CNC-Rookie

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
A2O
Inlägg: 48
Blev medlem: 2 juli 2012, 19:40:59

Re: CNC-Rookie

Inlägg av A2O »

:tumupp:
Mangan84
Inlägg: 24
Blev medlem: 24 november 2011, 21:17:42
Ort: Sandviken

Re: CNC-Rookie

Inlägg av Mangan84 »

Efter dagens ritande så har fräsen fått en arbetsyta på 300x230mm.
För att nå ut i kanten få måste spindelns centrum sitta just 255mm från Z-balken. Borde inte vara omöjligt att få stabilt.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
betelgueze
Inlägg: 46
Blev medlem: 20 juni 2011, 22:25:17
Ort: Karlstad

Re: CNC-Rookie

Inlägg av betelgueze »

Kika lite på den här.http://www.diy600.net/
Du kanske kan få lite tips på hur du kan göra.
Står mycket på finska, men jag tror det finns lite engelska översättningar längre ner.
Användarvisningsbild
Henrik Kjellberg
Inlägg: 539
Blev medlem: 26 december 2004, 00:59:27
Ort: Lund

Re: CNC-Rookie

Inlägg av Henrik Kjellberg »

En annan sida som är bra om man vill räkna på allt (?) är denna: http://www.cncroutersource.com/building ... outer.html
Swemill
Inlägg: 224
Blev medlem: 9 september 2010, 23:41:47

Re: CNC-Rookie

Inlägg av Swemill »

Meduza skrev:Kulskruvar rekommenderar jag att köpa från linearmotionbearings2008 på ebay
Ingen som handlat kulskruv av säljare på blocket? Ligger ingen där nu men denna snubben http://hem.passagen.se/andjuh/ hade annons där tidigare. Skruvarna ligger längst ned till vänster på sidan.
Kanske "onödigt" dyrt men jag hade klarat mig med en kort 16mm skruv delad på mitten och 2 muttrar till mitt lilla projekt.
Känns lite onödigt att beställa utomlands bara för det lilla...
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27037
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: CNC-Rookie

Inlägg av tecno »

Det var ju inget billigt direkt för kina skruvar.
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8266
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: CNC-Rookie

Inlägg av X-IL »

Ja det där är ju bara vanliga kinaskruvar som han i sin tur köper från Chai eller någon annan. Har råkat snubbla in på den sidan tidigare, och j-lar i min låda, den är ju nästan oläsbar.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27037
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: CNC-Rookie

Inlägg av tecno »

:lol:
Mangan84
Inlägg: 24
Blev medlem: 24 november 2011, 21:17:42
Ort: Sandviken

Re: CNC-Rookie

Inlägg av Mangan84 »

Har börjat fundera kring utförandet av spindeln och stöter på patrull eftersom jag inte vet vilka krafter det kommer vara som inverkar. Vart dom verkar tror jag mig veta men ingen aning om hur stora dom kommer att vara. Har också lite svårt i dimensionerandet av vilken effekt jag kommer att behöva på motorn.
Finns det några hjälpmedel för att räkna ut krafterna som blir under fräsning?
Mangan84
Inlägg: 24
Blev medlem: 24 november 2011, 21:17:42
Ort: Sandviken

Re: CNC-Rookie

Inlägg av Mangan84 »

Kommit lite längre med ritandet. Når nu hela arbetsytan och en spindel som borde kunna fungera. Inga tätningar än dock.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
H.O
Inlägg: 5708
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Re: CNC-Rookie

Inlägg av H.O »

Det vanligaste är att man har två förspända lager i nedre änden och ett "flytande" i den övre. På så sätt håller sig förspänningen hyffsat konstant över större temperutvariationer. Som du har det nu finns det risk att förpänningen "släpper" när axeln utvidgar sig p.g.a ökande temperatur.

Vad är det för kona? Vad siktar du på för varvtal?
Mangan84
Inlägg: 24
Blev medlem: 24 november 2011, 21:17:42
Ort: Sandviken

Re: CNC-Rookie

Inlägg av Mangan84 »

Se så lite man begriper ibland :roll: Bara att tänka om :) Räknade efter lite och förspänningen tappas med ~0.14mm per 100 grad Kelvin. Vet inte riktigt hur varma spindelaxlarna blir men 0.1 är för mycket iaf :doh:

Det är Kona för BT30 verktygshållare även kallad ISO 30. Eventuellt för liten men då kan man göra en större :D

Man skulle ju gärna komma upp i 5000rpm men jag siktar på halva det.
Användarvisningsbild
Walle
Moderator
Inlägg: 7660
Blev medlem: 14 december 2004, 10:32:18
Ort: Stockholm

Re: CNC-Rookie

Inlägg av Walle »

2500 RPM är väldigt lite. Ska man vara supernoga och följa alla tabeller och räknesätt kan du i princip inte fräsa med något mindre än 25 mm i diameter, är man inte lika noga är det klart att man kan fuska med skärhastigheten (och således köra med mindre verktyg), en hel del. Men säg att du stoppar i en HSS-fräs på 5 mm i spindeln, skärhastigheten bör ligga kring 200 m/min, alltså bör verktyget snurra ungefär 12700 RPM, 2500 rpm är inte ens 20% av det. Sånt märks främst på ytfinishen och livslängden på verktygen.
Mangan84
Inlägg: 24
Blev medlem: 24 november 2011, 21:17:42
Ort: Sandviken

Re: CNC-Rookie

Inlägg av Mangan84 »

Det är jag fullt medveten om men har inte gett mig in på dimensionering av motor och varvtalsreglering och utväxling på den. Är helt rudis när det gäller styrningen av varvtal på trefas asynkronmotorer. Är det möjligt att variera hastigheten mellan ~50rpm och ~13000rpm med tre växlar så är jag en mycket lycklig person :)
H.O
Inlägg: 5708
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Re: CNC-Rookie

Inlägg av H.O »

Ja, förspänning mäts i tusendelar av millimeter så 1/10 är extremt mycket, då glappar det på tok för mycket. Nu tror jag inte att det blir SÅ illa för dels kommer inte temperaturen att stiga så mycket (då är det nått annat som är fel) och dels kommer huset också att bli varmt så att det "fölljer med" så att säga. Men oavsett så kommer förspänningen att ändra sig och det vill man helst undvika.

Det ser ut som att du siktar på manuell verktygsväxling, i så fall kan det vara värt att ta en titt Tormachs BT30 utbytesspindel som jag brukar tipsa om vid diskusioner som denna. Någon på forumet köpte en för en tid sedan.

Vet inte om du sett mitt halvhjärtade försök till en liknande spindel? Inte för att den fungerade riktigt som det var tänkt men du kanske kan få några ideer från tråden.
Skriv svar