Bygga vedmaskin.

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
orvar-e
EF Sponsor
Inlägg: 5957
Blev medlem: 9 mars 2007, 09:01:32
Ort: Borlänge

Re: Bygga vedmaskin.

Inlägg av orvar-e »

Här var det inte mycket respons, har alla gått på semester?

Jag har inte vilat från projektet. Nu idag så har jag monterat fast motorsågen på en vagga. För att tippa vaggan och där med såga så har jag ett ställdorn som höjer sig så sågen går ner mot trädet eller sänker sig så att sågen går ifrån.
Funderar nu på hur man ska kunna få en återkoppling att sågen börjat såga i trädet så man kan anpassa hastigheten på ställdornet efter hur pigg kedjan är efter hur mjukt trädet är och efter diameter på trädet.
Tänkte att nån effektreglering kanske skulle kunna vara vägen att gå. Sågen drar som mest 2kw enligt spec, så nån slags reglering som försöker optimera uttagen såg effekt ur sågen så att den ej överbelastas eller inte tas ut nog med effekt.
Målet är ju att sågen ska röra sig genom trädet så fort som möjligt utan att den tar mer stryk än den tål.

Antar att jag får testa mig fram, lägga på ström tången eller energimätaren som ligger nånstans. Sedan blir det väl till att linda en strömtrafo, och göra lite elektronik som omvandlar signalen till spänning och sedan pwm från det. Låter drygt och krångligt.

Ett annat sätt kanske skulle vara att sätta en kontakt på armen från ställdornet, när den kontakten bryts så stoppas eller saktas matningen in lite eller helt så att sågen hinner tugga ur.

Fler ideér mottags gärna.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
andpe
Inlägg: 98
Blev medlem: 13 januari 2011, 23:18:37

Re: Bygga vedmaskin.

Inlägg av andpe »

Flott prosjekt!
ved stor motstand i offer-treet, så vil lufttrykket øke.
Dette lufttrykket kan du bruke for å finne ut hvor lett sagen jobber.. evt bare en overtrykksventil? kiss!

edit: det er kanskje en elektrisk aktuator du bruker? hmm...
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26335
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Bygga vedmaskin.

Inlägg av danei »

Jag tänkte också föreslå penumatik. Då kan du lätt lägga på ett konstant tryck i stället för en konstant hastighet.
Användarvisningsbild
orvar-e
EF Sponsor
Inlägg: 5957
Blev medlem: 9 mars 2007, 09:01:32
Ort: Borlänge

Re: Bygga vedmaskin.

Inlägg av orvar-e »

Jag har också tänkt på en pneumatisk cylinder, problemet är att jag måste ha en kompressor då.
Nackdel kompressor, annars mest fördelar kanske.
En fördel som jag ser det är att man kan snabblyfta sågen från trädet när den kapat färdig och spilla så lite tid som möjligt i det momentet.
Om man använder sig av gasfjäder när sågen ska tillbaka och luftcylindern det ska sågas.

Så hittas det en pålitligt robust och liten kompressor så är det fullt möjligt.
Shargo
Inlägg: 594
Blev medlem: 2 februari 2012, 20:38:51
Ort: Orust

Re: Bygga vedmaskin.

Inlägg av Shargo »

Fjäder/vikt-belastning som drar ner sågen och driven retur.
Sen är det bara att experimentera med hur aggressivt du ska fila kedjan.

Väljer du en vikt är det bara att montera den på hävarm så går det lätt att justera momentet - tvivlar på att du kan nå optimalt för både asp och ek utan att använda din effekt-idé ev kombinerat med mätning av kedjehastighet. Men tillräckligt bra för att det ska funka om man är någorlunda rimlig med vilka träsorter man blandar.
Användarvisningsbild
orvar-e
EF Sponsor
Inlägg: 5957
Blev medlem: 9 mars 2007, 09:01:32
Ort: Borlänge

Re: Bygga vedmaskin.

Inlägg av orvar-e »

lika som jag skrev om luftcylindern fast tvärt om. Som du påpekar så är det svårt att få en bra återkoppling. :humm:
Men jag sågar mest barrträd och nån björk. Men kvalitén på trädet kan så klart svikta rätt rejält.
Ska test såga med nuvarande konfiguration, bara för att få se sågen gå genom trädet se hur stabilt jag har fått till det eller om sågen kommer hoppa omkring i sitt fäste och vagga.

Fördel med cylinder och motvikter är att det går snabbt att få bort svärdet från trädet.
Fördel med ställdorn är att man kan få till en effektiv avverkning.
Användarvisningsbild
orvar-e
EF Sponsor
Inlägg: 5957
Blev medlem: 9 mars 2007, 09:01:32
Ort: Borlänge

Re: Bygga vedmaskin.

Inlägg av orvar-e »

Tänkte det, om man driver ställdornet med en säg 30-35 volt, vilket är 6 -11 volt högre än vad den är specad för. Sedan har man en ganska svagströmkälla så att vid minsta lilla last så duckar spänningen och ställdornet saktar ner. Precis som om det hade varit en lyftcylinder med lågt konstanttryck som styrt vaggan till sågen.
När sågen sedan ska tillbaka så kommer det att gå fortare efter som det inte finns någon last. (Eller också kopplar man över den funktionen när sågen ska tillbaka)
Vad tror ni om den lösningen?
Nerre
Inlägg: 26655
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Bygga vedmaskin.

Inlägg av Nerre »

Att känna av lasten genom att mäta motorströmmen är ju rätt vanligt så det kanske kan fungera. Problemet är väl kanske att startmomentet är så stort att den inte går igång på grund av det.
Användarvisningsbild
orvar-e
EF Sponsor
Inlägg: 5957
Blev medlem: 9 mars 2007, 09:01:32
Ort: Borlänge

Re: Bygga vedmaskin.

Inlägg av orvar-e »

Sågens motorlast är den enda motorlast som är intressant, frågan är hur man mäter av den enklast samt återkopplar det till ställdornet utan att krångla till det för mycket.
Jan E
Inlägg: 100
Blev medlem: 24 juli 2011, 13:43:02
Ort: Lilla Edet

Re: Bygga vedmaskin.

Inlägg av Jan E »

Kom att tänka på att det vanligaste sättet vi människor använder för att avgöra om en motor går trögt är vår hörsel. Så vitt jag förstår vore det fullt möjligt (och enkelt) att via en mic lyssna på varvtalet och därefter använda signalen som input till en styrkrets för sågsvärds trycket mot stocken. Till jobbet att trycka sågsvärdet mot stocken hade jag valt 2 st "airmuscle" kopplade i par reglerade via pmw drivna solonoider.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Bygga vedmaskin.

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Bra förslag Jan E, borde kunna fungera, med rätt snabb återkoppling!

Mikrofoner är klart underskattade som styrmedel!
Användarvisningsbild
orvar-e
EF Sponsor
Inlägg: 5957
Blev medlem: 9 mars 2007, 09:01:32
Ort: Borlänge

Re: Bygga vedmaskin.

Inlägg av orvar-e »

Med mina elektronik kunskaper så är det nog lättare sagt än gjort att gå på mikrofon. När jag drar igång den bensindriva sågen bredvid hur ska då styrningen till vedmaskinen reagera. Eller när grannungen drar förbi på bakhjulet på sin cross och det ekar 2 taktare över nejderna.

Jag tror på gammal beprövad metod, dvs en strömtrafo. Den behöver inte var särskilt linjär eller noggrann, bara det går att sätta högsta tillåtna effektuttag från sågen.
Användarvisningsbild
orvar-e
EF Sponsor
Inlägg: 5957
Blev medlem: 9 mars 2007, 09:01:32
Ort: Borlänge

Re: Bygga vedmaskin.

Inlägg av orvar-e »

Igår så skulle jag äntligen få testa klyv funktionen i vedmaskinen. Jag hade talat med min kollega på jobbet som har hydrual kunskap. Jag var osäker på vart jag skulle placera hydrualfilttret, före eller efter tank. Jag trodde att det var före tank, men min kollega hade en bra invändning att man skulle placera filtret efter tank och före pump för att man inte skulle dra in smuts som finns i tanken.
Gjorde som han sa satt filtret före pump med resultat att pumpen kaviterade, det funkade inte alls alltså. Provade då utan filter och då funkade det, ska prova att sätta filter före tank när jag får tid.
Shargo
Inlägg: 594
Blev medlem: 2 februari 2012, 20:38:51
Ort: Orust

Re: Bygga vedmaskin.

Inlägg av Shargo »

Pumpar är ju ofta usla på att suga men bra på att trycka... oljefiltret i bilar sitter av den anledningen efter pumpen men före förbrukarna.
Båtdoktorn
Inlägg: 492
Blev medlem: 6 november 2008, 21:25:58
Ort: Övik

Re: Bygga vedmaskin.

Inlägg av Båtdoktorn »

Enklast måste vara att mäta vartalet på motorsågen. För att få återkoppling hur tungt det går. Kräver bara en digital ingång på plc'n
Skriv svar