robotbygge "2"

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
NSR_Martin
Inlägg: 358
Blev medlem: 30 november 2003, 13:37:31
Ort: Jönköping
Kontakt:

Inlägg av NSR_Martin »

Jo det är många prov, vi hade ett nu sissta veckan med...usch... men idag har jag haft dom sissta lektionerna för i år, känns gött!

Skönt med jullov, förhoppningsvis får jag ltie elgrejer med så man kan bygga lite saker o så sen...
Användarvisningsbild
$tiff
Inlägg: 4941
Blev medlem: 31 maj 2003, 19:47:52
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

Johan skrev:Har ni prov i slutet av era terminer? Vi har kakkalas, bullkalas, saftkalas och såna saker istället. :) Nu har ju redan lärarna satt betygen för nån vecka sen.
Om? Härregud. Två kursprov i veckan är inget ovanligt. Gaah.
Men oj vad skönt det ska bli när allt är borta så man får mer tid för att leka med roboten :D
Användarvisningsbild
mrmike
Inlägg: 301
Blev medlem: 29 oktober 2003, 20:40:12

Inlägg av mrmike »

Jag gick ut gymnasiet i somras och jag kan säga att det var bland det bästa på länge, så otroligt skönt att vara nästan fri. Men snart väntar högskolan,..

[edit] Kanske lite "off topic"
Användarvisningsbild
EagleSpirit
Inlägg: 1288
Blev medlem: 27 maj 2003, 23:15:48
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av EagleSpirit »

Johan skrev:
$tiff skrev: Sen är det skolan också. Massa prov nu innan jul :(
Har ni prov i slutet av era terminer? Vi har kakkalas, bullkalas, saftkalas och såna saker istället. :) Nu har ju redan lärarna satt betygen för nån vecka sen.
man får ju inte betyg till jul. Det kommer ju till sommaren. I gymnasiet kör man fullt ända till slutet. Nästan iaf :D

Men nu är det lov och gamla projekt startas upp. Iofs har jag inte så många dagar på mig men nåt ska jag nog hinna.

Går det bra med projektet?
mullemeck
Inlägg: 1306
Blev medlem: 27 maj 2003, 23:52:06
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av mullemeck »

tja går sådär... min pic16f877A trilskas lite och vill inte bli programerad... men annars så går det fint..
Användarvisningsbild
$tiff
Inlägg: 4941
Blev medlem: 31 maj 2003, 19:47:52
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

Wee! Stora framsteg idag. Har äntligen knåpat ihop en bra H-brygga (skapar snart en egen tråd om den). Min 877A är snällare och vill oftast bli programmerad :lol:

Radiolänken är förbättrad, kan dock bli ännu bättre.
Nu ska jag ge mig på IR-sensorerna igen för att kombinera radio och IR samtidigt...

Update:
Coolt, nu har jag en radiostyrd liten legobobot som inte KAN köra in i saker, IR-sensorerna bromsar och gör undanmanöver i god tid.
Visst, den buggar en del ännu, det är bara en alfa-version i både hård-/mjukvara än så länge...
Användarvisningsbild
$tiff
Inlägg: 4941
Blev medlem: 31 maj 2003, 19:47:52
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

Oj, nu blev der för mycket. Roboten blev paranoid :doh:
Det går inte att köra närmare ett föremål än ca 0,6m (beroende på hur reflekterande föremålet är). Roboten närpå flippar ut när jag försöker köra i mitt jättestora ( :roll: ) rum med säkert flera kvadratmeter golvyta.

Dax att finjustrera!
mullemeck
Inlägg: 1306
Blev medlem: 27 maj 2003, 23:52:06
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av mullemeck »

såja nu ville min pic bli proggad... synd bara att styrningen till stegmotorn klabbar :-(

men lite meck brukar lösa det mesta..
mullemeck
Inlägg: 1306
Blev medlem: 27 maj 2003, 23:52:06
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av mullemeck »

Såja nu är stryningen till stegmotorn så gott som fixad, problemet som fanns innan har på nått mystiskt sätt försvunnit..

dock slutade det fungera igen igår, men efter att jag hade slitit mej i håret i några timmar över mjukvaran så märkte jag att det var en lödning på styrkortet till stegmotorn som hade lossnat....

Att man kan bli så glad när man hittar ett fel :-)


En liten Fjärrkontroll har också byggts och fungerar hyffsat, har inte hunnit testa räckvidden än. Behöver lite knappcellsbatterier till den som går in i den lilla trånga lådan.

Lite bilder kommer nog upp under helgen förhoppningsvis.
mullemeck
Inlägg: 1306
Blev medlem: 27 maj 2003, 23:52:06
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av mullemeck »

Ja då var det mesta up and running på roboten.

och nu finns det även lite bilder på den


Bild

Bild
Fjärrkontrollen, dock fortfarande med extern strömförsörjning..


Bild
Vilken underbar syn :D


Bild
Ja nu har även jag lyckats med att få igång en Ir-sensor, men för att slippa ha flera mottagre där framme så har jag satt irdioden och mottagaren på ett servo som sveper fram och tillbaka och scannar av omgivningen.. så småningom ska den ha en lika dan baktill.



Bild
Styrkortet till stegmotorn, två enkla h-bryggor och lite leds som visar att det händer nåt..
Användarvisningsbild
GeekJoan
Admin
Inlägg: 10674
Blev medlem: 26 maj 2003, 15:59:27
Ort: Solna

Inlägg av GeekJoan »

Kul att äntligen få se lite bilder...
Användarvisningsbild
EagleSpirit
Inlägg: 1288
Blev medlem: 27 maj 2003, 23:15:48
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av EagleSpirit »

Tänkte lite, eftersom ni nu gjort lite med lego och det funkar ganska tillfredställande kan ni ju göra en robot med lite fler rörliga delar. Tex bygga en traktor av den där modellen? Sätta in hydraliska delar eller en liten växellåda med en vanlig legomotor (ni behöver såklart en motor för att driva hydraliken också så en motor till kommer ni aldrig ifrån :P), iaf två axlar, en för "stora" axeln och sen en för skopan. Skulle vara jäkligt grymt. Kanske sätta en knapp på fjärrkontrollen som gör att ni kan använda dom där spakarna till att både styra körningen och skopan. Då har ni ju helt plötsligt fyra kanaler. Det är så man gör på industrirobotar ;) Lär inte vara så svårt. Har ni något kretsschema eller liknande på fjärrkontrollen?

Jäkligt grymt iaf, försök att göra en riktig robot nu med riktigt kretskort och delar som ska sitta där i framtiden också, det är ju skoj att visa upp en klar robot. Men ja jag vet hur svårt det är, man vill alltid utveckla den :D

Vill så gärna börja på mina projekt nu också och bara experimentera, men hinner inte
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26417
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

Har den fjärrkontroll är det ingen robot.

Är det någon som vet om legos penumatik funkar bra som hydralsystem?
mullemeck
Inlägg: 1306
Blev medlem: 27 maj 2003, 23:52:06
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av mullemeck »

Har inget riktigt kopplingsschema på fjärren.. men den är väldigt enkelt uppbyggd, två 10k potentiometrar sitter kopplade till en pic:s A/D portar och sen skickar den över seriell data via radio till roboten..
Här är några bilder på den


Bild
Bild
Bild
Bild

danei: ja om det är en robote eller inte kan diskuteras, just nu så gör sensorn där framme att det inte går att köra in i väggar så lite tänker den själv. Sen så ska det komma till ett läge så den ska kunna köra helt själv. Men först har jag lite problem med störningar från motorn som måste åtgärdas.
Användarvisningsbild
RDX*
EF Sponsor
Inlägg: 1646
Blev medlem: 28 maj 2003, 22:52:04
Ort: Skåne - Lund

Inlägg av RDX* »

danei skrev:Har den fjärrkontroll är det ingen robot.
Jag vet inte om jag kan hålla med om det. Måste en robot vara intelligent för att bli kallad en robot? Robot kommer från tjeckiskan och betyder ungefär slav. Och om man tittar på definitionen på robot enligt SAOB så borde det räcka ett en maskin kan utföra mänskliga/komplicerade uppgifter.
Def: mekanisk inrättning som till det yttre liknar en människa o. gm elektriska impulser l. på annat sätt kan fås att utföra visst arbete l. vissa rörelser o. d., maskinmänniska; konstgjord arbetare; äv. allmännare (utan tanke på den yttre gestaltningen), om mekanisk inrättning som kan utföra komplicerade arbetsuppgifter (o. därigm ersätta mänsklig arbetskraft); ofta mor l. mindre bildl., i sht dels om person (t. ex. arbetare) som (på grund av arbetets enfor miga karaktär) arbetar mer l. mindre automa tiskt o. maskinmässigt, dels om människa som saknar högre andliga intressen o. d.

men jag håller med om att det är en svår fråga
Skriv svar