CNC fortsatt bygge sid7: closed loop steppers

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
larsb
Inlägg: 104
Blev medlem: 23 oktober 2010, 12:10:57

Re: muskel_CNC på G

Inlägg av larsb »

]Nu är nästan alla beställningar lagda!
Fick 55 kg aluminiumprofiler levererat från SMT montagetechnik i fredags, proximityswitchar från Singapore igår. Avbröt julstöket och byggde lite fräs istället :D

borrmall:
image.jpeg
resultat efter 32 hål och en hel del skruvande:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
larsb
Inlägg: 104
Blev medlem: 23 oktober 2010, 12:10:57

Re: muskel_CNC på G

Inlägg av larsb »

Fick hjälp med 3D-print av ett fäste till motorn för Y-axeln (THK KR45 linjärskena). Vips så var det klart! Passade perfekt, får se hur den håller vid fräsning. Blev riktigt sugen på att fixa printer också :)
bild (2).JPG
Sensorer från Singapore kostade 4USD så det blir intressant att se om man får vad man betalar för. Har läst upp mig på vad man borde ha för sensorer för Gecko 540. Blev NPN NC induktiva. Rätt eller fel? :humm:. Olika sidor rekommenderade olika typ av sensorer, annars går det väl att lösa på nåt sätt. Nån som vet om det är rätt/ hur man kopplar dessa?
bild (1).JPG
Kress med fäste kommer från Sorotec.de. Nu saknas bara T-bord och lite shimsplattor innan bygget kan bli klart!
bild.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8271
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: muskel_CNC på G

Inlägg av X-IL »

Jag har nog köpt likadana givare, inga problem att koppla in i alla fall. Går utmärkt att köra på 5V trots märkspänningen på 6-30V eller så.
larsb
Inlägg: 104
Blev medlem: 23 oktober 2010, 12:10:57

Re: muskel_CNC på G

Inlägg av larsb »

OK, toppen.

Tänkte bara använda för limit men hur funkar dina, är de tillräckligt exakta för att sitta som home-givare?
De jag beställde hade 4mm mätavstånd, samma för dig?

Var de här:
http://www.ebay.com/itm/DC-3-Wire-6-36V ... 20d7ee5b4e
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8271
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: muskel_CNC på G

Inlägg av X-IL »

Jag har bara kopplat in dem tillfälligt, de sitter alltså inte monterade på min fräs ännu. Jag tror att de är alldeles tillräckligt noggranna som home-givare.

Jag kommer faktiskt inte exakt ihåg vilka jag köpte. Jag kollar på eBay-historiken.
Fasen, nu fick jag ju det där att fixa under julen också, kan väl vara på tiden kanske.

3 minuter senare: Dessa var det jag köpte: LJ12A3-4-Z/AX Inductive Proximity Sensor Detection Switch.

EDIT: Alltså precis samma
larsb
Inlägg: 104
Blev medlem: 23 oktober 2010, 12:10:57

Re: muskel_CNC på G

Inlägg av larsb »

Alla shims och plattor klara, spindelfäste klart, nu saknas bara bord och koppling av motorer och styrning :D .
Blev lite småmissar på vägen naturligtvis, särskilt att pelarborren är vek ställde till problem vid försänkningarna på z-axelns adapterplatta. Är riktigt nöjd att borrat och gängat inom halvmillimetern med mina förutsättningar
image.jpg
Slutresultat ikväll:
image.jpg
Ska julpyssla bälgar som skydd för skenor och skruvar - har nån tips var man kan köpa nya utan att det blir snordyrt?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
NULL
Inlägg: 2522
Blev medlem: 15 september 2010, 12:59:25
Ort: Örebro

Re: muskel_CNC på G

Inlägg av NULL »

larsb
Inlägg: 104
Blev medlem: 23 oktober 2010, 12:10:57

Re: muskel_CNC på G

Inlägg av larsb »

Bra beskrivning! Tackar :tumupp:
larsb
Inlägg: 104
Blev medlem: 23 oktober 2010, 12:10:57

Re: muskel_CNC på G

Inlägg av larsb »

Mätte in bordskenorna ikväll, var tvungen att lossa alla profiler och börja om för det visade sig vara ganska snett från förra monteringen. Mätte längderna på profilerna och det skilde sig inom nästan en millimeter - ganska dåligt kapat av SMT montagetechnik som levererade dom. Vi konstruerade bordet som profiler uppe på varandra just för att undvika inverkan av kapningstoleranser.. (drLove hade ju problem med det så vi lärde av honom :) )

Tog mitt källarbord som referens för att få det grovt rätt.
bild (6).JPG
Sen snickrade jag ett fäste till indikatorklockan och mätte in bordsrälsarna. Blev inom en hundradel utan strul, kul att använda nåt man aldrig sett förut. Förstår plötsligt varför det är bra med vippindikator, det var svårt att komma åt att mäta med klocka för det var trångt nere vid rälsen.
bild (5).JPG
Resultatet ikväll, riktigt nöjd!
bild (4).JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
larsb
Inlägg: 104
Blev medlem: 23 oktober 2010, 12:10:57

Re: muskel_CNC på G

Inlägg av larsb »

Började med kulskruven för bordet ikväll. Köpte skruven från Ebay och var ju helt omöjligt att hitta fullt passande lagringar, fastsidans lager hade ovanlig dimension på låsmutter och distans. Fick till slut tag på en passande mutter på nån gitarrshop (m12x0,75) och en distansring på en RC-shop.

Hade först tänkt skippa lagring till kulskruven på frisidan men insåg att det blir omöjligt att mäta in den utan och det känns för oseriöst att låta den vispa runt utan inmätning. Frilager fanns inte nånstans i rätt håldiameter (6,35) så jag fick köpa en lagring med 6mm axelhål och skruvade till en jigg med skruvdragare och en plastbit till ändlager för att slipa axeln till 6mm.
bild (7).JPG
Tog en halvtimme med 320/400/800 våtslippapper, sen passade det perfekt.
bild (8).JPG
Nu måste jag bara mäta in kulskruven, men det blir inte idag :D !
bild (9).JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
tkgb
Inlägg: 185
Blev medlem: 30 november 2009, 20:21:23
Ort: Falkenberg

Re: muskel_CNC på G

Inlägg av tkgb »

6.35 mm är 1/4" så det är nog tumprylar du fått tag i.
Impad att du fick ner axeln 0.35 mm med bara slippapper och en borrmaskin :)
larsb
Inlägg: 104
Blev medlem: 23 oktober 2010, 12:10:57

Re: muskel_CNC på G

Inlägg av larsb »

@TKGB: Japp axeln var tum på frilagersidan men mm på fastlager, ologiskt men sant. Den är märkt NSK USA så tummen kommer väl därifrån.

Det är ju alltid problem på Ebay med att man inte får reda på hur grejerna ser ut/ saknar exakt spec.
Det är en precisionsslipad skruv men deras egna ändlagringar passar inte så den är väl surplus och ganska gammal - men helt oanvänd. Levererades med mätcertifikat så det var ett bra köp trots strulet.
Användarvisningsbild
gunne
Inlägg: 2073
Blev medlem: 17 juni 2004, 15:00:31
Ort: sthlm
Kontakt:

Re: muskel_CNC på G

Inlägg av gunne »

Snyggt och snabbt jobbat!

1/4" lager finns ju lätt att få tag på (t.ex. på Ebay).
larsb
Inlägg: 104
Blev medlem: 23 oktober 2010, 12:10:57

Re: muskel_CNC på G

Inlägg av larsb »

lager ja, men inte med lagerbock.. Hittade iochförsig bock från USA men då kostade frakten runt 300, rena rånet för 100g frakt, har ni tips på källor uppskattas det, kan vara bra nån annan gång :)
larsb
Inlägg: 104
Blev medlem: 23 oktober 2010, 12:10:57

Re: muskel_CNC på G

Inlägg av larsb »

Har mätt in kulskruven i höjd och sidled, tog en del tid när skruven kunde röra sig i två ledder.
bild (10).JPG
bild (11).JPG
monterat bord och fäste till kulskruv så nu är bordsrörelsen klar.
bild (12).JPG
Ekbordet är bara temporärt tills vi har verifierat att vår uppsättning funkar, om vagnarna kärvar under körning får vi offra lite rörelseområde för mer stabilitet.
Planen sen är T-spårsbord från vakuumtisch.de
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar