska kunna få en återkoppling att sågen börjat såga i trädet så man kan anpassa hastigheten på ställdornet efter hur pigg kedjan är efter hur mjukt trädet är och efter diameter på trädet.
Tänkte att nån effektreglering kanske skulle kunna vara vägen att gå. Sågen drar som mest 2kw enligt spec, så nån slags reglering som försöker optimera uttagen såg effekt ur sågen så att den ej överbelastas eller inte tas ut nog med effekt.
Målet är ju att sågen ska röra sig genom trädet så fort som möjligt utan att den tar mer stryk än den tål.

Antar att jag får testa mig fram, lägga på ström tången eller energimätaren som ligger nånstans. Sedan blir det väl till att linda en strömtrafo, och göra lite elektronik som omvandlar signalen till spänning och sedan pwm från det. Låter drygt och krångligt.

Ett annat sätt kanske skulle vara att sätta en kontakt på armen från ställdornet, när den kontakten bryts så stoppas eller saktas matningen in lite eller helt så att sågen hinner tugga ur.

Fler ideér mottags gärna.

Författare:  andpe [ 02.58 2013-06-24 ]

Flott prosjekt!
ved stor motstand i offer-treet, så vil lufttrykket øke.
Dette lufttrykket kan du bruke for å finne ut hvor lett sagen jobber.. evt bare en overtrykksventil? kiss!

edit: det er kanskje en elektrisk aktuator du bruker? hmm...

Författare:  danei [ 09.03 2013-06-24 ]

Jag tänkte också föreslå penumatik. Då kan du lätt lägga på ett konstant tryck i stället för en konstant hastighet.

Författare:  orvar-e [ 10.24 2013-06-24 ]

Jag har också tänkt på en pneumatisk cylinder, problemet är att jag måste ha en kompressor då.
Nackdel kompressor, annars mest fördelar kanske.
En fördel som jag ser det är att man kan snabblyfta sågen från trädet när den kapat färdig och spilla så lite tid som möjligt i det momentet.
Om man använder sig av gasfjäder när sågen ska tillbaka och luftcylindern det ska sågas.

Så hittas det en pålitligt robust och liten kompressor så är det fullt möjligt.

Författare:  Shargo [ 10.36 2013-06-24 ]

Fjäder/vikt-belastning som drar ner sågen och driven retur.
Sen är det bara att experimentera med hur aggressivt du ska fila kedjan.

Väljer du en vikt är det bara att montera den på hävarm så går det lätt att justera momentet - tvivlar på att du kan nå optimalt för både asp och ek utan att använda din effekt-idé ev kombinerat med mätning av kedjehastighet. Men tillräckligt bra för att det ska funka om man är någorlunda rimlig med vilka träsorter man blandar.

Författare:  orvar-e [ 11.01 2013-06-24 ]

lika som jag skrev om luftcylindern fast tvärt om. Som du påpekar så är det svårt att få en bra återkoppling. :humm:
Men jag sågar mest barrträd och nån björk. Men kvalitén på trädet kan så klart svikta rätt rejält.
Ska test såga med nuvarande konfiguration, bara för att få se sågen gå genom trädet se hur stabilt jag har fått till det eller om sågen kommer hoppa omkring i sitt fäste och vagga.

Fördel med cylinder och motvikter är att det går snabbt att få bort svärdet från trädet.
Fördel med ställdorn är att man kan få till en effektiv avverkning.

Författare:  orvar-e [ 11.07 2013-06-26 ]

Tänkte det, om man driver ställdornet med en säg 30-35 volt, vilket är 6 -11 volt högre än vad den är specad för. Sedan har man en ganska svagströmkälla så att vid minsta lilla last så duckar spänningen och ställdornet saktar ner. Precis som om det hade varit en lyftcylinder med lågt konstanttryck som styrt vaggan till sågen.
När sågen sedan ska tillbaka så kommer det att gå fortare efter som det inte finns någon last. (Eller också kopplar man över den funktionen när sågen ska tillbaka)
Vad tror ni om den lösningen?

Författare:  Nerre [ 12.48 2013-06-26 ]

Att känna av lasten genom att mäta motorströmmen är ju rätt vanligt så det kanske kan fungera. Problemet är väl kanske att startmomentet är så stort att den inte går igång på grund av det.

Författare:  orvar-e [ 19.59 2013-06-26 ]

Sågens motorlast är den enda motorlast som är intressant, frågan är hur man mäter av den enklast samt återkopplar det till ställdornet utan att krångla till det för mycket.

Författare:  Jan E [ 12.12 2013-06-28 ]

Kom att tänka på att det vanligaste sättet vi människor använder för att avgöra om en motor går trögt är vår hörsel. Så vitt jag förstår vore det fullt möjligt (och enkelt) att via en mic lyssna på varvtalet och därefter använda signalen som input till en styrkrets för sågsvärds trycket mot stocken. Till jobbet att trycka sågsvärdet mot stocken hade jag valt 2 st "airmuscle" kopplade i par reglerade via pmw drivna solonoider.

Författare:  Lasp [ 16.31 2013-06-28 ]

Bra förslag Jan E, borde kunna fungera, med rätt snabb återkoppling!

Mikrofoner är klart underskattade som styrmedel!

Författare:  orvar-e [ 22.00 2013-06-28 ]

Med mina elektronik kunskaper så är det nog lättare sagt än gjort att gå på mikrofon. När jag drar igång den bensindriva sågen bredvid hur ska då styrningen till vedmaskinen reagera. Eller när grannungen drar förbi på bakhjulet på sin cross och det ekar 2 taktare över nejderna.

Jag tror på gammal beprövad metod, dvs en strömtrafo. Den behöver inte var särskilt linjär eller noggrann, bara det går att sätta högsta tillåtna effektuttag från sågen.

Författare:  orvar-e [ 22.16 2013-06-28 ]

Igår så skulle jag äntligen få testa klyv funktionen i vedmaskinen. Jag hade talat med min kollega på jobbet som har hydrual kunskap. Jag var osäker på vart jag skulle placera hydrualfilttret, före eller efter tank. Jag trodde att det var före tank, men min kollega hade en bra invändning att man skulle placera filtret efter tank och före pump för att man inte skulle dra in smuts som finns i tanken.
Gjorde som han sa satt filtret före pump med resultat att pumpen kaviterade, det funkade inte alls alltså. Provade då utan filter och då funkade det, ska prova att sätta filter före tank när jag får tid.

Författare:  Shargo [ 23.16 2013-06-28 ]

Pumpar är ju ofta usla på att suga men bra på att trycka... oljefiltret i bilar sitter av den anledningen efter pumpen men före förbrukarna.

Författare:  Båtdoktorn [ 10.19 2013-06-29 ]

Enklast måste vara att mäta vartalet på motorsågen. För att få återkoppling hur tungt det går. Kräver bara en digital ingång på plc'n

Författare:  Micke_71 [ 10.45 2013-06-29 ]

Några reflektioner. Svetsar du utomhus? Öppna dörrar?

Sköter väl 95% av svetsningen som vi gör själva på jobbet. Har även under en kortare period även produtkionssvetsat lite grann. Nu är det mest justeringar och lite fixturer. En sak som jag snabbt lärde mig med våran trådspruta (Esab 400ampere) var att det kvittade om jag stod mitt i verkstan med portarna 20-30m bort i vardera riktning. Öppnade någon så vi fick det minsta korsdrag så blir svetsarna skit.

Med de krafter som blir på klyven så hade jag nog valt att svetsa hela klabbet med pinne. Kan man vända o vrida på konstruktionen så man får de viktigaste svetsarna i horintalt V eller stånde liggande kärlfog så brukar det vara enkelt med pinne. Vanliga 48'or är starka o sega men lite småtjuriga att tända om, tror även att rutil skulle funka bättre än trådsprutan. Rutilen får dock dålig slagseghet i kyla (-20).

Efter lång tids uppehålli pinnsvetsandet så var jag bara tvungen o prova lite med invertern. Utan övning och utan att ha bränt en pinne sedan en båttrailer typ 10 år tidigare (lite lögn, tror jag hade svetsat kanske 4-5 pinnar på de tio åren) så vart det så här. http://www.maskinisten.net/viewtopic.ph ... 53#p290553

Författare:  Jan E [ 11.24 2013-06-29 ]

Om vi skall gå på den enklaste metoden för att förhindra att sågmotorn "kovnar". Ja då är det kraftigare sågmotor som gäller. En som är överdimensionerad i förhållande till normalbelastningen. Snabba "köpeprocessorer" har normalt mer än 2 kW.

Författare:  orvar-e [ 11.32 2013-06-29 ]

Bra idé det borde gå att få dit en magnet sensor typen en sån i ABS bromsar

Författare:  orvar-e [ 12.04 2013-06-29 ]

Jag låter en bekant med pinnsvets svetsa de mest kritiska delarna.

Författare:  orvar-e [ 12.07 2013-06-29 ]

Jan E skrev:
Om vi skall gå på den enklaste metoden för att förhindra att sågmotorn "kovnar". Ja då är det kraftigare sågmotor som gäller. En som är överdimensionerad i förhållande till normalbelastningen. Snabba "köpeprocessorer" har normalt mer än 2 kW.

Jag måste göra det bästa av det jag har och det jag råd med.

Författare:  Jan E [ 00.48 2013-06-30 ]

Det gör du rätt i. Lycka till med bygget. Ett tips i all välmening är att du håller kåll på motor temperaturen på elkedjesågen, har själv bränt en kraftig elkedjesåg i vad jag tyckte var normal användning (ej kontinuerlig drift).

Författare:  v-g [ 11.44 2013-06-30 ]

Jag skulle nog satt en återkoppling kanske så simpelt som en vanlig termometer på sågens "inre temp" nu menar jag då inte borra sig in i det innersta men kanske läsa av utblåsluften åtminstone.

Får man en siffra på det kanske man slipper köra den där sista stocken och vips brinner sågen. Det en sak att stå och kapa ved för hand en helt annan med "vedmaskin". Vet ju bara hur jag kört med pilkemastern och där tror jag ingen elsåg skulle ha hållit :mrgreen:

Sen vette fan hur bra det är att ha sågen automatisk egentligen jag är bra skeptisk till det. Det är många gånger jag gått på pumpen för att det fastnat åkt på snedden eller så. Träd är ju inte formpressade precis och tamifan hittar de alltid möjligheter att kila fast sig, svärdet eller klyven på hur raka och fina de än var innan. Så se för guds skull till att ha en eller flera nödstoppar lätt tillgängliga från där du normalt står. Fastnar sågen eller segar sig kan det gå fort att den pajar.

Men bra intressant och håll uppe modet för det verkar bli bra!

Författare:  orvar-e [ 20.22 2013-07-01 ]

Tack för uppmuntrande ord, det värmer alltid gott när det bär emot och man har gjort fel och börjar tvivla på sin egen
förmåga.

Hålla koll på temperaturen är en bra ideé som jag lyssnar på, och att pilla fast en tempsensor på sågmotorn är nått som jag kommer att göra. Jag har en digital reglertermostat liggandes (eller vad det kallas) en sån borde gå att använda, då får jag aktuell temperatur samt att det går att ställa in den när det inte ska gå att starta sågen. Det borde kunna rädda sågen, iaf jag har läst att stihlsågarna ska vara rätt robusta och stryktåliga. Men vi får väl se vad som tar slut först i år, sågen eller vedhögen...... :vissla:

Författare:  v-g [ 21.47 2013-07-01 ]

Säkrast att hyra vedmaskin så du slipper frysa ;) ähum... eller jag menar så du får göra den exakt som du vill utan stress.... ähum.... fast då tar det nog 10-15 år innan den är helt klar :vissla: :madmodder:

Som komplement till filtret kan du ha en sån magnetpropp där returen mynnar i tanken så rinner det "typ" på magneten detta är nice om det flyger metalldelar (av någon outgrundlig anledning).

I typ jänkare brukar ju bara magneten vara fäst i oljetråget mha sin egen kraft, kruxet är väl hur man ska få den ur en djup tank :humm: Kanske hålsåga in en genomföring(=muff) som man pluggar och samtidigt lägger magneten i :?:

Glöm inte att göra stor returledning det är viktigt, vet en som hade skitseg kran på skogsmaskin (egenbyggd) just pga för klen retur.

Författare:  GuruX [ 12.51 2013-07-02 ]

Jag vet att bygget är igång och tar sig framåt. Men jag tänkte ändå dela med mig av en enkel ved-klipp/klyv, som inte varit på tal innan. Den bygger på en vertikal press som både klipper och klyver. Den är rätt manuell av sig, men gör två saker i ett moment. Nackdelen är att det brukar bli rätt mycket flis.
Se videon, så förstår ni hur den funkar.
http://www.youtube.com/watch?v=JHCkfBG27qc

Författare:  orvar-e [ 20.56 2013-07-02 ]

hej Gurux jag har funderat på att bygga en klipp men bestämde mig för att lägga mina pengar och energi på den maskin jag bygger nu.
Jag är lite skeptiskt till vedklipp när det blir liter större diameter eller när trädet är rötskadat. Jag är rädd att det blir rätt mycket söndertrasat och spill om det inte är ett "bra" träd för vedklipp.
Men jag kan ha fel, har ju aldrig ägt en vedklipp än mindre klippt en säsong med ved.

Idag har jag och polaren klyvt lite ved, tog bort sågen för att säkerhets mekanismerna är inte på plats än. Vill ju inte att det ska gå att köra klyven samtidigt som sågen är nere. Då brakade det till i sågen och så är den "också" trasig.

En olycka hände :( min dewalt 18volt borrmaskin finns inte längre i livet.
Jag hade precis fått dit hydraulfiltret och skulle testa och var lite nervös att jag vänt det fel eller att det skulle hända nått spektakulärt, innan så hade jag borrat för en skruv och sedan lagt borrmaskin i vaggan där veden som ska klyvas hamnar.
Jag såg inte att borrmaskinen låg där, skulle köra ett test slag med klyven och braaak!! lät det, sedan låg det gul dewalt plast och en massa meck på flera kvadratmeter. Det possitiva är att batteriet verkar ha klarat sig, negativa att, det första jag klyver med min vedmaskin är min nya fina delwalt. :(
Visst så hände det nått spektakulärt, Suck!!

Bilaga:
SAM_1059.JPG

Första klyvningen om man räknar bort delwalten.

Författare:  v-g [ 21.38 2013-07-02 ]

Sorry, råkade skratta rakt ut när jag läste om din DeWalt :rofl

Klippar är i vart fall inget bra om man ska ha längre ved då den inte klyver längs med får man många man måste "efterklyva" så att säga.

Funkar heller inte så bra om det är kvistigt då snarare krossar den trädet, samma såklart om det är murket men det gör pilken också till viss del. Har testat, man är ju såklart för dumsnål för att inte ta med trädet som ligger inom räckhåll för kranen trots att man ser vad det är för nåt :vissla:

Annars ser det bra ut, låt den inte rosta nu innan du fått på grundfärgen!

Författare:  orvar-e [ 21.41 2013-07-05 ]

Vi skrattade också åt eländet, nu måste jag hitta en ny dewalt att samma typ så att batterierna som finns kvar passar.

För två dagar sedan vart det stopp o produktionen, det visade sig att hydrualfiltret var för litet som jag befarat. Filtret vart snorhett, nu har jag ersatt det mot ett större och mer anpassat filter som ska klara 55 liter och är glasfiberfilter 25my abs. Nu blir det ingen extra värme pga av filtret iaf.
Nästa vecka när min hjälpreda har slut på semestern så ska jag fixa färdig sågen samt måla aset, inte för att den kan ha så lätt för att rosta med all hydraulolja jag sullat omkring med.
Hur tvättar man lättast bort hydrualolja så att man får en yta som går att grunda på? Nån som har ett tips.

Bilaga:
SAM_1071.JPG

Bilaga:
SAM_1067.JPG

Författare:  Karahana [ 09.26 2013-07-06 ]

Gå över den med avfettning och sen torka rent med thinner innan du målar så borde det bli bra

Författare:  danielr112 [ 20.16 2013-07-06 ]

Högtrycktstvätt och lite avfettning så är de klart. De flesta "skitfärger" fäster rätt så lätt sedan.

Författare:  v-g [ 22.09 2013-07-10 ]

BIlligt och bra är bensin sen som ovan sagt, thinner det löser kvarvarande rester.

Ska man vara noga så klibbduk det sista.

Författare:  gege [ 21.07 2013-07-11 ]

Fint bygge! Tänkte smyga in min vedklyv som jag byggde för ca 5år sedan.
Kan utan problem säga att den slår alla "worlds fastest woodsplinter" på youtube.

2st massiva stålhjul i hög fart och ett transportband som matar i, allt går i en faslig fart två man klarar inte att mata på ved tillräckligt fort :-)

Dock är den känslig för stora vedbitar och man får hämta veden 10m bort... så det var mest ett roligt bygge.

Bilaga:
IMAG0614.jpg

Bilaga:
IMAG0615.jpg

Bilaga:
IMAG0616.jpg

Bilaga:
IMAG0617.jpg

Författare:  Lasp [ 21.29 2013-07-11 ]

Fräckt! Lagrad energi som används kort stund måste vara toppen.
De två klyvhjulen hur är de kopplade till svänghjulen?

Författare:  danei [ 21.30 2013-07-11 ]

Var är filmen?

Författare:  orvar-e [ 21.34 2013-07-11 ]

Ja det var en udda fågel, verkar farlig men kul att klyva med. Vill inte veden väldigt gärna gå på sidan av eller?

Idag vart jag klar med den grova veden ca 30kbm, har nu kanske 3 kvm med fin ved kvar som jag ska ha att labba fram en bra såg lösning med.

Författare:  gege [ 21.43 2013-07-11 ]

Det är klyvhjulen som är svänghjulen.

Tyvärr har jag ingen film, det var 2år sedan den var igång, men ska nog dra igång den när veden ska in.

Inga problem att det går på sidan av, en liten plåt styr samt att veden i princip skjuts in i maskinen från bandet.

Författare:  orvar-e [ 06.44 2014-05-28 ]

Jahap! då har jag plöjt ner första timmarna i vedmaskinen i år. Har monterat en panel så att hydrualolja inte ska kunna spruta på den som kör vid ett slangbrott. Vidare så har jag skaffat en hydrualmotor på 5cc så jag hoppas att kunna ha till sågmotorn, ny och stor hydrualventil är införskaffad, med den så ska det gå att välja om hydrualoljan ska driva klyvcylindern eller sågmotorn.

Ska fixa en knappanel för start och stopp, sågning eller klyvning, samt styrning för automatisera sågning och klyvning. Ett stockbord ska också brännas ihop och nån finurlig lösning för att få upp de lite tyngre stockarna på vedbordet utan att bryta sig fullständigt. Och måla hela härligheten är också viktig, får se hur långt jag kommer i år.

Just nu skulle jag behöva en apparatlåda för styrningen.

Författare:  Terho [ 12.54 2014-05-30 ]

Arbetskamraten har byggt en smidig klyv.

https://www.youtube.com/watch?v=pXE8Czs ... ata_player

Författare:  Gimbal [ 13.55 2014-05-30 ]

Mycket tjusigt bygge. :tumupp: Hydrauliskt inställbart svärd var nästan för lyxigt.
(Sen att den gör ett helt slag utan att man man behöver hålla in någon spak eller knapp är himla praktiskt, men skulle nog aldrig bli godkänt ur säkerhetssynpunkt på en kommersiell apparat. Gissar jag.)

Författare:  orvar-e [ 15.13 2014-05-30 ]

Den klyven var tjusig. Ser inte särskilt mobil ut dock.

Gimbal... tveksam har för mig att jag se flera CE märkta klyvar som har manuellventil utan fast mitt punkt. Så när man kör trycker man fram spaken, spaken ligger sedan i läge fram tills en klack slår till den då hamnar spaken så att cylindern backar. När cylinder backat max så balanseras spaken upp av en andra klack som gör att spaken hamnar i mittläge.
Dom säljer iaf såna ventiler på hammars.se men använder magnet för att hålla spaken för back.

Författare:  Gimbal [ 17.11 2014-05-30 ]

Känns spontant svårt att få till en riskanalys som inte kräver någon form av hålldon allra minst. (Irreversibel skada/dödsfall brukar kräva någon form av skyddsåtgärder)
Men det finns kanske de som lyckats? :humm:

Författare:  orvar-e [ 23.08 2014-09-15 ]

Jobbat lite på sågen, snart om några timmars (läs 5 -10 timmar) jobb dags för test. Några bilder först.
Har byggt en växellåda för att växla upp hastigheten från hydrualmotorn till sågkedjan. Har räknat en del men det ligger ändå
på nivån 'hoppas det fungerar'. Ingående varvtal blir ca 4000 rpm, utgående blir ca 10000 rpm. Det ger en kedjehastighet på såg
kedjan - ca 20m/s. Ungefär som det brukar vara på en vanlig bensin driven motorsåg. Det är lite svårt och bökigt att testa när man
håller på med hydrualik, tacka vet jag el, bara att testa under utvecklingen.
Så här efter åt har jag funderat på om jag skulle kört med en tvåpolig trefas motor ca 3000rpm. Har sett klipp på tuben där någon använt en sån
och det har gått undan av bara den det också.
En bild säger mer än tusen ord brukar det heta, men är det nått som är oklart hur jag tänkte så svarar jag gärna på frågor. :)

Bilaga:
DSC_0386.jpg

Bilaga:
DSC_0390.jpg

Bilaga:
DSC_0391.jpg

Bilaga:
DSC_0392.jpg

Bilaga:
DSC_0406.jpg

Bilaga:
DSC_0407.jpg

Bilaga:
DSC_0410.jpg

Bilaga:
DSC_0412.jpg

Bilaga:
DSC_0415.jpg

Bilaga:
DSC_0416.jpg

Bilaga:
DSC_0417.jpg

Bilaga:
DSC_0418.jpg

Bilaga:
DSC_0421.jpg

Bilaga:
DSC_0423.jpg

Bilaga:
DSC_0424.jpg

Författare:  caltex [ 10.51 2014-09-16 ]

Har du kollat om transmissionskedjan i växellådan fixar kedjehastigheten?

Författare:  orvar-e [ 19.37 2014-09-16 ]

Jodå enligt gubben som hjälpte mig på kedjeteknik så skulle det gå utan större problem. Men det var tvunget att finnas kontinuerlig smörjning, därför kommer växellådan vara tät och ha smörjolja.
Sågen går ju kanske 5- 15 sekunder åt gången så den går ju inte konstant i de höga varvtalen.
Kommer ha en växlar ventil som gör att antingen så går sågen eller också så går hydrauliken till klyven, det är också en säkerhet.
Fler bilder kommer i natt om jag får tid.

Författare:  orvar-e [ 07.18 2014-10-12 ]

Nu är sågen klar för första test körning i bänk, hoppas jag inte missat nått. :|

Författare:  gunne [ 14.15 2014-10-13 ]

Missa inte att filma!

Författare:  orvar-e [ 17.10 2014-11-15 ]

Såklart kommer det en film när det finns nått värt att visa. :)

Just nu är vedmaskinen bara en uppklädd vedklyv.

Författare:  danei [ 20.17 2015-08-15 ]

Har det hänt något på den här fronten. Geges klyv verkar ju rolig....

Författare:  orvar-e [ 17.11 2015-08-30 ]

Lite har hänt, har pillat ihop en styrning till den. Men som småbarnsförälder så är fritid en lyxvara.
Jag skulle haft tag på en luftcylinder, men har lite svårt att få tag på rätt då ny köp inte är något alternativ.

Författare:  Henry [ 20.55 2015-08-30 ]

Läste lite längre bak att du använt 25 my filter, skall det inte vara mer 2.5 my eller kanske tom bättre till hydraulsystem? 25 my är ju 0.025 mm stora partiklar som kan släppas förbi vilket jag tycker låter lite väl stort i hydraulsystem med deras många glidande ytor som tex i pumpen?

Författare:  orvar-e [ 22.32 2015-08-30 ]

Ingen aning, men du har säkert rätt. När jag får dit hydraulmotorn så kan det nog vara bra ideé att ha ett bättre filter.
Får försöka komma ihåg att ta upp det den dag jag ska till hydraulfirman för att få nya slangar tillverkade.

Författare:  orvar-e [ 02.59 2019-05-17 ]

Hej å hå.... nu typ 4 år senare har jag testat hydrualmotorn och räknat och funderat lite mer, ja inte hela tiden utan mest senaste tiden.

Jag byggde en växellåda till motorn för några år sedan, kopplat in all hydraulik nu på våren och testat. Och oj herre j*vlar vilken sprutt det vart på utgående axel.
Kommer inte ihåg nu hur mycket den skulle växla upp, men iaf 3 ggr. Och motorn lämnar ca 4000 rpm. Det gick ju inte alls som jag tänkt mig.
Lagren vart varma med engång och jag drog örona åt mig och tänkte att så här går det inte att såga 20 kbm utan massor av underhåll. Och jag hatar underhåll på
hemmaplan. Så bort med växellådan, 4000 varv får räcka. Har ändå inte lika bråttom som killarna som kör skördare. :doubt:

Håller som just nu på att skissa på ett annat sätt att få ut kraften på kedjan än den som var.

Borde posta några bilder kanske ...... :humm:

Författare:  Sverige [ 18.18 2019-05-19 ]

Mmm...

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme