CNC fortsatt bygge sid7: closed loop steppers

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
larsb
Inlägg: 104
Blev medlem: 23 oktober 2010, 12:10:57

CNC-bygge på gång - behöver hjälp med stegmotordrivare

Inlägg av larsb »

Nu fem år senare har CNC:n körts en del och min stegmotordrivare verkar gett upp (geckodrive g540). Skulle behöva rekommendationer på vad ni skulle köpt idag när det gäller drivare, kan tänka mig att betala 3-5000 SEK för 3 axlar, behövs det PSU eller stegmotorer kan det få ingå också. Maskinen finns ju ganska bra beskriven i tråden redan så jag tänkte inte skriva något om det.

Jag har klarat mig med G540, 48V7A PSU och 2.8 Nm 3mH stegmotorer men om jag ska byta vill jag uppgradera. Har kört en del alu i tunna skär iom att min Z är ganska vek och jag kört en Kress-spindel. En 3kW vattenkyld spindel och hopp om att kunna fräsa stål ligger i framtiden.

Datorn jag kör är en gammal XP med Mach3 och via DB25-kabel, har ingen BOB, smoothstepper eller liknande som går via USB. Jag har inte behov av högre ström just nu iom att nuvarande stegmotorer inte tål mer, frågan är om den högre drivspänningen på nya drivare ger bättre hastighet/högre moment vid denna hastighet oavsett motor? Borde väl vara så.

Jag har kollat på:
Leadshine MX4660 4-Axis Stepper Driver (liknande g540 men högre effekt): http://www.cncrouterparts.com/leadshine ... p-334.html
leadshine AM882 https://mecheltron.com/en/product/leadshine-am882,
gecko 203V, https://www.geckodrive.com/g203v-digita ... drive.html
CWD drivare, JBCNC verkar ha dessa också https://www.cnc4you.co.uk/Digital-DSP-S ... search=cwd


Anledningen till att köpa g540 var att göra det enklare att koppla in, är fortfarande mest sugen på att använda och mindre sugen på att bygga så finns det bra alternativ som är plug-and-play så är det bra men jag vill inte offra för mycket prestanda på grund av detta. :D

Hoppas någon har lite tips!
Micke_71
Inlägg: 947
Blev medlem: 18 september 2004, 22:47:23

Re: CNC sönder - behöver hjälp med stegmotordrivare

Inlägg av Micke_71 »

Du har inte funderat på closed loop steppers. Brukar finnas billigt från kina.

De går mycket tystare, svalare och blir mycket starkare eftersom de läser av position och börjar inte kugga. Skulle de tappa position så får man felsignal som man kan använda till ”nödstopp”
Senast redigerad av Micke_71 28 oktober 2019, 19:25:38, redigerad totalt 1 gång.
larsb
Inlägg: 104
Blev medlem: 23 oktober 2010, 12:10:57

Re: CNC sönder - behöver hjälp med stegmotordrivare

Inlägg av larsb »

Jo, det har jag funderat på, är ju inte så dyrt när man har en stomme klar. Jag vill inte hamna i ett större projekt så jag köper nog från Europa och någon som jag litar på med garanti, utan 3 månaders käbblande osv.

Vad skulle du välja för drivare?
larsb
Inlägg: 104
Blev medlem: 23 oktober 2010, 12:10:57

Re: CNC sönder - behöver hjälp med stegmotordrivare

Inlägg av larsb »

Kollade runt lite, dessa var ju snorbilliga:
https://www.aliexpress.com/item/3302766 ... be7f382-31

Nästan svårt att motstå.
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Re: CNC sönder - behöver hjälp med stegmotordrivare

Inlägg av arvidb »

Vad tror ni om dessa? TMC5160 SilentStepStick. HV-versionen klarar upp till 50 V och 3 A. Måste dock konfigureras via SPI innan användning (efter varje power-on), och är kinkiga med att man slår på motorsströmförsörjningen innan logikförsörjningen. De ska tydligen vara väldigt tysta och kunna detektera skippade steg sensorlöst?
larsb
Inlägg: 104
Blev medlem: 23 oktober 2010, 12:10:57

Re: CNC sönder - behöver hjälp med stegmotordrivare

Inlägg av larsb »

Verkar för magiskt med kortet som länkades. Antagligen åker den dit direkt om man gör nåt fel, som en RC-controller.

Jag letade runt lite efter data på stegmotorkitet jag länkade till, det verkar vara nån slags kopior på leadshines drivare. Motorerna finns inget på som jag hittar.

Om inte nån provat antar jag att det är som vanligt: if it seems too good to be true..
Användarvisningsbild
ecenier
Inlägg: 1106
Blev medlem: 13 december 2007, 17:51:42
Ort: Älvsjö
Kontakt:

Re: CNC sönder - behöver hjälp med stegmotordrivare

Inlägg av ecenier »

Jag kör med TMC2130 till min 3d-skrivare. Drivarna för stegmotorerna helt tysta. I alla fall upp till en viss hastighet. Högre hastigheter är dom ganska tysta.
larsb
Inlägg: 104
Blev medlem: 23 oktober 2010, 12:10:57

Re: CNC sönder - behöver hjälp med stegmotordrivare

Inlägg av larsb »

Jag hittade dessa, kinesiskt men går att få från europa, inga kopior. Sajten verkar seriös, tycker det ser bra ut!
https://www.omc-stepperonline.com/1-axi ... river.html
Motorerna har låg induktans och bra moment vid hastighet.

Det är en storlek större än jag kört innan, Nema34 så det blir trögare att accelerera men vet inte vad som är bra eller dåligt, 1400g-cm2 inertia.

vad tycks, någon som har erfarenhet av dessa?
Micke_71
Inlägg: 947
Blev medlem: 18 september 2004, 22:47:23

Re: CNC sönder - behöver hjälp med stegmotordrivare

Inlägg av Micke_71 »

Tipsade en arbetskamrat som moddar en enkel kina cnc genom att byta ut allt bit för bit om just closed loop. Han köpte från från kina tror jag och var helnöjd. Tystare, snabbare, svalare och starkare. Sedan exakt vilken model han köpte vet jag inte.
larsb
Inlägg: 104
Blev medlem: 23 oktober 2010, 12:10:57

Re: CNC sönder - behöver hjälp med stegmotordrivare

Inlägg av larsb »

Kan du fråga vad det var?
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32560
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: CNC-bygge på gång - behöver hjälp med stegmotordrivare

Inlägg av säter »

larsb skrev:Anledningen till att köpa g540 var att göra det enklare att koppla in
Går det inte att felsöka och reparera G540.
larsb
Inlägg: 104
Blev medlem: 23 oktober 2010, 12:10:57

Re: CNC sönder - behöver hjälp med stegmotordrivare

Inlägg av larsb »

Jo, fick svar från Gecko som ville att jag skulle skicka in den. Iom US-frakt och tider och att jag inte är säker på rotorsak så tror jag ändå att jag uppgraderar. Känns roligare nu när jag funderat lite på alternativen.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32560
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: CNC sönder - behöver hjälp med stegmotordrivare

Inlägg av säter »

Jag tänkte att felsöka den själv.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33806
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: CNC sönder - behöver hjälp med stegmotordrivare

Inlägg av Glenn »

Gissningsvis kan du nog få en slant för den gamla här iaf, nån som vill försöka laga då.

Fast G540 är parport eller ? ..det gör den ju lite mindre populär, även om den förstås är bättre än random kinesiskt drivkort.
larsb
Inlägg: 104
Blev medlem: 23 oktober 2010, 12:10:57

Re: CNC sönder - behöver hjälp med stegmotordrivare

Inlägg av larsb »

Tja, tyvärr kan jag inte felsöka själv, över min förmåga. Iom att den fortfarande funkar intermittent är det ännu lite svårare. Om det fanns diagnostik som går att läsa ut från geckon vore det lättare, sökte men jag har inte hittat nåt sånt.
Senast redigerad av larsb 29 oktober 2019, 19:47:42, redigerad totalt 1 gång.
Skriv svar