Bygga vedmaskin.

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
orvar-e
EF Sponsor
Inlägg: 5957
Blev medlem: 9 mars 2007, 09:01:32
Ort: Borlänge

Re: Bygga vedmaskin.

Inlägg av orvar-e »

Lite bilder då, blir nästan förvånad att ingen krävt mig på bilder. :?:
DSCN5782.JPG
Plåt 1000x2000x5mm var den innan jag började karva i den.
Har en 3 mm plåt stående också vid frysen.
DSCN5788.JPG
Utgår ifrån en hammarsvedklyv. Och här har vi en strippad.
DSCN5790.JPG
Idag har jag svetsat anslaget, under den oregelbunda plåtlådan gömmer sig cylinder. Använder 5mm plåt i den, så att den inte blir krokig när stockarna ramlar och far på den.
DSCN5792.JPG
Imorgon ska jag försöka bygga in anslaget. (vad kalla det)

Idag har jag slagit på stort, hydrualmotor: check!, kedjedrev: check!, svärd 16":check! sågkejda:check
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
orvar-e
EF Sponsor
Inlägg: 5957
Blev medlem: 9 mars 2007, 09:01:32
Ort: Borlänge

Re: Bygga vedmaskin.

Inlägg av orvar-e »

Ännu en dag vid svetsen, inte går det fort heller. Svetsen krånglar med mig, ibland spottar den fan som en kobra, det är en Esab 160 A migsvets.
Känner på mig att gasen kommer att ta slut i helgen bara för att det inte går att byta tuber då.

Funderar på hur jag ska få till kedjesmörningen.
myke86
Inlägg: 9
Blev medlem: 20 mars 2013, 22:44:56
Ort: Hudiksvall

Re: Bygga vedmaskin.

Inlägg av myke86 »

Har du långt slangpaket på esab:en?
Vad använder du för tråd?
Vi har två esab svetsar 170A på jobbet modell nyare, och dom går inget bra med långt paket
minsta sväng på paketet så blir det smatter och tråden fasnar i munstycket.
Pröva byt till 1.0 tråd om du inte redan kör på det, så kan dom gå bättre
Användarvisningsbild
frownlayer
Inlägg: 1823
Blev medlem: 17 maj 2012, 19:40:32
Ort: Reftele

Re: Bygga vedmaskin.

Inlägg av frownlayer »

ett bra tips är att varje gång man byter tråd, så ska man ALLTID ta loss paketet och blåsa ur trådgenomföringen. gärna häva på nån droppe tunn fin olja. men inte för mycket ojla då blir det bara skit.

efter att vi började göra detta på mitt gamla jobb så löste sig många problem med ojämn trådmatning.
danielr112
Inlägg: 8043
Blev medlem: 18 januari 2009, 00:48:24
Ort: Alvesta, Småland

Re: Bygga vedmaskin.

Inlägg av danielr112 »

Har man minsta lilla skit kan man också knyta en tygbit innan slangpaketet. dvs precis efter matningen så kommer den rensa upp lite av skiten!
Användarvisningsbild
orvar-e
EF Sponsor
Inlägg: 5957
Blev medlem: 9 mars 2007, 09:01:32
Ort: Borlänge

Re: Bygga vedmaskin.

Inlägg av orvar-e »

Slangen är ca 2.5 meter, hur vida det är långt eller inte är jag inte rätt person att svara på. För det mesta blir svetsen okej, men så kukar det ur, men det kan bero på att slangen inte är rak då eller att fläkten virvlarna från fläkten blåser bort skyddsgasen. Ibland så går det skit bra att svetsa på ena sidan arbetstycket, sedan kommer jag över på andra sidan då blir det plötsligt skitsvets. Se bild.
DSCN5794.JPG
Se hur den har spottat och fräst, svetsloppor överallt, skit fult och svetsen till höger är kass.

Vilken olja? vanlig smörjolja.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
danielr112
Inlägg: 8043
Blev medlem: 18 januari 2009, 00:48:24
Ort: Alvesta, Småland

Re: Bygga vedmaskin.

Inlägg av danielr112 »

När du svetsar ochj det blir så. Om du kollar/känner på rullen samtidigt. rycker den liksom då? Isåfal är matningen instabil av nåt skäl.
Användarvisningsbild
orvar-e
EF Sponsor
Inlägg: 5957
Blev medlem: 9 mars 2007, 09:01:32
Ort: Borlänge

Re: Bygga vedmaskin.

Inlägg av orvar-e »

Ska kolla i morn, samt försöka få dit en tygbit.
Användarvisningsbild
orvar-e
EF Sponsor
Inlägg: 5957
Blev medlem: 9 mars 2007, 09:01:32
Ort: Borlänge

Re: Bygga vedmaskin.

Inlägg av orvar-e »

Bilder från dagen arbete, fick en hel del gjort idag. Kanske kan börja med vaggan i morgon, och sedan måste jag ta i tur med hur hydraulpumpen i motor ska placeras och vart ventilpaket, hydraultank och den mycket viktiga kopplingslåda ska vara.
Kedjesmörjningen har jag löst på ett tankemesigt plan. Det verkar vara vanligt att placera tanken med kedjeoljan högt och använda självdropp, och magnetventil för att stänga av den.
Hydraulmotorn har kommit till mitt uthämntningsställe, sågsvärd, kedja och drivhjul är på väg.
Hydraulventiler är köpta på tradera för längesedan, blir intressant att som om nån av dem fungerar. Hydraulblock från weimer.se
Just det jag har inte tagit nån bild på den tänkta kniven, man kan se glimtar av kniven på tre av bilderna.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
betelgueze
Inlägg: 46
Blev medlem: 20 juni 2011, 22:25:17
Ort: Karlstad

Re: Bygga vedmaskin.

Inlägg av betelgueze »

Apropå svetsningen som inte blir bra.
Så är det i alla fall så med pinnsvetsning, att om man ska göra en lång sträng i ett innerhörn.
Så får man börja svetsa som vanligt med att man har pinnen lutad framåt.
Sedan vartefter man närmar sig mitten, så får man luta över pinnen så att den lutar bakåt istället.

Detta på grund av att det bildas elektromagnetiska strömmar som stör svetsningen.
Jag vet inte om det samma gäller för Migsvets. Men det är ju en elsvets det också!

Prova på nån bit och se om det blir bättre. Lycka till :)
Användarvisningsbild
eeedis
Inlägg: 1398
Blev medlem: 12 januari 2011, 22:30:25
Ort: Hyltebruk

Re: Bygga vedmaskin.

Inlägg av eeedis »

Intressant bygge!! :tumupp:

Om det inte fungerar med smörjningen så kanske du kan snoka på att montera en oljepump på axeln till drivningen av kedjan. Sitter en sådan här på mitt Logosol:
http://www.logosol.se/store/sweden/inde ... slang.html
Hemmek
Inlägg: 83
Blev medlem: 22 januari 2012, 03:52:14
Ort: Älmhultstrakten

Re: Bygga vedmaskin.

Inlägg av Hemmek »

Hmm har alltid fått lära mig att man aldrig någonsin skall smörja i trådledaren.
Som jag ser det finns två skäl till att inte göra det.
1. Du vill inte ha något annat än ditt tillsatsmaterial på svetsstället.
2. Olja in det gör ju att skiten fastnar bättre i slangpaketet än innan.
Utan olja kan man ju blåsa ur skiten.
(görs grundligt vid varje trådbyte samt filtklämma på tråden som också byts med jämna intervall)

Nu har jag inte kört din svets men dom vanligaste felen jag har uppmärksammat under min tid som svetsare är.
Matningsrelaterat.
1. Trådmatningen har felaktig förspänning, (klassiker när man tar en ny svets)
Testa genom att mata ut en bit tråd böj den till ett V och mata sedan i din egen näve (så att tråden bildar en snygg liten spiral :lol: )
Böjen är där enkom för att inte mata genom din egen näve.
Du skall känna att den trycker på ganska bra men du skall kunna stoppa tråden genom att föra handen tillräckligt nära gashylsan och då skall det SLIRA i matarverket.
Annars släpp på förspänningen tills du hittar rätt.

2. Bromsen till trådhjulet felaktigt spänd.
Rullen skall gå lätt runt men inte så lätt att den spinner vidare med full rulle och full matning. (kontrolleras med jämna mellanrum i samband med trådbyte)

3. Trådledaren full med skit (förr eller senare kommer du till en gräns då det inte längre räcker med att blåsa)
Enkelt att testa dock, koppla av trådmatningens hjul och dra tråd igenom hela slangpaketet det skall gå rimligt lätt.

4. Defekt munstycke (det skall vara någorlunda glappfritt men inte trångt) händer att man får en liten jävla loppa där som gör att tråden går lite tungt. (alternativt fått sig en smäll så det är lite trångt)

5. Fel storlek på matarhjulsspåret.

Effektrelaterat.
1, felaktig jordkabel med tillhörande klämma.
2,Felaktig fastsättning av jordkabel med tillhörande klämma.
3.Uppslitet munstycke.
4.Skit i munstycket.

Prova att flytta jordkabeln när det börjat jävlas så märker du kvickt om det är magnetisk blåsverkan.

Om inte något av ovanstående hjälper funderar man seriöst så man inte själv gör något fel sen får servicekillarna kolla på det :wink:

Med vänlig hälsning Hemmek
Användarvisningsbild
orvar-e
EF Sponsor
Inlägg: 5957
Blev medlem: 9 mars 2007, 09:01:32
Ort: Borlänge

Re: Bygga vedmaskin.

Inlägg av orvar-e »

Tack för alla tips, idag bråkade svetsen inte med mig så det vart inte att jag gjorde nån åtgärd.
Testa trycket på trådmatning kan vara bra ideé.

Idag har jag börjat lite med vaggan där man ska lägga upp veden, jag vill ha det som på Pilkemaster, så att stocken dras fram när man klyver, jag har ändå inte kapacitet att både klyva och såga i ett. Med transportband så kan man klyva och såga samtidigt men med 4kw elmotor så kan man inte göra några större underverk. Få se om hydraulanläggning orkar med att driva volvo F11 motorn, den har diplacement på 10cc och hydraulpumpen ska lämna 24l/min enligt hammars.se.
Det ger ca 2100 rpm på motoraxeln enligt beräkning på specmahydraulic.se om det räcker för att såga av ett normalträd på rimlig tid blir ännu mer intressant att se. Kanske blir tvungen att uppgradera för att få mer flås i grejerna.
Användarvisningsbild
orvar-e
EF Sponsor
Inlägg: 5957
Blev medlem: 9 mars 2007, 09:01:32
Ort: Borlänge

Re: Bygga vedmaskin.

Inlägg av orvar-e »

Gasen slut så nu är det stop i produktionen, och det är kanske inte så populärt hemma om jag gömmer mig i garaget "hela" helgen.
Användarvisningsbild
orvar-e
EF Sponsor
Inlägg: 5957
Blev medlem: 9 mars 2007, 09:01:32
Ort: Borlänge

Re: Bygga vedmaskin.

Inlägg av orvar-e »

Ännu en uppdatering, jag har slitit i garaget i många timmar idag. Klockrent väder, det blåser så man får automatisk ventilation. Och om det inte räcker så har jag en fet fläkt att fläska på med, jag tror det är en sån fläkt som man har att blåsa upp hoppborger med, 2.2kw är den på och producerar in jäkla jetström. :D
Jag får mindre damm i halsen med den igång, så då klarar jag att hålla på att jobba längre utan problem.

Bilder......
DSCN5815.JPG
DSCN5818.JPG
DSCN5822.JPG
DSCN5823.JPG
DSCN5825.JPG
Har lagt upp en bit bara för att testa hur det blir att stämma. Och det känns som om hela maskinen blir för kort. Bordet är ca 1 meter i nuvarande form.
Sedan tänker jag mig att det går att dra ut yttligare ca 50-75 cm som sitter ihop med vedmaskinen, och sedan ha att löst bord bakom som är kanske 1.5 meter långt.
Och göra det till ett rullbord. Då blir totallängden ca 3 meter, vilket bord räcka till.

Jag får fundera lite mer på stockbordet...... :jimmyhacker:

Imorgon ska jag försöka mig på att sänka ner vedmaskinen så att den hamnar på en lagom arbetshöjd, samt få dit ett par rejäla däck så att det går att kroka fast den efter en bil eller atv för transport.

Och så funderar jag på hur göra med styrningen av vedmaskinen, om jag ska använda elstyrda ventiler, eller om jag ska ta manuella ventiler samt sätta nån sorts servo på dem och ändå kunna njuta av automationens sötma.
Fördelen med att använda manuella ventiler är att det känns mer robust. Mindre el som kan krångla ifall den blir lämnad ute i regn av nån som jag lånat ut maskinen till.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar