robotbygge "2"

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
EagleSpirit
Inlägg: 1288
Blev medlem: 27 maj 2003, 23:15:48
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av EagleSpirit »

danei skrev:Har den fjärrkontroll är det ingen robot.

Är det någon som vet om legos penumatik funkar bra som hydralsystem?
nja, tycker inte heller det är en robot. Robotwars är ju tex inte robotar. Men om han nu programmerar "roboten" med fjärrkontrollen att åka i ett visst mönster, men "roboten" väjjer av sig självt från hinder? Tex med ir sensorn där fram.

Förlåt med det där med hydral. Jag vet att det är pneumatik :oops: Men som svar på din fråga tror jag inte pumpen klarar av det, sen är det inte tätt, det "läcker" väl i systemet ganska mycket när man ändrar läge på dom där spakarna?

mullemeck: Om det sitter en PIC i fjärrkontrollen kan ni ju lätt sätta in två knappar till, en som "REC" knapp och en som ändrar läge i kanalerna. Några idéer bara.
matseng
Inlägg: 2360
Blev medlem: 16 september 2003, 17:18:13
Ort: Dubai, United Arab Emirates
Kontakt:

Inlägg av matseng »

danei skrev:Har den fjärrkontroll är det ingen robot.
Vad är det då för något? Måste en robot vara autonom enligt dig?

Enligt Whatis ( http://whatis.techtarget.com/definition ... 35,00.html ) så är definitionen som följer:

robot

A robot is a machine designed to execute one or more tasks repeatedly, with speed and precision. There are as many different types of robots as there are tasks for them to perform.
A robot can be controlled by a human operator, sometimes from a great distance. But most robots are controlled by computer, and fall into either of two categories: autonomous robots and insect robots. An autonomous robot acts as a stand-alone system, complete with its own computer (called the controller). Insect robots work in fleets ranging in number from a few to thousands, with all fleet members under the supervision of a single controller. The term insect arises from the similarity of the system to a colony of insects, where the individuals are simple but the fleet as a whole can be sophisticated.
Användarvisningsbild
$tiff
Inlägg: 4941
Blev medlem: 31 maj 2003, 19:47:52
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

danei skrev:Är det någon som vet om legos penumatik funkar bra som hydralsystem?
Jag provade dem med vatten när jag var liten och nyfiken. Hur bra det fungerade minns jag inte riktigt, men biverkningarna var inte så trevliga - metallkolvarna började rosta :doh:
Olja skulle kanske passa bättre.
Men det är nog ingen bra idé ändå. Skarvar till slangar klarar inga stora tryck och kolvar och spakar läcker friskt.
Senast redigerad av $tiff 25 januari 2004, 00:58:27, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
$tiff
Inlägg: 4941
Blev medlem: 31 maj 2003, 19:47:52
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

EagleSpirit skrev:Tänkte lite, eftersom ni nu gjort lite med lego och det funkar ganska tillfredställande kan ni ju göra en robot med lite fler rörliga delar. Tex bygga en traktor av den där modellen? Sätta in hydraliska delar eller en liten växellåda med en vanlig legomotor (ni behöver såklart en motor för att driva hydraliken också så en motor till kommer ni aldrig ifrån :P), iaf två axlar, en för "stora" axeln och sen en för skopan. Skulle vara jäkligt grymt. Kanske sätta en knapp på fjärrkontrollen som gör att ni kan använda dom där spakarna till att både styra körningen och skopan. Då har ni ju helt plötsligt fyra kanaler. Det är så man gör på industrirobotar ;) Lär inte vara så svårt. Har ni något kretsschema eller liknande på fjärrkontrollen?

Jäkligt grymt iaf, försök att göra en riktig robot nu med riktigt kretskort och delar som ska sitta där i framtiden också, det är ju skoj att visa upp en klar robot. Men ja jag vet hur svårt det är, man vill alltid utveckla den :D

Vill så gärna börja på mina projekt nu också och bara experimentera, men hinner inte
Lego använder vi bara för att ha en flexibel ram att bygga på: Den är ju lätt att ändra på utefter behov. Min robot har jag exempelvis byggt om ett antal gånger bara för att få lite, lite extra plats åt den där sista sensorn :D
I övrigt är Lego ingen hit att bygga "robotar" med, det är alldeles för klent. Motorerna jag använder är i klenaste laget. De är ämnade att gå på 9V, jag skrämmer upp dem i 11V för att det ska hända något. Pneumatiken är rent slöseri med energi, man skulle behöva en fet treaxlad släp till dendär traktorn fylld med bara batteri för att få något vettigt gjort med lego-pneumatik. :doubt:

Jag föredrar vanliga modellservo som motoriserade leder.
Jag har nyss införsaffat två billiga batteridrivna skruvdragare som jag dissikerat, motorerna är perfekta att ha till drivning och batterina är stora, laddare och allt ingår! Nu ska det minsann bli krut i bygget! :twisted:
Legot faller i glömska, det nya materialet blir nog plywood.

Men först ska vi skriva projektrapporten till de små stackarna vi byggt hittills :wall:
Användarvisningsbild
EagleSpirit
Inlägg: 1288
Blev medlem: 27 maj 2003, 23:15:48
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av EagleSpirit »

vadå lego är svagt? Det går ju hur bra som helst att bygga saker med det. Det krävs ju bara 6 batterin att driva sakerna ganska länge. Jag har ju kört pneumatik på batteri i lego. Har den där lastbilen med kran. Kommer inte ihåg hur lång tid den funka, men det var en stund. Sen kan man ju bygga växellådor för drivningen också ;)

tänk på lego mindstorm, det finns ju inte så många batterin på det
Användarvisningsbild
$tiff
Inlägg: 4941
Blev medlem: 31 maj 2003, 19:47:52
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

>> EagleSpirit

Visst, så länge man håller sig nere på lego-nivån, d.v.s. använder bara legogrejer överallt.
Kugghjul i plast är klena. Jag har precis byggt en LED-snurra med lego som stomme, utväxlingen är av legokuggar och slits fort! Men det är ju bara för att jag kör med en motor som är kraftigare än original-legomotererna. Originalmotorerna

På den tiden jag lekte med lego hade jag en transformator istället för batteri eftersom batterina bara tog slut hela tiden.

Mindstorms, ja. Hur kul blir det med de batterina om man lasta på med mer än de två små motorerna den orkar driva, och sen några servos också? Som sagt, använder man lego helhjärtat så målar man bara in sig i ett hörn.
mullemeck
Inlägg: 1306
Blev medlem: 27 maj 2003, 23:52:06
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av mullemeck »

Nu har jag byggt in 2 knappar och en lysdiod till i fjärrkontrollen så man ska kunna göra lite mer med roboten..

men som vanligt så funkar det inte som det ska.. nånstans är det lite glapp för om man knackar lite försiktigt på den så tänds eller släcks den extra lysdioden..

man kan ju bli trött för mindre... :wall:
Skriv svar