CNC-Rookie

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Mangan84
Inlägg: 24
Blev medlem: 24 november 2011, 21:17:42
Ort: Sandviken

CNC-Rookie

Inlägg av Mangan84 »

Som helt färsk inom det här området tänkte jag skapa en tråd för att samla på mig kunskap och vädra mina tankar och ideer.
Ambitiös som man är började jag direkt rita på en stor fräs som skulle klara av det mesta jag skulle kunna tänka mig att vilja fräsa. Har nu kommit på bättre tankar och tänker börja lära mig genom att bygga en mindre maskin som är tillräcklig för att bygga min stora som jag egentligen vill ha :D

Jag snokade runt på forumet här och läste alla intressanta trådar jag kunde hitta och det verkar som att köpa linjärlager och kulskruvar är det enda rätta men eftersom jag vill hålla bydgeten nere men samtidigt bygga en stadig maskin så började jag kolla runt efter "färdiga" lösningar. Ett koordinatbord verkar vara precis vad jag är ute efter och sen bygga en Z-Axel till det för fräsen.
Efter att ha kollat runt lite så fastnade jag för det här. http://smaskin.se/web/Produkter/Koordin ... 13917.aspx
Vad tror ni om det?
Användarvisningsbild
Henrik Kjellberg
Inlägg: 539
Blev medlem: 26 december 2004, 00:59:27
Ort: Lund

Re: CNC-Rookie

Inlägg av Henrik Kjellberg »

Baserat på det du skriver så föreslår jag att skippa kulskruvarna och välja trapetsskruv istället, de kostar en bråkdel och funkar bra de också (inte samma tusendels-presision, men gott nog för hobby-användarens vanligaste projekt).
Användarvisningsbild
frallzor
Inlägg: 1349
Blev medlem: 6 mars 2007, 18:19:47
Ort: Hörby

Re: CNC-Rookie

Inlägg av frallzor »

Glöm kordinatbordet först.

Vad hade du tänkt dig kunna fräsa med maskinen?
Budget + metall går nog inte hand i hand så jag antar du vill kunna fräsa kanske lite trä och plats, eventuellt kretskort?
Mangan84
Inlägg: 24
Blev medlem: 24 november 2011, 21:17:42
Ort: Sandviken

Re: CNC-Rookie

Inlägg av Mangan84 »

Med budget menar jag att jag vill bygga en fräs som klarar av att fräsa i metall. Men den ska inte vara onödigt dyr. Man kan säga att kravet är den ska klara av aluminium utan större problem.

Varför inte koordinatbordet?
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Inlägg: 10718
Blev medlem: 30 april 2005, 22:48:05
Ort: Ekerö, Stockholm
Kontakt:

Re: CNC-Rookie

Inlägg av Meduza »

Koordinatbord är inte byggda för detta utan är byggda för manuellt vevande, man kan få stånga sig blodig för att jobba bort glapp i dom...
Mangan84
Inlägg: 24
Blev medlem: 24 november 2011, 21:17:42
Ort: Sandviken

Re: CNC-Rookie

Inlägg av Mangan84 »

Ok, det har jag ingen lust med. :?
Att använda sig av rundstång och lager för x, y och z-rörelse jämfört med att använda skenstyrningar. Är det ens möjligt att fräsa i aluminium med rundstång?

Kan det möjligtvis vara den Henrik Kjellberg som jag gjorde lumpen med i boden?
Användarvisningsbild
Henrik Kjellberg
Inlägg: 539
Blev medlem: 26 december 2004, 00:59:27
Ort: Lund

Re: CNC-Rookie

Inlägg av Henrik Kjellberg »

Det skulle mycket väl kunna vara den Henrik Kjellberg... :D
Din profil hintar inte så mycket om vem som sitter på andra sidan bara :?: :wink:
Mangan84
Inlägg: 24
Blev medlem: 24 november 2011, 21:17:42
Ort: Sandviken

Re: CNC-Rookie

Inlägg av Mangan84 »

Har ritat lite på den stora varianten som jag egentligen vill ha på en gång :) det är 500mm slaglängd i skruven.
På bordet ska sen Y-axeln sitta. Synpunkter på denna typ av konstruktion?
Största problemet jag har är egentligen vart jag ska hitta pris och data på linjäjlagren så att jag kan uppskatta ungefär hur dyrt det är med alla delar. Elektroniken går det fint att hitta pris på.

Henrik. Ringer det nån klocka om jag säger på trossen med Trollvik, Lindgren och Engström?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Sastrom
Inlägg: 724
Blev medlem: 16 september 2009, 16:01:57
Ort: Sandviken

Re: CNC-Rookie

Inlägg av Sastrom »

Trevligt med folk från Sandviken här.

Problemet med det du ritat är väll att spindeln måste ha långt utstick för att nå hela y leden.
Användarvisningsbild
Henrik Kjellberg
Inlägg: 539
Blev medlem: 26 december 2004, 00:59:27
Ort: Lund

Re: CNC-Rookie

Inlägg av Henrik Kjellberg »

Mangan84 skrev:Henrik. Ringer det nån klocka om jag säger på trossen med Trollvik, Lindgren och Engström?
Ja, några klockor ringer det allt... :humm: Men vem var det mer där? Persson?
Användarvisningsbild
Henrik Kjellberg
Inlägg: 539
Blev medlem: 26 december 2004, 00:59:27
Ort: Lund

Re: CNC-Rookie

Inlägg av Henrik Kjellberg »

Mangan84 skrev:Har ritat lite på den stora varianten som jag egentligen vill ha på en gång :) det är 500mm slaglängd i skruven.
På bordet ska sen Y-axeln sitta. Synpunkter på denna typ av konstruktion?
Största problemet jag har är egentligen vart jag ska hitta pris och data på linjäjlagren så att jag kan uppskatta ungefär hur dyrt det är med alla delar. Elektroniken går det fint att hitta pris på.
Vill du göra det enligt konstens alla regler (tycker personligen det är lite overkill, precisionen begränsas iaf för mig av bearbetningsmetoderna vid tillverkning av lösningen) så kan jag rekommendera denna länken:
http://hiwin.com/pdf/lg/0809/Hiwin%20Li ... 3-0809.pdf
Den tror jag helt ärligt tar upp _ALLT_ som finns att ta med i beräkningen! :shock:
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Inlägg: 10718
Blev medlem: 30 april 2005, 22:48:05
Ort: Ekerö, Stockholm
Kontakt:

Re: CNC-Rookie

Inlägg av Meduza »

Priser på HIWIN kan du kolla här:
http://www.worldofcnc.com/profile-rails ... c-403.html
Mangan84
Inlägg: 24
Blev medlem: 24 november 2011, 21:17:42
Ort: Sandviken

Re: CNC-Rookie

Inlägg av Mangan84 »

Ja, några klockor ringer det allt... :humm: Men vem var det mer där? Persson?
Alldeles riktigt :)
Problemet med det du ritat är väll att spindeln måste ha långt utstick för att nå hela y leden.
Tanken med den långa slaglängden i Y-axeln är att man skulle kunna köra fram arbetstycket för montering och kontroll och inte behöva störas av frässpindeln. Praktisk men möjligtvis en onödig funktion.
Priser på HIWIN kan du kolla här:
http://www.worldofcnc.com/profile-rails ... c-403.html
Tack!! Precis vad jag behövde. Perfekt med databladet om lasterna också Henrik. Hittade även ett till om geometrierna på dom på WorldofCNC.

Hittade den här prylen på en nätauktion. Inte direkt lämplig för CNC men konstruktionen kan kanske ge nån lite ideer hur man kan göra.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Henrik Kjellberg
Inlägg: 539
Blev medlem: 26 december 2004, 00:59:27
Ort: Lund

Re: CNC-Rookie

Inlägg av Henrik Kjellberg »

:mrgreen: Kul att hitta gamla lumpare här på EF!

Tanken med Y-axeln är intressant. Du menar alltså att du gör en Y-axel som är längre än vad själva fräsen kan nå bara för att få smidigare montering av godset?! Eller fattar jag fel?
Mangan84
Inlägg: 24
Blev medlem: 24 november 2011, 21:17:42
Ort: Sandviken

Re: CNC-Rookie

Inlägg av Mangan84 »

Ja lite otippat :)

Precis. Men det innebär att en balk sticker ut och är i vägen i verkstaden istället och det blir dyrare att bygga på det viset. Skiter nog i den iden :doh:

Av vad jag kan se på priserna på rälsarna och vagnarna är det ok, men kulskruvar kan det nog bli kinavariant på ebay. Eller finns det nån återförsäljare av kinaskruvar i sverige?
Skriv svar