En fattigmans stegmotor styrning?

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Ruben
Inlägg: 197
Blev medlem: 15 januari 2008, 17:42:35
Ort: Göteborg

En fattigmans stegmotor styrning?

Inlägg av Ruben »

Hej.

Jag tänkte koppla några steg motorer till skrivarporten, kan man bygga ett eget styrkort till stegmotorer? Eller vad kommer gå fel?
blueint
Inlägg: 23238
Blev medlem: 4 juli 2006, 19:26:11
Kontakt:

Re: En fattigmans stegmotor styrning?

Inlägg av blueint »

Du måste skydda parallellporten mot backspänningar och ordna halvledare som ger strömförstärkning eftersom den inte orkar driva motorer direkt.
Ruben
Inlägg: 197
Blev medlem: 15 januari 2008, 17:42:35
Ort: Göteborg

Re: En fattigmans stegmotor styrning?

Inlägg av Ruben »

ok, kan man inte bara koppla en diod till varje pinne? Eller bränner den också?
och sätta signal transistorer på varje pinne?

Är nybörjare på det här med elektronik, jag har mest läst om saker hittills, så excuse my ignorance...
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8261
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: En fattigmans stegmotor styrning?

Inlägg av X-IL »

Här får du grundkurs 1: http://homepage.cs.uiowa.edu/~jones/step/circuits.html

OM du sen vill bygga lite mer avancerat (men det blir dyrare än färdigköpta bättre drivare): www.pminmo.com
Ruben
Inlägg: 197
Blev medlem: 15 januari 2008, 17:42:35
Ort: Göteborg

Re: En fattigmans stegmotor styrning?

Inlägg av Ruben »

Man tackar.

Jag hittade några billiga, men jag tänkte det kunde vara kul att bygga själv, kanske man råkar lära sig nåt..
Vad är det för skillnad på billiga/dyra drivare?
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: En fattigmans stegmotor styrning?

Inlägg av tecno »

Skit och bra
Ruben
Inlägg: 197
Blev medlem: 15 januari 2008, 17:42:35
Ort: Göteborg

Re: En fattigmans stegmotor styrning?

Inlägg av Ruben »

Ajfan, så illa :) Vad är det som blir skit? eller bra?
Användarvisningsbild
PeterH
Inlägg: 8613
Blev medlem: 15 mars 2006, 15:57:10
Ort: Gävle/Valbo

Re: En fattigmans stegmotor styrning?

Inlägg av PeterH »

Det är som alltid, man får vad man betalar för... Vad är det för skillnad på en dyr och en billig bil, dator, telefon, lägenhet, hantverkare osv.

När det gäller stegmotordrivare så är det bland annat resonansljud, hastigheter, styrka, tillförlitlighet mm. Det finns mycket att läsa här i forumet om dom som exempelvis bytt från kinadrivare till dom lite dyrare Gecko-drivarna... :idea:
Ruben
Inlägg: 197
Blev medlem: 15 januari 2008, 17:42:35
Ort: Göteborg

Re: En fattigmans stegmotor styrning?

Inlägg av Ruben »

tillförlitlighet? Kan det hända att den missar steg, eller flippar den ur helt?
Användarvisningsbild
PeterH
Inlägg: 8613
Blev medlem: 15 mars 2006, 15:57:10
Ort: Gävle/Valbo

Re: En fattigmans stegmotor styrning?

Inlägg av PeterH »

ja
JonasE
Inlägg: 154
Blev medlem: 22 april 2007, 15:12:12
Ort: Karlskrona

Re: En fattigmans stegmotor styrning?

Inlägg av JonasE »

Hej!

Du kan ganska enkelt bygga en drivare som går med helsteg (och halvsteg på sätt och vis) genom att använda rätt stegmotor och 4 signaler från parallellporten. 4 st konstantströmsgeneratorer (en till varje lindning) som styrs av varsinn pinne (av/på). Med en hög matningsspänning kan du få relativt bra kraft i motorn såhär.

Nackdelarna blir framförallt 2: Värmeutvecklingen (ingen switchad kontroller, vilket ger en MASSA förlusteffekt för stora motorer, men kanske acceptabelt för mindre. Stor kylfläns blir det nog i vilket fall om du ska ha någon kraft från motorerna...) och avsaknaden av mindre steg (som ger jämnare gång, mindre resonanser etc).

Kopplingen i sig (konstantströmsgeneratorn) kan göras mycket enkel.

Detta kräver en motor med 4 separata lindningar, eller åtminstone mittuttag på två lindningar (8 eller 6 kablar till motorn) för att fungera. Om det bara är 4 kablar till motorn (vilket är vanligt) krävs att strömmen kan gå åt båda hållen i varje lindning, och då blir kopplingen lite mer avancerad.

Det är kul att experimentera, så bygg på! 8)

Mvh Jonas
Fräsen
Inlägg: 1372
Blev medlem: 18 juli 2007, 17:15:26
Ort: Svedala

Re: En fattigmans stegmotor styrning?

Inlägg av Fräsen »

Ruben skrev:Ajfan, så illa :) Vad är det som blir skit? eller bra?
Det är inte ALLTID som man får mer bara för att man betalar mer. Jag har bara erfarenhet från geckodrive.com och de har drivare som ligger bra i pris i förhållande till prestanda. De har finesser som får dina motorer och öron att må bra, utan att du behöver fundera varför.

Förr var det ett källarföretag i USA men idag är de stora. Vet iaf. att förr fick man väldigt bra service ifall något strulade trots allt.

Hursomhelst är det ett drivsteg jag rekommenderar än idag pga. potentialen de har i sina drivsteg, jämfört mot andra som hävdar att de har samma värden.

Jag, och många andra har försökt bygga egna drivsteg i förhoppning om att komma billigare undan. För mig och många av mina likasinnade har det slutat med att vi beställt färdiga drivare som har provats under tusentals timmar utan att det blir " dyr-rök". Vilket i slutändan hade blivit billigare att göra direkt.

Det finns ett antal enklare drivkretsar för stegmotorer på nätet som bygger på en krets med ett gäng Darlingtontransistorer men de är inte skapade för några högre varvtal, och jag har för mig att de endast fungerar på unipolära stegmotorer ,NPN-tranistorer allena, bygger inte en H-brygga som krävs för bipolära motorer?. Vilka motorer du har måste du förvisa dig om innan du börjar bygga. Nöjer du dig med några tiotal varv i minuten med helsteg så fungerar nog den enkla kretsen med unipolära motorer.


Sen finns det ett par på forumet, som motsvarar 1% av oss andra dödliga som lyckats skapa tillförlitliga drivare på egen hand.

Ny på elektronik? Gå inte på drivsteg för stegmotorer. Framförallt ifall du vill att de ska varva lite mer än sjutton varv i minuten...
Skriv svar