Trumling i hobbyformat

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Agwan
Inlägg: 1617
Blev medlem: 15 september 2009, 09:05:14

Re: Tumling i hobbyformat

Inlägg av Agwan »

Ytan blir ungefär såhär:
bild(1).JPG
Men då har jag varit lite och putsat de ytor som jag inte finfräst.

Synd bara att jag inte hittar länken jag hittade tidigare. Den visade resultatet av plastmedia och sedan valnötsskalmedia. Såg sjukt bra ut.

Edit: Den här site:en visar rätt bra, men har inte den där superfinishen som man kan få om man avslutar med valnöt och något slipmedel den killen pratade om. http://www.cnccookbook.com/CCVibeDeburr.htm Sedan är det inte säkert att man vill få den där superfinishen, för då syns felen maskinen gör ännu tydligare. Tex hade jag en gungning i fräsen tidigare som gjorde ytorna ca 2-3 hundradelar vågiga. Det syndes inte alls innan finskär, men med blankheten vid finskär så kom de fram tydligt.

Edit 2: Hittade länken jag syftade på ovan: http://www.glacern.com/sols_blog Inte för att jag förväntar mig samma fina resultat. Men det är ingen industriell trumlare.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
GeekJoan
Admin
Inlägg: 10642
Blev medlem: 26 maj 2003, 15:59:27
Ort: Solna

Re: Tumling i hobbyformat

Inlägg av GeekJoan »

dar303 skrev:Jag fick tag i en sån där blå som geekjoan har fast med dubbla kammare för 100:- på en loppis (!!). Den hade de använt blästersand i med gott resultat för svårt rostade saker. Jag skulle dock vilja testa andra material, var hittar man valnötsskal och stålstavar? Jag kan ju iofs vänta till jul med skalen... :)
Tumlare och valnötskal köpte jag här: http://www.parts4pinballs.com/product_i ... ts_id=5601
Den andra tumlaren och stålmediat köpte jag här: http://www.pmc.se/trumlingsmedia-av-ros ... jarn/386-0
Agwan
Inlägg: 1617
Blev medlem: 15 september 2009, 09:05:14

Re: Tumling i hobbyformat

Inlägg av Agwan »

Nu har ett paket med trumlare ramlat in. Läser genast instruktionen och där står det understruket endast torrt media. Någon som exakt vet vad de menar?

När jag har läst runt lite överallt så skall/kan man blanda i slipmedel i tex valnötsskalen. Är det då inte torrt media längre? Vilket slipmedel kan man ha som räknas som torrt?

Och för plastpyramider föreslås diskmedel och vatten. Är det inte torrt? Själva mediet är ju torrt, det är ju vattnet man häller på som är blött.

Ja vart går gränsen helt enkelt, vad kör man i sin vibratory tumbler?

Jag hade tänkt köra de tre olika graderna av pyramider och kanske kiselkarbid härifrån: http://stengalleriet.jetshop.se/trumlar ... 106-1.aspx

Edit: Kört i 4 timmar nu och det har inte hänt något alls, inte ens de löst sittande graderna har det hänt något med. Men valnötsskal skall väl bara ses som en polering, och det behövs plastpyramider eller liknande för att det skall hända något.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Tumling i hobbyformat

Inlägg av tecno »

Torrt betyder precis som det låter = torrt!

Du har köpt en trumlingsmaskin som du inte får köra med större mängd vätska i, valnötskal med lite slipmedel är OK dvs det rinner inte.

Ska du köra med vätska så är det trumling typ en tunna i horisontal läge som gäller dvs gör inget om vätskan råkar rinna ut då man oftast har en balja under.
Agwan
Inlägg: 1617
Blev medlem: 15 september 2009, 09:05:14

Re: Tumling i hobbyformat

Inlägg av Agwan »

Ok, betyder det att man kör plastmedia utan vätska eller att man inte kör plastmedia alls?
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Tumling i hobbyformat

Inlägg av tecno »

Aldrig använt 'plast-media'.
Agwan
Inlägg: 1617
Blev medlem: 15 september 2009, 09:05:14

Re: Tumling i hobbyformat

Inlägg av Agwan »

Vad kör du med om du vill ha lite mer nötning/gradning?
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Tumling i hobbyformat

Inlägg av tecno »

Keramiskt i olika former och med vatten. Nu står min 'anläggning' pga driv problem men kommer att bygga om den snart.

Nötskal + häxan kör jag till mina hylsor för rengöring/polering i ev vertikal torr trumlings maskin.
Agwan
Inlägg: 1617
Blev medlem: 15 september 2009, 09:05:14

Re: Tumling i hobbyformat

Inlägg av Agwan »

Just det, jag funderade på att hälla i lite häxan. Men det känns som en liten svår grej att göra "undo" på om det inte funkar bra. Och det torkar väl ihop efter en stund/några dagar?

Funderade på att prova hälla i den hink med alu-spån som jag fått ihop till. Lite borde det göra när det gäller gradning.
Användarvisningsbild
lond
Inlägg: 3508
Blev medlem: 23 september 2009, 11:52:45
Ort: Hyssna

Re: Tumling i hobbyformat

Inlägg av lond »

Synd att jag inte hittade denna tråd tidigare, innan jag plockade sönder tvättmaskinen :(
Bild

/// Marcus
Agwan
Inlägg: 1617
Blev medlem: 15 september 2009, 09:05:14

Re: Tumling i hobbyformat

Inlägg av Agwan »

Ser ut att vara perfekt till att trumla motorblock och sånt. ;)

Aluspån blev inte så bra, det låser för mycket i varandra så bitarna blev mest flytande på ett ställe uppstickandes till 25%.

Åter i byttan är valnötterna men med tillägget en burk med skruv. Den borde kunna nöta lite.
Agwan
Inlägg: 1617
Blev medlem: 15 september 2009, 09:05:14

Re: Tumling i hobbyformat

Inlägg av Agwan »

Jao, lite nötte det kanske, det blev en annan yta på bitarna när jag körde över natten med skruv i bland valnötsskalen. Vissa skavanker kanske syns lite mindre, men ytan en svag repig look. Som spruckna isflak ungefär.

Tog helt enkelt och beställde några påsar plastmedia av olika grovlek. Får se hur de funkar. Enligt killen som sålde dem måste man ha i lite vatten. Som tur är jag inte den som följer allt som står i varenda liten varningstext. Man behöver ju bara ha lite vatten, inte så att det rinner över och ner i motorn. Å andra sidan sa samma kille att man inte fick ha något bland valnötsskalen. Och det verkar folk ha.

Någon kanske har en färdig dålig erfarenhet av det?
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Tumling i hobbyformat

Inlägg av tecno »

Som jag påpekade tidigare, en vertikal trumlare kör man torrt! En skvätt Häxan blöter inte ner något men vatten i så kommer du att bli varse om att det kryper dit det inte ska.
Agwan
Inlägg: 1617
Blev medlem: 15 september 2009, 09:05:14

Re: Tumling i hobbyformat

Inlägg av Agwan »

Hur blir det efter ett tag med häxan i? Torkar inte det och blir klumpar av skalen?
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Tumling i hobbyformat

Inlägg av tecno »

Nån enstaka klump kan det väl bli men det mesta fördelas ut bland skalkrosset.
Skriv svar