Svenska ElektronikForumet
https://elektronikforumet.com/forum/

Trumling i hobbyformat
https://elektronikforumet.com/forum/viewtopic.php?f=5&t=61490

Författare:  Agwan [ 07.45 2012-09-19 ]
Inläggsrubrik:  Trumling i hobbyformat

Jag kör en del detaljer i aluminium i min maskin och de blir inte 100% i ytan eftersom det ändå är ett hemmabygge till maskin jag har. Att eloxera hemma hade varit riktigt coolt och med lite erfarenhet skulle det säkert bli riktigt riktigt snyggt. Men att hålla på och blaska med giftiga ämnen är inget jag gillar.

Så då känns tumling som det bästa alternativet. Jag snubblade över den här på e-bay: ebay.de/../Poliertrommel-Steintrommel-Tumbler-Ruttler-Spirator-/..
Den ser ut att vara gjord av plast och till det priset så skulle jag bli förvånad om den inte var det. Men det är en sten-tumlare och borde behöva vara gjort i ett mer robust material för att klarar av det.

Frågorna som uppstår är helt enkelt, har någon provat den här eller liknande, och finns det bättre alternativ?

[Rubrik: lade till "r" - hcb]

Författare:  tecno [ 09.03 2012-09-19 ]
Inläggsrubrik:  Re: Tumling i hobbyformat

http://www.blocket.se/stockholm/Trumlar ... ?ca=12&w=3

Författare:  SM6XQY [ 10.12 2012-09-19 ]

Om det är smådetaljer så finns det tips på: http://www.esr.se.
Gå in under "ARKIVET" och välj ESR-resonans.
Välj nr 4 2011. Det går att ladda hem som PDF-fil.
På sid 29 o framåt så finns det hembyggda trumlare, både roterande och vibrerande.

(EDIT årtal)
Tack AGWAN

Författare:  Micke P [ 10.28 2012-09-19 ]

http://www.youtube.com/watch?v=3EB9PGc4eS4&feature=plcp

Författare:  Agwan [ 10.41 2012-09-19 ]

tecno, den där tumlaren skulle jag nästan gå in hela min fräs i. Ser ut att vara 2 meter lång. Liiite för stor för mig, men tack för tipset ändå.

SM6XQY, du menar nog nummer 4 2011, inte 2012. Tack för det tipset. Där går de igenom lite olika varianter.

Micke P, skall titta igenom den där när jag kommer hem ikväll så att jag kan få ljud på det. Den verkar vara väldigt lika den jag länkade till.

Författare:  Eson [ 16.18 2012-09-19 ]

http://blog.cnccookbook.com/2012/08/11/ ... the-cheap/

Författare:  GeekJoan [ 00.16 2012-09-20 ]

Jag har en sån här på jobbet:
Bild
som vi kör med krossade valnötsskal i. Personligen så tyckte jag inte att det hände speciellt mycket även efter en natts tumbling. Men så hade jag i Autosol och då började det hända grejer. Tar fortfarande långa tid och blir inte :shock: ,men bättre. Nu körde jag inte alu utan rostigt stål/järn/galvade saker lite huller om buller.

Men sen har jag också en sån här hemma:
Bild
Den är laddad med rostfria kulor/stavar/"ufon":
Bild
Detta har jag till silversmides grejer. Man ska även blanda i olika vätskor för att få bästa resultat, men det gör inte jag utan bara vatten och lite diskmedel.
Inget av dessa alternativ är speciellt dyrt att prova, men dessa funkar bara på mindre delar tyvärr.

Har som sagt inte provat på alu.

Författare:  Agwan [ 08.18 2012-09-20 ]

Jag funderar på att köpa två stycken http://www.ebay.de/itm/Poliertrommel-Steintrommel-Tumbler-Ruttler-Spirator-/160879642498?_trksid=p4340.m1850&_trkparms=aid%3D222001%26algo%3DSIC.CURRENT%26ao%3D1%26asc%3D11%26meid%3D2173127304598251535%26pid%3D100011%26prg%3D1005%26rk%3D1%26sd%3D180969296091%26 och köra plastmedia i ena och valnötsskal i andra. Fast det kanske inte är så jobbigt att hålla på och hälla i och ur media som jag tänker mig? Speciellt om man kör med vatten och diskmedel i, så känns det som att det blir jäkligt kladdigt. Det verkar iaf som att plast och valnötter är rätt för aluminium.

Hur ofta behöver man slänga/tvätta mediat? Känns som att man tvättar stålkulor och plastmedia och slänger valnötterna?

Författare:  dar303 [ 08.52 2012-09-20 ]

Jag fick tag i en sån där blå som geekjoan har fast med dubbla kammare för 100:- på en loppis (!!). Den hade de använt blästersand i med gott resultat för svårt rostade saker. Jag skulle dock vilja testa andra material, var hittar man valnötsskal och stålstavar? Jag kan ju iofs vänta till jul med skalen... :)

Författare:  tecno [ 09.04 2012-09-20 ]

Kolla med vapenaffärer vad de tar för en liknande, använder själv den stående varianten med krossade valnöts skal till att trumla min hylsor. Har även en liggande trumma, hemmabygge som nu behöver reparation/modifikation dvs ny motor och remdrift. Till den har jag olika keramiska trumlingsmedia men har inte hunnit att köra så värst mycket pga dålig drivning av trumman som ligger på två gummivalsar varav den ena har drivningen.

Den liggande fick jag från en som byggde en större modell av just liggande trumma typen, de kör mycket aluminium med keramisk media och det blir finfint resultat vad jag sett.

Författare:  tecno [ 09.05 2012-09-20 ]

dar303 skrev:
Jag fick tag i en sån där blå som geekjoan har fast med dubbla kammare för 100:- på en loppis (!!). Den hade de använt blästersand i med gott resultat för svårt rostade saker. Jag skulle dock vilja testa andra material, var hittar man valnötsskal och stålstavar? Jag kan ju iofs vänta till jul med skalen... :)

Valnötsskal, kolla med vapenaffärer. Handladdare använder detta till att polera upp hylsor.

Författare:  arla [ 09.39 2012-09-20 ]

Slipmedel och diverse annat kan du hitta här http://stengalleriet.jetshop.se/trumlare/polerkulor-c-209-1.aspx

Författare:  cinc [ 11.20 2012-09-20 ]

Om du kollar på www.kmc.se/web/folder.asp?folderID=98 så finner du ett kapitel som heter trumlingsskolan.
Där finns det en del matnyttigt....

Författare:  Agwan [ 11.44 2012-09-20 ]

Bra länk till slipmedel arla, bra länk för påläsning om tumling cinc.

Författare:  NULL [ 23.54 2012-09-20 ]

Är det inte stor skillnad på sätter de arbetar på? Jag menar gravitationens påverkan på friktionen mellan innehållet är ju annorlunda om den är liggande eller stående...

Författare:  Agwan [ 06.36 2012-09-21 ]

Jo det borde vara rätt olika. Om axeln för trumman ligger i jordplanet så känns det som att föremålen tippar mer från en höjd och faller så att det blir rätt hårda slag. Om trumman står vertikalt så vibrerar det ju mest runt och effekten borde bli mer gnidning.

Författare:  Borken [ 11.35 2012-09-21 ]

Ang. anodizering så var jag heller inte sugen på att slabba med svavelsyra men så hittade jag detta:

http://www.observationsblog.com/4/post/ ... -acid.html

Har testat på några bitar det funkar verkligen kanon, både med tygfärg å speciell anodizeringsfärg (tack Ebay).

/Janne

Författare:  NeoTech [ 11.59 2012-09-21 ]

Varför inte bara ett billigt blästerskåp!? måste va enklare än o vänta 2 dagar på en trumling eller?!

Författare:  tecno [ 12.17 2012-09-21 ]

Borken skrev:
Ang. anodizering så var jag heller inte sugen på att slabba med svavelsyra men så hittade jag detta:

http://www.observationsblog.com/4/post/ ... -acid.html

Har testat på några bitar det funkar verkligen kanon, både med tygfärg å speciell anodizeringsfärg (tack Ebay).

/Janne

Kan inte du ta och skriva ett recept på svenska hur du har gjort, var du köpt kemikalierna osv.

Författare:  Borre [ 12.58 2012-09-21 ]

Natriumvätesulfat finns hos Biltema iaf, 1kg för 50kr:
http://www.biltema.se/sv/Fritid/Lek-och ... /pH-36476/

Lämplig färg vet jag däremot inte vad som passar, men det ovan ska jag införskaffa och prova nån dag, verkar väldigt intressant.

Författare:  Borken [ 14.46 2012-09-21 ]

Behövs: Byttor, kaustiksoda och poolph- (finns på biltema, rusta å dyl)
Någon form av färgpigment tex vanlig tygfärg typ dylon, finns ex-vis i tygaffärn alternativt riktig anodiserinsfärg från t ex Ebay.
Lite blyplåt(eller aluplåt), ett labbaggregat några kopplingstrådar, diskmedel och aluminiumtråd/stång

Blanda upp soda å ph- tills det inte löser mer eller så mycket som känns bra (känsla för feeling är bra här)
Ingen av lösningarna är ofarlig så lite skyddsglasögon å gummihandskar kan vara på sin plats.

Ställ byttorna i processordning typ; soda, vatten, ph-, vatten, färgbad,vatten, kokning

1. Rengör aludetaljen minutiöst, jag använder vanligt diskmedel, den finish som biten har i det här läget är den finish det blir anodisering täcker inga fel (om man inte betar sönder ytan förstås).

2. Koppla på en aluminiumtråd på biten, den måste ha bra kontakt annars blir det kattskit av det hela.

3. Beta av biten i sodabadet 30-180 sekunder, det blir mattare ju längre man betar (olika legeringar reagerar olika, viss gjutaluminium kan dessutom bli missfärgat).

4 Skölj ordentligt i rent vatten (destillerat kan vara bra om man har mycket mineraler i vattnet)

5 Anodisera i PH- badet, blyplåten kopplad till minus, detaljen som skall anodiseras till plus.
Jag har testat lite olika spänningar med samma resultat 5-12 volt verkar funka, anodiseringen drar 0.5-2A beroende på bitens storlek (verkar vara lite självreglerande). Jag har även vänt på biten några gg under tiden.
Jag har kört detaljerna i ca 1 timme i badet å fått bra resultat, kortare tid har gett ett ojämnt resultat. 
Detaljen blir lite "mjölkig" på ytan när den är klar.

6 Skölj i vatten.

7 Lägg biten i färgbad, jag har kört färgen kall en del verkar värma på färgen. Ju längre den ligger i destå mer färg tar biten åt sig (no sht sherlock)

8 Skölj i vatten

9 Koka i vatten ca 30 minuter

10 låt svalna

Färdigt!

Naturligtvis så är allt detta rent hypotetiskt, för sånt här leker man ju inte med i hemmet.

Författare:  LaRdA [ 14.59 2012-09-21 ]

Citera:
Naturligtvis så är allt detta rent hypotetiskt, för sånt här leker man ju inte med i hemmet.

Självklart så leker man med sån här hemma, det gäller ju bara att ta fram rätt skyddsutrustning. :vissla:
(Inte för att det krävs ett riktigt så omfattande skydd, bilden tog vi mer för skojs skull. :) )
Bild

Författare:  Agwan [ 15.09 2012-09-21 ]

Citera:
1. Rengör aludetaljen minutiöst, jag använder vanligt diskmedel, den finish som biten har i det här läget är den finish det blir anodisering täcker inga fel (om man inte betar sönder ytan förstås).

Återkopplar lite till min första post. Jag har en hobbymaskin som inte ger så bra yta. Så tumling behövs först. Men tack ändå för en fin instruktion för anodiseringen som kan komma efter tumling.

Författare:  Walle [ 15.40 2012-09-21 ]

Borken skrev:
5 Anodisera i PH- badet, blyplåten kopplad till minus, detaljen som skall anodiseras till plus.
Jag har testat lite olika spänningar med samma resultat 5-12 volt verkar funka, anodiseringen drar 0.5-2A beroende på bitens storlek (verkar vara lite självreglerande).

Strömmen beror väl på ytan? För något år sedan räknade jag på hur det skulle gå att anodisera hasplåtar som vi tillverkar, har för mig att det skulle krävas upp till 600 A, så det var ju bara att fetglömma :D

Agwan: Jag vill inte vara den som är den, men jag tror att det heter "trumla" :) Tumla gör man med kläder i en torktumlare, eller så kan en lös buske tumla runt i vinden.

Författare:  Agwan [ 15.42 2012-09-21 ]

Ja, det är ju frågan varför jag skriver tumling när alla andra skriver trumling. Rätt skall vara rätt, trumla.

Kan tillägga att jag försökt få nån tysk på e-bay att skicka mig några trumalre utan att jag skall behöva vänta på att hans auktioner skall gå ut med en maskin per varannan dag. Men han behagar inte svara. Det blir nog till att hitta en annan leverantör än tyska ebay.

Författare:  Borken [ 16.30 2012-09-21 ]

Walle, jag hade testat å anodisera med så mycket ström som fanns tillgänglig å anpassat tiden istället.
Amerikanen rekommenderar "2.8 to 10 amps for one square foot of aluminum", hur stor var plåten egentligen?

Författare:  Borken [ 16.34 2012-09-21 ]

Agwan, hur illa kan det va (ytan)?
Om det är plana ytor kan man köra över det med en oscillerande slip med fint papper, blir riktigt snyggt, eller stålborsta det.

Författare:  Walle [ 17.18 2012-09-21 ]

Borken skrev:
Walle, jag hade testat å anodisera med så mycket ström som fanns tillgänglig å anpassat tiden istället.
Amerikanen rekommenderar "2.8 to 10 amps for one square foot of aluminum", hur stor var plåten egentligen?

Plåtarnans yta är mellan en dryg kvadratmeter upp till ett par kvadratmeter för de största, men man måste ju kunna köra ett antal samtidigt, fem åt gången är absolut minimum för att det ska funka i produktion. Helst skulle man vilja kunna köra upp till 20 åt gången. Och det får ju inte heller ta för lång tid. Hela processen måste vara klar på max ett par timmar. Därav mycket högt strömkrav.

Författare:  Krille Krokodil [ 18.53 2012-09-21 ]

Jag hade lagt pengarna på att lösa problemen på den fräs du har, du har mycket med kvalitet i den och tumling "ain't gonna fix something that's already broken".

Författare:  Agwan [ 19.39 2012-09-21 ]

Det blir inte så mycket fix på fräsen för 600:-. Och jag undrar om du sett skillnaden på en råfräst detalj i alu och hur det ser ut efter en bra trumling. Tex i den trumlare jag länkade till i början av den här tråden.

Fix på fräsen finns det utrymme för i budget också.

Författare:  Agwan [ 20.24 2012-09-21 ]

Ytan blir ungefär såhär:
Bilaga:
bild(1).JPG

Men då har jag varit lite och putsat de ytor som jag inte finfräst.

Synd bara att jag inte hittar länken jag hittade tidigare. Den visade resultatet av plastmedia och sedan valnötsskalmedia. Såg sjukt bra ut.

Edit: Den här site:en visar rätt bra, men har inte den där superfinishen som man kan få om man avslutar med valnöt och något slipmedel den killen pratade om. http://www.cnccookbook.com/CCVibeDeburr.htm Sedan är det inte säkert att man vill få den där superfinishen, för då syns felen maskinen gör ännu tydligare. Tex hade jag en gungning i fräsen tidigare som gjorde ytorna ca 2-3 hundradelar vågiga. Det syndes inte alls innan finskär, men med blankheten vid finskär så kom de fram tydligt.

Edit 2: Hittade länken jag syftade på ovan: http://www.glacern.com/sols_blog Inte för att jag förväntar mig samma fina resultat. Men det är ingen industriell trumlare.

Författare:  GeekJoan [ 22.38 2012-09-21 ]

dar303 skrev:

Tumlare och valnötskal köpte jag här: http://www.parts4pinballs.com/product_i ... ts_id=5601
Den andra tumlaren och stålmediat köpte jag här: http://www.pmc.se/trumlingsmedia-av-ros ... jarn/386-0

Författare:  Agwan [ 18.07 2012-10-11 ]

Nu har ett paket med trumlare ramlat in. Läser genast instruktionen och där står det understruket endast torrt media. Någon som exakt vet vad de menar?

När jag har läst runt lite överallt så skall/kan man blanda i slipmedel i tex valnötsskalen. Är det då inte torrt media längre? Vilket slipmedel kan man ha som räknas som torrt?

Och för plastpyramider föreslås diskmedel och vatten. Är det inte torrt? Själva mediet är ju torrt, det är ju vattnet man häller på som är blött.

Ja vart går gränsen helt enkelt, vad kör man i sin vibratory tumbler?

Jag hade tänkt köra de tre olika graderna av pyramider och kanske kiselkarbid härifrån: http://stengalleriet.jetshop.se/trumlare/slipmedel-c-106-1.aspx

Edit: Kört i 4 timmar nu och det har inte hänt något alls, inte ens de löst sittande graderna har det hänt något med. Men valnötsskal skall väl bara ses som en polering, och det behövs plastpyramider eller liknande för att det skall hända något.

Författare:  tecno [ 18.42 2012-10-11 ]

Torrt betyder precis som det låter = torrt!

Du har köpt en trumlingsmaskin som du inte får köra med större mängd vätska i, valnötskal med lite slipmedel är OK dvs det rinner inte.

Ska du köra med vätska så är det trumling typ en tunna i horisontal läge som gäller dvs gör inget om vätskan råkar rinna ut då man oftast har en balja under.

Författare:  Agwan [ 18.48 2012-10-11 ]

Ok, betyder det att man kör plastmedia utan vätska eller att man inte kör plastmedia alls?

Författare:  tecno [ 18.50 2012-10-11 ]

Aldrig använt 'plast-media'.

Författare:  Agwan [ 19.02 2012-10-11 ]

Vad kör du med om du vill ha lite mer nötning/gradning?

Författare:  tecno [ 19.06 2012-10-11 ]

Keramiskt i olika former och med vatten. Nu står min 'anläggning' pga driv problem men kommer att bygga om den snart.

Nötskal + häxan kör jag till mina hylsor för rengöring/polering i ev vertikal torr trumlings maskin.

Författare:  Agwan [ 19.10 2012-10-11 ]

Just det, jag funderade på att hälla i lite häxan. Men det känns som en liten svår grej att göra "undo" på om det inte funkar bra. Och det torkar väl ihop efter en stund/några dagar?

Funderade på att prova hälla i den hink med alu-spån som jag fått ihop till. Lite borde det göra när det gäller gradning.

Författare:  lond [ 20.33 2012-10-11 ]

Synd att jag inte hittade denna tråd tidigare, innan jag plockade sönder tvättmaskinen :(
Bild

/// Marcus

Författare:  Agwan [ 20.49 2012-10-11 ]

Ser ut att vara perfekt till att trumla motorblock och sånt. ;)

Aluspån blev inte så bra, det låser för mycket i varandra så bitarna blev mest flytande på ett ställe uppstickandes till 25%.

Åter i byttan är valnötterna men med tillägget en burk med skruv. Den borde kunna nöta lite.

Författare:  Agwan [ 16.20 2012-10-12 ]

Jao, lite nötte det kanske, det blev en annan yta på bitarna när jag körde över natten med skruv i bland valnötsskalen. Vissa skavanker kanske syns lite mindre, men ytan en svag repig look. Som spruckna isflak ungefär.

Tog helt enkelt och beställde några påsar plastmedia av olika grovlek. Får se hur de funkar. Enligt killen som sålde dem måste man ha i lite vatten. Som tur är jag inte den som följer allt som står i varenda liten varningstext. Man behöver ju bara ha lite vatten, inte så att det rinner över och ner i motorn. Å andra sidan sa samma kille att man inte fick ha något bland valnötsskalen. Och det verkar folk ha.

Någon kanske har en färdig dålig erfarenhet av det?

Författare:  tecno [ 16.33 2012-10-12 ]

Som jag påpekade tidigare, en vertikal trumlare kör man torrt! En skvätt Häxan blöter inte ner något men vatten i så kommer du att bli varse om att det kryper dit det inte ska.

Författare:  Agwan [ 16.55 2012-10-12 ]

Hur blir det efter ett tag med häxan i? Torkar inte det och blir klumpar av skalen?

Författare:  tecno [ 17.22 2012-10-12 ]

Nån enstaka klump kan det väl bli men det mesta fördelas ut bland skalkrosset.

Författare:  Agwan [ 17.16 2012-10-17 ]
Inläggsrubrik:  Re: Trumling i hobbyformat

tecno, hur mycket häxan häller du i? En skvätt som i en matsked eller som i halva flaskan? Någon annan kanske vet vad som är lagom mängd?

Författare:  tecno [ 18.05 2012-10-17 ]

Lagom mängd till vad? Nu måste jag försöka komma ihåg volymen på nötskalen, uppskattningsvis 1½-2liter och i det så har jag kanske ett 50 tal mindre hylsor. ½-1 matsked Häxan skulle jag tro.
Detta är ju inga recept jag skrivit ner utan tar det från minnet.

Hylsor är mässing så det går väl inte direkt att dra slutsatser hur det beter sig med aluminium i trumlaren.

Författare:  Agwan [ 18.22 2012-10-17 ]

Nä, sant. Men jag häller inte i halva flaskan då helt enkelt. Utan någon/några matskedar.

Jag har fått plastmediet jag beställt nu och håller på att testa lite. Tänkte avsluta med valnötsskalen så som jag läst att man skall göra efter plastmedie.

Författare:  tecno [ 18.24 2012-10-17 ]

Lite bilder innan och efter med detta plastmedium vore klart intressant att se.

Författare:  Agwan [ 18.25 2012-10-17 ]

Ja, jag hade tänkt att göra en lite review om dem. Men klantigt nog började jag köra med en kunds grejer som jag nog inte borde visa upp. Så fort jag för över den till nötskalstrumlaren så skall jag stoppa ner min egna pryl och göra visa vad som händer.

Författare:  Agwan [ 18.40 2012-10-17 ]

Jag hoppas de där häxan-maskarna går till sig efter ett tag. För det jag hällde i blev bara några strängar som det fastnade skal på och som håller ihop som små maskar efter iaf 5 minuters körning.

Finns det olika grovlek på skalkrosset? Mitt är ganska så fint, några mm i diameter.

Författare:  tecno [ 18.42 2012-10-17 ]

har bara en storlek och det är som väldigt grovmalet kaffe

Författare:  Agwan [ 18.45 2012-10-17 ]

Precis, samma här. Det känns som en matsked häxan med 4 matskedar vatten tillblandat hade gått ut bättre bland skalen.

Edit: Maskarna blandas ut efter ett tag. Det känns som att det sitter ett litet lager över hela alu-biten nu med polermedel. Jag tänkte kolla till det senare ikväll och så låta den gå över natten.

Författare:  Agwan [ 16.54 2012-10-18 ]

Ok, så över till utvärderingen.

Jag köpte den här:
Bilaga:
Trumlare.jpg
Här: http://www.parts4pinballs.com/product_info.php?cPath=38_3&products_id=5602
Den kostade ungefär en tusenlapp hemma (jag köpte flera så frakten delades upp lite). Varken Parts4Pinballs eller norska posten var speciellt snabba. En vecka vardera ungefär, och så när väl paketet var över svenska gränsen så hade jag den nästa dag. Jag köpte även valnötsskal på samma ställe för ungefär en hundring hemma:
Bilaga:
Valnötter.jpg
Sedan köpte jag plastmedia:
Bilaga:
Plastmedia.jpg
Här: http://stengalleriet.jetshop.se/vibrationstrumlare/slipmedel-c-113-1.aspx
Rätt dyrt faktiskt, jag köpte två påsar av vardera grov, fin och extra fin. 310:- styck. Det går att köra med två påsar i trumlaren, men det känns som att en halv påse till hade varit bra. Så 1000:-/typ man vill slipa med.
Sedan köpte jag häxan polermedel:
Bilaga:
häxan.jpg
Kan det ha varit här? http://www.ica.se/

Jag hade ett aluminiumobjekt som jag fräst för några månader sedan med rätt så grov yta, iaf i botten av alla ytor:
Bilaga:
InnanTrumling.jpg

Jag slängde ner den i trumlaren med grovt plastmedia och efter en timmes körning så såg biten ut såhär:
Bilaga:
EfterGrov.jpeg

Alla yttersidor har slipats ner fint, botten under "lådan" hade inte blivit perfekt, men å andra sidan var den väldigt ojämn också. En timme till hade säkert blivit ännu bättre. Inuti däremot så fanns det större graderna delvis kvar. Ännu en anledning att två timmar förmodligen är bättre. Frågan är hur länge man kan köra innan biten börjar bli ful av överslipning.

En timme efter det i fin plastmedia:
Bilaga:
EfterFin.JPG

Lite finare yta, mindre/finare repor, annars ingen större skillnad.

Och ännu en timme senare i extra fint plastmedia:
Bilaga:
EfterExtraFin.JPG

Ännu lite finare yta, kanter ser nästan snarare lite polerade ut än slipade.

Så slängde jag över biten i valnötsskal. Även här krävdes 2.5 påsar. Och så i med en skvätt häxan. Det blev säkert 4 matskedar även om jag siktade på 2. Häxan blev till en början som maskar som rullade omkring med valnötsskal fastklistrat runt sig. Låt det gå en timme så har de löst upp sig. Jag lät den här ligga över natten, ca 8 timmar. Och här blev resultatet efter det:
Bilaga:
Polerad.JPG

Biten blev klart polerad och har återfått lite av sin speglande yta. Efter slipningarna var den helt matt.

Slutsats:
1. Grov slipning med plastmedia tar fint bort alla utvändiga grader. Den ger en matt yta som nästan ser lite förzinkad ut.
2. Att köra med fin och extra fin slipning är det frågan om det ger något om man ändå tänker köra valnötsskal efteråt. Jag har inte provat om det går att hoppa över något av stegen ännu, men det är helt klart möjligt att de finare slipningarna är helt onödiga. Förslag är 2-4 timmar med grov slipning och sedan direkt valnötter, eller möjligen med 1-2 timmar fin eller extra fin slipning innan. Alternativt kan biten bara tvättas av efter grov eller fin slipning om man mer är ute efter en matt yta.
3. Invändiga grader nöts inte bort i närheten lika snabbt. Jag behöver köra en 4-timmars grovslipning för att se om det öht går att få bort dem.
4. Valnötsskalen fastnar i alla hål som de kan och kan vara svåra att få ur icke genomgående hål.
5. Häxan polermedel har en tendens att sätta sig lite i klumpar på biten man polerar, och man kan behöva stanna efter en halvtimme och peta bort så att ytorna under klumparna också blir polerade.

Författare:  Denon99 [ 09.06 2012-10-19 ]

Hej,

Tycker att resultaten ser fina ut. Längtar efter att testa min egen.
/Martin

Författare:  Agwan [ 13.49 2012-10-19 ]

Ja, jag tycker att det tar fräsningarna till en lite högre nivå.

Här är en bild på ett test där jag körde 4 timmar med grova plastmediat och sedan ca 12 timmar med valnöt och häxan efter det.
Bilaga:
GrovTrumVal.JPG

Det tog bort en hel del mer av graderna inuti. Men inte allt till perfektion. Jag tycker att utsidan här har fått en lagom rundning av alla kanter.

Författare:  ghost_rider [ 14.17 2012-10-19 ]

Ser väldigt bra ut!
Sitter själv och funderar på en trumlare.
Valnötsskalen, hur pass fint är det? Går det att göra eget medium? (Vi har supermkt valnötter varje år som bara kastas, skulle man kunna köra x antal skal i matmixern och få till en finare mjöl? )

Författare:  tecno [ 15.54 2012-10-19 ]

Som väldigt grovmalet kaffe, där har du din måttstock att gå efter. Finns ju annat än valnöts skal, ris används även det till polering. Kan tänka mig att majs kan fungera det med.

Författare:  NeoTech [ 18.13 2012-10-19 ]

Vet inte om detta frågats eller besvarats.. men varför inte blästra bara?!

Författare:  tecno [ 19.06 2012-10-19 ]

Blästra med vad?

Författare:  ralvejd [ 19.10 2012-10-19 ]

glas

Författare:  tecno [ 19.19 2012-10-19 ]

Varför glas? Förklara dig!

Författare:  ralvejd [ 19.24 2012-10-19 ]

kan ej, vet ej, bara det enda jag har använt till aluminium, funka bra vill jag minnas (men många många årsedan)

men det blir ju inte polerat av glaskulebläster

Författare:  Cano [ 19.28 2012-10-19 ]

Det går att blästra med nötskal också vilket ger väldigt fin yta.
Men det kräver ju lite handpåläggning.

Författare:  petercab [ 19.44 2012-10-19 ]

Jag änvänder glas eftersom det inte avverkar något material att prata om men ändå ger en snygg yta och döljer lite ;)

Bild

Författare:  Agwan [ 21.27 2012-10-19 ]

Hur stor är en blästringsanläggning? Får man plats med två hemma om man vill köra lite mer bearbetande i ena och polering i andra?

Författare:  ghost_rider [ 22.20 2012-10-19 ]

Hur mkt skrot för du i behållaren? Fick du med en eller två behållare?

Författare:  ralvejd [ 22.20 2012-10-19 ]

10 poäng till Agwan

Blästeranläggning är inte snyggt i vardagsrummet

Författare:  petercab [ 10.52 2012-10-20 ]

Eftersom jag har 700m2 att pilla på så är inte storleken så viktig för mig ;)

Men billigast möjliga kör jag med, utan utsug då glaset inte dammar alls för mig.

Bild

Författare:  Agwan [ 13.15 2012-10-20 ]

ghost_rider: Det går inte i så mycket. Tre såna som på bilden samtidigt kanske. 100mm x 50mm x 20mm ca. Jag fick bara med en behållare. Men jag köpte två trumlare på en gång så att jag kan köra flera steg samtidigt.

Jag skall snart rapportera hur det blev när jag körde 4 timmar med finare plastmedia och sedan 12 timmar valnöt.

Författare:  tecno [ 13.25 2012-10-20 ]

petercab skrev:
Jag änvänder glas eftersom det inte avverkar något material att prata om men ändå ger en snygg yta och döljer lite ;)

Bild

Har du någon bild före glas blästringen?

Författare:  Agwan [ 15.00 2012-10-20 ]

Här är efter 4 timmar med mellanvarianten av grovlek av plastmediet. Och så 12 timmar valnöt med häxan på det. Jag lade dit en pincett vid bildtagningen för att ge en liten bättre bild av blankheten.
Bilaga:
FinSlipVal.JPG

Jag tycker att det är en klar skillnad mot förra med bara grovslipning plus valnöt. Främst för att den förra hade ett mörkare område på mitten varje stor yta. Det syns inte så bra på bilderna. Här är färgen runt om mera jämn. Med den här blankheten så kommer minsta kvarvarande skavank fram väldigt tydligt. Så vill man dölja mer skall man kanske stanna med bara finslipning. Efter några timmars körning så tittade jag på biten och såg då att ena långsidans ena kant blivit väldigt nerslipad. Det beror säkert på att den gneds mycket mot botten av trumlaren. När jag vände på biten och körde vidare 8 timmar eller så till, så blev det ingen skada. Så att köra för mycket kan helt klart skada biten.

Författare:  tecno [ 15.30 2012-10-20 ]

Det där ser ju fint ut, det man kanske måste göra med detaljerna är att då och då lyfta upp dom i mediet för att slipppa ha detaljerna 'stilla' på botten av behållaren. Här spelar givetvis vikten på detaljen in i det hela.

Författare:  Agwan [ 15.55 2012-10-20 ]

Jag tror att allt skulle rotera med väldigt bra. Det ser ut som att allt media roterar. Men med den här formen som min testbit har så roterar den precis lika dant varje varv. Så därför behöver man nog vända på den då och då. Iaf om man kör längre tid.

Författare:  ToPNoTCH [ 16.50 2012-10-20 ]

Lite OT, men jag kan inte hålla mig.

Hur sjutton har du lyckas fräsa ut det utstickande fästet innuti lådan ??

Författare:  ghost_rider [ 17.01 2012-10-20 ]

T-spårs fräs?

Författare:  petercab [ 17.46 2012-10-20 ]

Här är förebilden.

Författare:  tecno [ 17.58 2012-10-20 ]

Tack, en bild säger mer än 1000 ord! Dags att få ordning på mitt blästerkabinett och glas ser ju ut att vara rätt media. Var köper man sånt 'billigt' ;)

Författare:  petercab [ 18.13 2012-10-20 ]

Swedol 398+moms eller Verktygsboden 468 inkl moms.
Jag har fått mitt så jag vet faktiskt inte vilken kornstorlek det är, kollade på säcken men det står inte där heller.

Författare:  Agwan [ 23.17 2012-10-20 ]

ToPNoTCH: Min far är verktygsmakare sedan många år, och han stod och funderade en stund på hur jag lyckats få till det utstickande fästet ett tag också. Det han missade först var att botten egentligen är ett lock som sitter med 4 skruvar. Vänder man på biten så ser man direkt.

Författare:  NeoTech [ 13.26 2012-10-22 ]

Ja enda jag provat med är valnötsskal och glas för o blästra med, just för det är billigt och det finns på swedol.
Och tror bestämt Petercab lyckades visa det bäst.. Trumling för mig är nog mer en polerprocess än ngt annat men bevisligen går det jue att få väldigt bra resultat me det oxå. =)

Författare:  NeoTech [ 13.30 2012-10-22 ]

Agwan skrev:
ToPNoTCH: Min far är verktygsmakare sedan många år, och han stod och funderade en stund på hur jag lyckats få till det utstickande fästet ett tag också. Det han missade först var att botten egentligen är ett lock som sitter med 4 skruvar. Vänder man på biten så ser man direkt.

¨
hehe kan jue retas me din far o tigga igen locket efteråt och planfräsa hela ytan o slipa ner den blank *om man känner att man har överskotts tid* ;D

Författare:  Agwan [ 14.13 2012-10-22 ]

Jo, locket sitter ju så pass bra i själva botten av den låda den bildar med övriga chassiet, så man ser ju inte skarven från det hållet.

Sedan saknar jag dessvärre både kunskap och maskiner för tig/mig som hade varit trevliga att ha. Jag har miggat några gånger. Kommer ihåg första försöket när farsan ville jag skulle lära mig. Hur man på 0.3 sekunder kan lyckas glida iväg 50cm och tutta lite här och där förstod varken han eller jag.

Författare:  X-IL [ 17.04 2013-01-11 ]

Borken skrev:
Behövs: Byttor, kaustiksoda och poolph- (finns på biltema, rusta å dyl)
Någon form av färgpigment tex vanlig tygfärg typ dylon, finns ex-vis i tygaffärn alternativt riktig anodiserinsfärg från t ex Ebay.
Lite blyplåt(eller aluplåt), ett labbaggregat några kopplingstrådar, diskmedel och aluminiumtråd/stång

Blanda upp soda å ph- tills det inte löser mer eller så mycket som känns bra (känsla för feeling är bra här)
Ingen av lösningarna är ofarlig så lite skyddsglasögon å gummihandskar kan vara på sin plats.

Ställ byttorna i processordning typ; soda, vatten, ph-, vatten, färgbad,vatten, kokning

2. Koppla på en aluminiumtråd på biten, den måste ha bra kontakt annars blir det kattskit av det hela.

3. Beta av biten i sodabadet 30-180 sekunder, det blir mattare ju längre man betar (olika legeringar reagerar olika, viss gjutaluminium kan dessutom bli missfärgat).

4 Skölj ordentligt i rent vatten (destillerat kan vara bra om man har mycket mineraler i vattnet)

Jag har testat lite olika spänningar med samma resultat 5-12 volt verkar funka, anodiseringen drar 0.5-2A beroende på bitens storlek (verkar vara lite självreglerande). Jag har även vänt på biten några gg under tiden.
Jag har kört detaljerna i ca 1 timme i badet å fått bra resultat, kortare tid har gett ett ojämnt resultat. 
Detaljen blir lite "mjölkig" på ytan när den är klar.

6 Skölj i vatten.

7 Lägg biten i färgbad, jag har kört färgen kall en del verkar värma på färgen. Ju längre den ligger i destå mer färg tar biten åt sig (no sht sherlock)

8 Skölj i vatten

9 Koka i vatten ca 30 minuter

10 låt svalna

Färdigt!

Jaha, då har jag införskaffat dessa grejer. Blir test i helgen är det tänkt.

Författare:  Agwan [ 17.28 2013-01-11 ]

Skall bli spännande att se hur det blir. Även om jag är väldigt osugen i att slabba med sånt här hemma. Man kanske blir tvungen pga de fina resutlaten...

Författare:  X-IL [ 20.50 2013-01-11 ]

Som vanligt när jag gör nåt går det inte så bra första gången... Alukabeln var belagd koppar, anodiserade antagligen för lite sen när jag väl fixat det osv. Men nu ligger en ny bit i så får vi se hur den blir.

Författare:  petercab [ 23.23 2013-01-11 ]

Håller tummarna :)

Författare:  X-IL [ 23.54 2013-01-11 ]

Även den andra biten blev dålig. Jag måste nog köra anodiseringen betydligt längre än en timme som jag körde nu, nästan ingen färg fastnar. Nå förhoppningsvis hinner jag sätta igång ett bad under dagen i morgon, får väl testa 2 timmar anodisering då.
Jag körde 50mm dia rundstång alu, ca 50-60mm djupt bad. Kör med bilbatteriladdare, ca 0,25A visar multimetern, jag vet inte riktigt vad som är att förvänta, läste nåt om 2.8-10A per kvadratfot men orkar inte räkna på det nu.

Författare:  X-IL [ 13.02 2013-01-12 ]

Ja det här med anodisering med PH- var minsann inte så lätt som jag trodde. Har testat att anodisera 2h men trots det vill ingen färg fastna efteråt, oavsett om det är varm eller kall färg, röd eller grön. Ytterst lite fastnar (tänk lite rosa dimma).

Nu har jag bytt katod till bly, och även bytt aluminiumbit, så får vi se. Tycker inte heller att jag fått den där mjölkiga anodiseringsytan riktigt, hmmm. Nå går det inte nu så testar jag med ny syra lite senare nån gång, och kanske funkar inte de textilfärger jag köpte alls? Nitor yllefärger tror jag det är.

Kanske fegar jag när jag betar också, men enligt länken kan man skippa det om man vill.

En fråga förresten, kan syran bli för koncentrerad? Hällde i lite extra igår då jag tyckte det funkade dåligt.

Hmmm, det här inlägget blir nog det sista i denna tråden, det finns ju faktiskt en anodiseringstråd när jag tänker efter.

Författare:  ghost_rider [ 13.09 2013-01-12 ]

intressant tråd som sagt.
Någon som har testat multi etch?

Författare:  ghost_rider [ 22.42 2013-02-04 ]

Var inne idag o lämnade av lite prylar för anodisering, vi snackade samtidigt om trumling.
Han gav ett tips som ger superfin finish på ytan, små läder remsor!
Kan vara värt ett test.
Tänkte jag skulle läsa igenom tråden igen o sen hänger jag nog på beställningsknappen :)

Författare:  Agwan [ 21.31 2013-02-05 ]

Vart köper man små läderremsor? Eller tänkte du göra egna större?

Författare:  Andax [ 21.59 2013-02-05 ]

Du får väl klippa sönder kalsongerna! :)

Författare:  netrunner [ 22.04 2013-02-05 ]

http://www.slojd-detaljer.se/Product.as ... uctid=7021

Det finns andra också. Jag sitter på 2kg som jag inte vet direkt vad jag ska göra med, kanske börja tumla?

TIPS: ATT SKÄRA LÄDER MED LASERN STINKER NÅGOT HELT OTROLIGT!!!

Författare:  ghost_rider [ 08.33 2013-02-06 ]

Det var nog mer läderbitar än remsor :)

Författare:  Rohan [ 15.16 2013-02-08 ]

Fast bitar blir ju lätt remsor. Annars kan du ju köpa något som det här?

Författare:  archen [ 20.12 2019-04-30 ]

Gammal tråd men går i tankarna att köpa mig en mindre trumlingsmaskin.

Någon som har erfarenhet av denna?
https://verktygsboden.se/trumlingsmaski ... maskin-8-l

Mindre ALU detaljer hade jag tänkt, vilket medel är bäst då?

.

Författare:  tecno [ 20.33 2019-04-30 ]

Har en liknande, kör med keramiska men borde testa att köra blött. Blir en hel det trial and error innan du blir nöjd beroende på vilket resultat du vill uppnå.

Har även en liten roterande trumma.

Författare:  archen [ 20.33 2019-04-30 ]

Tack! Har du tips på var man kan köpa media?

.

Författare:  cinc [ 08.23 2019-05-02 ]

Chips och compound kan köpas hos: https://www.kmc.se/produkter/trumling/

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme