CNC fortsatt bygge sid7: closed loop steppers

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
cosmox
EF Sponsor
Inlägg: 3854
Blev medlem: 6 januari 2004, 02:11:54
Ort: Hjälteby - Tjörn

Re: muskel_CNC på G

Inlägg av cosmox »

Verkligen ett inspirerande bygge!

Följs med stort intresse :)
larsb
Inlägg: 104
Blev medlem: 23 oktober 2010, 12:10:57

Re: muskel_CNC på G

Inlägg av larsb »

Tackar cosmox, det är ju pga forumet som det faktiskt blev ett bygge, kul att det uppskattas m tråden.

Byggt idag:
Portalens sidorörelse är sammansatt av en linjärenhet (thk kr45) och en skena (thk hsr30), lite udda men det var vad som fanns på Ebay till rätt pris.
Portalen går trögt och skorrar i ändlägen så jag plockade ned Z för att mäta in axel mot skena om det skulle vara att de skevar mot varandra. Ljud och ojämn gång i linjären var kvar även när axel och skena inte satt ihop, särskilt i vänster ändläge. Verkar som KR45-axeln kanske är böjd i skruven el liknande. Om någon har en teori vad det kan vara får man gärna tipsa!
bild.JPG
I monterat läge skilde det 7 hundradelar, plockade loss skenan och riktade in den, den här gången var det riktigt svårt, hundradelarna ormade runt vilt när jag drog åt skruvarna. Tog till slut 2 timmar innan jag fick till det inom 3 hundradelar, bättre än så tror jag knappt jag klarar att fixa.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
larsb
Inlägg: 104
Blev medlem: 23 oktober 2010, 12:10:57

Re: muskel_CNC på G

Inlägg av larsb »

Har fixat bälg till portalen. Köpte Ikeas plisségardin för 19:- som startämne, den är ju redan vikt på bredden så.. :D
Tog väl en 30 min att vika men blev riktigt bra. Funderar på att spraya med plasti dip el liknande. Nån som provat detta?
bild (15).JPG
bild (14).JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
larsb
Inlägg: 104
Blev medlem: 23 oktober 2010, 12:10:57

Re: muskel_CNC på G

Inlägg av larsb »

Måste göra en till bälg för den viker ut sig om den blir för sträckt :? , verkar behövas runt 4 ggr rörelsevidden för att bli bra. För mig blir det alltså 4x60=240 cm helt utsträckt bälg. Har också fått hem en kermitgrön plasti-dip som jag ska lägga på.
Kan bli helt.. Underbart! Eller skitfult. :D
image.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
larsb
Inlägg: 104
Blev medlem: 23 oktober 2010, 12:10:57

Re: muskel_CNC på G

Inlägg av larsb »

Done! :D
image.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
ralvejd
Inlägg: 598
Blev medlem: 24 juli 2012, 23:29:42
Ort: skaraborg

Re: muskel_CNC på G

Inlägg av ralvejd »

följer bälg experimentet med stora ögon :tumupp:
synd att ikea ska va så irriterande långt bort
Användarvisningsbild
NULL
Inlägg: 2522
Blev medlem: 15 september 2010, 12:59:25
Ort: Örebro

Re: muskel_CNC på G

Inlägg av NULL »

Köpte Ikeas plisségardin för 19:- som startämne
:tumupp: Bra idé!
larsb
Inlägg: 104
Blev medlem: 23 oktober 2010, 12:10:57

Re: muskel_CNC på G

Inlägg av larsb »

Har ritat och fått hem 3D-printade fästen till bälgen. Verkar som jag har ett fel i CAD-modellen för 3 mm skiljer nånstans, trots det kan de användas då jag lade till justermån.
image.jpg
Ska testa att limma ihop fästena med UHU-hart, de är gjorda i två delar var i ABS.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
larsb
Inlägg: 104
Blev medlem: 23 oktober 2010, 12:10:57

Re: muskel_CNC på G

Inlägg av larsb »

Gick åt h-vete med uhu-limmet på ABS, fäste inte alls :doh:, epoxy funkade bättre.
Provade sen med cyanoakrylat för att limma bälgen mot fästena men polyestern i väven löstes upp av limmet.

Blev till slut att tejpa, har en grym tejp som egentligen ska vara till diffusionsspärrplast, lite klipp och klistra och voila!
image.jpg
Gött att se det på plats!
Visade sig direkt att en styrtråd eller liknande behövs i ändarna för att hålla in bälgen mot portalen men det får bli en annan kväll :D
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
larsb
Inlägg: 104
Blev medlem: 23 oktober 2010, 12:10:57

Re: muskel_CNC på G

Inlägg av larsb »

Har fått styrtråd för bälgen på plats, tog skaften från en sats fiskekrokar och limmade på bälgen.
bild (17).JPG
bild (16).JPG
Fäste låsmuttern till bordets kulskruv med loctite (låspinne saknas iochmed att den inte är original). Två dragspel fick skydda skenor och skruv under bordet, väldigt lätt att bara klippa till och sätta fast.
bild (18).JPG
På baksidan kommer spån att fastna i dragspelets veck så jag tror att det får bli en kant i neopren eller liknande som styr bort spån på baksidan av bordet.
Nu ska jag bara flytta fräsen till sin rätta plats så kan jag mäta in portalen mot bordet. Det känns som om det inte är mycket kvar innan det kan bli en första körning!
:D :D :D
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
H.O
Inlägg: 5715
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Re: muskel_CNC på G

Inlägg av H.O »

Varför inte ersätta "dragspelet" bakom bordet med en "rullgardin"? Under rullgardinen kan du sedan ha en behållare så att spånen trillar ner i den varje gång bordet går mot sitt bakre läge.
Användarvisningsbild
PeterH
Inlägg: 8614
Blev medlem: 15 mars 2006, 15:57:10
Ort: Gävle/Valbo

Re: muskel_CNC på G

Inlägg av PeterH »

Smart H.O :tumupp: En idé som läggs på minnet, om den går att plocka fram när jag behöver är ju en annan femma... :vissla:
Användarvisningsbild
gunne
Inlägg: 2073
Blev medlem: 17 juni 2004, 15:00:31
Ort: sthlm
Kontakt:

Re: muskel_CNC på G

Inlägg av gunne »

Snyggt jobbat!

Det känns som att "man" oftast bygger det viktigaste och börjar fräsa i sin ivrighet innan "man" börjar med bälgar etc. Men det är ju såklart bättre att göra som ni och göra rätt från början.
larsb
Inlägg: 104
Blev medlem: 23 oktober 2010, 12:10:57

Re: muskel_CNC på G

Inlägg av larsb »

HO: idé med industrigardin är toppen och har varit inne på det som en lösning om inte dragspel funkar. Tyvärr har jag inte hittat fjädrad gardin till nåt vettigt pris, finns ju tex på Damaskus.se men då är den dyr!
Användarvisningsbild
PeterH
Inlägg: 8614
Blev medlem: 15 mars 2006, 15:57:10
Ort: Gävle/Valbo

Re: muskel_CNC på G

Inlägg av PeterH »

Hur skulle vanlig rullgardin från IKEA funka om man tar bort spärren? Finns förresten rullgardiner på IKEA fortfarande?
Skriv svar