CNC fortsatt bygge sid7: closed loop steppers

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
jihe
Inlägg: 2405
Blev medlem: 24 april 2009, 20:16:03

Re: CNC sönder - behöver hjälp med stegmotordrivare

Inlägg av jihe »

Om alla fyra drivare slutar funka måste det ju nästan vara något enkelt. En G540 är väl fyra G250 i ett gemensamt skal?
larsb
Inlägg: 104
Blev medlem: 23 oktober 2010, 12:10:57

Re: CNC sönder - behöver hjälp med stegmotordrivare

Inlägg av larsb »

Japp, det är 4st g250 i ett skal

Fick svar från gecko:
Unfortunately there is no readout of the FAULT condition.

This could potentially be the drive going into protect mode prematurely due to a switching supply. Can you remove the cover of the G540, pull the motherboard off and send me a picture of its SMT component side? We have a modification to the circuit that can be made to lower its gain that will allow it to run with switching supplies like that.
Blir till att öppna den då.. :wink:
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Re: CNC sönder - behöver hjälp med stegmotordrivare

Inlägg av arvidb »

Nu kanske detta är löst redan, men efter att ha kollat runt lite mer och insett att SilentStepStick är rätt krångliga att strömförsörja på rätt sätt (i alla fall de modeller som är 3 V-kompatibla) och att optoisolering nog är rätt trevligt, så fastnade jag för Leadshines DM542 och liknande (finns massor av kloner). Blev till slut att jag köpte en Leadshine DM856.
larsb
Inlägg: 104
Blev medlem: 23 oktober 2010, 12:10:57

CNC fortsatt bygge sid7: closed loop steppers

Inlägg av larsb »

Jag bytte nätagg då det sprakade till i det gamla när jag höll på och felsökte. Hoppades att det var så enkelt..

Ingen bättring tyvärr. Kommer att beställa ett nytt kit med closed loop steppers - fortsättning följer :D

4700 sek inkl frakt blev det för stegmotorer, drivare, PSU:er och breakoutkort från omc-stepperonline. Ska ha grejerna i slutet på nästa vecka då de skeppas från tyskland.
larsb
Inlägg: 104
Blev medlem: 23 oktober 2010, 12:10:57

Re: CNC fortsatt bygge sid7: closed loop steppers

Inlägg av larsb »

Har fortsatt leta efter rotorsaker till mina problem. Finns högar med trådar om PSU kombinerat med e-stop på gecko G540 där det rekommenderas antingen att använda linjärtransformator eller om man har en switchad PSU så kopplas en kondensator för att jämna ut spänningen.

Skickade bilder på geckon till geckodrive, ska se vad dom har för fix på kretskortet, laddar upp svar här när jag fått det.
larsb
Inlägg: 104
Blev medlem: 23 oktober 2010, 12:10:57

Re: CNC fortsatt bygge sid7: closed loop steppers

Inlägg av larsb »

Fick denna fil från gecko:
92B2519C-57A2-435B-9D66-D71159815749.png
Ska testa och se hur det går.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar