Trumling i hobbyformat

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Agwan
Inlägg: 1617
Blev medlem: 15 september 2009, 09:05:14

Re: Tumling i hobbyformat

Inlägg av Agwan »

Jo det borde vara rätt olika. Om axeln för trumman ligger i jordplanet så känns det som att föremålen tippar mer från en höjd och faller så att det blir rätt hårda slag. Om trumman står vertikalt så vibrerar det ju mest runt och effekten borde bli mer gnidning.
Borken
Inlägg: 161
Blev medlem: 6 augusti 2008, 15:04:41
Ort: Falkenberg

Re: Tumling i hobbyformat

Inlägg av Borken »

Ang. anodizering så var jag heller inte sugen på att slabba med svavelsyra men så hittade jag detta:

http://www.observationsblog.com/4/post/ ... -acid.html

Har testat på några bitar det funkar verkligen kanon, både med tygfärg å speciell anodizeringsfärg (tack Ebay).

/Janne
Användarvisningsbild
NeoTech
Inlägg: 1072
Blev medlem: 15 maj 2008, 11:14:44
Ort: Örebro/Frövi

Re: Tumling i hobbyformat

Inlägg av NeoTech »

Varför inte bara ett billigt blästerskåp!? måste va enklare än o vänta 2 dagar på en trumling eller?!
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Tumling i hobbyformat

Inlägg av tecno »

Borken skrev:Ang. anodizering så var jag heller inte sugen på att slabba med svavelsyra men så hittade jag detta:

http://www.observationsblog.com/4/post/ ... -acid.html

Har testat på några bitar det funkar verkligen kanon, både med tygfärg å speciell anodizeringsfärg (tack Ebay).

/Janne

Kan inte du ta och skriva ett recept på svenska hur du har gjort, var du köpt kemikalierna osv.
Borre
Inlägg: 4564
Blev medlem: 14 juni 2007, 15:43:50
Ort: Hälsingland

Re: Tumling i hobbyformat

Inlägg av Borre »

Natriumvätesulfat finns hos Biltema iaf, 1kg för 50kr:
http://www.biltema.se/sv/Fritid/Lek-och ... /pH-36476/

Lämplig färg vet jag däremot inte vad som passar, men det ovan ska jag införskaffa och prova nån dag, verkar väldigt intressant.
Borken
Inlägg: 161
Blev medlem: 6 augusti 2008, 15:04:41
Ort: Falkenberg

Re: Tumling i hobbyformat

Inlägg av Borken »

Behövs: Byttor, kaustiksoda och poolph- (finns på biltema, rusta å dyl)
Någon form av färgpigment tex vanlig tygfärg typ dylon, finns ex-vis i tygaffärn alternativt riktig anodiserinsfärg från t ex Ebay.
Lite blyplåt(eller aluplåt), ett labbaggregat några kopplingstrådar, diskmedel och aluminiumtråd/stång

Blanda upp soda å ph- tills det inte löser mer eller så mycket som känns bra (känsla för feeling är bra här)
Ingen av lösningarna är ofarlig så lite skyddsglasögon å gummihandskar kan vara på sin plats.

Ställ byttorna i processordning typ; soda, vatten, ph-, vatten, färgbad,vatten, kokning

1. Rengör aludetaljen minutiöst, jag använder vanligt diskmedel, den finish som biten har i det här läget är den finish det blir anodisering täcker inga fel (om man inte betar sönder ytan förstås).

2. Koppla på en aluminiumtråd på biten, den måste ha bra kontakt annars blir det kattskit av det hela.

3. Beta av biten i sodabadet 30-180 sekunder, det blir mattare ju längre man betar (olika legeringar reagerar olika, viss gjutaluminium kan dessutom bli missfärgat).

4 Skölj ordentligt i rent vatten (destillerat kan vara bra om man har mycket mineraler i vattnet)

5 Anodisera i PH- badet, blyplåten kopplad till minus, detaljen som skall anodiseras till plus.
Jag har testat lite olika spänningar med samma resultat 5-12 volt verkar funka, anodiseringen drar 0.5-2A beroende på bitens storlek (verkar vara lite självreglerande). Jag har även vänt på biten några gg under tiden.
Jag har kört detaljerna i ca 1 timme i badet å fått bra resultat, kortare tid har gett ett ojämnt resultat. 
Detaljen blir lite "mjölkig" på ytan när den är klar.

6 Skölj i vatten.

7 Lägg biten i färgbad, jag har kört färgen kall en del verkar värma på färgen. Ju längre den ligger i destå mer färg tar biten åt sig (no sht sherlock)

8 Skölj i vatten

9 Koka i vatten ca 30 minuter

10 låt svalna

Färdigt!

Naturligtvis så är allt detta rent hypotetiskt, för sånt här leker man ju inte med i hemmet.
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor
Inlägg: 3754
Blev medlem: 9 september 2003, 14:10:46
Ort: Jämtland

Re: Tumling i hobbyformat

Inlägg av LaRdA »

Naturligtvis så är allt detta rent hypotetiskt, för sånt här leker man ju inte med i hemmet.
Självklart så leker man med sån här hemma, det gäller ju bara att ta fram rätt skyddsutrustning. :vissla:
(Inte för att det krävs ett riktigt så omfattande skydd, bilden tog vi mer för skojs skull. :) )
Bild
Agwan
Inlägg: 1617
Blev medlem: 15 september 2009, 09:05:14

Re: Tumling i hobbyformat

Inlägg av Agwan »

1. Rengör aludetaljen minutiöst, jag använder vanligt diskmedel, den finish som biten har i det här läget är den finish det blir anodisering täcker inga fel (om man inte betar sönder ytan förstås).
Återkopplar lite till min första post. Jag har en hobbymaskin som inte ger så bra yta. Så tumling behövs först. Men tack ändå för en fin instruktion för anodiseringen som kan komma efter tumling.
Användarvisningsbild
Walle
Moderator
Inlägg: 7660
Blev medlem: 14 december 2004, 10:32:18
Ort: Stockholm

Re: Tumling i hobbyformat

Inlägg av Walle »

Borken skrev: 5 Anodisera i PH- badet, blyplåten kopplad till minus, detaljen som skall anodiseras till plus.
Jag har testat lite olika spänningar med samma resultat 5-12 volt verkar funka, anodiseringen drar 0.5-2A beroende på bitens storlek (verkar vara lite självreglerande).
Strömmen beror väl på ytan? För något år sedan räknade jag på hur det skulle gå att anodisera hasplåtar som vi tillverkar, har för mig att det skulle krävas upp till 600 A, så det var ju bara att fetglömma :D

Agwan: Jag vill inte vara den som är den, men jag tror att det heter "trumla" :) Tumla gör man med kläder i en torktumlare, eller så kan en lös buske tumla runt i vinden.
Agwan
Inlägg: 1617
Blev medlem: 15 september 2009, 09:05:14

Re: Tumling i hobbyformat

Inlägg av Agwan »

Ja, det är ju frågan varför jag skriver tumling när alla andra skriver trumling. Rätt skall vara rätt, trumla.

Kan tillägga att jag försökt få nån tysk på e-bay att skicka mig några trumalre utan att jag skall behöva vänta på att hans auktioner skall gå ut med en maskin per varannan dag. Men han behagar inte svara. Det blir nog till att hitta en annan leverantör än tyska ebay.
Borken
Inlägg: 161
Blev medlem: 6 augusti 2008, 15:04:41
Ort: Falkenberg

Re: Tumling i hobbyformat

Inlägg av Borken »

Walle, jag hade testat å anodisera med så mycket ström som fanns tillgänglig å anpassat tiden istället.
Amerikanen rekommenderar "2.8 to 10 amps for one square foot of aluminum", hur stor var plåten egentligen?
Borken
Inlägg: 161
Blev medlem: 6 augusti 2008, 15:04:41
Ort: Falkenberg

Re: Tumling i hobbyformat

Inlägg av Borken »

Agwan, hur illa kan det va (ytan)?
Om det är plana ytor kan man köra över det med en oscillerande slip med fint papper, blir riktigt snyggt, eller stålborsta det.
Användarvisningsbild
Walle
Moderator
Inlägg: 7660
Blev medlem: 14 december 2004, 10:32:18
Ort: Stockholm

Re: Tumling i hobbyformat

Inlägg av Walle »

Borken skrev:Walle, jag hade testat å anodisera med så mycket ström som fanns tillgänglig å anpassat tiden istället.
Amerikanen rekommenderar "2.8 to 10 amps for one square foot of aluminum", hur stor var plåten egentligen?
Plåtarnans yta är mellan en dryg kvadratmeter upp till ett par kvadratmeter för de största, men man måste ju kunna köra ett antal samtidigt, fem åt gången är absolut minimum för att det ska funka i produktion. Helst skulle man vilja kunna köra upp till 20 åt gången. Och det får ju inte heller ta för lång tid. Hela processen måste vara klar på max ett par timmar. Därav mycket högt strömkrav.
Användarvisningsbild
Krille Krokodil
Inlägg: 4062
Blev medlem: 9 december 2005, 22:33:11
Ort: Helsingborg

Re: Tumling i hobbyformat

Inlägg av Krille Krokodil »

Jag hade lagt pengarna på att lösa problemen på den fräs du har, du har mycket med kvalitet i den och tumling "ain't gonna fix something that's already broken".
Agwan
Inlägg: 1617
Blev medlem: 15 september 2009, 09:05:14

Re: Tumling i hobbyformat

Inlägg av Agwan »

Det blir inte så mycket fix på fräsen för 600:-. Och jag undrar om du sett skillnaden på en råfräst detalj i alu och hur det ser ut efter en bra trumling. Tex i den trumlare jag länkade till i början av den här tråden.

Fix på fräsen finns det utrymme för i budget också.
Skriv svar