CNC fortsatt bygge sid7: closed loop steppers

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
larsb
Inlägg: 104
Blev medlem: 23 oktober 2010, 12:10:57

CNC fortsatt bygge sid7: closed loop steppers

Inlägg av larsb »

Är i sluttampen på att konstruera en CNC, håller på med beställningslista på alla grejer som behövs.
Arbetsområde 600x300x100, har tänkt kunna köra mindre bitar alu som tuffast.

Skulle vilja höra om nån har synpukter, har vi träffat rätt med designen?

Vi har satsat på 180x90 profiler till bordet, fast portal.
Rörelser sköts med THK linjärenheter, KR33 till Z-axel, KR45 till tvärsrörelsen och HSR25 skenor+kulskruv under bordet. Tänkte satsa på stegmotorer runt 2-3 Nm med gecko 450 som drivare.

Vad sägs? Om några dagar går beställningarna iväg så uppskattar om ni har några synpunkter innan det :D
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av larsb 9 november 2019, 14:12:31, redigerad totalt 3 gånger.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Inlägg: 10718
Blev medlem: 30 april 2005, 22:48:05
Ort: Ekerö, Stockholm
Kontakt:

Re: muskel_CNC på G

Inlägg av Meduza »

Aluskivorna i sidorna, gör dom bredare så att dom stagar med trekanter och eventuellt lite tjockare?
larsb
Inlägg: 104
Blev medlem: 23 oktober 2010, 12:10:57

Re: muskel_CNC på G

Inlägg av larsb »

Vi har funderat på sidoplåtar, det sitter en 90x90 aluvinkel bakom portalen, syns inte så bra i bilden. Tänker antagligen fräsa ut vinklade sidor till portalbalken när fräsen är klar, verkade dyrt med att köpa in bara två sidor.

Annars då? särskilt behovet av stegmotorer är dimmigt, tex den rörliga massan i bordet är ju cirka 20 kg, om man vill kunna köra tex 2000 mm/min, vad behövs det för motorer?
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32545
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: muskel_CNC på G

Inlägg av säter »

Spontant tycker jag att Z-axeln ser ut att vara det vekaste.
Morgons
Inlägg: 257
Blev medlem: 4 september 2008, 20:57:37
Ort: Charlotte NC USA

Re: muskel_CNC på G

Inlägg av Morgons »

Z axel. Det är på tok för vek för att du ska kunna nyttja din fina maskin! Mer kött på den och sido gavlarna plåtar

och varför måste man kunna köra spindle nosen hela vägen genom bordet??? har du glömt att du har en pinnfräs med??? :) Bättre att höja hela Z och lägga mellan nått när du fräser låga bitar. Finns inget värre än att inte nå "Upp".
H.O
Inlägg: 5708
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Re: muskel_CNC på G

Inlägg av H.O »

Vad är det för stigning på skruvarna?
Tänk på att motorns vrdmoment sjunker med stigande hastighet. 3Nm hållmoment duger fint men hur mycket har du kvar när du är uppe i "arbetsvarvtal". Ju högre induktansen i motorn lindningar är desto fortare sjunker momentet. Givet en viss matningspänning (och du har ju 50V max på G540) så kan det vara bättre att välja en motor med 2Nm hållmoment än en med 3Nm. Vid ditt "arbetsvarvtal" så kanske 2Nm-motorn har mer ork kvar en än den "starkare" 3Nm-motorn.
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8266
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: muskel_CNC på G

Inlägg av X-IL »

Jag kör KR33 på min fräs, det är lite klent men kraftigare än det ser ut i alla fall.
larsb
Inlägg: 104
Blev medlem: 23 oktober 2010, 12:10:57

Re: muskel_CNC på G

Inlägg av larsb »

Z-axeln är en hård nöt.. Linjärenheterna är redan inköpta så Z-axeln blir nog som den är i väntan på bättre tider.
Slog till på Ebay när det var billigt så det gick lite snabbt :roll: .

Den matchar ju inte resten av maskinen men jag undrar lite om det blir helt åt h-e..
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32545
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: muskel_CNC på G

Inlägg av säter »

En början kan vara att öka spårvidden på Z-styrningarna.
larsb
Inlägg: 104
Blev medlem: 23 oktober 2010, 12:10:57

Re: muskel_CNC på G

Inlägg av larsb »

H.O:Alla skruvar har 10mm stigning
X-IL:har du ett eller två block i din KR33? Vi har bara ett vilket är en miss, tappar riktigt mycket styvhet på det. Kanske är du trött på din KR och vill skänka den till bättre behövande :roll:

Jag tror man lurar sig på uppsticket på vår Z-enhet, den har 100mm längre slag än det behövs men det spelar ju ingen roll då vi kommer att köra i nedre läge hela tiden.

Sen tror jag att en KR-enhet i stål är jäkligt mycket bättre än de alu-plock som man ser ofta när det gäller Z, bredden mellan kulbanorna på rälsen är ju dubbel mot om man har en vanlig skena.
H.O
Inlägg: 5708
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Re: muskel_CNC på G

Inlägg av H.O »

OK, med 10mm stigning så får du ungefär 550N linjär kraft per Nm vridmoment du "stoppar in" - räknat med ~90% verkningsgrad på kulskruven och med den stigningen behöver ju motorn bara "göra" 200rpm för att du ska nå dina 2000mm/min - känns klart genomförbart.

Å andra sidan, dina "långa" axel är 600mm - med 2000mm/min tar det ändå 18 sekunder från sida till sida, det är lite segt. Skulle dock tro att du kommer kunna köra betydligt snabbare än 2m/min vid snabbmatning.
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8266
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: muskel_CNC på G

Inlägg av X-IL »

Min KR33 har nog för lite slag för er iaf, jag har för mig att den har ett långt block bara.
larsb
Inlägg: 104
Blev medlem: 23 oktober 2010, 12:10:57

Re: muskel_CNC på G

Inlägg av larsb »

Säter: Tycker du Z-styrningarna sitter för tätt ihop? Hur ser det ut på en proffsfräs?
Vi har ett avstånd på 135mm mellan centrum och djupaste fräspunkten är 225 från nedre skenans centrum.
Det hade nog varit bra att ha ett förhållande på 1:1,5 på det måttet, skulle bli 340 mm isär isåfall.
Agwan
Inlägg: 1617
Blev medlem: 15 september 2009, 09:05:14

Re: muskel_CNC på G

Inlägg av Agwan »

Jag skulle kasta om skrnstyrningen och skenan för Y-rörelsen. Så får su skruven längre bort från spånsprut.
larsb
Inlägg: 104
Blev medlem: 23 oktober 2010, 12:10:57

Re: muskel_CNC på G

Inlägg av larsb »

Det var bra tänkt. Skenstyrningarna är väl också känsliga för spånor så nån bälg eller liknande behövs nog ändå?
Skriv svar